Anonym bruker Skrevet 21. april #151 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (5 minutter siden): En transkvinne er født mann, men de har skiftet til kvinne. Anonymkode: d1fb3...2c8 Der er kjernen i det hele. Personen er født mann. Det er det som ligger i begrepet "trans", personen må ha transisjonert fra noe. Altså er personen født som et kjønn. La oss ta ditt eksempel, noen er født gutt. Da er den personen på et tidspunkt gutt. Smak litt på det, personen ER gutt, ikke jente. De som mener at den som er født gutt er gutt/mann for resten av sitt liv mener at der ikke er noen overgang fra et kjønn til et annet. Argumentet som må til for å overbevise om annet er ikke "du er dum hvis du ikke er enig med meg, meget dum!", men, "den personen var mann men da dette skjedde ble personen kvinne over natten". Det er dette som er frustrerende for de som prøver å overbevise om at en transperson er det kjønn vedkommende føler seg som, der er ikke noe "da dette skjedde ble den personen kvinne". Anonymkode: 32eb7...9ef
Anonym bruker Skrevet 21. april #152 Skrevet 21. april Hvorfor dette behovet for å kategorisere andre mennesker? Ekte kvinner - hvem bryr seg! Anonymkode: 2630f...42e
Anonym bruker Skrevet 21. april #153 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvor mange av de med fire fingre har en historie der de risikerer livet sitt bare for å leve? Hvor mange av de med fire fingre har lange diskusjonstråder der folk diskuterer om de er ekte eller ikke? Hvor mange av de med fire fingre blir kasta ut fra familien sin? Ca 1% av verdens befolkningen er trans. Ja, de er et avvik. Men alt de ønsker er å få leve sine liv i fred. De er fortsatt trans, selv med operasjon. Forskjellen på cis og trans, er det biologiske. En transkvinne er født mann, men de har skiftet til kvinne. Med eller uten operasjon. Anonymkode: d1fb3...2c8 Og ingen i denne tråden har argumentert for at transpersoner ikke skal få leve livene sine i fred, så hvorfor trekkes dette frem igjen og igjen? Anonymkode: ae694...b0f
Anonym bruker Skrevet 21. april #154 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvorfor dette behovet for å kategorisere andre mennesker? Ekte kvinner - hvem bryr seg! Anonymkode: 2630f...42e De selv. De har selv behov for å kategorisere seg selv som transpersoner. De det gjelder bryr seg faktisk. Noe som er ganske forståelig. Anonymkode: 32eb7...9ef
Anonym bruker Skrevet 21. april #155 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (2 timer siden): Og ingen i denne tråden har argumentert for at transpersoner ikke skal få leve livene sine i fred, så hvorfor trekkes dette frem igjen og igjen? Anonymkode: ae694...b0f Ved å diskutere om de er ekte kvinner eller ikke, å diskutere deres livsvalg som ikke påvirker noen av oss på noen måte, er ikke la de leve livene sine i fred. Anonymkode: d1fb3...2c8
Anonym bruker Skrevet 21. april #156 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (2 timer siden): De selv. De har selv behov for å kategorisere seg selv som transpersoner. De det gjelder bryr seg faktisk. Noe som er ganske forståelig. Anonymkode: 32eb7...9ef Det er jo greit, men her er det syv sider med mennesker som ikke er trans. Hvorfor dette engasjementet? Anonymkode: 2630f...42e
Anonym bruker Skrevet 21. april #157 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Ved å diskutere om de er ekte kvinner eller ikke, å diskutere deres livsvalg som ikke påvirker noen av oss på noen måte, er ikke la de leve livene sine i fred. Anonymkode: d1fb3...2c8 Selvfølgelig får de leve livene sine i fred selv om folk diskuterer kjønn og identitet. Ærlig talt. Får ikke du leve livet ditt i fred selv om kjønnsroller og kvinneidentitet blir diskutert? Hvikke livsvalg et det som er blitt diskutert på en sånn måte at transpersoner ikke får leve livene sine i fred? Anonymkode: ae694...b0f
Anonym bruker Skrevet 21. april #158 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ved å diskutere om de er ekte kvinner eller ikke, å diskutere deres livsvalg som ikke påvirker noen av oss på noen måte, er ikke la de leve livene sine i fred. Anonymkode: d1fb3...2c8 Det der er en stråmann. Ingen har diskutert om noen er "ekte" kvinne eller ei. Debatten går på hva en kvinne er for noe. Så langt har Mamma til vært den eneste som har turt å gi et skikkelig svar; en kvinne er en som er et voksent hunkjønn av arten menneske. Derimot har mange vanskelig for å leve med at de ikke har svar på hva en kvinne er. Det er kommet en lang rekke personangrep og brukerdebatter for å vri seg unna en erkjennelse om at "jeg vet faktisk ikke hva en kvinne er for noe". Anonymkode: 32eb7...9ef
Anonym bruker Skrevet 21. april #159 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er jo greit, men her er det syv sider med mennesker som ikke er trans. Hvorfor dette engasjementet? Anonymkode: 2630f...42e Du gikk vekk fra at det er galt å kategorisere mennesker ganske raskt. Merkelig. Så det er greit av transpersoner å kategorisere mennesker altså? Gå tilbake til argumentet du, prøv å forklare hvorfor du mener at en gruppe mennesker i samfunnet skal få kategorisere mennesker, selv om du er mot kategorisering av mennesker. Anonymkode: 32eb7...9ef
Anonym bruker Skrevet 21. april #160 Skrevet 21. april Vi må bare akseptere den vi er, og den andre er. Å operere eller tro at du har rett på noe annet er feil spor. Det finnes feminine menn og maskuline kvinner. Vagina og penis bestemmer hvilket toalett og hvilken garderobe du hører til. Anonymkode: 2da1a...908
Anonym bruker Skrevet 21. april #161 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Du gikk vekk fra at det er galt å kategorisere mennesker ganske raskt. Merkelig. Så det er greit av transpersoner å kategorisere mennesker altså? Gå tilbake til argumentet du, prøv å forklare hvorfor du mener at en gruppe mennesker i samfunnet skal få kategorisere mennesker, selv om du er mot kategorisering av mennesker. Anonymkode: 32eb7...9ef Vet du selv hva du prøver å formidle her? For jeg falt fort av, må jeg innrømme. Jeg syns at det er rart at noen har et så stort behov for å diskutere hva som er ekte kvinne og ikke. Noen sier at en ekte kvinne har livmor, eggstokker og kan børe frem barn. Med slik argumentasjon faller jo betegnelsen på sin egen urimelighet, mange som er født kvinner, som lever som kvinner og som dør som kvinner ikke oppfyller disse kravene. Ergo er hele diskusjonen idiotisk og kun for mennesker som har behov for å kategorisere andre mennesker for styrke sitt eget skjøre selvbilde. Anonymkode: 2630f...42e
Anonym bruker Skrevet 21. april #162 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Vet du selv hva du prøver å formidle her? For jeg falt fort av, må jeg innrømme. Anonymkode: 2630f...42e Jeg prøver å formidle at du var mot kategorisering av mennesker. Du var mot kategorisering av mennesker. Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hvorfor dette behovet for å kategorisere andre mennesker? Ekte kvinner - hvem bryr seg! Anonymkode: 2630f...42e Dette var du mot. Nå er du ikke mot det lenger. Du synes plutselig det er greit å kategorisere mennesker. Hva skjedde? Hvorfor tar du ikke lenger til orde for at det er galt å kategorisere mennesker? Anonymkode: 32eb7...9ef
Anonym bruker Skrevet 21. april #163 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (5 timer siden): Og ingen i denne tråden har argumentert for at transpersoner ikke skal få leve livene sine i fred, så hvorfor trekkes dette frem igjen og igjen? Anonymkode: ae694...b0f Nettopp. Det er stråmannargumenter så det holder. Leve i fred er greit. Å kreve at jeg skal tro på at de magisk har blitt et annet kjønn er like fånyttes som å kreve at jeg skal tro på en annen religion, men folk kan likevel få ha hvilken tro de vil for min skyld. Anonymkode: 44715...db1
Anonym bruker Skrevet 21. april #164 Skrevet 21. april Hvis vi skal ha forskjellige ord for mann og kvinne må vi ha en definisjon på hva som er hva også. Hvis ikke kunne vi bare sakt menneske om alle sammen. Da hadde det ikke vært noe problem i det heletatt hva folk skulle kalles. Anonymkode: 74333...b86
Anonym bruker Skrevet 21. april #165 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg prøver å formidle at du var mot kategorisering av mennesker. Du var mot kategorisering av mennesker. Dette var du mot. Nå er du ikke mot det lenger. Du synes plutselig det er greit å kategorisere mennesker. Hva skjedde? Hvorfor tar du ikke lenger til orde for at det er galt å kategorisere mennesker? Anonymkode: 32eb7...9ef Hva slags mennesker kategoriserer jeg? De som har behov for å kategorisere andre? Anonymkode: 2630f...42e
Anonym bruker Skrevet 21. april #166 Skrevet 21. april Anonym bruker skrev (5 timer siden): Nettopp. Det er stråmannargumenter så det holder. Leve i fred er greit. Å kreve at jeg skal tro på at de magisk har blitt et annet kjønn er like fånyttes som å kreve at jeg skal tro på en annen religion, men folk kan likevel få ha hvilken tro de vil for min skyld. Anonymkode: 44715...db1 Men hvorfor mener du at det betyr noe hva du tror? Om et menneske betegner seg som et annet kjønn enn det hn er født som - så hva da? Anonymkode: 2630f...42e
Anonym bruker Skrevet 22. april #167 Skrevet 22. april Anonym bruker skrev (6 timer siden): Men hvorfor mener du at det betyr noe hva du tror? Om et menneske betegner seg som et annet kjønn enn det hn er født som - så hva da? Anonymkode: 2630f...42e Enda mere stråmannsargunenrasjon. Hvorfor uttrykker du meningene dine egentlig? Det betyr ikke noe hva du tror, gjør det vel? Anonymkode: ae694...b0f
Anonym bruker Skrevet 22. april #168 Skrevet 22. april Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Enda mere stråmannsargunenrasjon. Hvorfor uttrykker du meningene dine egentlig? Det betyr ikke noe hva du tror, gjør det vel? Anonymkode: ae694...b0f Jeg tror du har misforstått begrepet stråmann. Da blir det vanskelig. Anonymkode: 2630f...42e
MissSaigon Skrevet 22. april #169 Skrevet 22. april Anonym bruker skrev (På 17.4.2025 den 11.35): Jeg mener ingen vondt, og folk må få leve sitt eget liv og kle seg som de selv vil. Men jeg ser ikke trans kvinner Som ekte kvinner men som trans kvinner, jeg hører ofte at de ønsker å bli likestilt til ekte kvinner. Og mange som blir halshugget når de sier at trans kvinner ikke er ekte kvinner. Og kaller en transfobi for den meiningen. Jeg har ikke noe i mot trans de lever som de selv vil og kudos for dem for å være seg selv. Men nå er det kommet ut det med at de vil ekskludere transpersoner fra do/gaderober osv som ikke tilhører dem? Anonymkode: 3c8a0...bfe Hvor setter du grensen for at noen skal være "ekte" nok for å kunne kalle seg kvinne? At man bør ha kvinnelige kjønnsorganer før man velger damegarderoben er jeg enig i, eller så skjønner jeg ikke dette behovet for å dele mennesker opp i grupper, og mer eller mindre ekte. Jeg kjenner kvinner som har så maskulint uttrykk at fremmede ofte tar feil og tror de er menn, dette til tross for at de altså er født kvinner og lever i heterofile forhold. Er de ikke ekte nok? Hva er eventuelt forskjellen på dem og mennesker som har gjennomgått kjønnsskifte?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå