Anonym bruker Skrevet 17. april #51 Skrevet 17. april Jeg behandler transkvinner som kvinner. Men, om de ikke er kjønnsoperert eller fremdeles har veldig maskulin kropp, så har de ingenting i kvinnegarderoben å gjøre. Transkvinner bør heller ikke være med i kvinneidrett, all den tid de tross alt er biologiske menn, tross hormonbehandling. Transkvinner som ikke har vært gjennom kjønnsoperasjon har heller ikke noe i kvinnefengsler å gjøre. (Heller ikke kriminelle menn som bare bytter kjønn til kvinne på papiret for å sone med kvinner, slik man har sett blir gjort i utlandet.) Med å argumentere at alle transkvinner (eller menn som har byttet kjønn på papiret, men ikke på annen måte...) skal kunne bruke kvinnegarderober og delta i kvinneidrett på konkurransenivå, så fratas kvinner sine rettigheter som de har kjempet frem gjennom århundrer. Ironisk nok så vil det å inkludere biologiske menn i kvinnegarderober og kvinneidrett frata kvinner generelt rettigheter. Og det vil heller ikke være til transkvinners beste på lengre sikt, ikke slik verden er i dag og kvinners rettigheter allerede innskrenkes på så mange felter. Anonymkode: eb7af...12b
Anonym bruker Skrevet 17. april #52 Skrevet 17. april mamma til adhd gutt<3 skrev (8 timer siden): Hvis kropp ikke matcher den hun er så er jo kroppen feil. For henne. Det er jo det som er poenget. Selv om man ikke føler seg vell med kroppen trenger det ikke være kroppen som er feil. Man kan like gjerne di at det er psyken som er feil, eller samfunnet som er feil som har gjort kjønnsboksene så trange at noen føler de ikke passer inn der. Anonymkode: 74333...b86
Anonym bruker Skrevet 18. april #53 Skrevet 18. april Det som er veldig vanskelig i denne debatten, er at folk lett blir provosert eller såret, og da klarer en ikke å lytte godt til det den andre sier. Jeg synes det er demokratisk veldig problematisk om noen meninger blir så sosialt uakseptert at de nærmest blir ulovlig å ha. Personlig mener jeg dette: transpersoner er en minoritet, og vi gjør klokt i å møte det vi ikke kjenner med åpenhet og positiv undring. På samme tid er det noen tilfeller hvor biologisk fødte kvinner har blitt voldtatt i fengsel av en transkvinne som var insatt i kvinnefengsel. Det er også tilfeller av biologisk fødte menn som dominerer i kvinneidrett. Vi må ikke være fullstendig naive her - noen få vil alltid prøve å utnytte systemet. Derfor må vi forsøke å finne løsninger på disse utfordringene. Og da må vi ha lov til å snakke høyt om dem. Vi kvinner står på skuldrene til medsøstre som har kjempet med blod, svette og tårer for å få stemmerett, eiendomsrett, lov til å utøve idrett, lov til å skille seg, the list goes on. Og fortsatt lever mange kvinner i verden i undertrykkelse. Sikkert ikke like mange som vil skifte kjønn fra mann til kvinne, hvis det innebærer null rett til eiendom, utdannelse og frihet? Jeg må innrømme at feministen i meg blir aktivert av dette. Hva er en kvinne? Personlig mener jeg at besittelse av xx-kromosomer er det korrekte. Men det er jo ikke det politisk korrekte å mene. Når det er sagt, så ønsker jeg å behandle alle mennesker med respekt og kalle dem det de selv ønsker, men meningene mine - de eier jeg. Anonymkode: 4f2c2...335
Anonym bruker Skrevet 18. april #54 Skrevet 18. april Anonym bruker skrev (6 timer siden): Selv om man ikke føler seg vell med kroppen trenger det ikke være kroppen som er feil. Man kan like gjerne di at det er psyken som er feil, eller samfunnet som er feil som har gjort kjønnsboksene så trange at noen føler de ikke passer inn der. Anonymkode: 74333...b86 Du har skjønt det. Anonymkode: 41051...e5f
Anonym bruker Skrevet 18. april #55 Skrevet 18. april Optatium skrev (12 timer siden): Men altså, GJØR det noe om transkvinner får gå under kategorien kvinner? Vi sørger bare for at en svært sårbar gruppe i samfunnet får sone sammen med kvinner dersom de har gjort noe ulovlig, de får ha kvinne i passet dersom de ønsker det, og kan bruke damedoen. Det er da ikke noe voldsomme greier? Fatter og begriper ikke motstanden jeg. Folk får føle seg og identifisere seg som de vil, og jeg er enig i at å insistere på å kalle seg katt kanskje er å dra det litt vel langt. Men ellers snakker vi om en gruppe mennesker som har levd med så vanvittig mye skam, hat og motstand at de er svært utsatt for hatkriminalitet, vold og psykiske problemer, ikke minst selvmord. Kan ikke folk bare få være seg selv og ha det fint? Jeg som kvinner taper i alle fall ingenting på at min kategori også innbefatter transkvinner. En gruppes rettigheter går sjelden på bekostning av en annens. For min del kan vi godt innføre bare felles garderober, badstuer og toaletter, men noen ville nok synes det ble ubehagelig. Felles fengsler kan bli et større problem og i helsesammenheng og i idrett bør det være skille på biologisk kjønn. Anonymkode: 74333...b86
Anonym bruker Skrevet 18. april #56 Skrevet 18. april Tja, jeg tror det meste vi opplever å være skeptiske til, som er naturlig adferd, bunner i mangel på kunnskap. Vi vet vel ikke nok om dette. Det har også en naturlig årsak. Atypisk kjønn er relativt sjeldent, men det skjer. Det er enkelt for deg og meg, hvor utvikling av kjønnsorganer, hormoner og hjerne gikk etter planen, å ta utgangspunkt i vår egen opplevelse når vi mener noe om noe. Men naturen er ikke alltid etter planen, den kommer med mange variasjoner og en kompleksitet vi neppe forstår. Så lenge vi ikke forstår eller vet nok, bør vi ha en ydmyk tilnærming. Behandle folk med respekt, selv om vi ikke nødvendigvis forstår. Vi møter noen utfordringer, for vi har bygd et samfunn basert på tanken om to kjønn, rent praktisk er det litt vrient å tilpasse noe annet over natten. Skolen har de to garderobene, idretten har de to lagene. Man får ikke tryllet frem noe annet over natten. Men vi kan jo starte, med å bruke vår tross alt ganske kreative hjerne til å finne løsninger som ivaretar alle på best mulig måte. I stedet for å legge vrangsiden til og bli bastant. Hvilke hensyn må vi ta, hvordan kan vi ta hensyn med de verktøyene vi har i dag? Det er ikke oss og dem, det er vi. Anonymkode: 2a0c9...ab0
Anonym bruker Skrevet 18. april #57 Skrevet 18. april Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Tja, jeg tror det meste vi opplever å være skeptiske til, som er naturlig adferd, bunner i mangel på kunnskap. Vi vet vel ikke nok om dette. Det har også en naturlig årsak. Atypisk kjønn er relativt sjeldent, men det skjer. Det er enkelt for deg og meg, hvor utvikling av kjønnsorganer, hormoner og hjerne gikk etter planen, å ta utgangspunkt i vår egen opplevelse når vi mener noe om noe. Men naturen er ikke alltid etter planen, den kommer med mange variasjoner og en kompleksitet vi neppe forstår. Så lenge vi ikke forstår eller vet nok, bør vi ha en ydmyk tilnærming. Behandle folk med respekt, selv om vi ikke nødvendigvis forstår. Vi møter noen utfordringer, for vi har bygd et samfunn basert på tanken om to kjønn, rent praktisk er det litt vrient å tilpasse noe annet over natten. Skolen har de to garderobene, idretten har de to lagene. Man får ikke tryllet frem noe annet over natten. Men vi kan jo starte, med å bruke vår tross alt ganske kreative hjerne til å finne løsninger som ivaretar alle på best mulig måte. I stedet for å legge vrangsiden til og bli bastant. Hvilke hensyn må vi ta, hvordan kan vi ta hensyn med de verktøyene vi har i dag? Det er ikke oss og dem, det er vi. Anonymkode: 2a0c9...ab0 Det er fullt mulig å mene, slik mamma til mener, at menn er menn og kvinner er kvinner og likevel behandle menn som tror de er kvinner med respekt. Men vitenskapen forteller oss at ting vi ikke kan se med det blotte øyet skiller likevel menn fra kvinner, som menn har større hjerter som pumper blodet deres kraftigere rundt i kroppen deres. Det gir dem visse fysiologiske fordeler jevnført med kvinner. Der er også den lille forskjellen at en gutt vokser opp som en gutt og vil alltid ha oppveksten som gutt bak seg. Gutten har vokst opp som gutt. Mange av disse transpersonene er bitre for at de ikke vokste opp som jenter. Men det er umulig å gjøre noe med. Som mamma til skrev, en mann er og forblir en mann og en kvinne er og forblir en kvinne. Samme hvor mye de opererer om kroppene sine. Det er likevel fullt mulig å behandle folk med respekt. Men fakta er og forblir fakta. Anonymkode: 32eb7...9ef
Anonym bruker Skrevet 18. april #58 Skrevet 18. april Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Det er fullt mulig å mene, slik mamma til mener, at menn er menn og kvinner er kvinner og likevel behandle menn som tror de er kvinner med respekt. Men vitenskapen forteller oss at ting vi ikke kan se med det blotte øyet skiller likevel menn fra kvinner, som menn har større hjerter som pumper blodet deres kraftigere rundt i kroppen deres. Det gir dem visse fysiologiske fordeler jevnført med kvinner. Der er også den lille forskjellen at en gutt vokser opp som en gutt og vil alltid ha oppveksten som gutt bak seg. Gutten har vokst opp som gutt. Mange av disse transpersonene er bitre for at de ikke vokste opp som jenter. Men det er umulig å gjøre noe med. Som mamma til skrev, en mann er og forblir en mann og en kvinne er og forblir en kvinne. Samme hvor mye de opererer om kroppene sine. Det er likevel fullt mulig å behandle folk med respekt. Men fakta er og forblir fakta. Anonymkode: 32eb7...9ef Vel, innen biologi er fakta at det finnes variasjoner og atypiske kjønn. Da ble det plutselig ikke så rett frem med fakta allikevel 🤔 Anonymkode: 2a0c9...ab0
Anonym bruker Skrevet 18. april #59 Skrevet 18. april Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vel, innen biologi er fakta at det finnes variasjoner og atypiske kjønn. Da ble det plutselig ikke så rett frem med fakta allikevel 🤔 Anonymkode: 2a0c9...ab0 Tull. Anonymkode: 41051...e5f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. april #60 Skrevet 18. april Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Tull. Anonymkode: 41051...e5f Jeg er ikke så sikker på at intersex personer er enig med deg i dette. Naturen er ikke alltid svart/hvit og det finnes variasjoner av det meste.
Anonym bruker Skrevet 18. april #61 Skrevet 18. april Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Vel, innen biologi er fakta at det finnes variasjoner og atypiske kjønn. Da ble det plutselig ikke så rett frem med fakta allikevel 🤔 Anonymkode: 2a0c9...ab0 Heller enn å forvirre så klargjør. Hva er en kvinne? Anonymkode: 32eb7...9ef
Anonym bruker Skrevet 18. april #62 Skrevet 18. april Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Heller enn å forvirre så klargjør. Hva er en kvinne? Anonymkode: 32eb7...9ef Først må en definere hva et kjønn er. Anonymkode: 2a0c9...ab0
Anonym bruker Skrevet 18. april #63 Skrevet 18. april Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Tull. Anonymkode: 41051...e5f Sier du ja, men hva vet du egentlig om det? Anonymkode: 2a0c9...ab0
Anonym bruker Skrevet 18. april #64 Skrevet 18. april Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Først må en definere hva et kjønn er. Anonymkode: 2a0c9...ab0 Hva er en kvinne? Anonymkode: 32eb7...9ef
Anonym bruker Skrevet 18. april #65 Skrevet 18. april Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Hva er en kvinne? Anonymkode: 32eb7...9ef Det holder nå! Anonymkode: 41051...e5f
Anonym bruker Skrevet 18. april #66 Skrevet 18. april Anonym bruker skrev (9 timer siden): Ja, jeg synes den forklaringen det er linket til er god. Er det ikke lov å synes det? Hvorfor ikke? Anonymkode: 32eb7...9ef Da har du fått svar på ditt gjentagende spørsmål om hva en kvinne er. Det er bra. Anonymkode: 2630f...42e
Anonym bruker Skrevet 18. april #67 Skrevet 18. april Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Hva er en kvinne? Anonymkode: 32eb7...9ef Albert Einstein sin definisjon på galskap. Anonymkode: 2a0c9...ab0
Anonym bruker Skrevet 18. april #68 Skrevet 18. april Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Albert Einstein sin definisjon på galskap. Anonymkode: 2a0c9...ab0 Å gå til personangrep er noe helt nytt ingen har gjort før. Anonymkode: 32eb7...9ef
Anonym bruker Skrevet 18. april #69 Skrevet 18. april mamma til adhd gutt<3 skrev (18 timer siden): Når jeg leste dette innlegget så tenkte jeg på Emma Ellingsen. Hvis ikke Emma er en kvinne så skjønner jeg ingen ting. At noen vil si at hun er en mann forstår jeg ingenting av . Biologisk er hun mann. Enkelt og greit. Anonymkode: 0c00e...01a
Anonym bruker Skrevet 18. april #70 Skrevet 18. april Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Hva er en kvinne? Anonymkode: 32eb7...9ef En kvinne er en som fra naturens side kan bære frem barn. Anonymkode: 0c00e...01a
Anonym bruker Skrevet 18. april #71 Skrevet 18. april Anonym bruker skrev (1 minutt siden): En kvinne er en som fra naturens side kan bære frem barn. Anonymkode: 0c00e...01a Det vil si at jenter ikke er kvinner. Den er grei nok. Men det vil også si at kvinner ikke lenger er kvinner den dag kvinnen ikke lenger kan bære frem barn. Anonymkode: 32eb7...9ef
Anonym bruker Skrevet 18. april #72 Skrevet 18. april Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det vil si at jenter ikke er kvinner. Den er grei nok. Men det vil også si at kvinner ikke lenger er kvinner den dag kvinnen ikke lenger kan bære frem barn. Anonymkode: 32eb7...9ef Du vrir og vrenger på ting, det passer likevel ikke inn i den den sannheten du så desperat prøver å tvinge frem. Anonymkode: fba5d...53a
Anonym bruker Skrevet 18. april #73 Skrevet 18. april Anonym bruker skrev (1 minutt siden): En kvinne er en som fra naturens side kan bære frem barn. Anonymkode: 0c00e...01a Hvis da en mann er en som kan befrukte et egg får vi en veldig stor gruppe intetkjønn. Det er vel enklere å si at kvinner har Tl x-kromosomer og menn har et x og et y-kromosom. Da blir det bare en veldig liten gruppe med noe annet som må vurderes individuelt. Anonymkode: 74333...b86
Anonym bruker Skrevet 18. april #74 Skrevet 18. april Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvis da en mann er en som kan befrukte et egg får vi en veldig stor gruppe intetkjønn. Det er vel enklere å si at kvinner har Tl x-kromosomer og menn har et x og et y-kromosom. Da blir det bare en veldig liten gruppe med noe annet som må vurderes individuelt. Anonymkode: 74333...b86 Ikke TI x-kromosomer men to 🙂 Anonymkode: 74333...b86
Anonym bruker Skrevet 18. april #75 Skrevet 18. april Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Du vrir og vrenger på ting, det passer likevel ikke inn i den den sannheten du så desperat prøver å tvinge frem. Anonymkode: fba5d...53a Det rare er at du klarer fint å skjelne på en hun-katt og en han-katt, men du klarer ikke å skjelne på en kvinne og en mann. Du kan nemlig fortelle oss hva en hun-katt er for noe men du har ingen som helst forklaring på hva en kvinne er for noe. Anonymkode: 32eb7...9ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå