Gå til innhold

Er jeg transfobi bare fordi jeg ikke ser transkvinner som ekte kvinner?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Nei. 

Det vet da ikke du. 

Anonymkode: 2630f...42e

Jo, det vet jeg. 

Anonymkode: 41051...e5f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men det var ikke kroppen det var noe feil med. 

Hvis kropp ikke matcher den hun er så er jo kroppen feil. For henne. Det er jo det som er poenget.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jo, det vet jeg. 

Det blir ikke mer sant av at du gjentar deg. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Hvis kropp ikke matcher den hun er så er jo kroppen feil. For henne. Det er jo det som er poenget.

Ikke avspor tråden med emma eller hva hun heter plis :) 

Anonymkode: 3c8a0...bfe

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Nei. 

Ånei, en kvinne er ikke en som føler seg som en kvinne. En kvinne er en som ser ut som en kvinne, men følelsene har ikke noe å si, så lenge den personen ser ut som en kvinne? Hva ser personen ut som? Hva er dette "kvinne" som personen ser ut som? Å enten "føle seg som en kvinne" eller "ser ut som en kvinne" er ikke svar på hva en kvinne er. Hva føler vedkommende seg som? Som en som føler seg som en kvinne? Eller hva ser vedkommende ut som? En som ser ut som en som ser ut som en som ser ut som en kvinne? Ingenting av dette er svar på hva, objektivt sett, en kvinne er for noe. Skal du si at noen er en kvinne må du også utdype hva dette "kvinne" er for noe. Hva er en kvinne?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis man føler seg som kvinne, ser ut som kvinne og har fysikken til en kvinne med bryster og vagina så er man kvinne god nok. 

Anonymkode: 32eb7...9ef

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (10 minutter siden):

Nei, poenget er at du kaller den personen noe du ikke kan forklare hva er for noe. Du har ikke noe svar på hva en kvinne er for noe, men denne personen er det fordi personen ser ut som noe du ikke vet hva er for noe. Har kvinne noe med kropp å gjøre? Hva er en kvinne?

Skrevet

Nei, poenget er at du kaller den personen noe du ikke kan forklare hva er for noe. Du har ikke noe svar på hva en kvinne er for noe, men denne personen er det fordi personen ser ut som noe du ikke vet hva er for noe. Har kvinne noe med kropp å gjøre? Hva er en kvinne?

En kvinne er et kjønnsmodent eller voksent menneske av hunkjønn. Betegnelsen brukes både om cis- og transkvinner, og omfatter dermed alle voksne mennesker som har en sosial og/eller juridisk identitet og status som kvinner.

Source: Wikipedia
Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (20 minutter siden):

Ikke kroppen, nei. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det blir ikke mer sant av at du gjentar deg. 

Jeg gjentar meg ikke. Men det er brukere her som ikke eier leseforståelse. Åpenbart ikke du heller. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

En kvinne er et kjønnsmodent eller voksent menneske av hunkjønn. Betegnelsen brukes både om cis- og transkvinner, og omfatter dermed alle voksne mennesker som har en sosial og/eller juridisk identitet og status som kvinner.

Ja, altså er ikke den personen du nevnte en kvinne. Den personen er et voksent menneske av hankjønn. Med en kropp som er operert her og der. Et voksent menneske av hankjønn likevel. Takk, så enkelt!

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Ja, altså er ikke den personen du nevnte en kvinne. Den personen er et voksent menneske av hankjønn. Med en kropp som er operert her og der. Et voksent menneske av hankjønn likevel. Takk, så enkelt!

Emma er en transkvinne.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (10 minutter siden):

Emma er en transkvinne.

Men Emma er ikke en kvinne. Ut fra din beskrivelse av hva en kvinne er for noe.

Skrevet

Men Emma er ikke en kvinne. Ut fra din beskrivelse av hva en kvinne er for noe.

Det står at det gjelder transkvinner også.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (13 minutter siden):

Det står at det gjelder transkvinner også.

Transkvinne er ikke et kjønn.

Anonymkode: ae694...b0f

Skrevet

Men altså, GJØR det noe om transkvinner får gå under kategorien kvinner? Vi sørger bare for at en svært sårbar gruppe i samfunnet får sone sammen med kvinner dersom de har gjort noe ulovlig, de får ha kvinne i passet dersom de ønsker det, og kan bruke damedoen. Det er da ikke noe voldsomme greier? Fatter og begriper ikke motstanden jeg. Folk får føle seg og identifisere seg som de vil, og jeg er enig i at å insistere på å kalle seg katt kanskje er å dra det litt vel langt. Men ellers snakker vi om en gruppe mennesker som har levd med så vanvittig mye skam, hat og motstand at de er svært utsatt for hatkriminalitet, vold og psykiske problemer, ikke minst selvmord. Kan ikke folk bare få være seg selv og ha det fint? Jeg som kvinner taper i alle fall ingenting på at min kategori også innbefatter transkvinner. En gruppes rettigheter går sjelden på bekostning av en annens. 

Skrevet
Optatium skrev (28 minutter siden):

Men altså, GJØR det noe om transkvinner får gå under kategorien kvinner? Vi sørger bare for at en svært sårbar gruppe i samfunnet får sone sammen med kvinner dersom de har gjort noe ulovlig, de får ha kvinne i passet dersom de ønsker det, og kan bruke damedoen. Det er da ikke noe voldsomme greier? Fatter og begriper ikke motstanden jeg. Folk får føle seg og identifisere seg som de vil, og jeg er enig i at å insistere på å kalle seg katt kanskje er å dra det litt vel langt. Men ellers snakker vi om en gruppe mennesker som har levd med så vanvittig mye skam, hat og motstand at de er svært utsatt for hatkriminalitet, vold og psykiske problemer, ikke minst selvmord. Kan ikke folk bare få være seg selv og ha det fint? Jeg som kvinner taper i alle fall ingenting på at min kategori også innbefatter transkvinner. En gruppes rettigheter går sjelden på bekostning av en annens. 

Det gjør vel ingenting om så Putin går under kategorien kvinner? Putin vil kanskje ikke være enig, men GJØR det noe? Det endrer jo ikke på noe. Derimot er det ikke en logisk påstand, hvis vi legger mamma til sitt premiss som grunn for hva en kvinne er for noe.

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Klarer du å finne et svar på "hva er en kvinne", som inkluderer personer født med utovertiss, så faller disse logisk inn under ditt premiss for hva en kvinne er. Men påstander som "en kvinne er noen som føler seg som en kvinne" begs the question, hva er det vedkommende føler seg som? Der er ingenting konkret som er svar på hva den personen da føler seg som. Da er det heller ikke et konkret svar på hva en kvinne er for noe. Heller ikke er svar som "noen som ser ut som en kvinne er en kvinne", er svar på hva en kvinne er. For hva er det den personen ser ut som?

Skrevet
Optatium skrev (1 time siden):

Og jeg er enig at de kan gjøre som de vil men det forandrer ikke faktum at de er menn og ikke cis kvinner. Kvinner har stått og kjempet mye for deres rettferdighet og rettigheter, at trans kvinner skal overskye dem. Fordi er menn forkledd som damer og ønsker å gå i kategorien som ekte kvinnfolk. Det er noe med de som er trans og lever sitt liv og de som prøver å kjempe etter noe slags rettigheter for å være wannabe kvinne og roper det ut på nett. Jeg skjønner at det er sårt men føler vi i verden har viktigere ting vi burde fokusere på en at transkvinner ønsker likestilling og rettferdigheter.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og jeg er enig at de kan gjøre som de vil men det forandrer ikke faktum at de er menn og ikke cis kvinner. Kvinner har stått og kjempet mye for deres rettferdighet og rettigheter, at trans kvinner skal overskye dem. Fordi er menn forkledd som damer og ønsker å gå i kategorien som ekte kvinnfolk. Det er noe med de som er trans og lever sitt liv og de som prøver å kjempe etter noe slags rettigheter for å være wannabe kvinne og roper det ut på nett. Jeg skjønner at det er sårt men føler vi i verden har viktigere ting vi burde fokusere på en at transkvinner ønsker likestilling og rettferdigheter.

Å gi transkvinner anstendig rettigheter overskygger ikke oss andre altså. Og nei, vi har ikke noe viktigere å fokusere på en menneskerettigheter og menneskeverd. 

Skrevet

Ingen som ikke er trans selv, kan klare å sette seg inn i denne situasjonen. HI, så lenge du ikke behandler transpersoner anderledes enn andre, gjør du ikke noe galt. Personlig så mener jeg at transkvinner er kvinner. Jeg synes likevel ikke at transkvinner som har gjennomgått mannlig pubertet burde konkurrere som kvinner i sport. Skal vi gjøre det, så må vi slutte å skille sport etter kjønn for alle.

Men jeg mener også at det beste for hele samfunnet hadde vært unisex garderober med separate, låsbare dusjerom. Variasjonene mellom mennesker er så store. Man har ikke muligheter til å ha garderober som tilpasses alle. 

Anonymkode: 3a7af...764

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ånei, en kvinne er ikke en som føler seg som en kvinne. En kvinne er en som ser ut som en kvinne, men følelsene har ikke noe å si, så lenge den personen ser ut som en kvinne? Hva ser personen ut som? Hva er dette "kvinne" som personen ser ut som? Å enten "føle seg som en kvinne" eller "ser ut som en kvinne" er ikke svar på hva en kvinne er. Hva føler vedkommende seg som? Som en som føler seg som en kvinne? Eller hva ser vedkommende ut som? En som ser ut som en som ser ut som en som ser ut som en kvinne? Ingenting av dette er svar på hva, objektivt sett, en kvinne er for noe. Skal du si at noen er en kvinne må du også utdype hva dette "kvinne" er for noe. Hva er en kvinne?

Hva du mener er faktisk helt irrelevant, det er linket til hva som kommer under begrepet kvinne og det er det man må gå ut fra. Dine personlige preferanser betyr ingenting. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hva du mener er faktisk helt irrelevant, det er linket til hva som kommer under begrepet kvinne og det er det man må gå ut fra. Dine personlige preferanser betyr ingenting. 

Helt enig! Personlig preferanse er irrelevant. Det er derfor det blir kluss, fordi folk blander inn "jeg synes X er en kvinne" med hva en kvinne er for noe.

Skrevet

En svært oppkonstruert problemstilling. Du, HI, og Putin, deler inntrykket av at det er svært mange skumle transfolk rundt omkring, og at det ville vært forferdelig om de dukket opp i en garderobe.

I praksis er nesten ingen trans. De er svært sjeldne, og de som er det er ikke så opptatt av å frike ut andre, men avb å prøve å leve et bra liv. That’s it.

live and let live 

Anonymkode: 2d2f9...951

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Helt enig! Personlig preferanse er irrelevant. Det er derfor det blir kluss, fordi folk blander inn "jeg synes X er en kvinne" med hva en kvinne er for noe.

Nei, det er linket til hva en kvinne er. Her er det bare du som synser. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er linket til hva en kvinne er. Her er det bare du som synser. 

Ja, jeg synes den forklaringen det er linket til er god. Er det ikke lov å synes det? Hvorfor ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...