Gå til innhold

Er jeg transfobi bare fordi jeg ikke ser transkvinner som ekte kvinner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser heller ikke på trans som det kjønnet de ønsker å være, uansett utseende.

Jeg har ingenting imot dem.

Men en kvinne har XX-kromosomer, en mann har XY-kromosoner.

Ingen operasjoner kan endre dette.

Anonymkode: 0e60e...9c0

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Biologisk er hun mann. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 0c00e...01a

Riktig. Jeg gjentar meg selv nå, men det var aldri kroppen hans det var noe feil med. Han hadde en frisk guttekropp da han var barn. Men det var hodene hans som ikke var helt på plass. 

Anonymkode: 41051...e5f

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Riktig. Jeg gjentar meg selv nå, men det var aldri kroppen hans det var noe feil med. Han hadde en frisk guttekropp da han var barn. Men det var hodene hans som ikke var helt på plass. 

Eller samfunnet som ikke aksepterer at en mann er slik Emma er.

Anonymkode: 74333...b86

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det rare er at du klarer fint å skjelne på en hun-katt og en han-katt, men du klarer ikke å skjelne på en kvinne og en mann. Du kan nemlig fortelle oss hva en hun-katt er for noe men du har ingen som helst forklaring på hva en kvinne er for noe.

Anonymkode: 32eb7...9ef

Det rare er at du overhodet ikke kan lese,

Anonymkode: fba5d...53a

Skrevet

Hvilket kjønnsorgan folk har i buksene bryr meg lite. Og jeg drar uansett aldri på steder med garderober pga eldre kvinnefolk som omtrent står og stirrer på yngre kvinner/jenter. Sånn har det vært siden jeg var ung og det bedrer seg ikke dessverre. Så jeg er helt for individuelle garderober, slik som at vi har individuelle toaletter. Det hadde løst problemet på det de fleste virker å være redd for.

Men i England nå har de jo faktisk gjort det lettere for menn å komme inn på steder for kvinner. Transkvinner, i det aller fleste tilfeller, både kler seg feminint, oppfører seg feminint slik som kvinner. Men nå kan jo menn gå inn og si at nei nei, jeg er en transmann og tilhører her. Ettersom man skal bruke toalettet/garderober som passer overens med sit biologiske kjønn må transmenn nå skifte i kvinnegarderober og gå på kvinnetoaletter, selv om de er operert og går på hormoner.

Anonymkode: 5517a...5b1

Skrevet

Alle diskuterer transkvinner i kvinnegarderoben, kanskje spesielt de som ikke er operert, men hva med transmenn som ikke er operert. Er dere mer komfortable med en mann med helskjegg og hår på brystet, men som ikke er operert nedentil (enda, og ikke alle opererer seg)? Om det er voldtekt man er bekymret for kan man fint voldta uten en penis.

Av de to, en transkvinne og en transmann, hvem tror dere er mest interessert i å kikke på dere i dusjen? Hva med lesbiske? En penis er bare et vedheng når det sitter på en transkvinne i full prosess, ikke mer farlig enn en finger. Det jeg ville bekymret meg mer for er et lovverk der en cismann (eller kvinne) kan endre juridisk kjønn uten noe mer og oppnå rettigheter som aldri var ment for dem. 

Akkurat toppidrett mener jeg er spesielt, der må de få inn parametere som gjør at det ikke blir umulig for de som er innenfor de 95% «normale» å konkurrere. Hvor interessant er det å prøve å bli verdens beste om du alltid er dømt til å tape mot en transkvinne, eller ciskvinne med unormalt høyt testosteronnivå. De er få, men de vil nesten alltid dominere i den idretten de velger. Er du transkvinne og kommer innenfor disse parameterene ser jeg ikke noe problem med at de konkurrerer mot andre kvinner.

Det er et kjempevanskelig tema, for hvor går grensen? Damer som  er helt «normale» men som har et medfødt talent og i tillegg trener så beinhardt at nesten ingen kan holde følge, type Marit Bjørgen og Therese Johaug. Ingen tviler på at disse to er 100% kvinner, men sett at de på toppen av dette hadde unormalt høyt testosteronnivå, ingen andre hadde hatt en sjanse.

Og det er kvinner det dreier seg om da en transmann sjelden vil ha noen fordeler i herreidrett (finnes sikkert unntak, men kommer ikke på noen). Det er en grunn til at menn ikke kan delta i kvinneidrett, mens det teknisk sett ikke finnes en tilsvarende regel i herreidrett. Det er alltid unntak, men f.eks. Serena Williams sa vel at enda så sterk og dyktig som hun er skal hun ganske langt ned på rankinglista for menn for å vinne.

Anonymkode: 3b99c...4b4

Skrevet

Ts her

jeg respekterer transfolk og det de vil bli kalt (hun/han). Og går ikke rundt å trakasserer noen (aldri). Men denne personen som var ment til å være en jeg snakker om en figur kolleksjon plutselig så en eller 2 kommentar jeg la igjen i en tiktok at (de er trans kvinner og ikke ekte kvinner) så disse og plutselig skulle bytte det vi snakker og sender video av med at trans kvinner er ekte kvinner og om jeg synes om denne kvinnen hun sendte tiktok av BURDE gå på manne doen og føle seg truet! Jeg mente hun er helt lov å føle det hun vil om hun synes trans kvinner/menn er ekte kjønn, og meine det hun vil men liker selvsagt ikke når folk skal tvinge sin tro på meg og at jeg skal føle meg dårlig fordi jeg har en egen meining som er sant da. 

Anonymkode: 3c8a0...bfe

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ts her

jeg respekterer transfolk og det de vil bli kalt (hun/han). Og går ikke rundt å trakasserer noen (aldri). Men denne personen som var ment til å være en jeg snakker om en figur kolleksjon plutselig så en eller 2 kommentar jeg la igjen i en tiktok at (de er trans kvinner og ikke ekte kvinner) så disse og plutselig skulle bytte det vi snakker og sender video av med at trans kvinner er ekte kvinner og om jeg synes om denne kvinnen hun sendte tiktok av BURDE gå på manne doen og føle seg truet! Jeg mente hun er helt lov å føle det hun vil om hun synes trans kvinner/menn er ekte kjønn, og meine det hun vil men liker selvsagt ikke når folk skal tvinge sin tro på meg og at jeg skal føle meg dårlig fordi jeg har en egen meining som er sant da. 

En transkvinne er en ekte kvinne. F.eks. er Alexis Blake mye mer feminin og kvinnelig enn det jeg er. Hun er en ekte kvinne på mange måten. Men hun er ikke biologisk kvinne. Det er viktig å skille på ekte og på biologisk. 

Anonymkode: d1fb3...2c8

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 17.4.2025 den 11.35):

Jeg mener ingen vondt, og folk må få leve sitt eget liv og kle seg som de selv vil. Men  jeg ser ikke trans kvinner Som ekte kvinner men som trans kvinner, jeg hører ofte at de ønsker å bli likestilt til ekte kvinner. Og mange som blir halshugget når de sier at trans kvinner ikke er ekte kvinner. Og kaller en transfobi for den meiningen. Jeg har ikke noe i mot trans de lever som de selv vil og kudos for dem for å være seg selv. Men nå er det kommet ut det med at de vil ekskludere transpersoner fra do/gaderober osv som ikke tilhører dem? 

Du trenger bare å akseptere dem og behandle dem med respekt. Du behøver ikke å mene at de er akkurat like som biologisk fødte kvinner og du har rett til å ha dine egne meninger om dette. 

Anonymkode: c4bf4...7d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

En transkvinne er en ekte kvinne. F.eks. er Alexis Blake mye mer feminin og kvinnelig enn det jeg er. Hun er en ekte kvinne på mange måten. Men hun er ikke biologisk kvinne. Det er viktig å skille på ekte og på biologisk. 

Anonymkode: d1fb3...2c8

En ekte kvinne er en biologisk kvinne.

En transkvinne er en ekte transkvinne.

Anonymkode: eb7af...12b

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg ser heller ikke på trans som det kjønnet de ønsker å være, uansett utseende.

Jeg har ingenting imot dem.

Men en kvinne har XX-kromosomer, en mann har XY-kromosoner.

Ingen operasjoner kan endre dette.

Naturen er ikke så enkel. Vet du hvor mange mennesker der ute som har andre varianter? XX, XY, XXX, XXY, XYY

i tillegg gir kromosomene man har kun utgangspunktet for gener som skrur seg av eller på for å uttrykke kjønn. Har man AIS, vil man ikke ha reseptorer på cellemembranen som passer til testorsteronhormomenet. Altså vil ikke testosteron påvirke kroppen til å utvikle mannlig kjønnsorganer og man kan bli  født med kvinnelige kjønnsorganer. 
ser du på Jamie Lee Curtis som kvinne? Hun er XY men har AIS. Altså har testosteronet aldri blitt uttrykt i kroppen. 

med andre ord vil det være et hav av varianter basert på både kromosomer, reseptorer, hormoner etc og derfor har man altså flere enn to kjønn. Hadde man genetisk testet alle mennesker hadde nok mange fått seg en overraskelse. 

Anonymkode: 788ab...d3d

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Naturen er ikke så enkel. Vet du hvor mange mennesker der ute som har andre varianter? XX, XY, XXX, XXY, XYY

i tillegg gir kromosomene man har kun utgangspunktet for gener som skrur seg av eller på for å uttrykke kjønn. Har man AIS, vil man ikke ha reseptorer på cellemembranen som passer til testorsteronhormomenet. Altså vil ikke testosteron påvirke kroppen til å utvikle mannlig kjønnsorganer og man kan bli  født med kvinnelige kjønnsorganer. 
ser du på Jamie Lee Curtis som kvinne? Hun er XY men har AIS. Altså har testosteronet aldri blitt uttrykt i kroppen. 

med andre ord vil det være et hav av varianter basert på både kromosomer, reseptorer, hormoner etc og derfor har man altså flere enn to kjønn. Hadde man genetisk testet alle mennesker hadde nok mange fått seg en overraskelse. 

Xxy-ca 1/600, menn.

Xxx-ca 1/1200  kvinner

Xyy-ca en av 1000, menn

AIS -ca 1 til 5 av 200.000 barn

Når det gjelder de øverste tror jeg ikke det er vanskelig å vite hvilket kjønn de har, men for de som har AIS er det det. Det er imidlertid veldig sjeldent.

Skrevet

For en rørende interesse for andre menneskers legning og biologi.

Jeg tenker at man får passe på seg selv, oppføre seg som et dugande menneske og ellers la folk være som de er. 

Denne frykten for garderoben skjønner jeg ikke. En lesbisk vil da være mye mer seksuelt interessert i de nakne kvinnekroppene som er der enn de fleste transkvinner, men ingen vil vel utestenge dem? Kropp og kjønnsorgan er ikke farlig, det er hva man bruker den/dem til som teller. 

Anonymkode: 2630f...42e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Xxy-ca 1/600, menn.

Xxx-ca 1/1200  kvinner

Xyy-ca en av 1000, menn

AIS -ca 1 til 5 av 200.000 barn

Når det gjelder de øverste tror jeg ikke det er vanskelig å vite hvilket kjønn de har, men for de som har AIS er det det. Det er imidlertid veldig sjeldent.

Poenget er at biologien ikke er så enkelt som folk skal ha det til. Nå nevnte jeg også kun en brøkdel av biologiske variasjoner. En som er født gutt, som føler seg som jente kan ha flere biologiske forholdt til som gjør at kroppen føles «feil». Statistikken du nevner er basert på forholdt som testes, altså fordi det har vært åpenbare feil som gjør at videre testing er nødvendig. Det er nok langt flere der ute med genetiske variasjoner og biologiske variasjoner som ikke er testet for. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Poenget er at biologien ikke er så enkelt som folk skal ha det til. Nå nevnte jeg også kun en brøkdel av biologiske variasjoner. En som er født gutt, som føler seg som jente kan ha flere biologiske forholdt til som gjør at kroppen føles «feil». Statistikken du nevner er basert på forholdt som testes, altså fordi det har vært åpenbare feil som gjør at videre testing er nødvendig. Det er nok langt flere der ute med genetiske variasjoner og biologiske variasjoner som ikke er testet for. 

Poenget er at det er veldig sjeldent usikkerhet på kjønn kan forklares ut fra genetikk. 

At en del ikke føler seg hjemme i den steriotypiske fortellingen om hvordan en kvinne eller en mann skal være, kulturelt, er noe annet. En mann blir jo for eksempel ikke mindre mann om han foretrekker å gå i kjole og liker blomsterdekorering enn om han vil gå i dress og skru bil. Det er ikke sånne ting som bestemmer kjønn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Tror du misforstår det med kromosomer.

Det blir helt feil å dra inn sjeldne forstyrrelser som Klinefelters syndrom og AIS, og hevde at dette gjør personene til noe annet enn mann eller kvinne.

Om AIS

Androgent insensitivitetssyndrom (AIS) innebærer at cellene i kroppen har manglende eller nedsatt følsomhet for mannlige kjønnshormoner (androgener), som for eksempel testosteron. Det medfører at personer med AIS, til tross for normal produksjon av mannlige kjønnshormoner, kan ha ulik grad av virilisering eller feminisering av ytre kjønnsorganer ved fødsel.

Personer med diagnosen skal behandles i spesialisthelsetjenesten i regi av Flerregional behandlingstjeneste for barn med usikker somatisk kjønnsutvikling. Tjenesten finnes ved Haukeland universitetssjukehus og Oslo universitetssykehus.

Klinefelters syndrom

Også kalt 47 XXY syndrom.

Klinefelters syndrom (KS) er en medfødt kjønnskromosomforstyrrelse hos gutter. Tilstanden er svært underdiagnostisert med store individuelle variasjoner. Gutter og menn med tilstanden har nedsatt eller manglende produksjon av mannlig kjønnshormon (testosteron) og spermier. Fruktbarheten er derfor sterkt nedsatt eller mangler. Flere har forsinket utvikling innen språk, samt reduserte ferdigheter innen sosial samhandling og motorikk.

Det kan være til dels store forskjeller innen én og samme diagnose og beskrivelser gjelder ikke for alle.

(Kilde: Frambu kompetansesenter for sjeldne diagnoser)

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tror du misforstår det med kromosomer.

Det blir helt feil å dra inn sjeldne forstyrrelser som Klinefelters syndrom og AIS, og hevde at dette gjør personene til noe annet enn mann eller kvinne.

Om AIS

Androgent insensitivitetssyndrom (AIS) innebærer at cellene i kroppen har manglende eller nedsatt følsomhet for mannlige kjønnshormoner (androgener), som for eksempel testosteron. Det medfører at personer med AIS, til tross for normal produksjon av mannlige kjønnshormoner, kan ha ulik grad av virilisering eller feminisering av ytre kjønnsorganer ved fødsel.

Personer med diagnosen skal behandles i spesialisthelsetjenesten i regi av Flerregional behandlingstjeneste for barn med usikker somatisk kjønnsutvikling. Tjenesten finnes ved Haukeland universitetssjukehus og Oslo universitetssykehus.

Klinefelters syndrom

Også kalt 47 XXY syndrom.

Klinefelters syndrom (KS) er en medfødt kjønnskromosomforstyrrelse hos gutter. Tilstanden er svært underdiagnostisert med store individuelle variasjoner. Gutter og menn med tilstanden har nedsatt eller manglende produksjon av mannlig kjønnshormon (testosteron) og spermier. Fruktbarheten er derfor sterkt nedsatt eller mangler. Flere har forsinket utvikling innen språk, samt reduserte ferdigheter innen sosial samhandling og motorikk.

Det kan være til dels store forskjeller innen én og samme diagnose og beskrivelser gjelder ikke for alle.

(Kilde: Frambu kompetansesenter for sjeldne diagnoser)

Hva misforstår jeg mener du? Svarer du på det ved å lime inn to diagnoser? 

ser du på Jamie lee Curtis som Mann eller kvinne? Hun er XY. Hun ble født med kvinnelige kjønnsorganer, er gift med en mann og har to adoptivbarn. 

Skrevet

Nei, det er du ikke. Folk har veldig lett for å klandre de med andre meninger enn seg for å ha frykt (fobi) eller være fordomsfulle. Det er en form for hersketeknikk. Man kan helt fint argumentere logisk for et synspunkt helt uten at verken frykt eller fordommer er involvert.

Anonymkode: ae694...b0f

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hva misforstår jeg mener du? Svarer du på det ved å lime inn to diagnoser? 

ser du på Jamie lee Curtis som Mann eller kvinne? Hun er XY. Hun ble født med kvinnelige kjønnsorganer, er gift med en mann og har to adoptivbarn. 

Dette er aldri bekreftet. Og om en person er født tvekjønnet, vil tester enten vise XY eller XX.

Jeg vet om mange trans som ser bra ut som det kjønnet de ønsker å være, men det endrer ikke på om de er XX eller XY.

Jeg kjenner 3 stk som har byttet kjønn. Ingen av de har syndromer eller er født tvekjønnet. De har bare følt seg som det motsatte av det de er.

Det går ikke på at de har et magisk kjønnskromosom. Hadde det vært så enkelt hadde prosessen for disse vært en million ganger enklere og veien kortere.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det er ingen som krever at du etterlever andres premisser for hva en kvinne er. Men hvis du kaller noen en kvinne så vil vi jo gjerne vite hva du legger til grunn for hva dette "kvinne" er som du kaller noen? Med andre ord, hva er en kvinne? Du står helt fritt til å svare akkurat slik du vil. Men skal du kalle noen en "kvinne" så må du jo ha noen premisser for hva "kvinne" er for noe.

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

En transkvinne er en ekte kvinne

Nei 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

En ekte kvinne er en biologisk kvinne.

En transkvinne er en ekte transkvinne.

Anonymkode: eb7af...12b

Man trenger ikke Google seg grønn for å skjønne det... Det sier seg jo selv. Alle med litt hjerne vet jo hva en ekte kvinne er. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er ingen som krever at du etterlever andres premisser for hva en kvinne er. Men hvis du kaller noen en kvinne så vil vi jo gjerne vite hva du legger til grunn for hva dette "kvinne" er som du kaller noen? Med andre ord, hva er en kvinne? Du står helt fritt til å svare akkurat slik du vil. Men skal du kalle noen en "kvinne" så må du jo ha noen premisser for hva "kvinne" er for noe.

En kvinne er en som føler seg som en kvinne og har vulva/vagina. Dette har også transkvinner. 

Skrevet
Gemini77/ skrev (Akkurat nå):

En kvinne er en som føler seg som en kvinne og har vulva/vagina. Dette har også transkvinner. 

Det har de jo ikke. De har i beste fall en vrengt penis.

Anonymkode: 44715...db1

Skrevet
Gemini77/ skrev (6 minutter siden):

Nei

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...