Anonym bruker Skrevet 19. mars 2025 #1 Skrevet 19. mars 2025 Vi har en datter som blir 18 år om en måned. Denne helgen er hun invitert på jentekveld hvor mange allerede er blitt 18 år og de ønsker å drikke litt. Hun lurte på om hun kunne få med to cider. Jeg er på den ene siden helt i mot, men så er jeg litt der at det er «bare» en måned til. Jeg har sagt til meg selv at jeg aldri skal tillate før ungene er 18 år…men syns likevel det er vanskelig. Pappaen syns jeg er for streng. Hadde dere? Anonymkode: 7b418...0d8
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2025 #2 Skrevet 19. mars 2025 Niks. Her er 18 åt grensen. Anonymkode: 1fa6b...a5c
amandine Skrevet 19. mars 2025 #3 Skrevet 19. mars 2025 Nei, det er helt utelukket. De får vente til de kan kjøpe selv, det er en selvfølge.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2025 #4 Skrevet 19. mars 2025 Ja jeg hadde kjøpt Anonymkode: ad6da...5fe
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2025 #6 Skrevet 19. mars 2025 En måned før 18 års dagen - ja! en del av det sosiale skjer på fester. Det sosiale er svært viktig i den alderen der. Vi alle vet at ungdommer drikker uansett. Det er stor forskjell om ungdommen får 4 cider med seg hjemmefra, eller om de drikker sprit de får tak i på fester. God dialog er avgjørende uansett Anonymkode: ff4c0...b54
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2025 #7 Skrevet 20. mars 2025 I ditt tilfelle ja. Anonymkode: df715...874
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2025 #8 Skrevet 20. mars 2025 Bare lurer..... Så alle som svarer nei her, drakk ikke før de var 18? Foreldrene mine ga meg bittelitt alkohol. Vi hadde åpen dialog. Jeg drakk meg aldri full før jeg var ca 18. Venninnene mine som hadde strenge foreldre var de verste. Bare sier det. Anonymkode: df715...874
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2025 #9 Skrevet 20. mars 2025 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Bare lurer..... Så alle som svarer nei her, drakk ikke før de var 18? Foreldrene mine ga meg bittelitt alkohol. Vi hadde åpen dialog. Jeg drakk meg aldri full før jeg var ca 18. Venninnene mine som hadde strenge foreldre var de verste. Bare sier det. Anonymkode: df715...874 Jeg hadde ikke gjort det og jeg drakk før jeg var 18 selv, men det var ikke foreldrene mine som handlet til meg. Enten kjøpe søsteren min for meg eller eldre venninner. Anonymkode: b6cdb...f47
*Miss Marple* Skrevet 20. mars 2025 #10 Skrevet 20. mars 2025 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Bare lurer..... Så alle som svarer nei her, drakk ikke før de var 18? Foreldrene mine ga meg bittelitt alkohol. Vi hadde åpen dialog. Jeg drakk meg aldri full før jeg var ca 18. Venninnene mine som hadde strenge foreldre var de verste. Bare sier det. Anonymkode: df715...874 Jeg drakk meg kanakkas da jeg var 15 år. Jeg kjøper likevel ikke alkohol før de har lov å handle selv. Det er null problem for hi sin datter å få venninnene til å kjøpe cider for henne, og det hadde jeg vendt den blinde siden til. Men å aktivt gi henne alkohol hadde jeg altså ikke gjort.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2025 #11 Skrevet 20. mars 2025 Glatt. Men hva går det av dagens unge som spør mamma om 2 rusbrus i stedet for å be noen av de 18 år gamle vennene å kjøpe til seg? Anonymkode: 5b168...bb1
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2025 #12 Skrevet 20. mars 2025 Nei, helt utelukket. Og ja, jeg drakk før jeg var 18 selv. Anonymkode: 679fb...81a
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2025 #13 Skrevet 20. mars 2025 Nei. Og kjøper ikke til de over heller. Alkohol får folk skaffe seg selv uansett alder. Jeg kjøper det ikke til noen rett og slett Anonymkode: 67f89...065
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2025 #14 Skrevet 20. mars 2025 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Bare lurer..... Så alle som svarer nei her, drakk ikke før de var 18? Foreldrene mine ga meg bittelitt alkohol. Vi hadde åpen dialog. Jeg drakk meg aldri full før jeg var ca 18. Venninnene mine som hadde strenge foreldre var de verste. Bare sier det. Anonymkode: df715...874 Nei, jeg drakk ikke før jeg ble 18 år. Det gjorde ikke mine søsken heller. Politiet har gått ut og anbefalt at man IKKE kjøper alkohol til ungdom. Dette fordi denne alkoholen kommer i tillegg til alkohol de skaffer selv/får på fest. Anonymkode: 1fa6b...a5c
frk Nilsen Skrevet 20. mars 2025 #15 Skrevet 20. mars 2025 Hadde ikke kjøpt alkohol til en under 18år. Og ja, jeg drakk selv før jeg var 18 og fikk alkohol av mine foreldre. Det er mye de gjorde oppgjennom oppveksten som jeg ikke kopierer over i oppdragelsen til mine barn, det å kjøpe alkohol til mindreårige er en av dem.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2025 #16 Skrevet 20. mars 2025 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Bare lurer..... Så alle som svarer nei her, drakk ikke før de var 18? Foreldrene mine ga meg bittelitt alkohol. Vi hadde åpen dialog. Jeg drakk meg aldri full før jeg var ca 18. Venninnene mine som hadde strenge foreldre var de verste. Bare sier det. Anonymkode: df715...874 Men da er du unntaket. Man oppdrar ikke barna sine etter unntak mener jeg. All statistikk, og i alle anonyme spørreundersøkelser kommer det frem at de som får alkohol hjemme drikker mest. For de får også tak i alkohol selv fra eldre venner, elsdre søsken osv så totalen for dem blir mer alkohol. Jeg har også en åpen dialog med mine barn, jeg vet de har drukket før de ble 18, og de vet jeg synes de skal vente og hvorfor. Mine barn har alltid kunne ringe meg og snakke med meg. Men jeg kjøper ikke alkohol til mindreårige. Mine barn er nå 17 (blir 18 i mai), 20 og 23 år gamle.. Anonymkode: 679fb...81a
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2025 #17 Skrevet 20. mars 2025 Jeg hadde kjøpt, det er snakk om én mnd, og to cider. Jeg hadde heller ikke tenkt å kjøpe før 18, men det eneste som skjedde var at hun drakk litt av alle og hadde null kontroll på hva og hvor mye hun drakk. Det faktum at hun ba meg kjøpe og ikke gikk til venner først er en tillitsærklæring. Så lenge det er innenfor året de fyller 18 og bare noen mnd. igjen ser jeg ikke helt problemet. Selvfølgelig er det ideelle at de ikke drikker i det hele tatt, hverken før eller etter fylte 18, men når man først vet at de drikker så er det lov å se an situasjonen og ungdommen. En partyløve som ber om en flaske vodka hadde jeg nok ikke kjøpt for. Jeg har en jente som alltid sier i fra når og hvor hun går, hun ringer gjerne i løpet av kvelden og på vei hjem. Hun vet at hun alltid kan ringe meg, uansett, og at det ikke blir bråk. Jeg tar en alvorsprat om jeg synes det går litt over stokk og stein, selv om hun nå er snart 19. De er i oppløpet til russetiden, med i overkant mange slippfester, da sier jeg ifra. Hun er selv fornuftig nok til å skjønne når hun bør drikke lite (dagen før jobb), eller ingenting (om hun f.eks. skal kjøre dagen etter), og i motsetning til meg som har lakenskrekk kommer hun oftest hjem med siste bane. Anonymkode: 751ee...1f9
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2025 #18 Skrevet 20. mars 2025 Jeg stoler helt på henne at hun ikke drikker mer enn det vi sender med henne. Jeg lurer litt på dere som sier dere ikke ville kjøpt / sendt med hjemmefra men mener vennene skal kjøpe til henne. Dere tenker da at det er «greit» de drikker det selv om de er under 18 år men det er bedre vennene bryter loven enn dere? Jeg spør bare fordi jeg var inne på tanken selv…bare si til henne at hun får tipse en venninne om å kjøpe men det blir helt feil å be vennene gjøre noe jeg selv da mener er galt. Eller? HI Anonymkode: 7b418...0d8
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2025 #19 Skrevet 20. mars 2025 To cider ville nok plutselig bare stått i kjøleskapet, ja. Det er snakk om én måned. Anonymkode: c0990...9f7
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2025 #20 Skrevet 20. mars 2025 Jeg hadde ikke kjøpt. Jeg kjenner en del mennesker som har som holdning: det var bare litt for fort, jeg hadde bare tatt ett glass før jeg kjørte osv. Jeg ønsker ikke at barna mine skal starte på slike vurderinger. Det er mange tilfeller hver sommer av ungdom som kjører ruspåvirket fordi noen på fest har overtalt dem "du som bare har drukket x. Du kan jo kjøre slik at vi kommer hjem/til neste fest." Er de oppvokst med at grenser er flytende, er det vanskeligere å si nei. Jeg drakk ikke før jeg var 18 og det har ikke barna mine heller. Det vil si, de har ikke drukket noe som er merkbart i alle fall. Det er stor avstander her vi bor så vi må alltid hente. Vi har god dialog og de vet godt hvorfor jeg vil de skal vente. Etter første festen (med mindreårige som drakk) så forstod de hva jeg mente. Det var mye drama og styr, gråting og spying og de var lykkelig over at de ikke var midt i dette og synes det var kjedelig å måtte være barnepasser for venner som plutselig var veldig irrasjonelle. Jeg tror ikke at de ikke kommer til å gå på en smell, men jo eldre de er, jo mer moden er de og vennene deres til å håndtere hendelser og ta greie valg. Selv om vi respekterer grensene, vet de at uansett hva de kommer ut for kan de ringe hjem så kommer vi og henter og at vi ikke blir sure. Vi hadde ikke blitt sure om de hadde gått på smellen før 18 heller. Jeg vet at det er sunket inn for om de eller vennene har utfordringer er jeg den de ringer til for å hente. Anonymkode: 0d634...18b
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2025 #21 Skrevet 20. mars 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg stoler helt på henne at hun ikke drikker mer enn det vi sender med henne. Jeg lurer litt på dere som sier dere ikke ville kjøpt / sendt med hjemmefra men mener vennene skal kjøpe til henne. Dere tenker da at det er «greit» de drikker det selv om de er under 18 år men det er bedre vennene bryter loven enn dere? Jeg spør bare fordi jeg var inne på tanken selv…bare si til henne at hun får tipse en venninne om å kjøpe men det blir helt feil å be vennene gjøre noe jeg selv da mener er galt. Eller? HI Anonymkode: 7b418...0d8 Jeg hadde ikke kjøpt til mine barn under 18, nei. Og når jeg var ungdom falt det meg ikke inn p spørre foreldrene mine om slikt en gang. Da spurte jeg heller venner. Jeg tror virkelig ikke du trenger p tipse ungen din om å spørre en venn. Hvis du sier nei, så tror jeg hun er såpass oppegående at hun får tak i to cidere uansett. Anonymkode: 0d96a...193
MissSaigon Skrevet 20. mars 2025 #22 Skrevet 20. mars 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg stoler helt på henne at hun ikke drikker mer enn det vi sender med henne. Jeg lurer litt på dere som sier dere ikke ville kjøpt / sendt med hjemmefra men mener vennene skal kjøpe til henne. Dere tenker da at det er «greit» de drikker det selv om de er under 18 år men det er bedre vennene bryter loven enn dere? Jeg spør bare fordi jeg var inne på tanken selv…bare si til henne at hun får tipse en venninne om å kjøpe men det blir helt feil å be vennene gjøre noe jeg selv da mener er galt. Eller? HI Anonymkode: 7b418...0d8 Nei, jeg hadde ikke kjøpt alkohol til noen under 18 år uansett. Og det er ikke primært fordi det er et så alvorlig lovbrudd, men jeg vil ikke at hun skal tro at man kan velger bort de lovene man ikke syns er så viktige. At venninner kjøper og deler med hverandre er en helt annen ting. Og om du virkelig tror at du kan stole 100 % på tenåringen din så er du enten et sjeldent unntak eller litt naiv. Min mor kunne sagt akkurat det samme, men man kan være ganske drita kl 23 og likevel klare å ta seg sammen når man kommer hjem kl 01. Men så lenge ungdommen kommer hjem så ser jeg gjennom fingrene på stivt blikk og tyyyyydelig tale.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2025 #23 Skrevet 20. mars 2025 MissSaigon skrev (29 minutter siden): Nei, jeg hadde ikke kjøpt alkohol til noen under 18 år uansett. Og det er ikke primært fordi det er et så alvorlig lovbrudd, men jeg vil ikke at hun skal tro at man kan velger bort de lovene man ikke syns er så viktige. At venninner kjøper og deler med hverandre er en helt annen ting. Og om du virkelig tror at du kan stole 100 % på tenåringen din så er du enten et sjeldent unntak eller litt naiv. Min mor kunne sagt akkurat det samme, men man kan være ganske drita kl 23 og likevel klare å ta seg sammen når man kommer hjem kl 01. Men så lenge ungdommen kommer hjem så ser jeg gjennom fingrene på stivt blikk og tyyyyydelig tale. Ja vet at mange tror at dersom man stoler på ungene så er man naive. Litt merkelig det der at det å stole på ungene sine er en skjeldenhet. Hun er en grei jente som er veldig aktiv innen idrett. Hun er skjeldent hjemme senere enn 22 når hun er med på noe sosialt og siden hun er på landslaget er hun veldig obs på dette med alkohol og tester. Så ja vi stoler på henne. Har vel landet på at vi kjøper ikke noe men har cider i kjøleskapet og får si til henne at vi kommer ikke til å telle dem. HI Anonymkode: 7b418...0d8
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2025 #24 Skrevet 20. mars 2025 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Vi har en datter som blir 18 år om en måned. Denne helgen er hun invitert på jentekveld hvor mange allerede er blitt 18 år og de ønsker å drikke litt. Hun lurte på om hun kunne få med to cider. Jeg er på den ene siden helt i mot, men så er jeg litt der at det er «bare» en måned til. Jeg har sagt til meg selv at jeg aldri skal tillate før ungene er 18 år…men syns likevel det er vanskelig. Pappaen syns jeg er for streng. Hadde dere? Anonymkode: 7b418...0d8 Ja, når hun fyller om 1 mnd hadde jeg latt henne få med 2 cider på fest. Anonymkode: 51d8b...57c
MissSaigon Skrevet 20. mars 2025 #25 Skrevet 20. mars 2025 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Ja vet at mange tror at dersom man stoler på ungene så er man naive. Litt merkelig det der at det å stole på ungene sine er en skjeldenhet. Hun er en grei jente som er veldig aktiv innen idrett. Hun er skjeldent hjemme senere enn 22 når hun er med på noe sosialt og siden hun er på landslaget er hun veldig obs på dette med alkohol og tester. Så ja vi stoler på henne. Har vel landet på at vi kjøper ikke noe men har cider i kjøleskapet og får si til henne at vi kommer ikke til å telle dem. HI Anonymkode: 7b418...0d8 Jeg syns det er et sunnhetstegn at foreldre ikke vet alt. Det er en tid for å løsrive seg og teste ut grenser. Så lenge man har en trygghet i at man kan komme hjem eller ringe uansett tilstand og hva som har skjedd så er det unødvendig at vi som foreldre har full kontroll. Men folk er forskjellige, og selvsagt finnes det ungdom som aldri strekker grensene. Folk blir det nok av de fleste
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå