Anonym bruker Skrevet 10. mars 2025 #26 Skrevet 10. mars 2025 Mitt eldste barn er 21 og vi har en grei ordning. Vi kjører hverandre ved behov, til og fra flyplassen, hente sent på kvelden osv. Jeg stiller opp ved "krise" (f.eks. ringte han en gang han hadde sovnet på nattbussen og våknet på endestoppet). Vi avtaler også bruk av bilen min på samme måte, den som trenger den mest tar den. Ellers bor vi sentralt med ypperlig kollektivtilbud. Når ungdommer er store nok til å gå ut og drikke tenker jeg de også er store nok til å ha en plan for å komme seg hjem om kvelden. Om noe uforutsett skulle skje vil jeg alltid stille opp så godt jeg kan for barna mine. Men jeg ønsker ikke å bli utnyttet. Anonymkode: bd8fb...602
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2025 #27 Skrevet 10. mars 2025 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg svarte tidligere i tråden at jeg gjerne er sjåfør, men vil presisere at det forutsetter at kjøringen er avtalt på forhånd. Jeg ser du skriver at hun ringer sent på natt for å bli kjørt, og det hadde jeg aldri sagt ja til. Hvis det er avtalt: Ja. Ikke avtalt: Blankt nei. Så er det selvfølgelig nyanser. Hun (og vennene) vet at hun alltid kan ringe hvis hun er ute av stand til å ta vare på seg selv eller komme seg trygt hjem på egen hånd, men det er et annet tema og ikke aktuelt her så vidt jeg har forstått. Anonymkode: c1a12...efd Når de har ringt fra legevakta har jeg selvsagt stilt opp. Eller når vennene ringer fordi hun ikke er kontaktbar. Men ikke midt på natta bare fordi hun ikke har planlagt kjøre hjem... Anonymkode: a7d18...c81
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2025 #28 Skrevet 10. mars 2025 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Mitt eldste barn er 21 og vi har en grei ordning. Vi kjører hverandre ved behov, til og fra flyplassen, hente sent på kvelden osv. Jeg stiller opp ved "krise" (f.eks. ringte han en gang han hadde sovnet på nattbussen og våknet på endestoppet). Vi avtaler også bruk av bilen min på samme måte, den som trenger den mest tar den. Ellers bor vi sentralt med ypperlig kollektivtilbud. Når ungdommer er store nok til å gå ut og drikke tenker jeg de også er store nok til å ha en plan for å komme seg hjem om kvelden. Om noe uforutsett skulle skje vil jeg alltid stille opp så godt jeg kan for barna mine. Men jeg ønsker ikke å bli utnyttet. Anonymkode: bd8fb...602 Så dere bor sammen? Mitt barn bor i en annen by Anonymkode: a7d18...c81
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2025 #29 Skrevet 10. mars 2025 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Har en på 19 som jeg elsker å kjøre og hente, uansett når på døgnet. Håper jeg får lov til det samme hvir gammel han er eller hvor lenge han har bodd et annet sted. Kjøreturer er interessert den beste tiden jeg har med barna. Anonymkode: c6ff7...e7b Og det er jo kjempefint at du liker og ønsker, for all del. Jeg sliter med søvn. Jeg må legge meg senest klokka 22 for å få nok søvn (indusert av medisiner, ikke av meg selv) og da har jeg ikke mulighet til å sitte oppe seint hver eneste helg for å stille som sjåfør. Det er 40 min å kjøre hjem til henne, og skal jeg hente er det 15 min til, så skal kanskje noen andre kjøres hjem og så skal hun hjem. Det blir for voldsomt midt på natta for meg. Men det ser ikke ut som det går helt hjem hos barnet Anonymkode: a7d18...c81
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2025 #30 Skrevet 10. mars 2025 Anonym bruker skrev (På 9.3.2025 den 4.30): Kommer an på hvor lange avstander det er. Det eneste jeg bryr meg om er å få ungdommen trygt hjem om det så betyr at jeg må kjøre. Jeg har tatt kontakt med andre foreldre ang kjøringen, og foreslått å dele på. Når ungdommen er på klubb i nabokommunen der det ikke går buss hjem før 3 timer etter klubben har stengt, og de ikke kommer seg hjem før 01 på natta, og de må sitte på en bensinstasjon til kl 00, og stå ute i 1 time i kulden å vente på bussen, så ja da henter jeg. Andre foreldre mener de bare kan vente på buss i flere timer. Da er det også skole dagen etter. Så da bor jeg den som henter når klubben er ferdig kl 21. selv om 2 timer kjøring tilsammen. Anonymkode: b32f3...411 Voksne barn som har flyttet ut det er snakk om. Anonymkode: d8e02...9ff
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2025 #31 Skrevet 10. mars 2025 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Og det er jo kjempefint at du liker og ønsker, for all del. Jeg sliter med søvn. Jeg må legge meg senest klokka 22 for å få nok søvn (indusert av medisiner, ikke av meg selv) og da har jeg ikke mulighet til å sitte oppe seint hver eneste helg for å stille som sjåfør. Det er 40 min å kjøre hjem til henne, og skal jeg hente er det 15 min til, så skal kanskje noen andre kjøres hjem og så skal hun hjem. Det blir for voldsomt midt på natta for meg. Men det ser ikke ut som det går helt hjem hos barnet Anonymkode: a7d18...c81 Du trenger ikke unnskylde eller forklare hvorfor du ikke vil være sjåfør for voksne barn som velger å fly på byen. At noen mødre liker sånt er helt ok, det er like ok at andre mødre heller foretrekker å sove om natta. Anonymkode: d6f98...f4a
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2025 #32 Skrevet 10. mars 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du trenger ikke unnskylde eller forklare hvorfor du ikke vil være sjåfør for voksne barn som velger å fly på byen. At noen mødre liker sånt er helt ok, det er like ok at andre mødre heller foretrekker å sove om natta. Anonymkode: d6f98...f4a Neida, jeg bør kanskje ikke det. Men føler jeg gjør noe "feil" om det er normalen å stille opp 24/7 selv når de har forlatt redet Anonymkode: a7d18...c81
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2025 #33 Skrevet 10. mars 2025 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Neida, jeg bør kanskje ikke det. Men føler jeg gjør noe "feil" om det er normalen å stille opp 24/7 selv når de har forlatt redet Anonymkode: a7d18...c81 Det er IKKE normalen tror jeg. Anonymkode: d6f98...f4a
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2025 #34 Skrevet 10. mars 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Neida, jeg bør kanskje ikke det. Men føler jeg gjør noe "feil" om det er normalen å stille opp 24/7 selv når de har forlatt redet Anonymkode: a7d18...c81 Det er overhodet ikke normalen, det er heller ikke normalt at ungdommen/de unge voksne forventer det. Mine to som har flyttet ut er 21 og 23 år gamle, og de ønsker jo klare seg selv. Klart de kommer hjem på middag, ber om hjelp til ting osv innimellom, men de hverken ønsker eller forventer at jeg skal stå på pinne for dem lenger. Ikke engang den hjemmeboende 18 åringen forventer eller ønsker det. De ønsker å være selvstendige og ordne ting selv. Selvfølgelig henter jeg på et julebord, kjører til flyplassen når de skal på ferie og allverdens annet de trenger hjelp til, men de spør meg bare når de ikke har klart å ordne det på andre måter. Er det fest samarbeider de gjerne om å finne en transportmulighet de kan spleise på, og det er veldig sjelden foreldre. Det er som regel noen de kjenner som er edru den helga. Anonymkode: a6044...553
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2025 #35 Skrevet 10. mars 2025 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Det er overhodet ikke normalen, det er heller ikke normalt at ungdommen/de unge voksne forventer det. Mine to som har flyttet ut er 21 og 23 år gamle, og de ønsker jo klare seg selv. Klart de kommer hjem på middag, ber om hjelp til ting osv innimellom, men de hverken ønsker eller forventer at jeg skal stå på pinne for dem lenger. Ikke engang den hjemmeboende 18 åringen forventer eller ønsker det. De ønsker å være selvstendige og ordne ting selv. Selvfølgelig henter jeg på et julebord, kjører til flyplassen når de skal på ferie og allverdens annet de trenger hjelp til, men de spør meg bare når de ikke har klart å ordne det på andre måter. Er det fest samarbeider de gjerne om å finne en transportmulighet de kan spleise på, og det er veldig sjelden foreldre. Det er som regel noen de kjenner som er edru den helga. Anonymkode: a6044...553 Neida, jeg er klar over at hun har noen urealistiske forventninger. De andre jeg har boende hjemme (inkluder kjæresten til ene) forventer ingenting. Helt enig i at å kjøre når det er noe spesielt er helt ok. Men denne «kan du hente meg når jeg ringer» orker jeg ikke. Hadde jeg kunne lagt meg og sovna, bli vekt, kjørt og sovna igjen hadde det stilt seg anderledes. Men det går ikke Anonymkode: a7d18...c81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå