Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #1 Skrevet 8. mars 2025 Det ligger en eller annen forventning hos mitt barn om at jeg kan være sjåfør i helgene. Jeg syns ikke noe om det, fordi jeg kjenner jeg er litt ferdig med å være våken/ikke ta ett glass vin pga ungene. Har bare én igjen som trenger kjøre hjemme og hun er 10 så hun skal ikke noe sted i helgene. Er jeg urimelig om jeg sier nei? Det er snakk om veldig ofte… Anonymkode: a7d18...c81
hysterika Skrevet 8. mars 2025 #2 Skrevet 8. mars 2025 Det hadde jeg gjort kun unntaksvis hvis det var en veldig spesiell grubb til at jeg skulle kjøre. Jeg er ferdig med jenting og bringing av barn.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #3 Skrevet 8. mars 2025 Gelfig hyggelig å gjøre innimellom, men ikke flere helger i måneden. Anonymkode: c9d7a...d12
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #4 Skrevet 8. mars 2025 hysterika skrev (2 minutter siden): Det hadde jeg gjort kun unntaksvis hvis det var en veldig spesiell grubb til at jeg skulle kjøre. Jeg er ferdig med jenting og bringing av barn. Takk, er det jeg og mener. Helt spesielle ting, selvsagt. Men fylla og tur på byen? Nei takk. Jeg har en i midten som tar buss eller får kjøre med kjæresten og ei på 10 som ikke trenger noe. Jeg er litt i dvale noen år nå kjenner jeg Anonymkode: a7d18...c81
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #5 Skrevet 8. mars 2025 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Gelfig hyggelig å gjøre innimellom, men ikke flere helger i måneden. Anonymkode: c9d7a...d12 Er snakk om helst annenhver helg. Skal legges til at jeg sover helt elendig, så er avhengig av å legge meg tidlig. Jeg har f.eks. lagt meg nå, og bedt de bestille taxi Anonymkode: a7d18...c81
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #6 Skrevet 8. mars 2025 Er barnet 18 eller 25? Har mye å si føler jeg. Man skal ikke være drosje for dem, men likevel hadde jeg stilt opp endel. Kommer an på. Anonymkode: 62727...5ca
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #7 Skrevet 8. mars 2025 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Er barnet 18 eller 25? Har mye å si føler jeg. Man skal ikke være drosje for dem, men likevel hadde jeg stilt opp endel. Kommer an på. Anonymkode: 62727...5ca 21 Anonymkode: a7d18...c81
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #8 Skrevet 8. mars 2025 Nei, det hadde jeg ikke gjort. Jeg er mer enn gjerne sjåfør når det trengs, men det gjør det ikke hver helg. Voksne folk ordner slikt selv. Anonymkode: b105e...bba
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #9 Skrevet 8. mars 2025 Godt å se jeg ikke er så urimelig som hun føler at jeg er HI Anonymkode: a7d18...c81
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #10 Skrevet 8. mars 2025 Jøss, det var da en merkelig ting å forvente. Ikke engang min hjemmeboende 18 åring forventer det, de spleiser gjerne på å betale en eller annen ikke-drikkende venn for å kjøre dem hjem. Jeg henter av og til da, men det går måneder mellom hver gang. De utflytta på 21 og 24 har aldri spurt ettrr at de flyttet, de klarer seg selv. Hadde de spurt hadde jeg nok kjørt, men det har aldri kommet opp. Anonymkode: a6044...553
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #11 Skrevet 8. mars 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det ligger en eller annen forventning hos mitt barn om at jeg kan være sjåfør i helgene. Jeg syns ikke noe om det, fordi jeg kjenner jeg er litt ferdig med å være våken/ikke ta ett glass vin pga ungene. Har bare én igjen som trenger kjøre hjemme og hun er 10 så hun skal ikke noe sted i helgene. Er jeg urimelig om jeg sier nei? Det er snakk om veldig ofte… Anonymkode: a7d18...c81 Jeg sier ja i blant hvis det passer for meg, eller hvis det er for en god grunn. Anonymkode: 698ec...8fb
Pobie Skrevet 8. mars 2025 #12 Skrevet 8. mars 2025 Nei, vet du hva, som uflyttet voksen kan man ikke være avhengig av andre for å kjøres og hentes på den måten. Har jeg faktisk aldri hørt om.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #13 Skrevet 8. mars 2025 Ja, det skjer uansett så sjelden at det er da bare koselig. Anonymkode: 792d2...560
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #14 Skrevet 8. mars 2025 Jeg kjører gjerne en helg hvis jeg ikke har andre planer, men forventer selvfølgelig det samme tilbake. At min datter er sjåfør en helg hvis jeg skal ut. Og det gjør hun. Anonymkode: c1a12...efd
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2025 #15 Skrevet 8. mars 2025 Ringer de da midt på natten eller avtales det på forhånd? Hadde sagt nei Anonymkode: 165c3...7f5
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #16 Skrevet 9. mars 2025 Kommer an på hvor lange avstander det er. Det eneste jeg bryr meg om er å få ungdommen trygt hjem om det så betyr at jeg må kjøre. Jeg har tatt kontakt med andre foreldre ang kjøringen, og foreslått å dele på. Når ungdommen er på klubb i nabokommunen der det ikke går buss hjem før 3 timer etter klubben har stengt, og de ikke kommer seg hjem før 01 på natta, og de må sitte på en bensinstasjon til kl 00, og stå ute i 1 time i kulden å vente på bussen, så ja da henter jeg. Andre foreldre mener de bare kan vente på buss i flere timer. Da er det også skole dagen etter. Så da bor jeg den som henter når klubben er ferdig kl 21. selv om 2 timer kjøring tilsammen. Anonymkode: b32f3...411
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #17 Skrevet 9. mars 2025 Ikke fast oppdrag, slik som du beskriver her. Jeg har en på samme alder og der er det alltids en kompis som kjører. Husker selv da jeg var på den alderen, de kronene du fikk for å dekke bensin + litt til ved å kjøre venner hjem var sårt tiltrengt for å drifte bilen. Jeg mener dagens unge har veldig godt av å finne ut av denne de også. Lære seg å planlegge, ikke minst. Ellers kjører/henter jeg både foreldre, svigerforeldre, ektefelle, søsken osv, vi kommer fra bygda og taxi blir fort dyrere enn selve opplevelsen. Men det går andre veien også, god balanse der. Anonymkode: a0056...0f5
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #18 Skrevet 9. mars 2025 Jeg har sagt nei til å hente. Men jeg har sagt ja til å hente ved bussen. Det er er greit stykke å gå derfra også, og om hun er veldig full, så vil det ikke være noen som finner henne om hun skulle falle eller sovne eller noe sånt. Men hun vet at hente henne innebærer at jeg må dra fra småsøsken for å gjøre det. Derfor har hun sjelden spurt Anonymkode: e5a51...258
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #19 Skrevet 9. mars 2025 Takk for alle svar! Det er relativt ofte, og jeg har mer enn én gang blitt oppringt i 03:30 tida fordi hun må hjem. Skal også sies at hun ikke lever i helt samme dimensjon som oss andre, hun har ett helt annet syns på livet og verden enn oss andre. De to andre kommer ikke til å forvente dette overhodet. Hun bor ikke i samme by som meg, men velger å feste her. Det er heller ikke ett problem å få tak i taxi, men de har jo aversjoner mot å bruke penger på det. Anonymkode: a7d18...c81
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #20 Skrevet 9. mars 2025 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Takk for alle svar! Det er relativt ofte, og jeg har mer enn én gang blitt oppringt i 03:30 tida fordi hun må hjem. Skal også sies at hun ikke lever i helt samme dimensjon som oss andre, hun har ett helt annet syns på livet og verden enn oss andre. De to andre kommer ikke til å forvente dette overhodet. Hun bor ikke i samme by som meg, men velger å feste her. Det er heller ikke ett problem å få tak i taxi, men de har jo aversjoner mot å bruke penger på det. Anonymkode: a7d18...c81 Her hadde jeg tilbudt overnatting hos meg Anonymkode: e5a51...258
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #21 Skrevet 9. mars 2025 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Her hadde jeg tilbudt overnatting hos meg Anonymkode: e5a51...258 Ja jeg har prøvd. Men hun vil hjem til seg. Jeg sa nei til å kjøre denne gangen altså. Og antagelig neste gang og. Hun er voksen og kan komme seg hjem selv Anonymkode: a7d18...c81
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #22 Skrevet 9. mars 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Takk for alle svar! Det er relativt ofte, og jeg har mer enn én gang blitt oppringt i 03:30 tida fordi hun må hjem. Skal også sies at hun ikke lever i helt samme dimensjon som oss andre, hun har ett helt annet syns på livet og verden enn oss andre. De to andre kommer ikke til å forvente dette overhodet. Hun bor ikke i samme by som meg, men velger å feste her. Det er heller ikke ett problem å få tak i taxi, men de har jo aversjoner mot å bruke penger på det. Anonymkode: a7d18...c81 Jeg har en sønn som bor i en naboby, og om han fester i hjembyen og ikke har sjåfør kommer han hit og sover. Så kommer enten samboeren hans og henter han neste dag, eller jeg kjører han hjem. Han har aldri vekt meg midt på natten for å kjøre, det er rart at en voksen person forventer det. Du sier hun lever i en litt egen dimensjon, da må du rett og slett sette grenser tror jeg. Hun må enten skaffe sjåfør midt på natta selv, eller komme hjem til deg og sove så kan du kjøre henne hjem neste dag. Da har hun et tilbud fra deg, du har ikke "slått hånden av" henne, men du står ikke på pinne for henne lenger heller. Anonymkode: a6044...553
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #23 Skrevet 9. mars 2025 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg har en sønn som bor i en naboby, og om han fester i hjembyen og ikke har sjåfør kommer han hit og sover. Så kommer enten samboeren hans og henter han neste dag, eller jeg kjører han hjem. Han har aldri vekt meg midt på natten for å kjøre, det er rart at en voksen person forventer det. Du sier hun lever i en litt egen dimensjon, da må du rett og slett sette grenser tror jeg. Hun må enten skaffe sjåfør midt på natta selv, eller komme hjem til deg og sove så kan du kjøre henne hjem neste dag. Da har hun et tilbud fra deg, du har ikke "slått hånden av" henne, men du står ikke på pinne for henne lenger heller. Anonymkode: a6044...553 Jeg har tilbudt det hver gang, men hun har alltid «gode» grunner for at det ikke går. Jeg har kjørt kanskje 1 av 10 ganger nå, og jeg har slutta å ta tlf på natta når hun ringer. Har aldri stått på pinne for henne så skjønner ikke hvor disse forventningene kommer fra. Eller, jeg skjønner. Men jeg skjønner ikke Anonymkode: a7d18...c81
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #24 Skrevet 9. mars 2025 Har en på 19 som jeg elsker å kjøre og hente, uansett når på døgnet. Håper jeg får lov til det samme hvir gammel han er eller hvor lenge han har bodd et annet sted. Kjøreturer er interessert den beste tiden jeg har med barna. Anonymkode: c6ff7...e7b
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2025 #25 Skrevet 9. mars 2025 Jeg svarte tidligere i tråden at jeg gjerne er sjåfør, men vil presisere at det forutsetter at kjøringen er avtalt på forhånd. Jeg ser du skriver at hun ringer sent på natt for å bli kjørt, og det hadde jeg aldri sagt ja til. Hvis det er avtalt: Ja. Ikke avtalt: Blankt nei. Så er det selvfølgelig nyanser. Hun (og vennene) vet at hun alltid kan ringe hvis hun er ute av stand til å ta vare på seg selv eller komme seg trygt hjem på egen hånd, men det er et annet tema og ikke aktuelt her så vidt jeg har forstått. Anonymkode: c1a12...efd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå