Gå til innhold

Barn på besøk og hva er det til middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (7 timer siden):

Vel, jeg hadde jo tatt dette opp med ungene som oppfører seg sånn. Hvordan tenker du ellers at du skal få en slutt på det? Du er den voksne, du bestemmer hva som skal serveres til middag. 

Såklart jeg bestemmer, ingen har sagt noe annet. Får du med deg det som står? Det er bare frekt å gå hjem når de ikke får junk som de ville fått hjemme. 

Anonymkode: 99794...426

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Du kan jo heller ikke være så smart som ikke setter disse ungene på plass? Hvorfor blir du så furten? 

Anonymkode: 11f8c...b00

Jeg går ikke rundt å tror at akkurat jeg er den ene som greier gjøre disse barna til veloppdratte barn altså. Lærerne klager på det samme. De eier ikke respekt for voksne og bryr seg ikke det spøtt om "å bli satt på plass". 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Såklart jeg bestemmer, ingen har sagt noe annet. Får du med deg det som står? Det er bare frekt å gå hjem når de ikke får junk som de ville fått hjemme. 

Ja jeg får med meg det som står. Jeg forstår at du er sint men du trenger ikke bli sint på meg. Dette er barn du rett og slett må sette på plass. 

Skrevet

Uten at foreldre er involvert så spør gjerne venner mitt barn "hva skal dere ha til middag i dag?". Svarer han grønnsakssuppe så svarer de "ok" og fortsetter å leke. Svarer han taco eller noe annet de liker så svarer de "kan du spørre mammaen din om jeg kan spise hos dere?".

Har aldri falt meg inn at det er frekt. Det er barn! Klart de vil ha taco, eller smågodte om de får. Men jeg Svarer "det passer dessverre ikke i dag". Uten mer forklaring. De spør heller ikke hvorfor. 

At foreldre spør forstår jeg, for mitt barns bestevenn spør ofte mitt barn om å spise hos han. Mitt barn Svarer ofte at det ikke passer, uten å spørre meg. Fordi vi har en avtale om at barn ikke skal leve på pølse og hamburger. Mitt barn liker kylling, laks, grønnsaker osv. Han synes det er ok å spise pølse, men ikke hver eneste dag. Så de foreldrene som spør gjør det ikke nødvendigvis for å være frekke, men for å passe på at dersom de sier ja så får barnet næring og ikke vomfyll uten næringsstoffer. Da kan de like gjerne komme hjem.

Hvorfor lage problemer av alt? 

Anonymkode: 052a6...03b

Skrevet

Du får begynne å svare at dere skal ha blodpudding til middag hver gang noen spør. 😅

Anonymkode: 15c4b...30c

Skrevet

Jeg syns det er helt greit jeg. Da drar de hjem for å spise hvis de ikke liker det vi har. Men det er hyggelig om de blir og spiser med oss også. Stort sett syns de vi har god mat. De fleste liker jo stort det samme som oss, og jeg lager ikke middag vi ikke syns er god. 
Faktisk har jeg stort sett noe på lur til de vennene som har f.eks. cøliaki også. Det blir satt stor pris på - de barna får ofte ikke spise mat annet enn hjemme fordi folk syns det er vanskelig med allergier/intoleranser. 

Anonymkode: 75d0c...efa

Skrevet

Kan vel nesten ikke forvente mer av barna om foreldrene er på tlf og lurer på det samme. Enkelte foreldre baserer seg på at andre skal passe barna deres, fikse middag og ordne opp, men gir aldri noe tilbake selv. 
Hadde blitt skamfull om mine barn var slik. Men det er altså så mange dumme foreldre at jeg blir ikke overrasket. 
Du kan fint grensesette disse barna og si at i dag kan du spise hjemme. 
Barna våre har hatt en venn som bare går rett inn i stua og på inn på kjøkkenet og åpner kjøleskapet og spør mannen min om vi har is. Da svarte han nei, og ba han gå ut. Det er greit å ha et åpent hjem altså, men man kan ikke åpne hjemmet i så stor grad at barn begynner å ta seg til rette og forsyne seg i kjøleskap uten å spørre. Disse barna trenger å grensesettes, og det er vår oppgave i vårt hjem 

Anonymkode: d0e14...faf

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du får begynne å svare at dere skal ha blodpudding til middag hver gang noen spør. 😅

Haha, tenkte på det samme. 

Anonymkode: d0e14...faf

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 7.3.2025 den 20.42):

Spørre dem hvorfor de vil hjem til annen middag? Du er ikke så smart?

Det er vel eneste smarte her det hun skriver. Du irriterer deg jo over dette, da må du gjøre noe med det hvis det skal bli en endring. 

Vi spiser middag som kveldsmat, da er huset tomt for besøk med mindre det er overnatting. Ved overnatting er det enkelt å spørre hva de har lyst på til middag. Jeg er ikke kokken til hele nabolaget i hvert fall. Vi har hatt fullt hus i mange år. 

Anonymkode: 2c180...f09

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Funker, helt til det kommer en som liker blodpudding 😁 Jeg syntes det var kjempegodt da jeg var liten.

Selv om jeg blir irritert over åpenbar middagsshopping, syns jeg faktisk det er bedre at de spør enn om de bare forsyner seg og så må vi kaste nesten en hel porsjon fordi de ikke likte maten. 

Anonymkode: b5b21...55a

Skrevet

Sikker på at barnas intensjoner er fullt så utspekulerte som du tillegger dem? 
Vi bor heller ikke i en «gate». Her bor vi slik at unger på besøk blir med hjem fra skolen, og hentes med bil enten når foreldrene kommer fra jobb, eller senere på ettermiddag/kveld. Eller blir hos oss frem til trening, og hentes etter trening. 

Hos oss spør jeg alltid barn på besøk «vil du spise middag her?». «Vi spiser i 17-tida, hør med foreldrene dine om det passer med når de tenker å hente deg». 
Som regel spiser besøket her. Noen ganger passer det best for foreldrene å hente rett etter jobb. Da spiser de hjemme. 
Har aldri opplevd at barn ombestemmer seg og vil spise hjemme når de får vite menyen. Og vi spiser råvarebasert mat fra bunnen av. Så her er det aldri pølser, fiskepinner eller lignende. 

Anonymkode: 0299a...fa7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...