Anonym bruker Skrevet 5. mars 2025 #1 Skrevet 5. mars 2025 Jeg blir så overraska hvor fort folk løper til legen. Litt forkjøla så er de avgårde. Er det normalt å gå til legen om du har litt feber og snue? Jeg har alltid tenkt med mindre halsen er så vond at man ikke kan svelge og det er typisk halsbetennelse så er det ikke vits. Anonymkode: b8636...f6a
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2025 #2 Skrevet 5. mars 2025 Nei, ikke med en vanlig forkjølelse, men om jeg er for syk til å jobbe i mer enn 3 dager må jeg ha sykmelding. Anonymkode: 0db4d...cb8
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2025 #3 Skrevet 5. mars 2025 Nei, ikke for en vanlig forkjølelse Var ikke hos legen da vi fikk influensa i vinter heller, men jeg er vaksinert og hadde bare feber i en dag og var ganske fort på bena igjen. 17 åringen min derimot hadde feber i 5 dager og måtte til lege for å få sykemelding pga 10% grensa på vgs. Anonymkode: 136ce...93e
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2025 #4 Skrevet 5. mars 2025 Jeg også undrer meg over valfartinga til legen ved litt feber og rennende nese. Da ser jeg vekk i fra de som må ha legeerklæring. Men jeg mener de som føler de må ha medisinsk hjelp ved feber, forkjølelse og influensa. Og ofte kan ikke lege hjelpe med noe. Det er paraset og hvile som gjelder. Anonymkode: ebf8c...c35
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2025 #5 Skrevet 5. mars 2025 Jeg har vært på legevakta tre ganger i mitt liv; et dypt åpent sår i hodet på seksåringen, min mor med sepsis, og en datter med en verkebyll som sprakk på en lørdag. Alle gangene var det minst to-tre stykker på venterommet med feber og slapp form. Altså det er ikke rart systemet kneler når vi tåler så lite. Det er vel det samme med fastlegene. Vi skal jo helst ikke være syke og antibiotika er en selvfølge. Anonymkode: 24ce2...c00
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2025 #6 Skrevet 5. mars 2025 Nei, ikke ved vanlig forkjølelse/influensa, med mindre jeg må ha sykmelding. Jeg kjenner kroppen så godt og vet når jeg trenger antibiotika og ikke. Er jeg i tvil og er på jobb sjekker jeg crp her. Hadde influensa for ett par uker siden, var å kjøpte test på apoteket. Men, det er jo ikke alle som kan være hjemme mer enn 3 dager så de må jo til legen for å få sykmelding. Datteren min var hos legen nå og fikk konstatert ørebetennelse så det var jo greit. Hun har influensa i tillegg, og dro fordi hun har vært skikkelig dårlig i to uker. Anonymkode: 5c67a...494
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2025 #7 Skrevet 5. mars 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, ikke for en vanlig forkjølelse Var ikke hos legen da vi fikk influensa i vinter heller, men jeg er vaksinert og hadde bare feber i en dag og var ganske fort på bena igjen. 17 åringen min derimot hadde feber i 5 dager og måtte til lege for å få sykemelding pga 10% grensa på vgs. Anonymkode: 136ce...93e Vi sendte bare melding til fastlegen på helsenorge og så fikk han legeerklæring. Tror ikke at alle fastleger er like greie nei og flere krever oppmøte Anonymkode: ba16d...e2d
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2025 #8 Skrevet 5. mars 2025 Nei, Tror ikke jeg kjenner noen andre som gjør det heller, med mindre de trenger en sykemelding. Er det så vanlig at folk gjør det altså. Anonymkode: 00416...97b
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2025 #9 Skrevet 5. mars 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har vært på legevakta tre ganger i mitt liv; et dypt åpent sår i hodet på seksåringen, min mor med sepsis, og en datter med en verkebyll som sprakk på en lørdag. Alle gangene var det minst to-tre stykker på venterommet med feber og slapp form. Altså det er ikke rart systemet kneler når vi tåler så lite. Det er vel det samme med fastlegene. Vi skal jo helst ikke være syke og antibiotika er en selvfølge. Anonymkode: 24ce2...c00 Hvordan vet du at de var der for feber og slapp form? Anonymkode: 00416...97b
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2025 #10 Skrevet 5. mars 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har vært på legevakta tre ganger i mitt liv; et dypt åpent sår i hodet på seksåringen, min mor med sepsis, og en datter med en verkebyll som sprakk på en lørdag. Alle gangene var det minst to-tre stykker på venterommet med feber og slapp form. Altså det er ikke rart systemet kneler når vi tåler så lite. Det er vel det samme med fastlegene. Vi skal jo helst ikke være syke og antibiotika er en selvfølge. Anonymkode: 24ce2...c00 Feber og slapp form må jo ikke innebære at de er forkjølet. Jeg har selv sittet på legevakten slik, med feber og slapp form, men da viste det seg å være dobbeltsidig ørebetennelse, halsbetennelse og dobbeltsidig lungebetennelse, så jeg ble sykemeldt i en uke og fikk masse antibiotika. Men for å svare HI, så nei, jeg har aldri oppsøkt lege ved kun forkjølelse hverken selv eller med barna. Anonymkode: 354f4...842
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2025 #11 Skrevet 5. mars 2025 Aldri, men jeg er også overrasket over hvor mange som gjør det. Vi har til og med 8 dagers egenmelding, men likevel løper folk til legekontoret for å få sykmelding på dag 3 - fordi «det ser bedre ut». Når ungdommen trenger legeerklæring til videregående, ber de om en e-konsultasjon. Noen ganger ringer lege opp, andre ganger skriver de bare en bekreftelse. Anonymkode: 24b50...81e
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2025 #12 Skrevet 5. mars 2025 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Jeg blir så overraska hvor fort folk løper til legen. Litt forkjøla så er de avgårde. Er det normalt å gå til legen om du har litt feber og snue? Jeg har alltid tenkt med mindre halsen er så vond at man ikke kan svelge og det er typisk halsbetennelse så er det ikke vits. Anonymkode: b8636...f6a Vanligvis ikke, men det har hendt hvis jeg trenger Cosylan eller legeerklæring. Men ellers lar jeg det bare gå sin gang. Anonymkode: a6f9b...d64
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2025 #13 Skrevet 5. mars 2025 Nei, jeg går som regel på jobb og ikke til legen Anonymkode: 16abf...c94
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2025 #14 Skrevet 5. mars 2025 Om jeg skal ha sykemelding så må jeg. Og før noen kommer med at man drar da på jobb med forkjølelse, ønsker du virkelig å handle dagligvarer fra en person som hoster, nyser, snyter seg og er tydelig forkjøla? Anonymkode: f7f7f...a01
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2025 #15 Skrevet 5. mars 2025 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Jeg har vært på legevakta tre ganger i mitt liv; et dypt åpent sår i hodet på seksåringen, min mor med sepsis, og en datter med en verkebyll som sprakk på en lørdag. Alle gangene var det minst to-tre stykker på venterommet med feber og slapp form. Altså det er ikke rart systemet kneler når vi tåler så lite. Det er vel det samme med fastlegene. Vi skal jo helst ikke være syke og antibiotika er en selvfølge. Anonymkode: 24ce2...c00 Det fins jo noe inni mellom der da. Selv om man ikke oppsøker legen pga forkjølelse så er det både lov og ofte fornuftig å oppsøke lege selv om det ikke står om liv. Kan jo hende man unngår sepsis da… HI snakker vel heller ikke spesifikt om legevakta, men om legen. Anonymkode: ce520...e32
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2025 #16 Skrevet 5. mars 2025 En gang i mitt liv. Såvidt jeg klarte å slepe meg inn døra hos legen. Fikk påvist noe rar i fluensa og fikk antibiotika. Dagen etter det begynte å virke ble formen brått dårlig og jeg fikk påvist corna for første gang. Aldri vært så dårlig før. Ungene var også helt slått ut av corona, så den som var mest oppegående sjekka om de andre pusta. Har klart å bestille meg legetime nå. Nå er det samlebånd med alt jeg skal ta opp siden ikke gidder å gå til legen for det meste. Nå var det en kombinasjon av litt mer vonter enn normalt og at jeg har senvakt (ikke hatt på nesten ett år) som gjorde at jeg fikk ut fingeren. Ungene har klaget på at jeg ikke drar til legen. Anonymkode: 91b06...aab
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2025 #17 Skrevet 5. mars 2025 Nei drar veldig sjelden til lege. Men blir fasinert at enn del polakker(møter endel igjennom jobb), de springer til legen for alt . Litt rusk i halsen, eller 37,7 i «feber» så er det rett til lege. Å gjerne på dag 1, av sykdom. Anonymkode: 950cf...c33
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2025 #18 Skrevet 5. mars 2025 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Hvordan vet du at de var der for feber og slapp form? Anonymkode: 00416...97b Fordi folk har prata.. Anonymkode: 24ce2...c00
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2025 #19 Skrevet 5. mars 2025 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Har klart å bestille meg legetime nå. Nå er det samlebånd med alt jeg skal ta opp siden ikke gidder å gå til legen for det meste. Nå var det en kombinasjon av litt mer vonter enn normalt og at jeg har senvakt (ikke hatt på nesten ett år) som gjorde at jeg fikk ut fingeren. Ungene har klaget på at jeg ikke drar til legen. Anonymkode: 91b06...aab Håper du har bestilt dobbeltime, ev. informert på forhånd at du har flere problemstillinger du ønsker å ta opp. Legen har vanligvis bare tid til ett problem om gangen. Slikt er en av grunnene til at legen ofte er forsinket Anonymkode: 16ff4...b11
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2025 #20 Skrevet 5. mars 2025 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Fordi folk har prata.. Anonymkode: 24ce2...c00 Tror nok du overdriver sterkt. Anonymkode: 00416...97b
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2025 #21 Skrevet 5. mars 2025 Kommer an på, hvis det varer i flere dager med feber, og det ikke gir seg så gjør jeg det. Jeg får bihuler med en gang jeg blir forkjølt. Anonymkode: 68be2...3a6
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2025 #22 Skrevet 5. mars 2025 Nei utenom om jeg skulle hvert nærme døden🤣 eller mye ubehag og som varer lenge med som regel er det bare noe som går vekk samme med 6 åringen, har en mor som er veldig overbeskyttende mot barna og så fort barnet blir slakk og vil sove i sofaen pga feber så må jo vi ta henne med til legen! Men barnet er alltid tip i ho! Etter 2 dagers hjemme og veske og paracet. Nesten unødvendig å dra til legen for vanlig forskjølelse. Anonymkode: fc479...969
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2025 #23 Skrevet 6. mars 2025 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Nei utenom om jeg skulle hvert nærme døden🤣 eller mye ubehag og som varer lenge med som regel er det bare noe som går vekk samme med 6 åringen, har en mor som er veldig overbeskyttende mot barna og så fort barnet blir slakk og vil sove i sofaen pga feber så må jo vi ta henne med til legen! Men barnet er alltid tip i ho! Etter 2 dagers hjemme og veske og paracet. Nesten unødvendig å dra til legen for vanlig forskjølelse. Anonymkode: fc479...969 tip i ho? Anonymkode: 0b821...7e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå