Anonym bruker Skrevet 21. januar 2025 #1 Skrevet 21. januar 2025 Jeg har alltid tenkt at jeg er dårlig på dette med å huske navn, en egenskap som harmonerer litt dårlig med å være lærer i vgs der jeg fort kan ende opp med å starte et nytt skoleår med omtrent 90-100 nye elever jeg skal lære navnet på. Kollegaer får det til på få uker, jeg må som regel ha tiden fram til høstferien før alle navnene sitter. Datteren min på 15 år derimot er ikke bare dårlig på å huske navn, hun er faktisk så ekstremt dårlig til det at jeg begynner å lure på om det er noe vi burde fått undersøkt videre. Det har blitt mest merkbart de siste par årene fordi det først er nå som tenåring hun oftere møter nye mennesker, men vi har stusset lenge. Her er noen få eksempler: 1. Mannen min har to søstre. De er veldig ulike, både av utseende og gemytt. Likevel var det først for et par år siden datteren vår klarte å huske hvem som var hvem. Dvs., hun kan fortsatt spørre oss feks "Tante Kari er hun med det mørke håret?". Dette er to tanter hun har tilbrakt med tid med, inkludert ferier. 2. Hun begynte med dans for fem år siden. Selv med to treninger i uken der de andre på gruppen hennes stadig brukte navnet på danselæreren, og vi, gikk det nesten to år før datteren vår omsider klarte å huske på det. Før det var det "Du vet hun danselæreren?", og vi "Ida?", og hun "Ja, Ida var det! Men hun...". 3. Det samme som over gjelder lærere og de i klassen hun ikke ble venner med. Selv i slutten av 8.klasse husket hun ikke navnet på sin egen kontaktlærer eller mer enn omtrent halvparten av de andre i klassen. 4. Når hun blir kjent med nye personer, og til og med begynner å omtale dem som venner, tar det både uker og måneder før hun uten å måtte tenke seg om, kan si hva de heter. Altså, dette er jo ikke normalt? Og veldig rart fordi hun ellers har utrolig god hukommelse, og faktisk, selv om det kanskje ikke virker slik med beskrivelsene over, er skikkelig smart. Hun drar inn toppkarakterer i de fleste fag uten å måtte anstrenge seg nevneverdig, så det er ikke det dette er snakk om heller. Anonymkode: 89e5a...4e7
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2025 #2 Skrevet 21. januar 2025 Jeg bare gjetter Men hvis hun er høyt begavet, så kan det hende at hjernen hennes automatisk sorterer ut det som er minst viktig for henne. Hvor god er hun på å huske detaljer ellers, hvis hun ikke er særlig interessert i det i utgangspunktet? Er hun god på å se mennesker, altså forstå deres menneskelige behov? Følelser etc.. Hvis hun kanskje ikke har interessen av mennesker, så husker hun ikke navnene heller? Jeg sier ikke at hun er kald eller kjip, bare at vi mennesker er ulike på det området. Er hun god på å hyperfokusere når hun fatter interesse for noe? Anonymkode: 190df...836
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2025 #4 Skrevet 21. januar 2025 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jeg bare gjetter Men hvis hun er høyt begavet, så kan det hende at hjernen hennes automatisk sorterer ut det som er minst viktig for henne. Hvor god er hun på å huske detaljer ellers, hvis hun ikke er særlig interessert i det i utgangspunktet? Er hun god på å se mennesker, altså forstå deres menneskelige behov? Følelser etc.. Hvis hun kanskje ikke har interessen av mennesker, så husker hun ikke navnene heller? Jeg sier ikke at hun er kald eller kjip, bare at vi mennesker er ulike på det området. Er hun god på å hyperfokusere når hun fatter interesse for noe? Anonymkode: 190df...836 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Aspergers? Anonymkode: 22796...105 Er dette vanlig ved disse tilfellene, altså? Hm, det er jo absolutt noe å tenke på. Jeg vet ikke hva hun har i IQ, men vi har faktisk fått spørsmål fra to ulike lærere hun har hatt om hun er testet fordi de opplever henne som uvanlig smart og med en evne til å resonnere som ligger langt over de andre i klassen. Hun er ellers ganske sosial av seg, men også veldig rigid og avhengig av rutiner. Vi har vært innom tanken på mulig autisme/asperger, men slått det litt fra oss fordi hun klarer seg ganske godt sosialt selv om hun kan være litt vel direkte innimellom. Hm, jeg skal i hvert fall tenke over det dere skriver. Jeg er jo vant med å omgås ungdommer, men det er noe annet med egne barn, dem blir man liksom litt mer blind overfor. HI Anonymkode: 89e5a...4e7
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2025 #5 Skrevet 21. januar 2025 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Jeg bare gjetter Men hvis hun er høyt begavet, så kan det hende at hjernen hennes automatisk sorterer ut det som er minst viktig for henne. Hvor god er hun på å huske detaljer ellers, hvis hun ikke er særlig interessert i det i utgangspunktet? Er hun god på å se mennesker, altså forstå deres menneskelige behov? Følelser etc.. Hvis hun kanskje ikke har interessen av mennesker, så husker hun ikke navnene heller? Jeg sier ikke at hun er kald eller kjip, bare at vi mennesker er ulike på det området. Er hun god på å hyperfokusere når hun fatter interesse for noe? Anonymkode: 190df...836 Ser jeg glemte å svare på resten. Hun er veldig fascinert over mennesker og hvordan vi fungerer, men ja, hun får definitivt litt intens interesse for ting i perioder, eller hyperfokus om du vil. Det varierer litt hva det er, men hun hadde en lang periode med true crime, og gikk så over til å dykke ned i sosialkonstruktivisme. Nå er det en type musikk. Hun er faktisk utrolig empatisk av seg, men du har kanskje et poeng rundt at det i hvert fall ser ut for å være lettere for henne å lære og huske navn på mennesker hun er veldig interessert i å, enn dem hun bare må forholde seg til. Anonymkode: 89e5a...4e7
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2025 #6 Skrevet 21. januar 2025 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Ser jeg glemte å svare på resten. Hun er veldig fascinert over mennesker og hvordan vi fungerer, men ja, hun får definitivt litt intens interesse for ting i perioder, eller hyperfokus om du vil. Det varierer litt hva det er, men hun hadde en lang periode med true crime, og gikk så over til å dykke ned i sosialkonstruktivisme. Nå er det en type musikk. Hun er faktisk utrolig empatisk av seg, men du har kanskje et poeng rundt at det i hvert fall ser ut for å være lettere for henne å lære og huske navn på mennesker hun er veldig interessert i å, enn dem hun bare må forholde seg til. Anonymkode: 89e5a...4e7 Mannen min er litt samme type. Blir veldig fokusert på enkelte ting. Når det kommer til navn, så husker han ikke navnet til kusinen. Men han husker navnet på alle i et band fra 80-tallet på stående fot. Virker som hjerne bare filtrerer ut det som ikke er av interesse. Anonymkode: 09adc...013
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2025 #7 Skrevet 21. januar 2025 Jeg tenker også som over, at det ikke er behov for uvesentlige ting" som navn osv derfor lagres det ikke. Nå er det viktig at ingen av oss kan se for oss en diagnose her, men ut ifra det du sier så er i allefall det likt noe av aspergersproblematikken. Men om hun fungerer som normalt ellers i hverdagen, klarer å sosialisere seg, gjør det bra på skolen og kan de andre nødvendige tingene som vil gi henne ett helt normalt liv, så ville jeg ikke gjort noe for å sette diagnosen "på papiret" I allefall hvis skole og utdannelse går bra fra før og hun ikke trenger tilrettelegging. Les litt om det og prøv å se på henne med info om asbergers i bakhodet. Kanskje noen ting faller på plass da? Anonymkode: 8d228...173
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2025 #8 Skrevet 22. januar 2025 Ansiktsblindhet? vi har en i nær omgangskrets som er helt ekstremt dårlig på navn, og ikke klarer å «ta» folk på ansiktet. Han kan også gå rett forbi om vi møtes på et sted vi ikke vanligvis møtes, på matbutikken eller treningssenteret f.eks. er det som om han ikke kjenner meg, selv om vi har vært omgangsvenner i mange år. Da jeg var innom kona, hjemme hos ham, med håret oppsatt (har det vanligvis løst), skjønte han ikke hvem jeg var før han kjente igjen bilen som var på utsiden. Han tenkte jeg var en kollega av kona han ikke hadde møtt før. Han er ellers en smart, empatisk, oppegående mann som har gode sosiale ferdigheter når han først får plassert folk. Anonymkode: f914b...d35
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2025 #9 Skrevet 22. januar 2025 Hvorfor i huleste tenker du på å utrede dette. Du har ei velfungerende jente på alle områder, dette er ikke en funksjonshemming. Tenker du virkelig at leger/psykologer skal bruke tid på å utrede henne? Anonymkode: ed2fc...dbf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå