Gå til innhold

Kan noen forklare meg dette med privatisering av tjenester?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Alle de jeg kjenner som jobber i privat barnehage (ja, inkludert den det er delt flere linker om her), tjener mer enn de jeg kjenner som jobber i kommunal barnehage. De har også bedre drevne barnehager hvor mye av overskuddet i barnehagen blir brukt til å oppgradere uteområder osv. Det er fan meg mye synsing og lite fakta i denne tråden, ser jeg. 

Anonymkode: 53bd3...ebd

Det er ikke en regel, det er et unntak. Jeg vil ikke navngi kjedene, men jeg kjenner også folk som jobber i barnehage, privat sådan. De lønnes elendig, mens eierne er på inntekts- og formuestoppen. Velferd for profitt er dypt umoralsk i alle ledd.

Anonymkode: c5507...4a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hva kan det da ha seg at eiere av store kjeder med private barnehager tjener så ufattelig mye penger? De tjener så mye penger at de må flytte til Sveits for å unngå å bidra tilbake til fellesskapet her hjemme. 

Anonymkode: 7b9a2...eb4

Du må slutte å tro på at fellesskapet er en frivillig dugnad hvor vi solidarisk bidrar alle sammen. Grensen for hva som er rimelig å bidra med for hver enkelt er for lengst overskredet. Politikernes grådighet, kombinert med hodeløst sløseri med fellesskapets penger har ødelagt skattemoralen i Norge. Gode norske innbyggere rømmer landet, og trygdede rykker inn og tar deres plass. Gribber er det godt å bli kvitt, men de flinkeste entreprenørene som skaper verdier og arbeidsplasser vil savnes veldig. Trygdede som får penger og deretter betaler halvparten tilbake i skatt gjør ikke landet rikere. Bare politikere fortsetter å tro det.

Anonymkode: d8784...624

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Gode norske innbyggere rømmer landet, og trygdede rykker inn og tar deres plass.

Hvilken plass rykker de uføretrygdede inn og tar mener du? Plassene til dyktige entreprenører?

Anonymkode: b4cd7...513

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du må slutte å tro på at fellesskapet er en frivillig dugnad hvor vi solidarisk bidrar alle sammen. Grensen for hva som er rimelig å bidra med for hver enkelt er for lengst overskredet. Politikernes grådighet, kombinert med hodeløst sløseri med fellesskapets penger har ødelagt skattemoralen i Norge. Gode norske innbyggere rømmer landet, og trygdede rykker inn og tar deres plass. Gribber er det godt å bli kvitt, men de flinkeste entreprenørene som skaper verdier og arbeidsplasser vil savnes veldig. Trygdede som får penger og deretter betaler halvparten tilbake i skatt gjør ikke landet rikere. Bare politikere fortsetter å tro det.

Anonymkode: d8784...624

Glad jeg ikke har så store skylapper og så stor egoisme, jeg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Alle de jeg kjenner som jobber i privat barnehage (ja, inkludert den det er delt flere linker om her), tjener mer enn de jeg kjenner som jobber i kommunal barnehage. De har også bedre drevne barnehager hvor mye av overskuddet i barnehagen blir brukt til å oppgradere uteområder osv. Det er fan meg mye synsing og lite fakta i denne tråden, ser jeg. 

Her i kommunen tjener de som er ansatt i kommunale barnehager bedre enn oss i private, og i vår private barnehagekjede jobber vi med en i manko 16 dager før vi får vikar, og eierene sitter i Sveits og tar reiser til Brasil i månedsvis. Har noen gode tosifra millioner begge eiere.  
uteområdet vårt er et grått hull med ødelagte lekeapparater, og vi får ikke ansatt nye med kompetanse fordi de heller begynner kommunalt. Downwards spiral. Fakta? Kom en tur og se. 

Anonymkode: 28f7a...373

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Ok. Hvor er fakta i kommentaren din?

Anonymkode: 3d87a...b98

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her i kommunen tjener de som er ansatt i kommunale barnehager bedre enn oss i private, og i vår private barnehagekjede jobber vi med en i manko 16 dager før vi får vikar, og eierene sitter i Sveits og tar reiser til Brasil i månedsvis. Har noen gode tosifra millioner begge eiere.  
uteområdet vårt er et grått hull med ødelagte lekeapparater, og vi får ikke ansatt nye med kompetanse fordi de heller begynner kommunalt. Downwards spiral. Fakta? Kom en tur og se. 

Det er dette som er det vanlige i slik privat tjenesteyting. Hvis de ansatte i det hele tatt får tariffavtale, så er den så godt som alltid dårligere enn for ansatte i offentlige barnehager. Slik er det forøvrig også i private eldre- og sykehjem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 28.9.2024 den 20.30):

Private barnehager koster foreldrene samme pris. Men de har eiere og er på aksjemarkedet. De får tilskudd fra stat og kommune og de har en langt bedre økonomi. På den måten har de nyere lokaler, bedre leker, bedre mat tilbud, og råd til dyre nye uteområder, mens de kommunale bhg er nedslitt. Burde ikke vært lov. 

Anonymkode: 78b8e...cbb

Noen private barnehager har også andre eierformer. Barnehagen vi hadde var foreldreeigd. Den hadde foreldrestyre og økonomi som var ganske så standard i kommunen. En fin måte å drive barnehage på, og et godt suplement til de kommunale som alltid var fulle, når ikke kommunen hadde mulighet til å drive flere selv. Der slet de med at staten kuttet tilskudd fordi de ville komme til livs dette med at eierene tjente seg superrike på tilskudd. Så her er flere nyanser. Uten de foreldreeide barnhagene her i kommunen, hadde det vært veldig mange bhgplasser i manko.

Anonymkode: 5ee04...a01

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Noen private barnehager har også andre eierformer. Barnehagen vi hadde var foreldreeigd. Den hadde foreldrestyre og økonomi som var ganske så standard i kommunen. En fin måte å drive barnehage på, og et godt suplement til de kommunale som alltid var fulle, når ikke kommunen hadde mulighet til å drive flere selv. Der slet de med at staten kuttet tilskudd fordi de ville komme til livs dette med at eierene tjente seg superrike på tilskudd. Så her er flere nyanser. Uten de foreldreeide barnhagene her i kommunen, hadde det vært veldig mange bhgplasser i manko.

…og de tilsatte hadde konkurransedyktig lønn og bygninger og uteområder ble holdt godt ved like 😊 

Skrevet

…og de tilsatte hadde konkurransedyktig lønn og bygninger og uteområder ble holdt godt ved like 😊 

Men det er noen år siden? For vår bhg var også foreldreeid med eget styre for 10-12 år siden, og ble så kjøpt opp av kjede , fordi kommunene vinglet veldig med tilskudd, som nå.  Og det har skjedd mye i økonomi, rammebetingelser og drift i Norge bare de siste fem årene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Men det er noen år siden? For vår bhg var også foreldreeid med eget styre for 10-12 år siden, og ble så kjøpt opp av kjede , fordi kommunene vinglet veldig med tilskudd, som nå.  Og det har skjedd mye i økonomi, rammebetingelser og drift i Norge bare de siste fem årene.

Neida, den styres på samme måte i dag, skrev i fortid fordi det er noen år siden vi hadde barn der, ble litt dumt det ser jeg nå. Er vel 3 foreldreeide barnehaget til i kommunen også, disse drives også på samme måten ennå. 

Skrevet

Neida, den styres på samme måte i dag, skrev i fortid fordi det er noen år siden vi hadde barn der, ble litt dumt det ser jeg nå. Er vel 3 foreldreeide barnehaget til i kommunen også, disse drives også på samme måten ennå. 

Men foreldreeide barnehager henter neppe ut de store utbyttene heller, så da går nok pengene tilbake til driften av barnehagen, ikke i lomma på noen som bor i Sveits. 

Det er de store barnehagekjedene som eies av milliardærer. De betaler gjerne husleie til seg selv, og henter profitt på å spare på lønninger, bemanning og pensjonsutgifter og slike ting som f. eks lekeapparater, mens de skviser inn flest mulig barn.  

En av de kommunale barnehagene i vårt nærmiljø ble solgt til private (under høyre-styre) . Dette var en veldrevet musikkbarnehage som hadde et veldig godt rykte. 

Etter at den private kjeden overtok, var det mange ansatte som sluttet fordi vilkårene ble så dårlige. Fagmiljøet forsvant, sykemeldingene føyk i været fordi de alltid var for få på jobb og aldri fikk leie inn vikarer. Det ble ikke tid til å ha et godt pedagogisk tilbud lenger. Og møbler og uteområder blir stadig mer nedslitt. Det er trist å se. 

Anonymkode: 11ed9...e6a

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 28.9.2024 den 21.32):

Nettopp! Problemet med kommunale og statlige bedrifter er at kommune og stat bare kaster penger etter tapsprosjekt der privat næringsliv effektiviserer. Privat næringsliv er avhengig av at gode krefter vil være ansatte derfor sikrer de sine ansatte god lønn og gode arbeidsforhold. Det gjør at flere vil bruke tjenesten og slik tjener privat næringsliv penger. Kommune og stat bryr seg ikke om verken ansatte eller kunder for folk er jo avhengige av tjenestene deres uansett.

Jeg gleder meg til Erna kommer tilbake. Alt var bedre da hun var statsminister.

Anonymkode: 2bc15...463

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Men foreldreeide barnehager henter neppe ut de store utbyttene heller, så da går nok pengene tilbake til driften av barnehagen, ikke i lomma på noen som bor i Sveits. 

Det er de store barnehagekjedene som eies av milliardærer. De betaler gjerne husleie til seg selv, og henter profitt på å spare på lønninger, bemanning og pensjonsutgifter og slike ting som f. eks lekeapparater, mens de skviser inn flest mulig barn.  

En av de kommunale barnehagene i vårt nærmiljø ble solgt til private (under høyre-styre) . Dette var en veldrevet musikkbarnehage som hadde et veldig godt rykte. 

Etter at den private kjeden overtok, var det mange ansatte som sluttet fordi vilkårene ble så dårlige. Fagmiljøet forsvant, sykemeldingene føyk i været fordi de alltid var for få på jobb og aldri fikk leie inn vikarer. Det ble ikke tid til å ha et godt pedagogisk tilbud lenger. Og møbler og uteområder blir stadig mer nedslitt. Det er trist å se. 

Anonymkode: 11ed9...e6a

Ja, det er akkurat det. Pengene går tilbake til driften, og blir driftet med konkurransedyktige lønninger og godt vedlikehold. Og da får denne typen barnehager problemer når staten kutter i støtte for å komme til livs den typen eiere som sitter og tar ut store utbytter. Så det jeg ville frem til er at her er det flere nyanser og privat barnehage er ikke i alle tilfeller lik eiere med store utbytter på toppen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 28.9.2024 den 19.19):

Ulempen med privatisering er at det da blir eiere på toppen som skal tjene penger. De kan f.eks lage et privat sykehjem med god bemanning og ekstraservice, som da vil koste mer enn de simpleste sykehjemmene med et minimum av bemanning og ingenting ekstra. Hvem vil da ha råd til de dyre, og hvem må ta til takke med de billige.... Plutselig kommer forsikringselskapene på banen og man tegner forsikringer med utbetaling til sykehjem når du blir gammel og vips har vi amerikanske tilstander med veldig stor forskjell på fattig og rik.

Derfor er mange imot privatisering av f.eks barnehager og sykehjem, for alle skal ha mulighet til like gode tilbud og det skal ikke drives med tanke på overskudd og inntjening.

Anonymkode: ee529...26f

Privatisering av helsetjenester blir der kanskje forskjell på fattig og rik. 
Barnehager derimot er det kynisk rovdrift på ansatte i fortjenestens navn. Ikke mye luksus der. 

Anonymkode: 5c708...cd0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...