Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #1 Skrevet 28. september 2024 Feks private bhg/skoler/sykehjem. Hvorfor er det bra eventuelt ikke bra? Anonymkode: 5fe63...588
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #2 Skrevet 28. september 2024 Ulempen med privatisering er at det da blir eiere på toppen som skal tjene penger. De kan f.eks lage et privat sykehjem med god bemanning og ekstraservice, som da vil koste mer enn de simpleste sykehjemmene med et minimum av bemanning og ingenting ekstra. Hvem vil da ha råd til de dyre, og hvem må ta til takke med de billige.... Plutselig kommer forsikringselskapene på banen og man tegner forsikringer med utbetaling til sykehjem når du blir gammel og vips har vi amerikanske tilstander med veldig stor forskjell på fattig og rik. Derfor er mange imot privatisering av f.eks barnehager og sykehjem, for alle skal ha mulighet til like gode tilbud og det skal ikke drives med tanke på overskudd og inntjening. Anonymkode: ee529...26f
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #3 Skrevet 28. september 2024 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Ulempen med privatisering er at det da blir eiere på toppen som skal tjene penger. De kan f.eks lage et privat sykehjem med god bemanning og ekstraservice, som da vil koste mer enn de simpleste sykehjemmene med et minimum av bemanning og ingenting ekstra. Hvem vil da ha råd til de dyre, og hvem må ta til takke med de billige.... Plutselig kommer forsikringselskapene på banen og man tegner forsikringer med utbetaling til sykehjem når du blir gammel og vips har vi amerikanske tilstander med veldig stor forskjell på fattig og rik. Derfor er mange imot privatisering av f.eks barnehager og sykehjem, for alle skal ha mulighet til like gode tilbud og det skal ikke drives med tanke på overskudd og inntjening. Anonymkode: ee529...26f Private barnehager fungerer jo ikke sånn, de koster det samme som kommunale barnehager, og det er samme kriterier for å få plass der. Anonymkode: b4cd7...513
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #4 Skrevet 28. september 2024 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Private barnehager fungerer jo ikke sånn, de koster det samme som kommunale barnehager, og det er samme kriterier for å få plass der. Anonymkode: b4cd7...513 https://frifagbevegelse.no/fagbladet/barnehagemilliardar-innrommer-at-a-slippe-36-millioner-i-skatt-er-blant-grunnene-til-at-han-flyttet-til-sveits-6.158.914471.96556beabf Anonymkode: 7b9a2...eb4
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #5 Skrevet 28. september 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): https://frifagbevegelse.no/fagbladet/barnehagemilliardar-innrommer-at-a-slippe-36-millioner-i-skatt-er-blant-grunnene-til-at-han-flyttet-til-sveits-6.158.914471.96556beabf Anonymkode: 7b9a2...eb4 Det har jo ingenting med prisene på barmehageplass å gjøre. Anonymkode: b4cd7...513
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #6 Skrevet 28. september 2024 Inntekten i kommunal barnehage går til de ansatte og til virksomheten. Inntekten i privat barnehage går til eierne som så gir noen øre til de ansatte. Private barnehager: Fortjenesten er mer enn tre ganger så høy som på Oslo Børs Pengene hoper seg opp i private barnehager: Eiernes oppsamlede fortjeneste steg fra 250 mill. kroner i 2007 til 4 milliarder kroner i 2016. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/J14wpR/private-barnehager-fortjenesten-er-mer-enn-tre-ganger-saa-hoey-som-paa-oslo-boers (Stakkars! Høres tøft ut å drive privat virksomhet i Norge, skjønner godt at slike fattiglapper må reise til Sveits for å unngå å bli uteliggere altså!) Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det har jo ingenting med prisene på barmehageplass å gjøre. Anonymkode: b4cd7...513 Prisen på barnehage er den samme. Det er staten som sikrer at det koster det samme uavhengig av om det er privat eller kommunal barnehage. Maksprisen gjelder alle typer barnehager, uavhengig om de er offentlige eller private. Grensen blir fastsatt av Stortinget. Kommunen kan tilby foreldrene en lavere pris enn maksprisen. Barnehagene kan kreve betaling for kost (matpenger) i tillegg til maksprisen. https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/barnehage/foreldrebetaling/ Anonymkode: 3d87a...b98
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #7 Skrevet 28. september 2024 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Private barnehager fungerer jo ikke sånn, de koster det samme som kommunale barnehager, og det er samme kriterier for å få plass der. Anonymkode: b4cd7...513 Ja, nå fungerer det sånn. Men om det åpnes helt opp for mer privatisering i helsevesenet så går det ikke lang tid før de som driver f.eks sykehjem må få tjene penger og man må se på regelverkene. I dag er det fastpris på barnehagene, og subsidisering av plassene. Men hvordan skal det gjøres om man åpner for privatisering av helsetjenester. Det finnes privatleger og sykehus med ganske høye priser, og utfra forskjellene der diskuteres det om det skal bli lov å privatisere tjenester som i dag driftes av stat/kommune. Om man skal drive private sykehjem uten subsidier blir det noe helt annet enn dagens private barnehager. Anonymkode: ee529...26f
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #8 Skrevet 28. september 2024 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Feks private bhg/skoler/sykehjem. Hvorfor er det bra eventuelt ikke bra? Anonymkode: 5fe63...588 Private barnehageeiere tar ut milliongevinst mens de kan drive på minimumsnivå av bemanning og lønne under kommunal tariff - dvs det er ikke fett å jobbe i bhg uansett, men om du timebetales ti kroner under kommunal timelønn så er det jo ikke til å leve av i det hele tatt. Anonymkode: c5507...4a2
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #9 Skrevet 28. september 2024 Jeg jobbet som stuepike i nesten 20 år. Jeg likte jobben min og likte at rommene var rene og fine når jeg var ferdig. Så skulle leder spare penger og fikk inn ett renholdsfirma. Jeg måtte velge i å bli ansatt i det firmaet og fortsette jobben på hotellet eller finne meg en annen jobb. Etter mye tenking valgte jeg det første pga at det hotellet var mitt 2 hjem. Men etter 1 år ble jeg sykemeldt pga presset. Vi måtte jobbe fortere og klarte ikke å holde rommene så rene som før. Jeg gikk hjem hver dag med dårlig samvittighet. Før firmaet tok over gjorde vi mye renhold som vi ikke skulle gjøre nå. F eks sengeteppene som vi vasket hver måned før, men det skulle vi ikke nå. På 1 år ble ikke de teppene vasket. Jeg kunne ikke jobbe sånn lengere Anonymkode: 7ca13...52e
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #10 Skrevet 28. september 2024 Private barnehager koster foreldrene samme pris. Men de har eiere og er på aksjemarkedet. De får tilskudd fra stat og kommune og de har en langt bedre økonomi. På den måten har de nyere lokaler, bedre leker, bedre mat tilbud, og råd til dyre nye uteområder, mens de kommunale bhg er nedslitt. Burde ikke vært lov. Anonymkode: 78b8e...cbb
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #11 Skrevet 28. september 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Private barnehager koster foreldrene samme pris. Men de har eiere og er på aksjemarkedet. De får tilskudd fra stat og kommune og de har en langt bedre økonomi. På den måten har de nyere lokaler, bedre leker, bedre mat tilbud, og råd til dyre nye uteområder, mens de kommunale bhg er nedslitt. Burde ikke vært lov. Anonymkode: 78b8e...cbb Eller den gode økonomien går rett i lomma til eierne og barnehagene er dårligere enn de kommunale.... Man mister kontrollen ved privatisering, og det går utover de svakeste i samfunnet. Anonymkode: ee529...26f
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #12 Skrevet 28. september 2024 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Prisen på barnehage er den samme. Det er staten som sikrer at det koster det samme uavhengig av om det er privat eller kommunal barnehage. Maksprisen gjelder alle typer barnehager, uavhengig om de er offentlige eller private. Grensen blir fastsatt av Stortinget. Kommunen kan tilby foreldrene en lavere pris enn maksprisen. Barnehagene kan kreve betaling for kost (matpenger) i tillegg til maksprisen. https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/barnehage/foreldrebetaling/ Anonymkode: 3d87a...b98 Ja, det var jo det jeg sa..... Anonymkode: b4cd7...513
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #13 Skrevet 28. september 2024 Vi har privatsykehus i byen jeg bor i, i tillegg til offentlig. Jeg har to ganger blitt henvist av legen til det private, fordi ventetiden er så kort i forhold til offentlig, er man henvist av lege betaler man ikke noe mer enn på offentlig. En gang var jeg henvist til det offentlige, og sto på venteliste i to og et halvt år, før jeg ble operert, en operasjon som tok 30 min. Så vi trenger både offentlige og private helsetjenester, for det offentlige strekker simpelthen ikke til. Vi har privat barneskole og to private ungdomsskoler og, ingen koster mer penger for elevene enn vanlige skoler, men de er et godt tilbud for barn og unge som ikke sklir rett inn i den offentlige normen av hvordan skoledagen skal være. Sønnen min gikk på den ene private ungdomsskolen, han fikk rett og slett ikke til å passe inn på den offentlige store ungdomsskolen. Hadde jeg hatt små barn i dag, ville jeg absolutt valgt privat barnehage foran offentlig. Anonymkode: deadb...b20
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #14 Skrevet 28. september 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Feks private bhg/skoler/sykehjem. Hvorfor er det bra eventuelt ikke bra? Anonymkode: 5fe63...588 Offentlige barnehager gir fordeler til myndighetene først og fremst. De kan kontrollere hvem som får plass, og de kan bestemme prisene. Fordelene med private er at da har foreldre til ungene et valg og dermed også forbrukermakt/innflytelse. Private barnehager må ta hensyn til "kundene" og deres ønsker, altså foreldrene/ungene. Elendige private barnehager vil ikke få "kunder", og de må derfor være attraktive for kundene. Offentlige tilbyr bare det de er lovpålagt av myndighetene. Konkurranse gjør tilbudet bedre altså. I tillegg slipper alle å betale, de som ikke velger å få barn feks, og de som er ferdige med barnehagebarn. Det gir en mye bedre kontroll på kostnadene, fordi private barnehager raskere tilpasses behovet, framfor at alle hele tiden betaler inn skattepenger i en stor pott hvor noe skal gå til barnehager, mens utrolig mye penger forsvinner på veien dit, til andre ting. Anonymkode: d8784...624
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #15 Skrevet 28. september 2024 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Offentlige barnehager gir fordeler til myndighetene først og fremst. De kan kontrollere hvem som får plass, og de kan bestemme prisene. Det er ikke riktig i det hele tatt. Anonymkode: b4cd7...513
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #16 Skrevet 28. september 2024 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Vi har privatsykehus i byen jeg bor i, i tillegg til offentlig. Jeg har to ganger blitt henvist av legen til det private, fordi ventetiden er så kort i forhold til offentlig, er man henvist av lege betaler man ikke noe mer enn på offentlig. En gang var jeg henvist til det offentlige, og sto på venteliste i to og et halvt år, før jeg ble operert, en operasjon som tok 30 min. Så vi trenger både offentlige og private helsetjenester, for det offentlige strekker simpelthen ikke til. Vi har privat barneskole og to private ungdomsskoler og, ingen koster mer penger for elevene enn vanlige skoler, men de er et godt tilbud for barn og unge som ikke sklir rett inn i den offentlige normen av hvordan skoledagen skal være. Sønnen min gikk på den ene private ungdomsskolen, han fikk rett og slett ikke til å passe inn på den offentlige store ungdomsskolen. Hadde jeg hatt små barn i dag, ville jeg absolutt valgt privat barnehage foran offentlig. Anonymkode: deadb...b20 Du ble henvist til det offentlige fordi det du trengte hjelp med er et tapsprosjekt, en utgift som privat næringsliv ikke vil ha. Derfor henviser de pasienter med det problemet til det offentlige. I mens ting de kan tjene penger på tar de seg av. Det som da skjer er at fortjenesten går i lommene på det private i mens alle utgiftene må det offentlige ta seg av. Slik fungerer privat næringsliv. Fortjenesten er deres, tapene derimot er noe fellesskapet må stå for. Som under pandemien da privat næringsliv klaget sin nød for Erna og fikk store pengesekker. Som gikk rett i lommene på de som satt på toppen. I mens offentlig helse måtte sjanse på at det gikk bra likevel (takk og lov for at det gjorde det!), uten å få tilskudd slik privat næringsliv fikk. Anonymkode: 3d87a...b98
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #17 Skrevet 28. september 2024 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Vi har privatsykehus i byen jeg bor i, i tillegg til offentlig. Jeg har to ganger blitt henvist av legen til det private, fordi ventetiden er så kort i forhold til offentlig, er man henvist av lege betaler man ikke noe mer enn på offentlig. En gang var jeg henvist til det offentlige, og sto på venteliste i to og et halvt år, før jeg ble operert, en operasjon som tok 30 min. Så vi trenger både offentlige og private helsetjenester, for det offentlige strekker simpelthen ikke til. Vi har privat barneskole og to private ungdomsskoler og, ingen koster mer penger for elevene enn vanlige skoler, men de er et godt tilbud for barn og unge som ikke sklir rett inn i den offentlige normen av hvordan skoledagen skal være. Sønnen min gikk på den ene private ungdomsskolen, han fikk rett og slett ikke til å passe inn på den offentlige store ungdomsskolen. Hadde jeg hatt små barn i dag, ville jeg absolutt valgt privat barnehage foran offentlig. Anonymkode: deadb...b20 Om det private sykehuset har refusjonsavtale med helfo kan man henvises dit, men da kjøper det offentlige tjenester av det private sykehuset og må betale det det koster der. Så regningen blir betalt av staten, fordi vi ikke har god nok kapasitet i det offentlige. Dette er et stort tapsprosjekt for staten, for tjenestene de kjøper er kjempedyre... Det beste hadde selvfølgelig vært å ruste opp det offentlige, få bedre kapasitet der. Anonymkode: ee529...26f
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #18 Skrevet 28. september 2024 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Om det private sykehuset har refusjonsavtale med helfo kan man henvises dit, men da kjøper det offentlige tjenester av det private sykehuset og må betale det det koster der. Så regningen blir betalt av staten, fordi vi ikke har god nok kapasitet i det offentlige. Dette er et stort tapsprosjekt for staten, for tjenestene de kjøper er kjempedyre... Det beste hadde selvfølgelig vært å ruste opp det offentlige, få bedre kapasitet der. Anonymkode: ee529...26f Selvfølgelig, men det kommer aldri til å skje at vi får full kapasitet i det offentlige. Spesielt ikke etter at helseforetaksmodellen ble innført, men det er jo godt over 20 år siden, og fortsatt er kapasiteten sprengt. Det er derfor vi trenger private aktører også. Anonymkode: deadb...b20
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #19 Skrevet 28. september 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Private barnehageeiere tar ut milliongevinst mens de kan drive på minimumsnivå av bemanning og lønne under kommunal tariff - dvs det er ikke fett å jobbe i bhg uansett, men om du timebetales ti kroner under kommunal timelønn så er det jo ikke til å leve av i det hele tatt. Anonymkode: c5507...4a2 Alle de jeg kjenner som jobber i privat barnehage (ja, inkludert den det er delt flere linker om her), tjener mer enn de jeg kjenner som jobber i kommunal barnehage. De har også bedre drevne barnehager hvor mye av overskuddet i barnehagen blir brukt til å oppgradere uteområder osv. Det er fan meg mye synsing og lite fakta i denne tråden, ser jeg. Anonymkode: 53bd3...ebd
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #20 Skrevet 28. september 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Private barnehager koster foreldrene samme pris. Men de har eiere og er på aksjemarkedet. De får tilskudd fra stat og kommune og de har en langt bedre økonomi. På den måten har de nyere lokaler, bedre leker, bedre mat tilbud, og råd til dyre nye uteområder, mens de kommunale bhg er nedslitt. Burde ikke vært lov. Anonymkode: 78b8e...cbb Slik er det med alt offentlig. Fordi ingen føler ansvar for det offentlige. Se bare på hvor nedgrodd og falleferdig mange offentlige bygninger er sammenlignet med private. Ikke bare bygninger, men infrastruktur som fortau, veier, transformatorer og offentlige friarealer. Det er fuss og sarv, ugress, sprukken asfalt, humper og hull. Alt er ustelt og ikke ivaretatt. Fordi ingen har ansvar, de gjør bare en jobb, og får lønn. Sluttproduktet er ikke deres ansvar. Anonymkode: d8784...624
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #21 Skrevet 28. september 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Alle de jeg kjenner som jobber i privat barnehage (ja, inkludert den det er delt flere linker om her), tjener mer enn de jeg kjenner som jobber i kommunal barnehage. De har også bedre drevne barnehager hvor mye av overskuddet i barnehagen blir brukt til å oppgradere uteområder osv. Det er fan meg mye synsing og lite fakta i denne tråden, ser jeg. Anonymkode: 53bd3...ebd Hva kan det da ha seg at eiere av store kjeder med private barnehager tjener så ufattelig mye penger? De tjener så mye penger at de må flytte til Sveits for å unngå å bidra tilbake til fellesskapet her hjemme. Anonymkode: 7b9a2...eb4
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #22 Skrevet 28. september 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Du ble henvist til det offentlige fordi det du trengte hjelp med er et tapsprosjekt, en utgift som privat næringsliv ikke vil ha. Derfor henviser de pasienter med det problemet til det offentlige. I mens ting de kan tjene penger på tar de seg av. Det som da skjer er at fortjenesten går i lommene på det private i mens alle utgiftene må det offentlige ta seg av. Slik fungerer privat næringsliv. Fortjenesten er deres, tapene derimot er noe fellesskapet må stå for. Som under pandemien da privat næringsliv klaget sin nød for Erna og fikk store pengesekker. Som gikk rett i lommene på de som satt på toppen. I mens offentlig helse måtte sjanse på at det gikk bra likevel (takk og lov for at det gjorde det!), uten å få tilskudd slik privat næringsliv fikk. Anonymkode: 3d87a...b98 Et av tilbudene som forsvant i kampen mot det private var så banalt som operasjon av mandler. Ventetiden i Bergen er nå opp mot 112 uker og selv Arbeiderpartiet med Vestre i spissen har snudd rundt dette spørsmålet. Tilbudet skal være tilgjengelig for alle via det offentlige, men bruk av private aktører for å ta av toppene og tilpasse seg endringer kan være helt nødvendig. Private aktører er langt mer tilpasningsdyktig, det har vist seg effektivt i perioder det er særlig trykk, som under covid-19. Jeg har en pappa som fikk alvorlig hjertesvikt, gikk lenge uten at noen sjekket hjertet, som egentlig er absurd med tanke på statistikk. Uansett, han fikk flimmer på toppen av dette. Behov for akutt operasjon med beskjed at et nytt anfall av flimmer kunne være slutten. Gjett hva ventetiden på det var. Hjelper ikke med gratis helsehjelp hvis du dør i køen. Anonymkode: f26cc...7fd
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #23 Skrevet 28. september 2024 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hva kan det da ha seg at eiere av store kjeder med private barnehager tjener så ufattelig mye penger? De tjener så mye penger at de må flytte til Sveits for å unngå å bidra tilbake til fellesskapet her hjemme. Anonymkode: 7b9a2...eb4 Hvilken barnehageeier har flyttet til Sveits? Anonymkode: deadb...b20
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #24 Skrevet 28. september 2024 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Hvilken barnehageeier har flyttet til Sveits? Anonymkode: deadb...b20 https://frifagbevegelse.no/fagbladet/barnehagemilliardar-innrommer-at-a-slippe-36-millioner-i-skatt-er-blant-grunnene-til-at-han-flyttet-til-sveits-6.158.914471.96556beabf Anonymkode: 7b9a2...eb4
Anonym bruker Skrevet 28. september 2024 #25 Skrevet 28. september 2024 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): https://frifagbevegelse.no/fagbladet/barnehagemilliardar-innrommer-at-a-slippe-36-millioner-i-skatt-er-blant-grunnene-til-at-han-flyttet-til-sveits-6.158.914471.96556beabf Anonymkode: 7b9a2...eb4 Det bør jo alle med barn i deres barnehage være glad for. Ellers ville regningen havnet der. Hvordan ellers skal det dekkes inn? Vi har ikke et rasjonelt skattesystem, prinsippet om å betale etter evne forsvant på veien når politikere skulle ta de rike og skatte av urealiserte verdier 🤷🏼♀️ resultatet er færre å hente skatt fra når vilkårene er bedre andre steder. Tap tap for Norge. Anonymkode: f26cc...7fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå