Gå til innhold

Kollega som skulker både mtp arbeidstid og oppgaver.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man når man har sagt ifra, ledelsen lukker øyne og ører, og i stedet lemper denne udugelige kollegaens arbeidsoppgaver over på meg? Hva gjør man når denne udugelige tjener 1,5 mill, tre ganger så mye som meg, men jeg får null kroner i kompensasjon for å ta over vedkommendes oppgaver? Jeg har sagt at jeg ikke kan gjøre min jobb, pluss dennes, uten å a) gå opp i stillingsprosent, eller b) få mer i lønn. 
Jeg jobber allerede 100%, men ledelsen sier det er i deres styringsrett å gi meg mere oppgaver. 
Fagforeningen er informert, men gjør ikke noe. 

Anonymkode: 57036...71b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som fremgangsmåten din er lite strategisk her. 
Hvis du allerede jobber 100% kan du ikke gå opp i stillingsprosent. Og hvis du ikke har tid til oppgavene du får så løser ikke det seg på magisk vis bare du får høyere lønn. 
Du kan be om en lønnssamtale, og ta en saklig diskusjon på om oppgavene du gjør på jobb er verdt en høyere lønn enn du får i dag. Anbefaler deg å holde kollegaer som er late og tjener godt borte fra denne samtalen, den bør utelukkende handle om dine arbeidsoppgaver. 

Anonymkode: 0dac3...62e

Skrevet

Jeg synes også det rådet som noen kom med her inne i en annen tråd var bra:

Hvis du blir pålagt mer enn du har kapasitet til, spør ledelsen om hva du skal prioritere. Så synliggjør du at arbeidsmengden er for stor. 

Skrevet

Du bør be ledelsen hjelpe deg å prioritere og så la være å gjøre de oppgavene du ikke rekker. Sålenge du fikser det er de fornøyde…

Skrevet

For alt du vet så har din late kollega andre oppgaver som du ikke ser/vet om, som ledelsen er klar over. Og derfor må gi fra seg noen av oppgavene. Ville vært veldig forsiktig med å anklage kollegaer når du ikke vet alt. Det tar seg også svært dårlig ut å kreve høyere lønn med begrunnelse at en kollega som tjener mer er lat og gjør mindre enn deg, uavhengig av om det stemmer 

Anonymkode: 0c443...2d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

For alt du vet så har din late kollega andre oppgaver som du ikke ser/vet om, som ledelsen er klar over. Og derfor må gi fra seg noen av oppgavene. Ville vært veldig forsiktig med å anklage kollegaer når du ikke vet alt. Det tar seg også svært dårlig ut å kreve høyere lønn med begrunnelse at en kollega som tjener mer er lat og gjør mindre enn deg, uavhengig av om det stemmer 

Eller om det er helsemessige årsaker som ledelsen har taushetsplikt om overfor deg, som gjør at denne kollegaen ikke kan gjøre like mye. Det kan være mye du ikke vet

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Eller om det er helsemessige årsaker som ledelsen har taushetsplikt om overfor deg, som gjør at denne kollegaen ikke kan gjøre like mye. Det kan være mye du ikke vet

Da må ledelsen sette inn vikar. Grunne til at oppgavene ikke blir gjort er irrelevant, hi skal ikke ta på seg andre sine oppgaver over lengre tid. 

Anonymkode: 7d0d2...364

Skrevet

Jeg vet at denne kollegaen har noen helsemessige utfordringer, men er det rett at jeg skal gjøre vedkommendes oppgaver for det? At hn skal poste glade båtbilder på facebook annen hver fredag eller mandag, strategisk utvalgt når det er finvær for en nice langhelg?

Hn gjør knapt noe på jobb, og det går alltid utover meg når jeg må rydde opp.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg vet at denne kollegaen har noen helsemessige utfordringer, men er det rett at jeg skal gjøre vedkommendes oppgaver for det? At hn skal poste glade båtbilder på facebook annen hver fredag eller mandag, strategisk utvalgt når det er finvær for en nice langhelg?

Hn gjør knapt noe på jobb, og det går alltid utover meg når jeg må rydde opp.

Hi

Du må ikke blande denne personen inn i din irritasjon over arbeidsmengde.

Arbeidsgiver fordeler arbeidsoppgaver etter hvordan de ser det hensiktsmessig å gjøre det, får du for mange arbeidsoppgaver må det adresseres. 

Ikke ved å snakke negativt om din kollega, men ved å snakke om DEG og DIN kapasitet.

Fortell at du har for mye nå, det må prioriteres og fordeles annerledes. Hold deg til BARE deg, aldri dra kollegaer inn i samtalen. Det er opp til arbeidsgiver å fordele.

Anonymkode: 608da...370

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Du må ikke blande denne personen inn i din irritasjon over arbeidsmengde.

Arbeidsgiver fordeler arbeidsoppgaver etter hvordan de ser det hensiktsmessig å gjøre det, får du for mange arbeidsoppgaver må det adresseres. 

Ikke ved å snakke negativt om din kollega, men ved å snakke om DEG og DIN kapasitet.

Fortell at du har for mye nå, det må prioriteres og fordeles annerledes. Hold deg til BARE deg, aldri dra kollegaer inn i samtalen. Det er opp til arbeidsgiver å fordele.

Takk for råd om å ikke snakke om denne kollegaen til sjefen. Men hvordan? Det er åpenbart at hn ikke gjør sine ting da det kun er hn som er opplært i å gjøre dette. Jeg må steppe inn mens vedkommende er på båttur - og skryter av det på Facebook - for å redde dagen. Gjør jeg ikke det, får det konsekvenser til flere titalls/hundretalls tusen kroner hver dag. Og jeg er ikke opplært i det engang.

Nå er det snakk om å lære meg opp i vedkommendes oppgaver, men uten at jeg skal få betalt for det. Jeg bare syns det er så feil.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Takk for råd om å ikke snakke om denne kollegaen til sjefen. Men hvordan? Det er åpenbart at hn ikke gjør sine ting da det kun er hn som er opplært i å gjøre dette. Jeg må steppe inn mens vedkommende er på båttur - og skryter av det på Facebook - for å redde dagen. Gjør jeg ikke det, får det konsekvenser til flere titalls/hundretalls tusen kroner hver dag. Og jeg er ikke opplært i det engang.

Nå er det snakk om å lære meg opp i vedkommendes oppgaver, men uten at jeg skal få betalt for det. Jeg bare syns det er så feil.

Hi

At den andre personen jobber redusert har ingenting med deg å gjøre, så bare la være å irritere deg. Det kan være en million grunner til at personen gjør det, og du vet ikke engang om personen er gradert sykemeldt eller har gått ned i stilling og dermed ned i lønn 

Når det kommer til deg og hva du skal gjøre på jobb kan du forlange en samtale. Arbeidsgiver bestemmer hva du skal gjøre, men pålegges du flere oppgaver må du kanskje si ifra deg noen av de gamle fordi totalen blir for høy. Pålegges du mer ansvar er det naturlig å ta en samtale om lønn.

Bare pass på at dette handler om deg, ikke om kollegaen som ikke lenger strekker til i sin stilling. Det har ingenting med deg å gjøre.

Skrevet

Hvem som skulle ha gjort hva spiller absolutt ingen rolle.  Om arbeidsgiver ber deg gjøre noe du ikke er opplært til å gjøre, eller arbeidsoppgaver som krever en type sertifisering / opplæring som du ikke har, kan du selvfølgelig si fra om det og eventuelt nekte å gjøre det om det strider mot lov eller sikkerhet,  Men ellers er det arbeidsgiver som bestemmer hva du skal gjøre i arbeidstiden din. Så sant det ikke står i kontrakten din at du ikke skal gjøre akkurat den oppgaven.  Å få betaling for opplæring i arbeidstiden, kan du heller ikke forlange å få. Selvfølgelig kan du si fra til arbeidsgiver at du ikke føler deg komfortabel med oppgaven og gjerne begrunne hvorfor.  En mulighet er også i si at du ikke vil / tørr / ønsker, og begrunne hvorfor. Det bør jo arbeidsgiver høre på, men det er likevel arbeidsgiver som bestemmer. 

Og så må du gi klar beskjed om at du ikke kan klare å gjøre både disse oppgavene og egne oppgaver og be om, gjerne en skriftlig  beskjed om hva du skal prioritere.  Det siste ville jeg holdt veldig fast på.  Det forutsetter selvfølgelig at du har så mange arbeidsoppgave i utgangspunktet at du ikke kan klare begge. 

Anonymkode: 8844a...eb6

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

At den andre personen jobber redusert har ingenting med deg å gjøre, så bare la være å irritere deg. Det kan være en million grunner til at personen gjør det, og du vet ikke engang om personen er gradert sykemeldt eller har gått ned i stilling og dermed ned i lønn 

Når det kommer til deg og hva du skal gjøre på jobb kan du forlange en samtale. Arbeidsgiver bestemmer hva du skal gjøre, men pålegges du flere oppgaver må du kanskje si ifra deg noen av de gamle fordi totalen blir for høy. Pålegges du mer ansvar er det naturlig å ta en samtale om lønn.

Bare pass på at dette handler om deg, ikke om kollegaen som ikke lenger strekker til i sin stilling. Det har ingenting med deg å gjøre.

Viktig og riktig!

Skrevet

Jeg hører dere, men mulig jeg forklarer meg uklart. Denne andre SKULKER. Hn har ikke fri pga helsa, jeg VET det er skulk. Hn forteller meg: «Næh. Imorgen kommer jeg ikke. Det er meldt sol, jeg stikker på båttur. Ikke si noe til sjefen.» Blunk, blunk. Og så ender jeg med dennes arbeidsoppgaver selv om jeg har mer enn nok med mine egne.

Hi

Skrevet

Skjønner at dette er forferdelig irriterende. Men likevel må du se på det som to ulike saker når det gjelder din jobb og hans jobb (selv om det går ut over deg når han skulker). Du har tydeligvis prøvd å si ifra om denne håpløse typen uten at det hjelper, og da har du gjort det du kan. 

Fokuser på deg selv, hva du har kapasitet til, og hvis du gjør jobben som innebærer at kollegaen fikk mer lønn, så skal du også ha mer lønn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg hører dere, men mulig jeg forklarer meg uklart. Denne andre SKULKER. Hn har ikke fri pga helsa, jeg VET det er skulk. Hn forteller meg: «Næh. Imorgen kommer jeg ikke. Det er meldt sol, jeg stikker på båttur. Ikke si noe til sjefen.» Blunk, blunk. Og så ender jeg med dennes arbeidsoppgaver selv om jeg har mer enn nok med mine egne.

Hi

Det hjelper ikke! Du skal fokusere på deg og dine arbeidsoppgaver og din kapasitet. 

At kollegaen skulker er selvfølgelig et problem, men det er ikke det du skal ta tak i.

Anonymkode: 93941...472

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det hjelper ikke! Du skal fokusere på deg og dine arbeidsoppgaver og din kapasitet. 

At kollegaen skulker er selvfølgelig et problem, men det er ikke det du skal ta tak i.

Anonymkode: 93941...472

Jo, men det at hn skulker går direkte utover meg. Jeg kommer ikke videre i mine arbeidsoppgaver når hn ikke gjør sine. Så da tvinges jeg til å gjøre dennes oppgaver i tillegg til mine. Hvordan kan jeg fokusere på mine oppgaver og min kapasitet når jeg ikke får gjort dem uten å ha ferdiggjort vedkommendes først?

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jo, men det at hn skulker går direkte utover meg. Jeg kommer ikke videre i mine arbeidsoppgaver når hn ikke gjør sine. Så da tvinges jeg til å gjøre dennes oppgaver i tillegg til mine. Hvordan kan jeg fokusere på mine oppgaver og min kapasitet når jeg ikke får gjort dem uten å ha ferdiggjort vedkommendes først?

Hi

Da sier du dette til den som pålegger deg å gjøre kollegaens oppgaver:

the amazing spidermamma skrev (22 timer siden):

Jeg synes også det rådet som noen kom med her inne i en annen tråd var bra:

Hvis du blir pålagt mer enn du har kapasitet til, spør ledelsen om hva du skal prioritere. Så synliggjør du at arbeidsmengden er for stor. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hi

Jeg har ingen problem med å forstå at det er utrolig irriterende og frustrende, men du lar irritasjonen over denne personen farge budskapet ditt, det er ikke bra. Det er ikke der fokuset ditt må ligge, det må ligge på at du har for mye å gjøre, uansett hva grunnen til det er.

Anonymkode: 1f0fb...da3

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hi

Vi hører hva du sier. Men din jobb er en avtale mellom din leder og deg. Hans jobb er en avtale mellom han og hans arbeidsgiver. Dette er ikke din jobb å fikse. Blir det for ille, søk andre jobber. 

Anonymkode: 50f5b...cb2

Skrevet

Ikke bland den andre personen inn her i det hele tatt, i alle fall ikke ved å være irritert over at personen skulker unna jobben sin. Det har du ingenting med og det kan også være at det er gode grunner til at det er som det er. 

Det du skal gi klar beskjed om er:

Dette er et utenfor mitt kompetansefelt og som jeg ikke er kvalifisert til å gjøre. Hvem skal lære meg opp`?  

Hvem skal jeg overlate jobben jeg holder på med  til sånn at den blir levert i tide?  Den skal være levert i ettermiddag kl 16.00. Det er siste frist. Den som overtar, må ringe Firma og snakke med dem for å få detaljene, for jeg rekker ikke å skrive ned alt om jeg skal XXX i stede.

Sjefen bestemmer hva du skal gjøre, og det har han full rett til. I alle fall så lenge vi ikke snakker om noe som bryter loven.  Å klage på den som "skulker unna" hjelper ikke.  Du kan bruke "Jeg er ikke kvalifisert til dette / jeg har ikke de papirene som kreves for å gjøre dette / jeg har ikke lov til å gjøre dette osv"   Dersom jeg skal gjøre dette, rekker jeg ikke å gjøre ferdig det jeg holder på med." Du kommer ingen vei med å nedsnakke kollegaen din eller si at du ikke vil. Snarere tvert i mot. 

Det betyr ikke at jeg skjønner at det er irriterende og at du er oppgitt over arbeidsgiveren din. Det hadde sikkert jeg også vært. Du må bare angripe det på en annen måte.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hi

Her tenker jeg st det er du som ikke skjønner din kollegas ironi.

Anonymkode: feb3a...b08

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Her tenker jeg st det er du som ikke skjønner din kollegas ironi.

Anonymkode: feb3a...b08

Det er jo ikke ironi når hn ikke kommer dagen etter, samtidig som han poster bilde på Facebook fra båtturen. Sånn minst en gang i uka, tidvis oftere og. 

Hi

Skrevet

Det at vedkommende skulker går direkte utover meg. Jeg kommer ikke videre i mine arbeidsoppgaver slik hn holder på. Jeg er ikke opplært i det hn gjør, men det vil altså sjefen at jeg skal bli. Vedkommendes oppgaver tilsvarer en 100% jobb, og hn tjener sykt bra. Nå skal jeg læres opp, men med 0 kr i kompensasjon. Det er umulig å ikke tenke at dette er både urettferdig og forskjellsbehandling. 
Lønnssamtale har jeg hatt uten at det førte fram, og fagforening bryr seg ikke.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Det at vedkommende skulker går direkte utover meg. Jeg kommer ikke videre i mine arbeidsoppgaver slik hn holder på. Jeg er ikke opplært i det hn gjør, men det vil altså sjefen at jeg skal bli. Vedkommendes oppgaver tilsvarer en 100% jobb, og hn tjener sykt bra. Nå skal jeg læres opp, men med 0 kr i kompensasjon. Det er umulig å ikke tenke at dette er både urettferdig og forskjellsbehandling. 
Lønnssamtale har jeg hatt uten at det førte fram, og fagforening bryr seg ikke.

Hi

Jeg forstår veldig godt at du er frustrert, men når du ikke møter forståelse av ledelsen, da er det ikke en plass å ta kampen heller. Med mindre du vil slite deg ytterligere ut på noe som neppe fører noe sted. Søk andre jobber, i mellomtiden ber du ledelsen prioritere når de gir deg oppgaver utover din opprinnelige stilling. Jobben din skal være mulig å gjennomføre innenfor normal arbeidstid. 

Anonymkode: 50f5b...cb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...