Anonym bruker Skrevet 14. juni 2024 #1 Skrevet 14. juni 2024 Beklager for et sikkert rotete innlegg, men jeg må bare få det ut et eller annet sted. Jeg har et barn i ungdomsskolen som har et komplekst og sammensatt bilde når det kommer til både styrker og utfordringer. Hun har flere diagnoser og strever mye med angst og depresjon, og det blir mer og mer skolevegring. Samtidig er hun veldig smart og kunnskapstørst og ønsker å lære. Det slår seg ut i kontraster som at hun f.eks. har IV i fag hun ikke liker, men samtidig kom hjem, som eneste på hele trinnet, med ren 6-er på heldagsprøven i matte. Skole blir rett og slett vanskelig fordi det er for mye støy, for skarpt lys og mange inntrykk, for mange sosiale koder å knekke og raske skiftninger mellom fag. For rigid og firkantet for en som er annerledes, mer sensitiv, kreativ og tenker utenfor boksen. Vi har virkelig forsøkt å finne alternativer, men det finnes ingen. Montessori og Steinar-skolen, som forøvrig ligger langt unna der bi bor, ble enda mer kaotisk og stressende for henne. Spesialskoler og spesialgrupper kan hun ikke gå i fordi hun er for smart og strengt tatt ikke har lærevansker, bare trenger litt tilpasninger rundt hvordan oppgaver kan løses. Og når man ikke har lærevansker og får toppkarakterer på alt en får karakterer i, så får man heller ikke rett på timer med spesialundervisning på eget grupperom. Da hjelper det lite med IV i x antall fag og et fravær på i gjennomsnitt to-tre dager i uken. Hadde jeg kunne fått vanlig lønn for det, slik at hverdagen gikk opp økonomisk, hadde jeg tatt henne ut av skolen og undervist henne selv hjemme, men det går ikke nå. Så da står man der da, og må se på at barnet sitt faller mer og mer utenfor fordi noen synes enhetsskolen var en glimrende idé, der alle skal presses gjennom samme form, enda alle som har barn som er litt annerledes, eller jobber i skolen, vet at det hadde vært mye bedre for både individene det gjelder og samfunnet som helhet, på sikt, å ha flere skoler og klasser som er tilrettelagt for alle de som har en stor kapasitet i bunn, men trenger en litt annerledes skolehverdag. Sånn, dagens hjertesukk fra meg. Takk til de som orket å lese alt ❤️ Anonymkode: dcf67...f1e
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2024 #2 Skrevet 14. juni 2024 Anbefaler alternative videregående skole for henne. Om dere ikke har sett på det enda så gjør det. Har en nevø som fikk et helt nytt liv da han begynte på Kjelle vgs. Bodde på internat fra mandag til fredag, og fikk alle de tilretteleggingene han trengte. Nå går han i 3.klasse og har blomstret på alle måter. Første året bodde han i et internat styrt av voksne, nå bor han i en annen type internat hvor de klarer seg selv, og skolen går som en lek. Han har tourettes mot autsismespekter, uten å ha en autismediagnose. Sensitiv og blir fort sliten av for mange inntrykk, har hatt perioder med angst og depresjoner. Men på denne skolen har han fått de tilretteleggingene som kreves. På ungdomsskolen hadde han iop, fordi det ikke var karaktergrunnlag i noen fag, han klarte plutselig ikke å være i klasserommet, hadde mye fravær osv, men er utrolig smart på noen ting. Vet det finnes flere slike skoler rundt om i landet https://afk.no/kjelle-vgs/ Anonymkode: 7ec2c...82d
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2024 #3 Skrevet 14. juni 2024 Jeg hadde tenkt å forslå Steiner eller Montessori, men det har dere jo allerede forsøkt. Sønnen min passet ikke inn i enhetsskolen, han heller. På Steiner har han blomstret og endelig får han brukt evnene sine. Det er vondt å se på at barnet sliter og man føler seg ganske hjelpeløs. Jeg har dessverre ingen gode tips, men sender deg mange styrkeklemmer. Anonymkode: 7e2c2...382
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2024 #4 Skrevet 14. juni 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Anbefaler alternative videregående skole for henne. Om dere ikke har sett på det enda så gjør det. Har en nevø som fikk et helt nytt liv da han begynte på Kjelle vgs. Bodde på internat fra mandag til fredag, og fikk alle de tilretteleggingene han trengte. Nå går han i 3.klasse og har blomstret på alle måter. Første året bodde han i et internat styrt av voksne, nå bor han i en annen type internat hvor de klarer seg selv, og skolen går som en lek. Han har tourettes mot autsismespekter, uten å ha en autismediagnose. Sensitiv og blir fort sliten av for mange inntrykk, har hatt perioder med angst og depresjoner. Men på denne skolen har han fått de tilretteleggingene som kreves. På ungdomsskolen hadde han iop, fordi det ikke var karaktergrunnlag i noen fag, han klarte plutselig ikke å være i klasserommet, hadde mye fravær osv, men er utrolig smart på noen ting. Vet det finnes flere slike skoler rundt om i landet https://afk.no/kjelle-vgs/ Anonymkode: 7ec2c...82d Ja, vi har funnet en slik, så det blir nok det etter ungdomsskolen, men enn så lenge har hun fortsatt et år igjen der. HI Anonymkode: dcf67...f1e
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2024 #5 Skrevet 14. juni 2024 Jeg er helt enig med deg, ikke alt er positivt med enhetsskole. Har selv klart den bragden å produsere en i hver ende av skalaen. En har store lærevansker, den andre er helt i øvre sjiktet faglig. Ene kjeder seg i hjel og den andre skjønte ikke opp ned. Det er veldig varierende hvor godt opplegg de får, heldigvis har ene nå en veldig dyktig lærer, det har gjort en enorm forskjell. Men det er jo bingo og livets lotteri hva en blir tildelt der. Ja, det fører dessverre til ufrivillig skolefravær om det ikke blir tatt tak i. Jeg tror absolutt det kan være deler av årsaken til at dette er økende. Vi er ikke like, hvorfor kan vi ikke bare akseptere det? Anonymkode: 610ba...512
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2024 #6 Skrevet 14. juni 2024 Er hun borti autismespekter? mener det skal gå an å ha et opplegg der elever har en dag eller to hjemme i uka og studerer hjemmefra. Det blir ofte annerledes på videregående. Anonymkode: 82a57...f9f
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2024 #7 Skrevet 14. juni 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Er hun borti autismespekter? mener det skal gå an å ha et opplegg der elever har en dag eller to hjemme i uka og studerer hjemmefra. Det blir ofte annerledes på videregående. Anonymkode: 82a57...f9f Ja, sannsynligvis. Hun skal utredes for det også nå. Og hun gjør litt hjemme de fleste dagene hun ikke går på skolen, samt har kortere dager enn resten, men det er likevel ikke særlig optimalt. Det er jo helt håpløst at man må opp på vgs-nivå før det i det hele tatt eksisterer et skikkelig alternativ. Det er rimelig mange år å ta knekken på et barn i mellomtiden som ikke passer inn. HI Anonymkode: dcf67...f1e
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2024 #8 Skrevet 14. juni 2024 Der finnes ulike tilbud om nettskole som dere kan undersøke. Feks globalskolen Anonymkode: 4672a...b8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå