Gå til innhold

Bruk av neglelakk og utdanningsnivå osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lure på hva som er deres erfaring med folk i deres omgangskrets/på jobb osv.

Merker dere noen forskjell i utdanningsnivå/inntektsnivå/type jobb og om kvinner bruker neglelakk/får ordnet neglene sine eller ei?

Jeg er fra Oslo og ingen av dem jeg gikk på videregående med eller studerte med brukte neglelakk. Heller ingen av kollegene i min forrige jobb (der alle måtte ha høyere utdanning).

Nå bor jeg ikke i Oslo lenger men et annet sted på Østlandet. Der jeg jobber nå har jeg 4 kvinnelige kolleger uten høyere utdanning, som alle går på neglesalong og har lange lakkede negler. Har to kvinnelige kolleger med bachelorgrad, hun ene ordner neglene og hun andre ikke.

Selv har jeg mastergrad og har aldri ordnet neglene mine, men jeg er litt lat og praktisk så det er vel hovedgrunnen. Bruker litt mascara hver dag (og solkrem) og deg er det 😅 går ellers med olabukse og liker å ha ting behagelig.

Men det at jeg ikke vokste opp med folk rundt meg som ikke gjorde noe med sine negler (venninnene mine tok av og til litt neglelakk på tåneglene om sommeren, men det var det), gjorde jo også at jeg ikke tenkte på det.

Og underbevisst var neglelakk for «godt voksne» damer som satt og leste Se og hør, for det var liksom den vi så som hadde neglelakk da vi var små.

Men jeg lurer på hva som er deres erfaring/observasjoner rundt hvem som bruker neglelakk/ordnet neglene sine det dere bor?

Anonymkode: c0d9f...4b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både min sjef (med master) og min kollega (uten utdanning) får ordnet neglene sine. Aner ikke hva det heter, men de får på negler og pynter og styrer. Jeg har videregående pluss fagskole, og har lange naturlige negler med blank neglelakk. Bruker gjerne en kul farge som matcher klærne om jeg skal noe. 

Anonymkode: 6290f...76c

Skrevet

Det har jeg oppriktig talt aldri skjenket en tanke. 

Anonymkode: d550c...371

Skrevet (endret)

Har aldri tenkt over akkurat dette, men de jeg tenker er mer "forfengelige", er jurister ( første som slo meg ) De ser ofte smashing ut, men mer moderat og ofte med diskre farger osv. Kanskje typisk alle som møter mange kunder og forretningsforbindelser osv. De bør jo se bra og..mer velpleid ut.

Andre som sitter på kontor alene, som jobber med høyere utdanning, med forskning osv er muligens ikke så opptatt av det. Sånn privat er det to av de jeg kjenner som er opptatt av negler, og de er de mest fargerike på alle måter. Ingen av dem har høyere utdannelse. De andre er absolutt bevisst stil, men ikke forfengelige på den måten, og de har høyere utdannelse. 

Endret av ReneRene
Skrevet

Jeg tenker det stemmer, lange salongnegler med masse dekor hører til de litt lavere utdsnningsnivåene.

Anonymkode: d7096...fa0

Skrevet

Jobber og bor i Oslo, er fra Oslo. Er høyt utdannet, jobber i statlig forvalting med høyt utdannede, har omgangskrets med høyt utdannede.

Jeg vil si at flesteparten får fikset neglene når vi har tid. Så av og til er det fikset, av og til ikke. 

Anonymkode: 151bf...993

Skrevet

Jeg tror det er et ganske bra tegn på lavt utdannelsesnivå at man har trang til å kategoriserer mennesker på denne måten. 

Skrevet

Det stemmer overhodet ikke på min jobb. Der har alle master og jeg vil si at flertallet steller neglene sine med lakk eller i salong.  

Skrevet

Her på UiO, hvor jeg jobber, er det mange ulike damer. Noen har neglelakk, andre ikke.  Og da har de gjerne høyere grad enn master. 

Anonymkode: 07c5c...b49

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Her på UiO, hvor jeg jobber, er det mange ulike damer. Noen har neglelakk, andre ikke.  Og da har de gjerne høyere grad enn master. 

Altså de har høyere grad enn master om de har neglelakk eller ikke, mente jeg! 

Skrevet

Det er veldig forskjellig.
De fleste jeg jobber med har master eller høyere utdanningsnivå.
På min forrige arbeidsplass var det nesten ingen som brukte neglelakk, det jeg jobber når gjør nesten alle det.

Men kanskje det har noen med noe annet å gjøre. Det jeg jobbet før var det nesten bare damer som liker katter, der jeg jobber nå er det nesten bare damer som liker hunder :P
(Og det er selvfølgelig et lite teit spørsmål)

Anonymkode: da343...d9e

Skrevet

Tja. Der jeg jobber nå har vi alle høyere utdanning og ingen som fikser negler (neglelakk, akryl, gel osv), men så jobber jeg på sykehus da så det er ikke lov pga strenge hygieneregler.

Anonymkode: d9154...c04

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Det er veldig forskjellig.
De fleste jeg jobber med har master eller høyere utdanningsnivå.
På min forrige arbeidsplass var det nesten ingen som brukte neglelakk, det jeg jobber når gjør nesten alle det.

Men kanskje det har noen med noe annet å gjøre. Det jeg jobbet før var det nesten bare damer som liker katter, der jeg jobber nå er det nesten bare damer som liker hunder :P
(Og det er selvfølgelig et lite teit spørsmål)

Jeg vet ikke hvorfor du syns dette var et teit spørsmål. Jeg syns det var en morsom observasjon, og jeg tror også Ts har gjort helt ritig observasjon.

Det er også forskjell mange ganger på kattedamer og damer med hunder. MIN observasjon er at de med katter er latere, mindre..kreative og også surere. De med hunder er mer sporty, friskere og mye hyggeligere. Alt henger sammen, men jeg har sett unntak. 

Skrevet
ReneRene skrev (27 minutter siden):

Det er også forskjell mange ganger på kattedamer og damer med hunder. MIN observasjon er at de med katter er latere, mindre..kreative og også surere. De med hunder er mer sporty, friskere og mye hyggeligere. Alt henger sammen, men jeg har sett unntak. 

Enig!!!

Hilsen hundedame 😆

Anonymkode: 2be97...070

Skrevet
ReneRene skrev (33 minutter siden):

Jeg vet ikke hvorfor du syns dette var et teit spørsmål. Jeg syns det var en morsom observasjon, og jeg tror også Ts har gjort helt ritig observasjon.

Det er så latterlig, og fantastisk at dere faktisk ikke ser hvilken kategori dere setter dere selv i😂fornøyelig. 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Det er så latterlig, og fantastisk at dere faktisk ikke ser hvilken kategori dere setter dere selv i😂fornøyelig. 

Ting er jo ikke latterlig kun fordi du ikke er enig eller ikke liker det.

Hvis du finner to bilder av.. professorer eller forskere med lakkerte lange negler i en farge som ikke er diskre, så legg ut lenke 🙂 Eller gjerne andre høyt utdannede som er mer profilerte.

Du finner jo ekstremt mange med slike negler der de ikke har særlig utdannelse..

Endret av ReneRene
Skrevet
ReneRene skrev (18 minutter siden):

Hvis du finner to bilder av.. professorer eller forskere med lakkerte lange negler i en farge som ikke er diskre, så legg ut lenke 🙂 Eller gjerne andre høyt utdannede som er mer profilerte.

Du finner jo ekstremt mange med slike negler der de ikke har særlig utdannelse..

Sunniva Rose har da alltid flotte lakkerte negler...

Skrevet

Så lende de er fine skjønner jeg ikke problemet..?

extreme-duck-feet-nails-v0-6zkxngcpf8rb1

Anonymkode: ff18d...44f

Skrevet
ReneRene skrev (21 minutter siden):

Sunniva Rose, kjent kjernefysiker IMG_20240603_170035.thumb.jpg.1c79a6524dffc05b2da8ea09321617b7.jpg

Skrevet

Helene Uri IMG_20240603_170232.thumb.jpg.819d85f9dd84a36fb6ad54b1fb0e675c.jpg

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (1 minutt siden):

Sunniva Rose, kjent kjernefysiker IMG_20240603_170035.thumb.jpg.1c79a6524dffc05b2da8ea09321617b7.jpg

Nydelige! ❤️😊

Anonymkode: ff18d...44f

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Sunniva Rose har da alltid flotte lakkerte negler...

Hun er jo rosablogger også, så da er hun naturlig nok ett av unntakene 🙂 

Skrevet

Professor Inga Bostad - her med sølvfargede negler som matcher drakta. Pleier forøvrig også å ha skyhøye, spisse støvletter. 

IMG_20240603_170456.thumb.jpg.dd8f63bdc041a7c1450f06bb89869b41.jpg

Skrevet
ReneRene skrev (1 minutt siden):

Hun er jo rosablogger også, så da er hun naturlig nok ett av unntakene 🙂 

Hun har fremdeles doktorgrad i kjernefysikk.
Du spurte om et kjent og profilert kvinne med doktorgrad som lakkerte neglene, og det var det du fikk.

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (2 minutter siden):

Helene Uri IMG_20240603_170232.thumb.jpg.819d85f9dd84a36fb6ad54b1fb0e675c.jpg

Jo takk. Pen dame for all del, men det der var gyselig 🙂 Men det var ikke poenget. Hun har jo høy utdannelse..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...