Gå til innhold

Datteren min sover seg gjennom alle alarmer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er avhengig av å bli vekket.

Hun er 16 år, og jeg begynner å lure på hvordan det går når hun en gang skal bo for seg selv.

Er det noe man kan vokse av seg? At de er ekstra trøtte i ungdomstiden? Husker ikke hvordan det var for meg.. 

Anonymkode: a96bb...504

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste "vokser det av seg" når de begynner å legge seg i tide, stå opp i fornuftig tid i helgene og opplever at det får konsekvenser å forsove seg.

Anonymkode: 1a9d9...cdd

Skrevet

Datteren min er lik og mannen min var slik før. Kjempeslitsomt!!

Anonymkode: d9e80...5ed

Skrevet

Vokser seg av det. Min sønn var sånn. Nå står han opp kl 5.30 for å dra på jobb uten problemer 

Anonymkode: 80217...5e3

Skrevet

Jeg var sånn. Er sånn enda, er 48 år nå. 
Datteren min var likedan, men når hun kom seg ut i jobb endret det seg totalt. Tror aldri hun har forsovet seg etter at hun gikk ut av vgs. 

Anonymkode: 9e460...d3a

Skrevet

Jeg var sånn i ungsomstida og jeg har blitt sånn etter psykisk knekk og insomnia. Jeg kan sove gjennom hva som helst når jeg først har sovnet. Og nå hjelper det heller ikke at jeg har iPhone som skrur av alarmen etterhvert av seg selv.

Anonymkode: 88079...549

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var sånn i ungsomstida og jeg har blitt sånn etter psykisk knekk og insomnia. Jeg kan sove gjennom hva som helst når jeg først har sovnet. Og nå hjelper det heller ikke at jeg har iPhone som skrur av alarmen etterhvert av seg selv.

Hvis du setter en gammeldags vekkerklokke, som lager en skikkelig intens ringelyder, då langt unna senga at du må stå opp for å slå den av, sover du faktisk videre selv om den står der og ringer i 20 minutter?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du setter en gammeldags vekkerklokke, som lager en skikkelig intens ringelyder, då langt unna senga at du må stå opp for å slå den av, sover du faktisk videre selv om den står der og ringer i 20 minutter?

Lurt med sånn klokke! Hun bruker mobilen og enkelte av de ringesignaler høres jo mer ut som bakgrunnsmusikken til en behagelig drøm 😁

Men hun har noen skikkelige sirener også som hun sover seg gjennom.

Vekkerklokke på andre siden av rommet skal testes

HI

Anonymkode: a96bb...504

Skrevet

De fleste vokser det av seg når de selv må ta ansvar.

Når de legger seg i fornuftig tid, og i underbevisstheten vet at de selv må våkne fordi det ikke er noen mamma der som vekker de, så våkner de.

Sønnen min hadde 9 alarmer etter hverandre og sov gjennom de alle når han gikk på skolen, så måtte jeg gå å vekke han.

Men da han startet som lærling og måtte opp minst en halvtime før jeg står opp for å rekke jobb, da våknet han plutselig 🙈

Det er den roen i hjernen, de vet at det ikke gjør noe at de sover gjennom, mamma vekker dem tilslutt. Når den roen i hjernen forsvinner og de vet de må ta ansvar selv, så gjør de faktisk det.

Men prøv en skikkelig "skrikealarm", en god gammeldags vekkerklokke som ikke stopper og som står litt unna senga så hun ikke kan trykke snooze

Anonymkode: 03772...755

Skrevet

Når hun må så går det nok greit. Jeg våknet aldri av ungene så lenge mannen var hjemme. Når han var avgårde våkna jeg omtrent idet de grynta. Underbevisstheten ordner som regel opp 

Da mellomste var rundt 4-5 sov han gjennom alt. Brannalarmen ula, søstra hylte og han sov. Nå som han må opp på skolen våkner han av alarmen 

Anonymkode: d4272...87c

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det funket i ungdomstiden. Men ikke nå lengre. Nå er det bare forstyrrende for naboene, så jeg kuttet det ut. Men holder et strengt soveregime, så det er sånn sett bare et problem når jeg avviker fra det.

Skrevet

Jeg var og er sånn. Sover godt mens alarmen på telefonen uler på flatt jern med høyttaler og black metal musikk. Men jeg forsover meg aldri likevel. Jeg våkner av meg selv

Anonymkode: 6bb5c...395

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg har både søster og kollega som sover gjennom alt. Vekkerklokkene vekker hele nabolaget, men de to rynker ikke pannen engang. Det er et stort problem for dem. Min søster må vekkes av mannen, men kollega som er singel kan faktisk komme på jobb kl 9.30 fordi hun har forsovet seg. Det er er reellt problem som de ikke klarer å løse. 

Anonymkode: 5634a...ebe

Skrevet

Huff, det nå være sykt flaut og slitsomt!

Anonymkode: d9e80...5ed

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har både søster og kollega som sover gjennom alt. Vekkerklokkene vekker hele nabolaget, men de to rynker ikke pannen engang. Det er et stort problem for dem. Min søster må vekkes av mannen, men kollega som er singel kan faktisk komme på jobb kl 9.30 fordi hun har forsovet seg. Det er er reellt problem som de ikke klarer å løse. 

For noe tull! Nå skal vel det snart bli en diagnose alle må "forstå" også? 

"Husk nå på at noen ikke klarer å våkne av alarm da, og det er HELT uforskyldt, og diagnosen heter bla-bla-bla"

Kutt ut! 

Alle kommer seg opp hvis de legger seg tidlig nok ( om det er mangel på søvn ), og de bør få seg mosjon og/ eller bli SLITNE i løpet av dagen, OG legge seg før de blir overtrøtte.

At ungdommer ikke har rutiner er mer forståelig. De er unnskyldt. Og Ts, du trenger nok ikke bekymre deg. Hun klarer seg nok når hun etterhvert må. 

Endret av ReneRene
Skrevet

Et alternativ til eller i tillegg til høylytt alarm er smartklokke som vibrerer på armen. Har dere prøvd det? Noen jeg kjenner som strevde med lydalarm vokner av vibrasjonene. I tillegg vekker ikke det andre 😊

Anonymkode: 8d4d0...dff

Skrevet
ReneRene skrev (42 minutter siden):

"Husk nå på at noen ikke klarer å våkne av alarm da, og det er HELT uforskyldt, og diagnosen heter bla-bla-bla"

Kutt ut! 

Alle kommer seg opp hvis de legger seg tidlig nok ( om det er mangel på søvn ), og de bør få seg mosjon og/ eller bli SLITNE i løpet av dagen, OG legge seg før de blir overtrøtte.

At ungdommer ikke har rutiner er mer forståelig. De er unnskyldt. Og Ts, du trenger nok ikke bekymre deg. Hun klarer seg nok når hun etterhvert må. 

Heldigvis betyr det ikke en dritt hva du mener. 

Skrevet

Heldigvis betyr det ikke en dritt hva du mener. 

Jeg tror neppe dine meninger teller mer 🙂

Skrevet
ReneRene skrev (6 minutter siden):

Jeg tror neppe dine meninger teller mer 🙂

Selvsagt ikke, men jeg har ikke et så enormt behov for å dømme andre som du har. 

Skrevet
ReneRene skrev (47 minutter siden):

Kutt ut! 

Nå har det blitt gjort forsking på søvnmønster. A- og B-mennesker, morgenfugler og nattugler, er en reel ting. Vi er bygget annerledes. Jeg er helt klart B-menneske, og må ha et strengt soveregime for å kunne sovne og våkne når jeg skal. Og det koster meg veldig mye å holde det regimet. De gangene jeg kan følge den naturlige rytmen min, er hverdagen min mye lettere å håndtere. Så det er ikke snakk om noen diagnoser, vi er bare bygget annerledes. En teori på hvorfor det er slik, er at i «huleboer»-tiden var det behov for nattevakter. Vi er derfor bygget slik at noen fungerer best på dagtid, og noen på natten.

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nå har det blitt gjort forsking på søvnmønster. A- og B-mennesker, morgenfugler og nattugler, er en reel ting. Vi er bygget annerledes. Jeg er helt klart B-menneske, og må ha et strengt soveregime for å kunne sovne og våkne når jeg skal. Og det koster meg veldig mye å holde det regimet. De gangene jeg kan følge den naturlige rytmen min, er hverdagen min mye lettere å håndtere. Så det er ikke snakk om noen diagnoser, vi er bare bygget annerledes. En teori på hvorfor det er slik, er at i «huleboer»-tiden var det behov for nattevakter. Vi er derfor bygget slik at noen fungerer best på dagtid, og noen på natten.

og her kom det 🙂 ante det meg ikke. Mennesker la seg ved solnedgang og sto opp ved soloppgang. De valgte ikke ut "vakter" fordi de var B- mennesker. Det handlet nok mer om helt nødvendig disiplin tenker jeg.

Endret av ReneRene
Skrevet
ReneRene skrev (4 minutter siden):

og her kom det 🙂 ante det meg ikke. Mennesker la seg ved solnedgang og sto opp ved soloppgang. De valgte ikke ut "vakter" fordi de var B- mennesker. Det handlet nok mer om helt nødvendig disiplin tenker jeg.

Du får google litt å se hva du finner om temaet. 

Skrevet

Du får google litt å se hva du finner om temaet. 

ikke sant? Du må jo "google"! Det er jo der vi får den viktigste kunnskapen fra 🙂

Jeg liker google jeg, men heldigvis er ikke det alene min viktigste informasjonskilde. 

Skrevet
ReneRene skrev (13 minutter siden):

ikke sant? Du må jo "google"! Det er jo der vi får den viktigste kunnskapen fra 🙂

Jeg liker google jeg, men heldigvis er ikke det alene min viktigste informasjonskilde. 

Du må virkelig prøve å ikke være så fullstendig uspiselig. Ingen har sagt at Google er deres viktigste informasjonskilde. Men det kan være en god plass å starte så man ikke fremstår som en fullstendig idiot. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du må virkelig prøve å ikke være så fullstendig uspiselig. Ingen har sagt at Google er deres viktigste informasjonskilde. Men det kan være en god plass å starte så man ikke fremstår som en fullstendig idiot. 

Du vet.. jeg må bare være meg selv her jeg, og jeg skal love deg at det er noen jeg også finner fullstendig uspiselige her, men jeg lar være å møte dem på noe som helst. De får jo være som de er uten at jeg bryr meg nevneverdig. 

Jeg forholder meg til sak her og lite til brukere. Minimalt faktisk, om noe. Jeg tror neppe jeg fremstår som idiot her 🙂 Langt fra. Men jeg har egne meninger fordi jeg leser og har jævla interessante venner som både inspirerer og er veldig kloke. Bless them 🙂seriøst. Men jeg liker absolutt google også, men når det kommer til alt som kan "forklares" med diagnoser og issues, så melder jeg pass. Det er for dumt. Mildt sagt, og alle våkner om morgenen om de må. Herregud, det er det aller minste krav du kan sette til mennesker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...