Gå til innhold

Fylla på 17. mai


ReneRene

Anbefalte innlegg

Nå har det vært flere avisoppslag om folk som er veldig fulle og som raver rundt i gatene 17 mai på dagtid. Hva skjer med sånn oppførsel, og hvorfor er det såpass mange som gjør det på en sånn dag? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke? Det har jeg aldri sett her. Før covid hadde vi rakettoppskytning på kvelden, da var det endel fulle folk (ungdom). Og i russetoget, selvsagt. Men aldri sett andre som har rava rundt

Anonymkode: d12ea...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke? Det har jeg aldri sett her. Før covid hadde vi rakettoppskytning på kvelden, da var det endel fulle folk (ungdom). Og i russetoget, selvsagt. Men aldri sett andre som har rava rundt

Anonymkode: d12ea...4cc

Nei, jeg kan ikke huske å ha sett særlig av det jeg heller, men nå går jeg ikke rundt i sentrum da.

Jeg ser bare at både politi og andre sier noe om det, og at folk bør ta mer hensyn, spesielt til barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg kan ikke huske å ha sett særlig av det jeg heller, men nå går jeg ikke rundt i sentrum da.

Jeg ser bare at både politi og andre sier noe om det, og at folk bør ta mer hensyn, spesielt til barn.

Jeg går rundt i sentrum, men har som sagt aldri sett det. Og ja, er jo enig i at man bør ta hensyn. Er vel den eminente 17-maifrokosten som får utløp da 

Anonymkode: d12ea...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du jo spørre de som er drita på 17. mai om, ingen andre kan svare på det.

Anonymkode: 7947f...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden jeg har sett andre enn russen rave fulle rundt den dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Dette må du jo spørre de som er drita på 17. mai om, ingen andre kan svare på det.

Anonymkode: 7947f...f92

Nå tenkte jeg ikke at noen her måtte komme med fasit, men heller noen tanker rundt det, som hvem og hvorfor. Med mindre noen her er blant de som drikker såpass mye den dagen og vet. Det kan jo være, for den gangen jeg var lost i en fremmed by, så rømte jeg inn på en brun pub til slutt. Der var det flere voksne som også hadde stukket fra folkemengden, og jeg bebreider dem ikke det. De satt jo der i flere timer da, men det var jo ikke akkurat blant unger osv. Jeg vet ikke hva de gjorde etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (42 minutter siden):

Sjelden jeg har sett andre enn russen rave fulle rundt den dagen. 

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men hvis det ikke er i byen, men mer på bygda, så er det kanskje ikke så vanlig. Jeg er ikke i sentrum selv, og oftest er jeg ikke i byen i det hele tatt. Jeg regner med at dette er et problem i byene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er knyttet en del til området. Eller, det er min opplevelse. Selv vokst opp og bosatt litt utenfor byen, der var det lite alkohol slik dager. Mye av dagen innebærer kjøring og dugnad. Bobler til frokost er stas i alkoholfri variant. 
 

Var bosatt et par år i litt mer sentrumsnært område, et område for fiffen. Der var det helt annen holdning. Mange foreldre som var blanke i øyene, alt er gangavstand, det gjør kanskje sitt. Området i seg selv er fantastisk flott, men jeg likte ikke nabolaget. Partystemning langt utpå, da snakker vi bånn gass, ikke en hyggelig kveld hvor du hører litt musikk og folk prater, for det kan være trivelig. Blendahvit skole med ressurssterke foreldre, økonomisk i hvert fall, mye merkeklær og klikker i idrettslagene. Vi rømte til foreldrene/søsken de dagene. Vi har en fin gjeng der, slik dager som 17. mai eller julaften, blir det alkoholfritt. Det smaker jo like godt. Nå har vi flyttet og her er det slik jeg kjenner fra egen oppvekst og tidligere bosted. Kun russen som er på rangla og det tenker jeg går helt greit for en dag. 

Anonymkode: 842ed...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror det er knyttet en del til området. Eller, det er min opplevelse. Selv vokst opp og bosatt litt utenfor byen, der var det lite alkohol slik dager. Mye av dagen innebærer kjøring og dugnad. Bobler til frokost er stas i alkoholfri variant. 
 

Var bosatt et par år i litt mer sentrumsnært område, et område for fiffen. Der var det helt annen holdning. Mange foreldre som var blanke i øyene, alt er gangavstand, det gjør kanskje sitt. Området i seg selv er fantastisk flott, men jeg likte ikke nabolaget. Partystemning langt utpå, da snakker vi bånn gass, ikke en hyggelig kveld hvor du hører litt musikk og folk prater, for det kan være trivelig. Blendahvit skole med ressurssterke foreldre, økonomisk i hvert fall, mye merkeklær og klikker i idrettslagene. Vi rømte til foreldrene/søsken de dagene. Vi har en fin gjeng der, slik dager som 17. mai eller julaften, blir det alkoholfritt. Det smaker jo like godt. Nå har vi flyttet og her er det slik jeg kjenner fra egen oppvekst og tidligere bosted. Kun russen som er på rangla og det tenker jeg går helt greit for en dag. 

Anonymkode: 842ed...38e

Jeg tror du er inne på noe her. Det er noe med visse miljøer hvor de tror det er egne ( uskrevne ) regler for dem, og at de ikke trenger å ta hensyn. Jeg hadde ikke inntrykk av at folk syns det er ok med fyll på 17.mai og julaften- der syns jeg det var sterk kultur i Norge. Men det har jo tydeligvis endret seg. Eller om det har blitt mer synlig av en grunn. Og selv om du har et poeng eller to, så tror jeg det handler om noen andre miljøer også. Jeg tror jo ikke "folk flest" liker dette så lenge det er en høytidelig dag med masse barn rundt over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2022 var det dagsfylla i borgertoget i Trondheim. Unge voksne i bunad gikk og drakk i toget. 

Helt greit å kose seg med litt champagne på 17.mai(gjør det ikke selv) ,men å rave rundt full 17.mai tog er ikke greit.

Anonymkode: f0585...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

I 2022 var det dagsfylla i borgertoget i Trondheim. Unge voksne i bunad gikk og drakk i toget. 

Helt greit å kose seg med litt champagne på 17.mai(gjør det ikke selv) ,men å rave rundt full 17.mai tog er ikke greit.

Anonymkode: f0585...b26

Det er muligens det Atle Antonsen kaller "trøndring". Men det skjer nok mange andre steder også. Ikke minst kanskje. 

Jeg er forøvrig enig. LITT stil kan man ha. Bare litt. Mest for ungenes skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal i hvert fall på grisefylla 17. mai! Og så skal jeg finne en å knulle. 

Anonymkode: 48e4e...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ReneRene skrev (2 timer siden):

Nå tenkte jeg ikke at noen her måtte komme med fasit, men heller noen tanker rundt det, som hvem og hvorfor. Med mindre noen her er blant de som drikker såpass mye den dagen og vet. Det kan jo være, for den gangen jeg var lost i en fremmed by, så rømte jeg inn på en brun pub til slutt. Der var det flere voksne som også hadde stukket fra folkemengden, og jeg bebreider dem ikke det. De satt jo der i flere timer da, men det var jo ikke akkurat blant unger osv. Jeg vet ikke hva de gjorde etterpå. 

Hvordan skal andre vite hvem og hvorfor? 
 

Jeg har aldri opplevd andre enn russen full på 17. mai. 

Anonymkode: 50e81...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (2 timer siden):

Nå tenkte jeg ikke at noen her måtte komme med fasit, men heller noen tanker rundt det, som hvem og hvorfor. Med mindre noen her er blant de som drikker såpass mye den dagen og vet. Det kan jo være, for den gangen jeg var lost i en fremmed by, så rømte jeg inn på en brun pub til slutt. Der var det flere voksne som også hadde stukket fra folkemengden, og jeg bebreider dem ikke det. De satt jo der i flere timer da, men det var jo ikke akkurat blant unger osv. Jeg vet ikke hva de gjorde etterpå. 

 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan skal andre vite hvem og hvorfor? 
 

Jeg har aldri opplevd andre enn russen full på 17. mai. 

Anonymkode: 50e81...68d

Se over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (1 minutt siden):

 

Se over.

Det forklarer ikke hvorfor du mener at andre skal vite hvorfor noen gjør som de gjør. De vil vel ha seg en fest, da. 

Anonymkode: 50e81...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det forklarer ikke hvorfor du mener at andre skal vite hvorfor noen gjør som de gjør. De vil vel ha seg en fest, da. 

Anonymkode: 50e81...68d

Se der! Du hadde en formening. Og det er helt okay at folk vil ha seg en fest! Men barn trenger ikke å se og oppleve så fulle mennesker. Jeg så ikke en så full person før jeg var tenåring, da vi kjørte rundt en helg i Norge. Jeg ble faktisk redd. Sant og si. Jeg var ikke vant til det, og jeg tror vel ikke norske barn er det heller, sånn jevnt over? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (16 minutter siden):

Se der! Du hadde en formening. Og det er helt okay at folk vil ha seg en fest! Men barn trenger ikke å se og oppleve så fulle mennesker. Jeg så ikke en så full person før jeg var tenåring, da vi kjørte rundt en helg i Norge. Jeg ble faktisk redd. Sant og si. Jeg var ikke vant til det, og jeg tror vel ikke norske barn er det heller, sånn jevnt over? 

Kan du ikke delta i noen tråder uten å trekke inn dine egne opplevelser. 
 

Folk bør ikke drikke for mye, men vi kan bare ta ansvar for oss selv. 

Anonymkode: 50e81...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 2 år siden var det deilig vær,og dessverre mye fyll her.     Om det var ekstra mye fordi det var godvær eller at det var første ordentlige feiring etter korona vet jeg ikke.      
Det var ikke bare russ og ungdommer,men også flere godt voksne.        
 

Er spent på i år,meldt knallvær pluss at det er på en fredag og de fleste har fri dagen etterpå.    
 

17.mai er barnas dag,håper de slipper og se ravende folk som både tisser og kaster opp!

Anonymkode: 11376...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Kan du ikke delta i noen tråder uten å trekke inn dine egne opplevelser. 
 

Folk bør ikke drikke for mye, men vi kan bare ta ansvar for oss selv. 

Anonymkode: 50e81...68d

For noe egosentrisk tull. Vi bør helst ta litt ansvar for andre også, og helst barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sentrum av byene er det vel et problem. I fjor i Bergen var det visst ganske voldsomt rundt Torgallmenningen ettermiddag/kveld. Også mindreårige som var dritings. Politiet har gått ut og oppfordret foreldre som har ungdommer som er ute og farter 17. mai om å holde seg edru så man kan hente om det skulle bli nødvendig.

Anonymkode: d2c93...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

For 2 år siden var det deilig vær,og dessverre mye fyll her.     Om det var ekstra mye fordi det var godvær eller at det var første ordentlige feiring etter korona vet jeg ikke.      
Det var ikke bare russ og ungdommer,men også flere godt voksne.        
 

Er spent på i år,meldt knallvær pluss at det er på en fredag og de fleste har fri dagen etterpå.    
 

17.mai er barnas dag,håper de slipper og se ravende folk som både tisser og kaster opp!

Anonymkode: 11376...f8a

Jeg kan til en viss grad forstå at folk gikk litt amok etter coronaperioden. Men da må en jo hente seg inn og komme på skinner igjen syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (5 minutter siden):

For noe egosentrisk tull. Vi bør helst ta litt ansvar for andre også, og helst barn.

Man kan ikke ta ansvar for hva andre velger å gjøre. Om barn er involvert så melder man fra til egnede etater. 

Anonymkode: 50e81...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Man kan ikke ta ansvar for hva andre velger å gjøre. Om barn er involvert så melder man fra til egnede etater. 

Anonymkode: 50e81...68d

Dere må slutte med det " å melde fra" Vær så snill å se hva dere kan gjøre selv uten å melde fra så andre må trå til. Vi er ikke handlingslammet og bevisstløse, er vi det? 

Det var som en venninne ironiserte over : Vi må si fra til noen, så de kan si fra til noen, så noen kan gjøre noe..!

Ikke sant? Det er så forbi ansvarsfraskrivelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...