Gå til innhold

Kleskode på jobb


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobber i flere forskjellige bransjer og har aldri opplevd at man har kleskode. Jeg har heller aldri opplevd at noen har kledd seg på en måte som gjør at en slik regel er nødvendig. 
 

Jeg skjønner at man trenger regler i helsevesenet, på Stortinget, i rettssaler osv, men ellers burde man vel kunne gå ut fra at arbeidsføre folk har nok utviklet sosial kompetanse til å vite hva som er passende antrekk i de forskjellige yrker. 
 

Da jeg jobbet på butikk var det ingen som kledde seg i kort shorts og singlet, mens det var et fornuftig antrekk på varme sommerdager i barnehagen. Nå jobber jeg på en videregående skole med toppidrettslinje og her ser man stadig lærere i treningsklær, shorts og sportstopp (aldri bar mage selvsagt)

Så, hvor vanlig er det med kleskode, og har dere noen gang opplevd at det hadde vært smart å ha?

Anonymkode: 733e3...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber på sykehus og må ha shorts og skjørt over knær, ingen bare skuldre og ikke utringing, samt sko man kan løpe i. Utover det er det fritt frem 

Anonymkode: 8f6bc...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske å ha sett noen med upassende klær på noen jobb, og i så fall var det ikke så avvikende at jeg husker det uansett hvor jeg har vært. Det gjelder alt fra advokatkontorer til butikker, og ellers steder de fleste besøker og er innom. Så ja, de fleste vet å kle seg passende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen kleskode, men har opplevd kolleger i upassende antrekk, ja. Vi er en kommunal etat med mye menneskekontakt utad med folk som ofte er i kriser.

Kollega i verdens korteste shorts og stroppesinglet synes jeg ikke er innafor.

Anonymkode: b387c...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i barnehager, og har opplevd shorts hvor rumpeballene synes, singlet hvor puppene nesten detter ut når de bøyer seg, høye hæler, bare overkropper og bikinitopper. Så nei, ikke alle forstår av seg selv hva som er passende og ikke.

Anonymkode: 84b9f...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at man får en kleskode i hånda når man starter på min jobb, men det er uskrevne retningslinjer. Vi er offentlig etat og møter mennesker i mange ulike livssituasjoner og vi er derfor etatens ansikt utad. Så ingen dype utringinger, korte skjørt, shorts, ermløse eller stroppeløse kjoler, magetopper, jeans med store hull osv. Jeg vet at det er kolleger som har fått beskjed om å skjerpe antrekket. Etter pandemien og hjemmekontor hadde vi et par stykker som kom på kontoret i kosebukse og treningstøy, de fikk beskjed om å dra hjem og skifte. Det samme med hun som kom i en kjole som knapt dekket trusa. 

Anonymkode: df0da...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i et utsatt miljø og det er NO GO med utfordrende klær. Helst ikke vise noe særlig kløft, ikke korte shorts eller skjørt. 

Da jeg jobbet i bhg, var det funksjonalitet og komfort fremfor fashion. På lager var det arbeidsbukse og vernesko, på kjøkken var det hvit kokkejakke og bukse/lang shorts, som servitør var det uniform, hos urmaker var det sømmelig og pent. 

Alle yrker har en form for kleskode, noen med mer formelle normer enn andre. De uformelle må skjønnes/leses fra miljøet og der feiler enkelte. 

Anonymkode: 16bb3...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste steder er klesskode underforstått. Men det er jo alltid noen som ikke klarer å lese sosiale koder. 

Anonymkode: dedca...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De fleste steder er klesskode underforstått. Men det er jo alltid noen som ikke klarer å lese sosiale koder. 

Anonymkode: dedca...935

Asberger heter det.

Anonymkode: 271af...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Asberger heter det.

Anonymkode: 271af...922

For de fleste er det bare manglende oppdragelse. Det er ikke sånn at alle idioter med puppen og spiraltråden på utstilling på jobb er autister, altså.

 

Anonymkode: dedca...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og mannen jobber innen finans, der er det ganske vanlig i større firmaer. Mannen har uniform, de får klær gjennom jobben. Jeg jobbet i et større firma hvor kleskoden var å «kle seg et hakk over kunden». Det gjør jeg ikke nå, er enig med deg, tullete regel. Man blir ikke mer kompetent ved å bruke fine klær. Uniform kan jeg forstå, åpent for service er det greit å vite hvem som er ansatt eller ei. 

Anonymkode: 1a153...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kleskode er vel noe som er i ferd med å dø ut. Altså offisiel kleskode. Dressbukser og skjorter MED krage, skjørt under knær og kortermet må dekke biceps. Nå har vel de fleste i kontrakt at man skal kle seg sømmelig. 
Jeg har jobbet steder der kollegaer har fått beskjed om å gå hjem og skifte. Hotpants og magetopp (ja, jeg er så gammel at jeg jobbet på det glade nittitall) Jeg har selv fått tilsnakk for et kort skjørt (mann på 50 år, jeg var 20), jeg ble så lei meg og spurte HR. Jeg hadde tykk ull strømpebukse og et kordfløyel skjørt fem cm over knær. HR dama ble rasende og tok denne mannen skikkelig. Uansett, den opplevelse gjorde noe med sømmelighetsoppfattelsen min, den dag i dag bruker jeg aldri skjørt som er over kne på jobb. 
Type stilling er selvsagt avgjørende for hvordan man kler seg, og jobber man ute så er det selvsagt slingringsmonn på det å vise litt mer hud. Shorts og singlet må være lov i feks barnehage.
Jeg personlig skjønner ikke at folk kan møte på jobb med utringning til navelen eller shorts og flippflopp, men folk er forskjellig. 

Anonymkode: ac6d4...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har aldri jobbet et sted med kleskode, men har hatt uniform en gang. Nå jobber jeg også i VGS, og det er definitivt plagg jeg ikke går med på jobb, men gjerne hjemme og ellers. Så vidt jeg vet har vi ikke en offisiell kleskode nå, men det var visst en for ikke så altfor lenge siden, i følge en kollega av meg. F.eks. skulle ikke menn gå med shorts eller sandaler i det hele tatt, og kvinner kun med shorts/skjørt/kjoler til under knærne, ikke bare skuldre eller utringning. I dag har jeg ikke undervisning og har på med en relativt kort shorts i tynt, lyst linstoff og tettsittende, hvit singlet. Dette hadde jeg ikke gått med på jobb fordi jeg ikke synes det ville vært passende fordi man kan skimte undertøyet under og det blir litt mye kløft.

Anonymkode: 06df7...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i et stort advokatfirma, her er det fortsatt kleskode. Dvs menn går i dress, og damer i "pent kledd" som svart bukse og bluse, eller enkel kjole. Fredager kan man gå litt mer løst, da kommer flere menn i jeans (så lenge mann ikke har kundemøter). 

Anonymkode: 597cf...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen formell kleskode på jobb, jobber i vgs. For endel år siden hadde vi en kollega som ikke skjønte hva som passet seg, men gutta i klassene var brukbart fornøyd, da. 

De aller fleste skjønner jo hva som er innafor, noen få trenger litt veiledning. I dag tar jeg på meg dongerishorts, en trang singlet og en nokså løsthengende bluse. 

Anonymkode: ccbfb...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...