Gå til innhold

Øvelseskjøring bil


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har en fersk 16-åring. Har vært og øvelseskjørt med han 4 ganger. Alle ganger på parkeringsplasser etter butikkenes stengetid. En av parkeringsplassene har vært stor, med rundkjøringer og kjørebaner. 

Hvor lang tid tok det før deres ungdommer kom seg ut i trafikken?  Hva såg dere etter for å vite at de var klar for å møte andre bilister?

Anonymkode: 72307...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han kjører forresten manuell gir, så første gangene måtte han rett og slett øve på å starte og stoppe og ta løs. Men ser jo fortsatt at visst han må bråbremse (fordi vi ber han om det), så er det fort gjort å glemme klutchen.

Anonymkode: 72307...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte på parkeringsplass et par tre ganger, så var det ut på veien.

Om du er i tvil så kjøp en kjøretime på kjøreskolen, der kastes de rett ut i trafikken og får litt innføring i hva de skal tenke på i øvelseskjøringen hjemme, en god investering.

Første gang på vei valgte vi et industriområde på en søndag da, så de hadde veien mer eller mindre for seg selv noen runder. Så kjørte de hjem derfra selv.

Har to gutter over 18 som begge har lappen på manuell.

Anonymkode: 0e480...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du bråbremse så er det faktisk en fordel å glemme clutchen. Snakket med en kjørelærer som sa at alt for mange sjåfører hadde forlenget stopplengde fordi de var så redde for å kubbe bilen at de trykket inn clutchen før bremsen. 

Vi har også barn som kjører på manuell gir. Det vi har gjort er at etter et par runder på parkeringsplass så har vi tatt dem ut på en liten vei uten trafikk. Deretter har vi bestilt et par kjøretimer til dem. Da har de blitt introdusert til et mer komplisert trafikkbildet av en kjørelærer. 

Anonymkode: 9a401...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Likte idéen om kjøretime, når han har lærte seg å clutsje skikkelig. 😀

Anonymkode: 72307...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørt rett ut i trafikken vi, øvde med giret i oppkjørselen og den første veien ut, gikk så bra atte.

Med neste som skal starte senere i sommer tar vi nok nien minutter på en parkeringsplass for å teste giret.

Anonymkode: 33983...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi også rett ut i trafikken, øve en gang på giring og bakkestart først. Kveling av bil hører med. Kjører ikke i byen med en gang, men i går kjørte han en time på landevei (starter ved huset, så litt trafikk og kryss å forholde seg til først), tredje tur. 

Anonymkode: d498f...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri lært et barn å kjøre med manuelt gir nå. Men uansett er det lurt å la dem ha noen timer med kjørelærer (som jo har et ekstra sett med pedaler) før dere øvelseskjører ute på veien.

Anonymkode: 76022...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hadde aldri lært et barn å kjøre med manuelt gir nå. Men uansett er det lurt å la dem ha noen timer med kjørelærer (som jo har et ekstra sett med pedaler) før dere øvelseskjører ute på veien.

Anonymkode: 76022...f16

For oss har øvelseskjøring med manuelt gir en god verdi. Vi har manuell gir så de får god mulighet til å øve. I tillegg vil de være mye mer fleksible med tanke på bil. Skal de studere i utlandet, er det mange steder fortsatt manuelt gir som gjelder (i alle fall på de mindre bilene). Skal de på ferie i utlandet er det mange steder ikke mulig å finne bil med automat for utleie. Skal de jobbe i offentlig jobber der de har arbeidsbil (som politiet og hjemmesykepleien) er det ofte heller ikke mulig med automat. Mange steder har hjemmesykepleien fortsatt biler med manuelt gir og det er en kapasitetsutfordring at unge voksne ikke kan kjøre dem. Så har man bil med manuell gir selv, slik at de kan øvelseskjøre med manuell, ville jeg gått for det. Har man bare automatgir hjemme hadde jeg nok valgt automat ettersom de da ikke hadde fått øvelseskjørt på manuell. Vel og merke om jeg ikke visste om at spesifikke planer (som yrkesvalg) som ville få utfordringer ved et slikt valg. 

Anonymkode: 9a401...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Hadde aldri lært et barn å kjøre med manuelt gir nå. Men uansett er det lurt å la dem ha noen timer med kjørelærer (som jo har et ekstra sett med pedaler) før dere øvelseskjører ute på veien.

Anonymkode: 76022...f16

Hva negativt kan komme ut av å kunne kjøre både manuelt og automat?

Anonymkode: 4a3e4...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hadde aldri lært et barn å kjøre med manuelt gir nå. Men uansett er det lurt å la dem ha noen timer med kjørelærer (som jo har et ekstra sett med pedaler) før dere øvelseskjører ute på veien.

Anonymkode: 76022...f16

Alle våre har lappen på manuell, sistemann lærer seg nå. Det er absolutt ingen ulempe. Tvert om.

Anonymkode: 77b35...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hadde aldri lært et barn å kjøre med manuelt gir nå. Men uansett er det lurt å la dem ha noen timer med kjørelærer (som jo har et ekstra sett med pedaler) før dere øvelseskjører ute på veien.

Anonymkode: 76022...f16

Begge mine gutter på 20 og 23 har biler med manuelt gir, 2006 og 2008 modeller. Ene er tømrer og har også manuell arbeidsbil gjennom firmaet.

 

 

 

Anonymkode: 0e480...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hadde aldri lært et barn å kjøre med manuelt gir nå. Men uansett er det lurt å la dem ha noen timer med kjørelærer (som jo har et ekstra sett med pedaler) før dere øvelseskjører ute på veien.

Anonymkode: 76022...f16

Selvfølgelig får ungene velge dette selv. Eldte var ikke i tvil og ville ha manuelt gir. Mens andre som snart skal begynne vurderer ennå og det skal han få liv til.

Anonymkode: 33983...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Kjørte på parkeringsplass et par tre ganger, så var det ut på veien.

Om du er i tvil så kjøp en kjøretime på kjøreskolen, der kastes de rett ut i trafikken og får litt innføring i hva de skal tenke på i øvelseskjøringen hjemme, en god investering.

Første gang på vei valgte vi et industriområde på en søndag da, så de hadde veien mer eller mindre for seg selv noen runder. Så kjørte de hjem derfra selv.

Har to gutter over 18 som begge har lappen på manuell.

Anonymkode: 0e480...a8b

Vi var på et informasjonsmøte hos Biltilsynet litt før eldste fylt 16, og der var det mye god informasjon og tips å få med seg. Og så fikk vi L og ekstraspeil med oss sånn at det var klart.  De rådet også til å spandere et par kjøretimer på ungdommen før vi begynte å kjøre med dem. Så hun hadde en dobbeltime før vi startet. Det sikkert ikke alle som trenger det, men vi (og hun) syntes at det var veldig nyttig. Når jeg tenker meg om, så kjøpte vi vel en ferdig pakke med antall timer som hun kunne fordele fram til hun ble gammel nok til å kjøre opp.  Resten av "pakken" som vi kjøpte, kunne vi (hun) fordele etter behov fram til hun kunne kjøre opp. 

Anonymkode: 9a303...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Vi kjørt rett ut i trafikken vi, øvde med giret i oppkjørselen og den første veien ut, gikk så bra atte.

Med neste som skal starte senere i sommer tar vi nok nien minutter på en parkeringsplass for å teste giret.

Anonymkode: 33983...c9a

Oj, rimelig uaktuelt her, vi bor sentralt i Oslo. 

Anonymkode: 8e00f...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg studerte i utlandet i to omganger, har mastergrad og har hatt flere gode jobber, FØR jeg tok lappen i en alder av 35(!) år. Da på auotmatgir. Det er nå fem år siden og jeg har aldri hatt behov for manuelt gir.

Så nei, jeg ser ikke poenget med manuelt gir. Jeg har reist mange interessante steder på ferie uten å trenge «manuell leiebil» Reiste blant annet som backpacker i flere latinamerikanske land. Tok buss, det gikk så fint så. Så har aldri leid bil heller.

Har nå og bruker elbil i hverdagen. 
 

Manuelt gir tilhører fortida. 

Anonymkode: 76022...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Vel, jeg studerte i utlandet i to omganger, har mastergrad og har hatt flere gode jobber, FØR jeg tok lappen i en alder av 35(!) år. Da på auotmatgir. Det er nå fem år siden og jeg har aldri hatt behov for manuelt gir.

Så nei, jeg ser ikke poenget med manuelt gir. Jeg har reist mange interessante steder på ferie uten å trenge «manuell leiebil» Reiste blant annet som backpacker i flere latinamerikanske land. Tok buss, det gikk så fint så. Så har aldri leid bil heller.

Har nå og bruker elbil i hverdagen. 
 

Manuelt gir tilhører fortida. 

Anonymkode: 76022...f16

Det tilhører jo ikke fortida når mange biler har det enda. 
 

Kanskje du trenger en master til🤪

Anonymkode: 4a3e4...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle arbeidsbilene på jobben hos oss har manuelt gir. Stort elektrikerfirma. Så vil du jobbe her må du ha førerkort på manuelt gir.

Anonymkode: 82657...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 10.5.2024 den 23.51):

Vel, jeg studerte i utlandet i to omganger, har mastergrad og har hatt flere gode jobber, FØR jeg tok lappen i en alder av 35(!) år. Da på auotmatgir. Det er nå fem år siden og jeg har aldri hatt behov for manuelt gir.

Så nei, jeg ser ikke poenget med manuelt gir. Jeg har reist mange interessante steder på ferie uten å trenge «manuell leiebil» Reiste blant annet som backpacker i flere latinamerikanske land. Tok buss, det gikk så fint så. Så har aldri leid bil heller.

Har nå og bruker elbil i hverdagen. 
 

Manuelt gir tilhører fortida. 

Anonymkode: 76022...f16

Hva har mastergrad og gode jobber med saken å gjøre?

Nei, manuelt gir tilhører ikke fortida, selv om du ikke har hatt behov for det. Veldig mange arbeidsbiler har manuelt gir, man gir seg selv enn ulempe ved å kun lære seg å kjøre med automat, jeg forstår ikke hvorfor man vil det.

Anonymkode: b83f3...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 10.5.2024 den 23.51):

Vel, jeg studerte i utlandet i to omganger, har mastergrad og har hatt flere gode jobber, FØR jeg tok lappen i en alder av 35(!) år. Da på auotmatgir. Det er nå fem år siden og jeg har aldri hatt behov for manuelt gir.

Så nei, jeg ser ikke poenget med manuelt gir. Jeg har reist mange interessante steder på ferie uten å trenge «manuell leiebil» Reiste blant annet som backpacker i flere latinamerikanske land. Tok buss, det gikk så fint så. Så har aldri leid bil heller.

Har nå og bruker elbil i hverdagen. 
 

Manuelt gir tilhører fortida. 

Anonymkode: 76022...f16

Hva i all verden har studering, mastergrad og jobber (og at du ikke har trengt leiebil i utlandet) med det her å gjøre…?

Her kjørte vi et par runder på parkeringsplasser før hun var klar for småveiene. I seneste tid motorveier. 

Det jeg så etter var kontroll da alt det praktiske var gjennomgått. Hvordan hun plasserte bilen i veibanen (ikke langt ut verken i kanten eller mot midtlinja), kontroll på bremselengde osv. Men jeg tror faktisk det absolutt viktigste er at de føler seg trygge selv og ikke stresser (så lenge de kan det grunnleggende). Og at vi ikke stresser ved siden av dem 😁

Anonymkode: 77d58...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...