Gå til innhold

En som mener barnehagelærer yrke er det viktigste yrke


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg setter stor pris på flinke barnehage lærere siden jeg må være trygg på hvem som oppdrar mine barn i store deler av deres yngre barndom.

Men én barnehagelærer jeg kjenner sier hennes yrke er det viktigste. Uten hennes yrke hadde Norge stoppet opp.  Det samme sier lastebilsjåfør og flere.

Det er jo sant at Norge hadde stoppet opp hvis barnehager hadde blitt stengt.

Men trenger vi egentlig barnehager med så mye kompetanse?  Jo vi trenger noen kvalifiserte pedagoger for å ivareta barn som trenger tettere oppfølging.  Men utenom det hadde vi klart å erstatte dagens barnehage ansatte hvis de hadde sluttet.

Tenk så mange ukrainske kvinner som for eksempel mangler jobb. De kunne ha passet på barna. Så mange innvandrer dame som sitter hjemme og kunne passet på barna.

Barnehage trenger ikke å være barnehage. Barnehage kan bli barnepass og vi kan redusere utgifter kraftig. Alle de arbeidsledige kvinner kan passe på barna på deltid.

Menn trenger ikke å jobbe i barnehage.

 

Anonymkode: 390f9...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, hvor skal man begynne... 

Jeg synes det er overraskende at du som har hatt barn i barnehage skjønner så lite av hva som foregår der. 

F.eks dette med språkutvikling og språkopplæring - hvordan tenker du at det skal foregå hvis ukrainske kvinner som knapt kan språket skal være de eneste språklige forbildene? 

Hvorfor trengs det ingen menn i barnehagen? Vet du ikke at gutter, særlig de som har en fraværende far, trenger trygge, mannlige rollemodeller? 

Forøvrig synes jeg det er litt barnslig å krangle om hvem som har den viktigste jobben. Men det kan jo tenkes at venninna di blir provosert av at du påstår at utdannelsen hennes er ubrukelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk flott med en hel tråd dedikert til hvor ubrukelige de faglærte i barnehager er, gratulerer med å trykke ned en hel yrkesgruppe som allerede blir hånet, rakket ned på og gjort narr av.

Anonymkode: e7e77...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

the amazing spidermamma skrev (34 minutter siden):

Hvorfor trengs det ingen menn i barnehagen?

Menn blir mistenkeliggjort som overgripere så fort de viser seg i en barnehage, så best å holde de unna.

Med god grunn tør de ikke å ta en slik jobb, i redsel for å uriktig bli anklaget og straffet for overgrep det verste et menneske kan oppleve. F.eks som her:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/mannlig-barnehageansatt-jeg-tor-ikke-dette-yrket-mer/16428652/

At det aldri har vært flere barn som vokser opp uten en pappa som nå, er det uansett ikke barnehagens ansvar å rydde opp i.

Anonymkode: 9171f...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Menn blir mistenkeliggjort som overgripere så fort de viser seg i en barnehage, så best å holde de unna.

Med god grunn tør de ikke å ta en slik jobb, i redsel for å uriktig bli anklaget og straffet for overgrep det verste et menneske kan oppleve. F.eks som her:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/mannlig-barnehageansatt-jeg-tor-ikke-dette-yrket-mer/16428652/

At det aldri har vært flere barn som vokser opp uten en pappa som nå, er det uansett ikke barnehagens ansvar å rydde opp i.

Anonymkode: 9171f...9d0

Da har han gjort noe. Den som ikke har gjort noe galt har heller ingenting å frykte.

Anonymkode: 00410...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg setter stor pris på flinke barnehage lærere siden jeg må være trygg på hvem som oppdrar mine barn i store deler av deres yngre barndom.

Men én barnehagelærer jeg kjenner sier hennes yrke er det viktigste. Uten hennes yrke hadde Norge stoppet opp.  Det samme sier lastebilsjåfør og flere.

Det er jo sant at Norge hadde stoppet opp hvis barnehager hadde blitt stengt.

Men trenger vi egentlig barnehager med så mye kompetanse?  Jo vi trenger noen kvalifiserte pedagoger for å ivareta barn som trenger tettere oppfølging.  Men utenom det hadde vi klart å erstatte dagens barnehage ansatte hvis de hadde sluttet.

Tenk så mange ukrainske kvinner som for eksempel mangler jobb. De kunne ha passet på barna. Så mange innvandrer dame som sitter hjemme og kunne passet på barna.

Barnehage trenger ikke å være barnehage. Barnehage kan bli barnepass og vi kan redusere utgifter kraftig. Alle de arbeidsledige kvinner kan passe på barna på deltid.

Menn trenger ikke å jobbe i barnehage.

 

Anonymkode: 390f9...3e2

Nei. Vi trenger folk med utdannelse i barnehagen. Alle de foreldrene som ikke klarer å oppdrag barna sine. Sukk. 

Anonymkode: 5a6dc...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg selv jobbet i barnehage i noen år, hatt barn i barnehage, og sittet i styret til en barnehage. Og vi trenger faglærte, og de må kunne prate norsk, og vi trenger virkelig menn. 

Mitt ene barn, slet med språket, og fikk veldig god hjelp i barnehagen, takket være pedagogen. Hvordan skulle det gått, hvis han bare skulle bli passet av kvinner som ikke kan norsk.

Anonymkode: 88f77...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som mener eget yrke er det viktigste, fremstår litt navlebeskuende og enkle. Mange yrker er i dag helt essensielle på bakgrunn av hvordan vi har organisert samfunnet. 
 

Ønsker vi å beholde samfunnet slik det er i dag, er kompetente folk i barnehagen helt avgjørende. Men de er overhodet ikke unike der, det gjelder mange yrker. 

Anonymkode: 69a4b...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ett av de mange yrkene som holder samfunnet i gang, og derfor også ett av de viktigste.

Førskolebarn har mange og sammensatte behov. Om man går over til barnepass i så stor skala blir det tilfeldigheter som avgjør om og hvordan disse blir møtt. 

Anonymkode: 8e107...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk sier også at alle kan vaske, så hvem som helst kan bli renholder. Det stemmer ikke. 

Jeg jobber som renholder på en skole. Vi måtte ha en vikar i 6 måneder og eneste vikarbyrå hadde var en mann fra ett land i Afrika. Han har jobbet med renhold i en del år. Men hva kunne han? Veldig lite. Prøvde å forklare hva periodisk renhold og daglig renhold var, men det skjønte han ikke. Flere gulv ble ødelagt pga han bruke feil vaskemiddel. Han kunne ikke pH skalaen og brukte det middel han ville på forskjellige gulv 

Anonymkode: ef96a...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever nå i et samfunn hvor veldig mange yrker er viktige.

Hvorfor i alle dagen man skal rangere hvem som er viktist aner ikke jeg....

Om f.eks ingen hentet søppelet hadde vi fått problemer, om det ikke fantes elektrikere og rørleggere ville også barnehagene måttet stenge etterhvert, hva med de ansatte i butikkene, både på nett og fysiske butikker? For ikke å snakke om helsevesenet og alle som jobber der.

Vi lever jo i et samfunn hvor vi trenger hverandre.

Anonymkode: b4540...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Vi lever nå i et samfunn hvor veldig mange yrker er viktige.

Hvorfor i alle dagen man skal rangere hvem som er viktist aner ikke jeg....

Om f.eks ingen hentet søppelet hadde vi fått problemer, om det ikke fantes elektrikere og rørleggere ville også barnehagene måttet stenge etterhvert, hva med de ansatte i butikkene, både på nett og fysiske butikker? For ikke å snakke om helsevesenet og alle som jobber der.

Vi lever jo i et samfunn hvor vi trenger hverandre.

Anonymkode: b4540...fc2

Jeg tror den Ts snakket med, mente at uten barnehager så ville flertallet av befolkningen ikke ha kommet seg på jobb og fått utført de viktige jobbene sine.. 

Endret av ReneRene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (50 minutter siden):

Jeg tror den Ts snakket med, mente at uten barnehager så ville flertallet av befolkningen ikke ha kommet seg på jobb og fått utført de viktige jobbene sine.. 

Man trenger ikke gå så veldig langt tilbake i tid før man ser at det gikk helt fint. Man klarte seg på en lønn, og en (mor) var hjemme med barna.

Men vi ønsker oss ikke tilbake dit da.

Anonymkode: b4540...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Man trenger ikke gå så veldig langt tilbake i tid før man ser at det gikk helt fint. Man klarte seg på en lønn, og en (mor) var hjemme med barna.

Men vi ønsker oss ikke tilbake dit da.

Anonymkode: b4540...fc2

Nå forholder jeg meg til hvordan samfunnet er i dag. Og som det er i dag, så ville altså ikke flertallet ha kommet seg på jobb uten barnehager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du utviser liten kompetanse på både hva en barnehage er og hvilken kompetanse en barnehagelærer har. Oppfordrer deg til å lese deg opp på begge deler.

Vi trenger kompetansen til barnehagelæreren i barnehagen, om ikke vil ikke jeg sende barn og barnebarn dit. I tillegg til et godt tilbud til alle barna skal de også oppdage de barna som ikke har adekvat utvikling og finne gode tiltak. Samt oppdage vold, overgrep og omsorgssvikt. Du setter ikke en gjeng tilfeldige damer til den jobben! Og jo- vi trenger menn i barnehagen! Både for dem som ikke har en mannlig rollemodell i livet sitt, men også fordi forskning viser at det er bra for barn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...