Gå til innhold

Noen som er gode på trening på treningsstudio?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjempet meg gjennom dørstokkmila og kommet i gang med trening på treningsstudio og er ganske fornøyd med å være i gang. Målet er bedre helse, både kondis og styrke. 

Vil gjerne ha noe innspill til opplegg, dette er hva jeg har googlet meg fram til og brukt en måneds tid, 2 ganger i uka:

Varmer opp på sykkel 10 minutter. 

Deretter styrkeøvelser som jeg gjør 8 ganger 3, prøver meg fram med vektbelastning. 

-Benpress, skulderpress, brystpress, nedtrekk, pulley, (som ligner litt på romaskin), situps

Avslutter med intervall på tredemølle, først lett oppvarming, deretter 1 minutt intenst, 3 minutter rolig, gjør det  4 ganger. I begynnelsen gikk jeg fort med stigning, nå har jeg begynt å løpe. 

Gjør alt litt forsiktig, redd for skader. Er det noen viktige deler av kroppen jeg har glemt, noe jeg burde gjøre annerledes? 

 

 

 

Anonymkode: 979fc...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er ønsket ditt med trening? Ganske viktig faktor for å hjelpe. Ønsker du kun å trene for helsen sin skyld eller bygge muskler? 
 

jeg trener 5 ganger i uken. 3 vektøkter, 2 løpeøkter (1 rolig langkjøring og 1 intervall).

Noen ganger trener jeg to økter på samme dag (styrke og løping) men en på morgenen og en på kvelden. Løping rett etter en styrkeøkt kan redusere muskelvekst. Jeg lar det gå minimim 8 timer mellom. Jeg ser at du ikke trener mye styrke på ben så det er kanskje ikke så viktig med tidsrommene. Hvis du ønsker å bygge muskler, både underkropp og overkropp ville jeg lagt inn mer styrke på bein. Og noe for triceps. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Målet er bedre helse og at jeg skal klare å gjennomføre trening 2 ganger pr uke som en vane. Jeg har aldri trent noe særlig, har passert 50. 

 

Anonymkode: 979fc...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres bra ut :) Men benpress er vel kun forside på lår? Ville funnet noe som trener bakside også. Og hvis du er veldig forsiktig med vekten pga du er redd for skade ville jeg økt til 12 x 3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt mer ben ja. Fått inn legcurl og leg extension for eks for spesifikk forside og bakside lår. 
 

når det kommer til antall reps så er det utmattelse i muskulaturen som er viktig for progresjon. Om du tar en vekt som gjør at du er utslitt i muskulaturen ved 8 reps, eller lettere og sliten ved 12 reps. Jeg kjører 12 reps en uke, 10 neste, 8, 6 osv ned til 4. deretter by periode med 12, 10 etc. man skal da øke vektene når reps går ned. Selv om du kun trener for helse så bør det være utmattende for muskulaturen. Du bør ha ca 2 reps i reserve når du er ferdig med hvert sett. Jeg personlig hater ukene med 12 reps og liker heller tyngre vekter med færre reps. Du bør kjenne det litt frem. 
 

ellers fint opplegg, selv om jeg ikke ville avsluttet med intervaller. Men hvis jeg først må trene både vekter og cardio sammen så er det fint å ta vekter først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. De har apparat for leg curls, skal se etter leg extensions neste gang, vet ikke helt hva det er 😀

Hadde det vært smartere med 2 dager styrke og 1 dag med intervaller? 

Litt overrasket over meg selv, for jeg synes det er litt gøy, trodde det skulle bli råkjedelig. 

Anonymkode: 979fc...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for tips. De har apparat for leg curls, skal se etter leg extensions neste gang, vet ikke helt hva det er 😀

Hadde det vært smartere med 2 dager styrke og 1 dag med intervaller? 

Litt overrasket over meg selv, for jeg synes det er litt gøy, trodde det skulle bli råkjedelig. 

Anonymkode: 979fc...7d3

Leg extension er som regel plassert ved siden av leg curl maskinen. Den ene tar front lår og den andre bakside lår. 
 

personlig ville jeg kjørt 2 styrkeøkter i uken og en dag i uken med løping. Ville variert denne dagen med intervaller og rolig langkjøring. Man skal absolutt ikke undervurdere hvor effektivt det er å jogge rolig i sone 2 over lengre tid. Kanskje annenhver uke med intervaller og rolig langkjøring for eks. 

enig, det er veldig gøy når man kommer inn i det og kjenner fremgang. Min mentale helse er også så mye bedre. Det er dager jeg absolutt ikke vil trene men gjør det allikevel og føler meg 1000 ganger bedre etter økten.  
 

lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for tips. De har apparat for leg curls, skal se etter leg extensions neste gang, vet ikke helt hva det er 😀

Hadde det vært smartere med 2 dager styrke og 1 dag med intervaller? 

Litt overrasket over meg selv, for jeg synes det er litt gøy, trodde det skulle bli råkjedelig. 

Anonymkode: 979fc...7d3

Jeg trener en økt styrke, en økt intervaller og en til to økter rolig langkjøring i uka. Jeg trener for mental og fysisk helse, ikke nødvendigvis voldsom progresjon. Syns det høres ut som du har noe brq gående, det viktigste er faktisk at du liker det og er motivert. Hva du gjør er egentlig ikke avgjørende, dessuten kan det endres etter hvert!

Anonymkode: 7047f...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gemini77/ skrev (35 minutter siden):

Leg extension er som regel plassert ved siden av leg curl maskinen. Den ene tar front lår og den andre bakside lår. 
 

personlig ville jeg kjørt 2 styrkeøkter i uken og en dag i uken med løping. Ville variert denne dagen med intervaller og rolig langkjøring. Man skal absolutt ikke undervurdere hvor effektivt det er å jogge rolig i sone 2 over lengre tid. Kanskje annenhver uke med intervaller og rolig langkjøring for eks. 

enig, det er veldig gøy når man kommer inn i det og kjenner fremgang. Min mentale helse er også så mye bedre. Det er dager jeg absolutt ikke vil trene men gjør det allikevel og føler meg 1000 ganger bedre etter økten.  
 

lykke til! 

Hva er sone 2?

Anonymkode: 979fc...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva er sone 2?

Anonymkode: 979fc...7d3

Sorry, jeg tenker at alle har pulsklokke. Hvis du bruker pulsbelte/klokke så er pulsen delt inn i 5 soner, hvorav 1 er lavest sone (lett aktivitet) og 5 er 90-100% av makspulsen din. 
sone 2 er derfor en forhøyet puls men ikke veldig høy. Altså i et tempo du kan prate uanstrengt hvis du ikke bruker pulsbelte/-klokke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gemini77/ skrev (Akkurat nå):

Sorry, jeg tenker at alle har pulsklokke. Hvis du bruker pulsbelte/klokke så er pulsen delt inn i 5 soner, hvorav 1 er lavest sone (lett aktivitet) og 5 er 90-100% av makspulsen din. 
sone 2 er derfor en forhøyet puls men ikke veldig høy. Altså i et tempo du kan prate uanstrengt hvis du ikke bruker pulsbelte/-klokke. 

Når du kjører intervaller, ønsker man at deler av intervallene iallefall skal ligge i sone 4 og 5. så der har du litt sammenligningsgrunnlag for hvor sone 2 ligger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en pulsklokke finner automatisk disse sonene? Her er jeg grønn. 

Anonymkode: 979fc...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gemini77/ skrev (33 minutter siden):

Når du kjører intervaller, ønsker man at deler av intervallene iallefall skal ligge i sone 4 og 5. så der har du litt sammenligningsgrunnlag for hvor sone 2 ligger. 

Hvis ikke man har pulsklokke til å måle det, hvordan er man når man er i sone 4 og 5?

Anonymkode: a1b05...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvis ikke man har pulsklokke til å måle det, hvordan er man når man er i sone 4 og 5?

Anonymkode: a1b05...f0c

Er som oftest at man kjenner man tror man dør og må virkelig grave dypt for å fortsette 😅 Iallefall for min del. Det er jo høy puls og ikke en puls man klarer å være i over lang tid. Så på slutten av hver intervall bør det virkelig være vanskelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...