Gå til innhold

16 åring og alkohol hva tenker dere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Deler av familien til mannen er dansk, og til sommeren er det familietreff i Danmark.
Vi skal være der i 4 dager/3 netter.

På kveldene vil det være middag man har bestilt fra catering og diverse drikke man kan forsyne seg av.
Av drikker vil det være øl, vin og mineralvann.

I Danmark har man lov til å drikke alkohol fra man er 16 år, som gutten vår akkurat har fylt.
Vet fra tidligere treff at de aller fleste som er gamle nok drikker noe alkohol, noen mer enn andre.
Vår gutt har ikke begynt å drikke enda.
Vi vet det mest sannsynlig ikke er lenge til at han vil begynne med det, men for meg føles det veldig galt å la han drikke alkohol i familiens regi. Føles galt at vi som foreldre introduserer han for det, og har lyst til å si at han kan holde seg til mineralvann. Mannen mener at kanskje det er like greit siden vi faktisk vil være der og kan passe på at han ikke får i seg for mye.

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 611ba...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke dere som introduserer ham for det, og jeg syns det blir veldig rart om han blir den eneste som må drikke annet når jevnaldrende drikker øl. Det tror jeg blir en ydmykende opplevelse for ham, så jeg syns han skal få drikke øl om han vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det 18 års grense på alkohol, og vi holder oss til de reglene. Vi røyker ikke hasj i Amsterdam heller. 
 

Og det er på ingen måte ydmykende å ikke drikke alkohol. Aldri, i noen sammenheng. 

Anonymkode: ba731...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde overholdt den norske aldersgrensen

Anonymkode: 1a5a2...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

I Norge er det 18 års grense på alkohol, og vi holder oss til de reglene. Vi røyker ikke hasj i Amsterdam heller. 
 

Og det er på ingen måte ydmykende å ikke drikke alkohol. Aldri, i noen sammenheng. 

Anonymkode: ba731...216

Nei, ikke når man er voksen. Men ingen ungdom vil være den eneste som ikke får lov der dette er vanlig. Må jo se kontekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Nei, ikke når man er voksen. Men ingen ungdom vil være den eneste som ikke får lov der dette er vanlig. Må jo se kontekst.

Da får det vel bli som på mange norske fester hvor kidsa sniker til seg utover kvelden. Dere trenger jo ikke å si at det er ok, men heller ikke vokte som hauker. 

Anonymkode: 1a5a2...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Nei, ikke når man er voksen. Men ingen ungdom vil være den eneste som ikke får lov der dette er vanlig. Må jo se kontekst.

Nei, det er ikke vanlig at det er pinlig for 16 åringer å ikke drikke alkohol foran foreldre og slekt. 

Anonymkode: ba731...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hørt hva han ønsket og latt ham styre det. 

Anonymkode: b5094...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde hørt hva han ønsket og latt ham styre det. 

Anonymkode: b5094...cb7

Det er litt det mannen mener. At vi ikke skal si noe, og han selv kan styre det. Jeg ønsker å si at vi ønsker at han holder seg til mineralvann. Er litt redd for at dersom vi tillater det vil sjansen være større for at han også begynner å drikke når vi kommer hjem.

HI

Anonymkode: 611ba...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Nei, det er ikke vanlig at det er pinlig for 16 åringer å ikke drikke alkohol foran foreldre og slekt. 

Anonymkode: ba731...216

Hvordan vet du det?  Jeg ville nok som 16 åring følt at det var veldig rart og pinlig å ikke få lov til å drikke alkohol sammen med jevnaldrende.  

Anonymkode: c28f1...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan vet du det?  Jeg ville nok som 16 åring følt at det var veldig rart og pinlig å ikke få lov til å drikke alkohol sammen med jevnaldrende.  

Anonymkode: c28f1...fa3

De fleste ungdommer ønsker nok ikke å drikke alkohol sammen med foreldre. Saken er uansett at han kommer fra et land med 18 års grense, og da hadde det vært uaktuelt at han drakk alkohol sammen med oss - som var hi sitt spørsmål. 

Anonymkode: ba731...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det sånn at når man reiser til andre land, så følger man lovene i det landet man reiser til. Man beholder ikke dem man har i eget land selv om man mener de er bedre.

Men jeg tør å vedde på at mine barn aldri hadde ønsket å drikke sammen med meg første gang de skal drikke. Det er nok mer pinlig for dem enn å drikke mineralvann

Anonymkode: 0dac8...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I blant blir jeg så overrasket over hvor forskjellige vi mennesker ser på ting:

 

Nei, jeg ville ikke introdusert 16 åringen min for alkohol. 

Anonymkode: 85794...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Deler av familien til mannen er dansk, og til sommeren er det familietreff i Danmark.
Vi skal være der i 4 dager/3 netter.

På kveldene vil det være middag man har bestilt fra catering og diverse drikke man kan forsyne seg av.
Av drikker vil det være øl, vin og mineralvann.

I Danmark har man lov til å drikke alkohol fra man er 16 år, som gutten vår akkurat har fylt.
Vet fra tidligere treff at de aller fleste som er gamle nok drikker noe alkohol, noen mer enn andre.
Vår gutt har ikke begynt å drikke enda.
Vi vet det mest sannsynlig ikke er lenge til at han vil begynne med det, men for meg føles det veldig galt å la han drikke alkohol i familiens regi. Føles galt at vi som foreldre introduserer han for det, og har lyst til å si at han kan holde seg til mineralvann. Mannen mener at kanskje det er like greit siden vi faktisk vil være der og kan passe på at han ikke får i seg for mye.

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 611ba...bcd

Tenker samme som din mann 

Anonymkode: 4d696...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at det er 16års grense der, og han sikkert kommer til å snart prøve det ut. Kanskje får han også med seg alkohol fra dere. MEN, det er ikke kult å drikke alkohol mens ungen er der, ei heller se sitt eget barn drikke. Min eldste er 20, og jeg syns fortsatt det er ubehagelig så jeg lar det være. Og jeg er ikke fremmed for å ta meg en fest, men så fort eget barn er i nærheten blir alt bare feil

Anonymkode: 4e620...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

En ting er at det er 16års grense der, og han sikkert kommer til å snart prøve det ut. Kanskje får han også med seg alkohol fra dere. MEN, det er ikke kult å drikke alkohol mens ungen er der, ei heller se sitt eget barn drikke. Min eldste er 20, og jeg syns fortsatt det er ubehagelig så jeg lar det være. Og jeg er ikke fremmed for å ta meg en fest, men så fort eget barn er i nærheten blir alt bare feil

Anonymkode: 4e620...3ae

Dette skjønner jeg ikke helt - betyr det at hvis du først inntar alkohol så drikker du til du er dritings, og derfor blir det ubehagelig foran barnet? Jeg tar maks 1,5 glass i løpet av kvelden, og har ikke vært full så lenge jeg kan huske. 
Familiesammenkomster er faktisk en bra start for å introdusere alkohol og vise med eget eksempel at drikke er til maten, at det handler om smak og lett (!) beruset tilstand, at det er forskjell på sterk og svak % osv, at det er best at alkohol er ute av kroppen før man legger seg osv. 

Anonymkode: 4d696...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal alltid følge den strengeste loven hvis to land har ulike lover og man er på ferie i ett av dem og selv kommer fra det andre. Det innebærer at dere som norske statsborgere etter loven skal følge norsk lov om å gi mindreårige alkohol, selv om dere er i Danmark der det er tillatt. Vi har vært strenge rundt det å tillate og tilby alkohol, ingenting før fylte 18 år, og så heller vært raus, overbærende og litt "blind" når de har kommet hjem litt blank i øynene og lett sjanglende fra fest før de har fylt 18 år.

Anonymkode: 5d4b8...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

I blant blir jeg så overrasket over hvor forskjellige vi mennesker ser på ting:

 

Nei, jeg ville ikke introdusert 16 åringen min for alkohol. 

Anonymkode: 85794...5fb

Jeg tror det er flere her på forumet som muligens opprinnelig er fra andre land, og også har en litt annen kultur med seg. Jeg vokste jo opp med at vin er like vanlig som vann, og det var langt fra sånn at folk ikke drakk seg beruset når det var sammenkomster. Men det var ikke noe tullete fyll og teit oppførsel- det var gøy og god stemning. Og det var også faktisk sånn at de evige diskusjonene og den mer høye temperaturen ble dempet og ikke var tillatt når det var fest. Det er fremdeles sånn. Nordmenn er ofte omvendt- at en er stille og forsiktig ( mer eller mindre ) i edru tilstand, og så er det fullt kjør når man drikker. Og da er folk plutselig mer ærlige og vil "si fra", og så er det i gang. 

Det er jo flere i tråden her som ville blitt skamfulle hvis de drakk som "barn" med foreldre, og foreldre her som blir brydd hvis de drikker med "barn" i nærheten. Alt handler jo om hva man forbinder med alkohol og hvordan en har opplevd andre eller en selv har fremstått. Syns ingenting med denne tråden er overraskende, hverken de som jeg er enig med eller dere som er uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette skjønner jeg ikke helt - betyr det at hvis du først inntar alkohol så drikker du til du er dritings, og derfor blir det ubehagelig foran barnet? Jeg tar maks 1,5 glass i løpet av kvelden, og har ikke vært full så lenge jeg kan huske. 
Familiesammenkomster er faktisk en bra start for å introdusere alkohol og vise med eget eksempel at drikke er til maten, at det handler om smak og lett (!) beruset tilstand, at det er forskjell på sterk og svak % osv, at det er best at alkohol er ute av kroppen før man legger seg osv. 

Anonymkode: 4d696...8f1

Nei, det var overhodet ikke det jeg skrev. Men jeg syns det er ubehagelig å drikke alkohol foran barna, OG se barnet drikke. Var bare en tankevekker til HI i regnestykket. Ingen fasit

Anonymkode: 4e620...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ikke helt skjønner med enkelte av svarene her.

Noen av dere snakker om hvor flaut det vil være for 16 åringen å drikke sammen med foreldrene.
Det har aldri vært snakk om å tvinge han til å drikke.
Det det er snakk om er hvorvidt vi skal si til han at vi vil foretrekke om han holder seg til mineralvann, eller la være å si noe i det hele tatt og la han bestemme selv. Vel, syns han det er flaut å drikke med oss foreldrene i nærheten er det da bare for han å la være. Han kommer heller ikke til å sitte sammen med oss ved bordet.

Og når det kommer til oss som foreldre, ja, vi kommer til å ta oss et par glass vin i løpet av kvelden og har ikke noen problemer med det selv om barnet er i nærheten, men kommer ikke til å drikke oss fulle.

HI

Anonymkode: 611ba...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...