Gå til innhold

Fortell om behandlingen du eller noen du kjenner har fått i psykisk helsevern? Ønsker både positive og negative erfaringer.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som ønsker åpne opp og fortelle om behandlingen du selv eller noen du kjenner har fått i psykisk helsevern? Ønsker både positive og negative erfaringer. Gjerne også inkluder hva som var problematikken, hvilken type behandler du gikk til, hvilken type behandling du fikk og hvor lenge og gjerne også om du følte det hjalp eller ikke?

Anonymkode: e671f...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skoleoppgave?

Anonymkode: 6ff1b...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Skoleoppgave?

Anonymkode: 6ff1b...cbc

Nei, hva får deg til å tro det? Det hadde vært en rar skoleoppgave i så fall? Det er fordi jeg selv snart blir ordentlig pasient i psykiatrien og ønsker å vite litt mer om hva jeg kan forvente meg.

Anonymkode: e671f...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble møtt på en fin måte. Gikk til behandling på DPS i 1 1/2 år inkludert korona, så ikke spesielt lenge. Følte jeg ble kastet ur så fort psykologen følte hun hadde gjort det hun mente hun kunne gjøre i stedet for å ivareta min psykiske helse. Jeg har traumer etter seksuelt misbruk fra jeg var 5-12 år. Bar på alt alene til jeg søkte hjelp første gang da jeg var 28.

Datteren min går nå til DPS fordi hun fikk for lite hjelp av kommunen. Traumebehandling. Hun satt forerst på en buss da det kom en mann inn med øks på bussen og truet sjåføren og passasjerer. Han gikk ikke lenger inn i bussen enn til der sjåføren satt, så det bar de to som satt nærmest som ble mest redde. Hun må fortsatt ta bussen forbi der hver dag til skolen. Hun fikk to gruppesamtaler med kommunen. Etter dette var det bare to (de to forerst) som følte de trengte mer hjelp, så da var det så få at de avsluttet behandlingen av alle. Den andre av de to fikk heller ikke bearbeidet det, flyttet og sliter fortsatt med traumer, min bor på samme sted og sliter med traumer.

Vår erfaring er at det er lett å komme inn, men vanskelig å føle at man er frisk og dermed blir kastet ut så fort behandler ser bedring. 

Anonymkode: 1b9e2...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen min nektet å henvise til DPS ved depresjon og barndoms traumer,  fikk antidepressiva i stedet. 

Tok selv kontakt med et lavterskeltilbud i kommunen og fikk samtaler med psykiatrisk sykepleier. Dette var et kjempeflott tilbud, der jeg følte meg møtt med omtanke og respekt. Første timen ble brukt til kartlegging, de neste på gode samtaler, der sykepleier var veldig flink til å lytte, men også til belyse situasjonen min fra andre synspunkt, slik det ikke lenger var så ille. Når timene der var ferdige ble jeg sendt videre på kurs for å snu negativ tankerekke, og det hjalp også godt.

Anonymkode: cb53b...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt barn ble psykisk syk. Vi har fått god hjelp, men erfaringen jeg sitter igjen med er at barn som blir psykisk syke er totalt prisgitt å ha fungerende foreldre med store ressurser. 

Anonymkode: 5aa4b...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er psykisk syk, med kronisk tilbakevendende depresjon. 

Har vært i behandling hos psykiatrisk sykepleier og fikk veldig god hjelp. Går på antidepressiva og har god oppfølging av fastlege. Henvises til videre behandling når det er behov. Heldigvis bor jeg i "riktig" kommune, så jeg får behandling på et av norges beste psykiatriske behandlingssteder. 

Jeg blir godt ivaretatt og skrives ikke ut av behandling før jeg selv mener det går bra. 

Dps har jeg ingen erfaring med. 

Anonymkode: 9947a...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg er psykisk syk, med kronisk tilbakevendende depresjon. 

Har vært i behandling hos psykiatrisk sykepleier og fikk veldig god hjelp. Går på antidepressiva og har god oppfølging av fastlege. Henvises til videre behandling når det er behov. Heldigvis bor jeg i "riktig" kommune, så jeg får behandling på et av norges beste psykiatriske behandlingssteder. 

Jeg blir godt ivaretatt og skrives ikke ut av behandling før jeg selv mener det går bra. 

Dps har jeg ingen erfaring med. 

Anonymkode: 9947a...6e1

Hvilken kommune er «riktig»? Modum?

Anonymkode: 1b9e2...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble pasient for første gang som 40-åring. Har fått god hjelp på som innlagt på DPS og som pasient på poliklinikken. 

Anonymkode: e12db...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring som pasient. Har mest positive erfaringer, men også noen vonde. Å bli tvangsinnlagt er noe av det verste, men det aller verste var da jeg måtte ha en behandler som var skikkelig kjip. Jeg er ikke en som krever så mye, men folk rundt meg skjønte heldigvis at vi var langt fra en god match. Hun såret meg gang på gang, og var ikke særlig hyggelig. Og bortsett fra hun og han ene psykiateren som ba meg hopper foran en buss, så har jeg bare møtt på gode mennesker. Spesielt sykepleiere på avdelingene jeg har vært innlagt på, og de fleste psykologer og psykiatere. 

Jeg har gått til psykolog litt, men ble fort henvist til DPS. Der fikk jeg med en gang en psykiater som jeg likte, og har nå gått til henne i seksten år. Lenge, ja, og man skulle kanskje tro at det var nytteløst når jeg har vært i behandling så lenge, men så har jeg en del psykiske issues. Jeg sliter med tilbakevennende depresjoner, schizofreni og spiseforstyrrelse. Og en del angst. Jeg føler jeg får god hjelp, men ting tar tid. Jeg har kommet milevis fra første psykologtime til der jeg er i dag. 

Jeg har vært innlagt mange ganger, men føler jeg får god hjelp hver eneste gang. Folk er så hyggelige, stort sett. 

Anonymkode: 09228...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvilken kommune er «riktig»? Modum?

Anonymkode: 1b9e2...f48

Stemmer. Modum Bad er velkjent, men tar nå inn først og fremst pasienter fra Modum kommune. 

Anonymkode: 9947a...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere åpner opp og deler erfaringer. Jeg setter veldig pris på det. Og om flere også har erfaringer de ønsker å skrive om så del gjerne mer.

Anonymkode: e671f...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...