Gå til innhold

Diabetes type 2.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått diabetes 2, og er helt surrete i hodet.

Noen flere som har det her?

Langtidsblodsukkeret var 50. Altså innenfor diabetes 2, men ikke så høyt at det må medisineres. Det må kostholdsreguleres...

Så her er jeg da, litt panikk, og litt lettet over at det ikke er over i medisineres.

Legen sa jeg måtte ta gode valg, mindre sukker og karbohydrater, også ta prøver hver 3. måned for å kontrollere at jeg holder det under medisineres grensen. Har forstått at under 42 er frisk, over 52-53 medisineres, mellom der kostholdsreguleres det. Så det er jo der jeg er da.

Er litt overvektig. Ikke ellevillt, men litt overvektig på BMI, så skal selvfølgelig gå ned det. Legen sa det var umulig å få diabetes 2 uten å være arvelig disponert, og at 4 av 5 som får det er overvektig, så det er ofte overvekten som utløser det. Han synes ikke jeg var så overvektig at det gjorde noe, men at jeg må tenke over hva jeg spiser.

Så nå tør jeg jo nesten ikke spise... Hva skjer med blodsukkeret om jeg spiser en is, et kakestykke e.l.? Jeg skjønner at jeg ikke kan gjøre det hver dag, at hverdagen må bestå av sunn mat og minst mulig sukker og hvitt hvetemel, men hva skjer da når jeg er invitert i et selskap og spiser kake?

Åh, dette var noe dritt altså. Noen som har noen gode råd, jeg vet ikke hvordan jeg skal leve nå. Skal i konfirmasjon til helga, tør jeg spise kake?

 

Anonymkode: b1e8f...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville spist litt kake, med måtehold selvfølgelig.  Ellers ville jeg spist som normalt, drukket mye vann og vært i aktivitet minst 30 min hver dag. Blodsukkeret vil stige om du ikke spiser, så ikke slutt å spis! Har du fått noe å måle blodsukkeret med? Hvis ikke, burde du spørre om resept på det. Stress vil og få blodsukkeret til å stige, og det vil jeg tro du har nok av nå, siden du er så usikker på alt dette. Det er jo forståelig det altså.  

Anonymkode: 43db6...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis grovt brød, helst med mye havre. Kiwi har et grovt havrebrød som er veldig bra. Hvete fungerer litt som sukker, så minst mulig av det. Spis knekkebrød og rugsprø. Bruk proteinrikt pålegg og mye grønt. Spis generelt mye grønnsaker. Unngå ris og pasta og ikke spis så mye potet. Spis fisk, kjøtt og egg. 
 

Hvis du skal spise noe søtt, spis mat først. Aldri spis søtt på tom mage. Dette gjelder også frukt. Ikke spis veldig mye frukt, det inneholder sukker. 
 

Hvis du først skal spise noe søtt, gå en rask tur rett etterpå (20-30 min) eller ta (minst) 20 turer opp og ned en etasje. Fysisk aktivitet senker blodsukkeret.

Du trenger et blodsukkerapparat og å måle bs 2 t etter måltid for å se hvilken mat som gir høyt bs og også hvordan fysisk aktivitet virker inn.

Be om henvisning til ernæringsfysiolog.

 

 

Hilsen en som har brukt insulin i åtte måneder x 2 svangerskap pga insulinkrevende svangerskapsdiabetes.

Anonymkode: 35ba5...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hvetemel kan påvirke sukkeret like mye som sukker

Anonymkode: 08d0e...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar dere, kjempetakknemlig for at dere gidder.

Jeg tror hverdagen nå er ok, spiser skyr med havregryn og blåbær i til frokost. Knekkebrød uten hvete med kyllingpålegg eller egg og grønnsaker til lunsj. Vanlig middag med familien, men minst mulig pasta og ris pluss at jeg står over baguetter og sånt.

Spiser gjerne et eple i løpet av dagen og drikker mest vann, men av og til sukkerfri saft eller brus.

Har fått med meg at blodsukkeret er høyest 1-2 timer etter måltidet og den beste måten å få det ned på er fysisk aktivitet. Så unngår å sette meg til i sofaen før jeg har bevegd meg litt.

At jeg ikke skulle spise søtt på tom mage var nytt for meg da, øker blodsukkeret mer da?

Er dette med helgekos og selskapelighet jeg er mest usikker på, vet ikke helt hva jeg er redd for heller... Men folk med diabetes lever vel ikke helt uten sukker og hvetemel?

Anonymkode: b1e8f...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg har fått diabetes 2, og er helt surrete i hodet.

Noen flere som har det her?

Langtidsblodsukkeret var 50. Altså innenfor diabetes 2, men ikke så høyt at det må medisineres. Det må kostholdsreguleres...

Så her er jeg da, litt panikk, og litt lettet over at det ikke er over i medisineres.

Legen sa jeg måtte ta gode valg, mindre sukker og karbohydrater, også ta prøver hver 3. måned for å kontrollere at jeg holder det under medisineres grensen. Har forstått at under 42 er frisk, over 52-53 medisineres, mellom der kostholdsreguleres det. Så det er jo der jeg er da.

Er litt overvektig. Ikke ellevillt, men litt overvektig på BMI, så skal selvfølgelig gå ned det. Legen sa det var umulig å få diabetes 2 uten å være arvelig disponert, og at 4 av 5 som får det er overvektig, så det er ofte overvekten som utløser det. Han synes ikke jeg var så overvektig at det gjorde noe, men at jeg må tenke over hva jeg spiser.

Så nå tør jeg jo nesten ikke spise... Hva skjer med blodsukkeret om jeg spiser en is, et kakestykke e.l.? Jeg skjønner at jeg ikke kan gjøre det hver dag, at hverdagen må bestå av sunn mat og minst mulig sukker og hvitt hvetemel, men hva skjer da når jeg er invitert i et selskap og spiser kake?

Åh, dette var noe dritt altså. Noen som har noen gode råd, jeg vet ikke hvordan jeg skal leve nå. Skal i konfirmasjon til helga, tør jeg spise kake?

 

Anonymkode: b1e8f...e52

Trening som gjør at du svetter og blir sliten er viktig.

Anonymkode: 1d5d1...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med søtt på tom mage handler om at du ikke vil ha rask blodsukkerstigning. 

Anonymkode: 4654f...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Tusen takk for svar dere, kjempetakknemlig for at dere gidder.

Jeg tror hverdagen nå er ok, spiser skyr med havregryn og blåbær i til frokost. Knekkebrød uten hvete med kyllingpålegg eller egg og grønnsaker til lunsj. Vanlig middag med familien, men minst mulig pasta og ris pluss at jeg står over baguetter og sånt.

Spiser gjerne et eple i løpet av dagen og drikker mest vann, men av og til sukkerfri saft eller brus.

Har fått med meg at blodsukkeret er høyest 1-2 timer etter måltidet og den beste måten å få det ned på er fysisk aktivitet. Så unngår å sette meg til i sofaen før jeg har bevegd meg litt.

At jeg ikke skulle spise søtt på tom mage var nytt for meg da, øker blodsukkeret mer da?

Er dette med helgekos og selskapelighet jeg er mest usikker på, vet ikke helt hva jeg er redd for heller... Men folk med diabetes lever vel ikke helt uten sukker og hvetemel?

Anonymkode: b1e8f...e52

Tror nok havregryn og blåbær kan være med å skyte blodsukkeret i været. Så du bør få en måler slik at du kan bli kjent med ditt eget blodsukker. 
Anbefaler å kun spise langsomme karbohydrater og stå over en hver form for drikke med karbohydrater. Alkohol og sukkerholdig drikke er svært uheldig  

Be om henvisning til ernæringsfysiolog slik en over skriver.

Ingen som lever sunt og har normal vekt får Diabetes 2, det er en livsstilssykdom som krever endringer hos deg. 

Velger du å spise søtsaker, raske karbohydrater osv. og samtidig lar være å trene, går det ut over deg. De senskadene har du ikke lyst på, men det vil kreve at du er meget streng med deg selv for alltid. Men det er verdt det. 
 

Og folk med diabetes 1 kan spise mer av hva de vil og regulere med insulin. Men det er en HELT annen sykdom. Og de smarte med D1 holder seg også til fullkorn, drikke uten sukker osv. Men de kan ta et kakestykke og sette insulin og likevel ha bra blodsukkerkontroll. Deres mål er under 38 på langtidsblodsukker. 

Anonymkode: b9e90...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Tror nok havregryn og blåbær kan være med å skyte blodsukkeret i været. Så du bør få en måler slik at du kan bli kjent med ditt eget blodsukker. 
Anbefaler å kun spise langsomme karbohydrater og stå over en hver form for drikke med karbohydrater. Alkohol og sukkerholdig drikke er svært uheldig  

Be om henvisning til ernæringsfysiolog slik en over skriver.

Ingen som lever sunt og har normal vekt får Diabetes 2, det er en livsstilssykdom som krever endringer hos deg. 

Velger du å spise søtsaker, raske karbohydrater osv. og samtidig lar være å trene, går det ut over deg. De senskadene har du ikke lyst på, men det vil kreve at du er meget streng med deg selv for alltid. Men det er verdt det. 
 

Og folk med diabetes 1 kan spise mer av hva de vil og regulere med insulin. Men det er en HELT annen sykdom. Og de smarte med D1 holder seg også til fullkorn, drikke uten sukker osv. Men de kan ta et kakestykke og sette insulin og likevel ha bra blodsukkerkontroll. Deres mål er under 38 på langtidsblodsukker. 

Anonymkode: b9e90...ae2

Men havregryn er jo langsomme karbohydrater.

 

Anonymkode: 57811...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Men havregryn er jo langsomme karbohydrater.

 

Anonymkode: 57811...542

Ja, men det kan være greit å sjekke blodsukkeret likevel etter en slik frokost. Selv kunne jeg ikke spise meg mett på havregrøt til frokost med diabetes, fordi det gav høyt bs. Kunne derimot spise havrebrød (i begrensede mengder) med mye proteinrikt pålegg (egg, fisk), antakelig pga mengde protein sammen med kornet. Det kan godt være at skyr som er proteinrikt, gjør samme nytten sammen med havregryn, men det finner man ikke ut uten å måle bs.

Anonymkode: 35ba5...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tror nok havregryn og blåbær kan være med å skyte blodsukkeret i været. Så du bør få en måler slik at du kan bli kjent med ditt eget blodsukker. 
Anbefaler å kun spise langsomme karbohydrater og stå over en hver form for drikke med karbohydrater. Alkohol og sukkerholdig drikke er svært uheldig  

Be om henvisning til ernæringsfysiolog slik en over skriver.

Ingen som lever sunt og har normal vekt får Diabetes 2, det er en livsstilssykdom som krever endringer hos deg. 

Velger du å spise søtsaker, raske karbohydrater osv. og samtidig lar være å trene, går det ut over deg. De senskadene har du ikke lyst på, men det vil kreve at du er meget streng med deg selv for alltid. Men det er verdt det. 
 

Og folk med diabetes 1 kan spise mer av hva de vil og regulere med insulin. Men det er en HELT annen sykdom. Og de smarte med D1 holder seg også til fullkorn, drikke uten sukker osv. Men de kan ta et kakestykke og sette insulin og likevel ha bra blodsukkerkontroll. Deres mål er under 38 på langtidsblodsukker. 

Anonymkode: b9e90...ae2

Ikke for å være frekk, men du vet ikke hva du snakker om gjør du?

I følge diabetesforbundet er blåbær noe av det bra du kan spise, lite sukker, mye fiber og bra for insulinsensitiviteten.

I føge diabetesforbundet er havregryn en type grove/langsomme karbohydrater som gjør at blodsukkeret stiger langsomt, som er bra når man har diabetes.

Det er riktig at 3 av 4 som får diabetes 2 er overvektig, men 1 av 4 er det faktisk ikke, og får det pga arv. 

Men uansett, takk for at du gidder engasjere deg. Jeg drikker ikke alkohol eller drikker med kalorier, så jeg er innenfor der.

Du har rett i at akkurat jeg veier noen kilo for mye da, så de skal jeg ned, og det er mye å lære. Sikkert lurt med en time med veileding enten hos diabetessykepleier eller som du foreslår en ernæringsfysiolog.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire småtroll skrev (1 minutt siden):

Ikke for å være frekk, men du vet ikke hva du snakker om gjør du?

I følge diabetesforbundet er blåbær noe av det bra du kan spise, lite sukker, mye fiber og bra for insulinsensitiviteten.

I føge diabetesforbundet er havregryn en type grove/langsomme karbohydrater som gjør at blodsukkeret stiger langsomt, som er bra når man har diabetes.

Det er riktig at 3 av 4 som får diabetes 2 er overvektig, men 1 av 4 er det faktisk ikke, og får det pga arv. 

Men uansett, takk for at du gidder engasjere deg. Jeg drikker ikke alkohol eller drikker med kalorier, så jeg er innenfor der.

Du har rett i at akkurat jeg veier noen kilo for mye da, så de skal jeg ned, og det er mye å lære. Sikkert lurt med en time med veileding enten hos diabetessykepleier eller som du foreslår en ernæringsfysiolog.

HI

Og der var jeg visst ikke anonym lenger gitt, jaja ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært inne på diabetesforbundet og lest mer om havregryn og lært at de aller fleste med diabetes tåler det veldig godt fordi det er mye fiber og langsomme karbohydrater, men at noen opplever en veldig raskt blodsukkerstigning av det og må blande det med mer proteiner og fett for å kunne spise det. 

Så jeg tok litt feil der, sorry for min "bezzerwizzer-tone" når jeg egentlig ikke vet noe som helst.

Jeg lærer noe nytt hele tiden, så igjen, takk for at dere gidder svare meg.

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom på noen ting til: rist brødet, det reduserer mengden tilgjengelig karbohydrat. Jeg rister alltid brødet, selv for matpakke. Poteter kan du gjerne la bli kalde og så varme på nytt. Det reduserer også mengden tilgjengelig karbohydrat (i praksis: du spiser rester av gårsdagens poteter oppvarmet på nytt istedenfor dagens.) 😊

Anonymkode: 35ba5...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det som er vanskelig med diabetes, er at din kropp ikke reagerer likt med alle andres. Det som gir andre rask stigning, gir ikke nødvendigvis deg det, og du kan reagere på andre ting. Mange diabetikere kan spise feks vannmelon, mens mamma tåler ikke det over godet. Du må bli kjent med din kropp. 

Anonymkode: d7172...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...