Gå til innhold

Dette er sikkert ikke rett forum, men PDA - erfaringer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ungdommen min skal utredes for autisme på BUP, har fra før ADHD. Vi har lenge vært litt i tvil fordi symptombildet ikke er så tydelig som hos broren som har autismespekteretforstyrrelser (asperger), og etter å ha diskutert dette litt med en venninne som jobber med ungdommer med utfordringer, tipset hun meg om PDA. Jeg leste om det, og visste ikke om jeg skulle le eller gråte, for det var som om noen hadde satt seg ned og beskrevet ungdommen min og utfordringene omtrent ned til minste detalj! Endelig falt alle brikkene på plass, men, og det er dessverre et men, PDA er jo ikke enda anerkjent i ICD-systemet og jeg er derfor usikker på om jeg burde nevne noe overfor BUP? Jeg er 100 % sikker på at det er dette, men jeg er redd for å bli avvist eller at i verste fall kan skade prosessen rundt utredningen. Er det noen som har noen erfaringer her?

Anonymkode: 21773...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen direkte erfaring, men har lest om det.

Sånn jeg har forstått det brukes det ikke som en diagnose, men som et nærmest personlighetstrekk hos personer med andre diagnoser.

Så "autismespekterforsyrrelse med PDA" er noe de kan si på bup.

Jeg hadde ikke vært redd for å fortelle at du tilfeldigvis leste om PDA og kjente igjen veldig mye hos din sønn, så det er greit for dem å vite om de observasjonene også når de skal sette en diagnose.

Anonymkode: 1c50b...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest om dette pga min datter, og det er skremmende likt! Har du meldt deg inn i facebookgruppen? Der er det mange med gode erfaringer, men jeg leser og at dette ikke er anerkjent som diagnose og at fagfolk har liten kompetanse. Derfor tenker jeg det er viktig at du tar det opp, og evt henviser til kilder hvor de kan tilegne seg mer informasjon. 

Anonymkode: 6c88b...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en med autisme med PDA. BUP anerkjenner diagnosen PDA som en tilleggsdiagnose til autisme. Men som en egen diagnose er den ikke anerkjent. Men vi har altså PDA «på papiret». Med PDA er det også lettere å få hjelp fra skole/barnehage/nav osv. Jeg Jar også en led autisme uten PDA. En som er regelrytter. Der får jeg null hjelp og må krangle meg til å få det han har krav på fra alle steder

Anonymkode: 127e8...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for alle svar! Da skal jeg i hvert fall nevne det. 

HI

Anonymkode: 21773...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...