Gå til innhold

Noen med barn med lærevansker/ lettere Pu eller som har erfaring på området


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min gutt på 10 har strevd med læring helt fra barnehagen. Starter med forsinket språk. Hans vansker er: matte, skriving for hånd, samt fortsatt henger noe etter med språk. Han leser bra, tar fort engelsk og leser engelsk samt forstår og snakker litt et helt annet språk. Han fungerer fint sosialt ( kan streve litt med de tøffe gutta som han søker til særlig når det er flere)er empatisk, opptatt av å inkludere andre. Han liker gaming og gamer med gutta fra klassen ( fortnite). Spiller også spill som har 16 års grense ( speidermenn) og klarer å fullføre spillet bare på noen timer. 
 

I går ble det tatt wisc på ham. Han skårer rundt 60. Fikk beskjed at han var mye inn og ut og på et tidspunkt begynte å gråte. Jeg er livredd for om han fikk da vist hva han kan. Ser med lekser at det han får til en dag så kan han rote neste og da har jeg tenkt om det kan ha med konsentrasjon.

 

Nå er jeg redd for henvisning til habilitering og utredning. Er vel mest redd for en lettere PU diagnose. Det skremmer meg veldig. Vet vi ikke kan rømme fra noe men samtidig livredd for feil diagnostisering. 
 

Noen med tanker/ innspill til en mamma som nå er så bekymret og redd for fremtiden for min gutt🥰

Anonymkode: 164b8...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette med gode dager, dårlige dager, hvor slitne de er, hvordan de reagerer i fremmede settinger med fremmede personer som setter krav til dem osv er noe det skal tas høyde for I utredningen 

Det er ikke noe problem at dere lufter deres bekymring rundt dette heller, så de vet at han presterer veldig ujevnt.

Vet om barn som har satt seg helt på bakbena og nektet prestere noe som helst i utredningssituasjonen fordi de har blitt så ukomfortable. Da setter de ikke bare en diagnose på "lykke og fromme", da sier de at de ikke klarer sette en diagnose på nåværende tidspunkt, men de ser det er utfordringer og vil prøve igjen senere.

Anonymkode: a2333...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring som lærer, men kan av hensyn til personvern ikke gå i detaljer. De elevene jeg har hatt har vært like ulike som alle andre, men felles er at de har klart seg relativt greit gjennom barneskolen, men får flere faglige utfordringer på ungdomsskolen og oppover. Et par av dem har jeg hatt mistanke om at neppe har fått et helt riktig resultat på testen, da de har vist et langt bedre evnenivå enn forventet med en score i det området, så jeg tror absolutt at testene ikke alltid er like korrekte.

Flere av dem har klart seg godt sosialt og kompensert godt for de faglige utfordringene ved å fokusere på det sosiale framfor fag. Spesielt en gutt jeg hadde for en del år siden var utrolig morsom og godt likt, og har klart seg veldig bra. Jeg møtte på ham igjen for bare et par måneder siden, og han er i full jobb og har kjæreste, venner og trives godt, sa han. Selvfølgelig er det tøft for dem i skolesammenheng, de ser jo at de ikke får til det samme som jevnaldrende, men hvis de har et solid sosialt nett, er mitt inntrykk at de har det fint likevel. 

Anonymkode: dc5af...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har erfaring som lærer, men kan av hensyn til personvern ikke gå i detaljer. De elevene jeg har hatt har vært like ulike som alle andre, men felles er at de har klart seg relativt greit gjennom barneskolen, men får flere faglige utfordringer på ungdomsskolen og oppover. Et par av dem har jeg hatt mistanke om at neppe har fått et helt riktig resultat på testen, da de har vist et langt bedre evnenivå enn forventet med en score i det området, så jeg tror absolutt at testene ikke alltid er like korrekte.

Flere av dem har klart seg godt sosialt og kompensert godt for de faglige utfordringene ved å fokusere på det sosiale framfor fag. Spesielt en gutt jeg hadde for en del år siden var utrolig morsom og godt likt, og har klart seg veldig bra. Jeg møtte på ham igjen for bare et par måneder siden, og han er i full jobb og har kjæreste, venner og trives godt, sa han. Selvfølgelig er det tøft for dem i skolesammenheng, de ser jo at de ikke får til det samme som jevnaldrende, men hvis de har et solid sosialt nett, er mitt inntrykk at de har det fint likevel. 

Anonymkode: dc5af...274

Har de da hatt lettere pu eller lærevansker

Anonymkode: 164b8...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Har de da hatt lettere pu eller lærevansker

Anonymkode: 164b8...7d1

Ja, det har de, men de jeg har hatt har gått i ordinære klasser og hatt assistent i en del timer og spesialpedagog i en del, både i klasserommet og noen timer på grupperom. 

Anonymkode: dc5af...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det har de, men de jeg har hatt har gått i ordinære klasser og hatt assistent i en del timer og spesialpedagog i en del, både i klasserommet og noen timer på grupperom. 

Anonymkode: dc5af...274

Beklager men forstår ikke hvilken av diagnosen du referer mest til av de gutta du har hatt sv de to?

Anonymkode: 164b8...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det ikke rimer helt med IQ på 60, hvis han får til alt det du nevner. Min gutt ble henvist til HABU, da wiscen samlet skulle tilsi lettere PU. Han er 12, og er åpenbart bak i kognitiv utvikling, samtidig som han er helt på det jevne med feks ADL og praktiske ferdigheter. 

HABU avviste PU, og sier autisme (som jeg alltid har sagt). HABU er veldig dyktige, de er jo spesialister på utviklingshemming, og er gode på differensialdiagnostikk. Du trenger ikke være redd dem, det er jo viktig at gutten din får riktig hjelp. Tidlig riktig diagnose gir også best prognose.

Som pårørende er det tøft for oss å erkjenne at barna våre kanskje ikke er som alle andre. Det er det viktig at vi får bearbeidet, og det er egentlig en kontinuerlig prosess for meg. 

Anonymkode: 2edee...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg forstår at det ikke rimer helt med IQ på 60, hvis han får til alt det du nevner. Min gutt ble henvist til HABU, da wiscen samlet skulle tilsi lettere PU. Han er 12, og er åpenbart bak i kognitiv utvikling, samtidig som han er helt på det jevne med feks ADL og praktiske ferdigheter. 

HABU avviste PU, og sier autisme (som jeg alltid har sagt). HABU er veldig dyktige, de er jo spesialister på utviklingshemming, og er gode på differensialdiagnostikk. Du trenger ikke være redd dem, det er jo viktig at gutten din får riktig hjelp. Tidlig riktig diagnose gir også best prognose.

Som pårørende er det tøft for oss å erkjenne at barna våre kanskje ikke er som alle andre. Det er det viktig at vi får bearbeidet, og det er egentlig en kontinuerlig prosess for meg. 

Anonymkode: 2edee...fcc

Sendte deg en melding privat, håper det er ok😀

Anonymkode: 164b8...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær redd for utredning og habilitering. Det er ikke sånn at om han havner inn der så finner de på en diagnose ut av ingenting. Dette er jo porten inn til å finne svar og løsningen, ikke problemer, og til at både han, dere og skolen kan finne ut hvordan han kan hjelpes bedre. 

Anonymkode: b6d4d...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Sendte deg en melding privat, håper det er ok😀

Anonymkode: 164b8...7d1

Hvordan kan du det når hn er anonym?

Anonymkode: d3878...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan du det når hn er anonym?

Anonymkode: d3878...3c0

Vet ikke om jeg gjorde det riktig🙈

Anonymkode: 164b8...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ikke vær redd for utredning og habilitering. Det er ikke sånn at om han havner inn der så finner de på en diagnose ut av ingenting. Dette er jo porten inn til å finne svar og løsningen, ikke problemer, og til at både han, dere og skolen kan finne ut hvordan han kan hjelpes bedre. 

Anonymkode: b6d4d...780

Takk, vet det innerst inne, men er allikevel så redd og bekymret🙈

Anonymkode: 164b8...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sendte deg en melding privat, håper det er ok😀

Anonymkode: 164b8...7d1

Har ikke fått noen melding, tror ikke det går an når jeg er anonym.. og vil helst være der her for gutten sin del. Men ellers hadde det selvsagt vært helt ok ❤️ 😊 

Anonymkode: 2edee...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Har ikke fått noen melding, tror ikke det går an når jeg er anonym.. og vil helst være der her for gutten sin del. Men ellers hadde det selvsagt vært helt ok ❤️ 😊 

Anonymkode: 2edee...fcc

Det skjønner jeg. Kan jeg spørre hvordan din gutt skåret på wisc tester samt hvilke strev han har i hverdagen? 

Anonymkode: 164b8...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det skjønner jeg. Kan jeg spørre hvordan din gutt skåret på wisc tester samt hvilke strev han har i hverdagen? 

Anonymkode: 164b8...7d1

Jeg husker ikke helt skåren, men den var i lettere PU-området og veldig ujevn. Han har altså autisme, så det innebærer problemer med kommunikasjon og samspill, samt at han er veldig sensitiv for bråk. 

Anonymkode: 2edee...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Jeg husker ikke helt skåren, men den var i lettere PU-området og veldig ujevn. Han har altså autisme, så det innebærer problemer med kommunikasjon og samspill, samt at han er veldig sensitiv for bråk. 

Anonymkode: 2edee...fcc

Synes det er så vanskelig, men ja riktig kanskje å komme seg til habilitering samtidig som jeg vet at visse diagnoser gjør at man påtar seg visse briller og ser barnet deretter. Merker selv at den skåren på wisc testen fikk meg så langt ned og der og da følte jeg at jeg så på ham med andre briller jeg også.  Vet jeg kommer meg opp og skal heie på ham uansett diagnose, men ja det er tøft nå. Det som gjør meg også forvirret er at han får til feks lesing kjempefint. Så er han den mest empatiske gutten jeg kjenner. Istad ble jeg irritert for noe og han sier til meg « ro ned», går 5 min så sier han unnskyld mamma for at jeg sa ro ned🙈. Han er også den som spør støtt og stadig om han skal hjelpe meg med noe når han ser jeg har mye å gjøre. 

Anonymkode: 164b8...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...