Gå til innhold

Gjerrige søsken vil ikke spandere ferie på far


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi er 3 voksne søsken og faren vår har blitt enkemann. Han er pensjonist. Våre foreldre har alltid stilt opp for oss. Vi kunne når som helst banke på døra og få middag osv. Barna våre får gaver.

Faren hjelper oss med diverse ting og kjører og henter barnebarna fra barnehage.

Han er også lite bereist og har det meste vært i naboland. Han hadde bursdag og vi barna spurte han hva han ønsker i gave. 

Hans bekjente skal reise til et land. Så i et "uskyldig" tidspunkt sa han at han ønsker å få samme reisepakke.  Jeg sier uskyldig tidspunkt fordi det er første gang i livet han har bedt oss barna om noe.

Det viste seg at den pakkereisen koster 35 - 40 000 kr.  Mine søsken er smålige og de vil ikke være med å spandere. Selv om han er sårbar/ensom og ber om noe for første gang i livet.

Jeg vurderer å spandere alt selv. Men da er det dilemma om jeg skal være dumsnill og si at gaven er fra alle for at han ikke skal bli såret av søskens smålige oppførsel?

Anonymkode: 65433...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et kinesisk(?) ordspråk sier «en far kan forsørge syv sønner, men syv sønner kan ikke forsørge sin far». Du kan ikke tvinge dem, og jeg ville sagt det til dem at du kommer til å gi det i gave uansett om de bidrar eller ikke. Vil de fortsatt ikke, så ikke lyv til ham og si at de var med på gaven.

Anonymkode: 5eed7...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han ikke råd til reisen selv?

Anonymkode: 9f77e...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi gaven selv, men ikke skriv at den er fra dere alle hvis dine søsken ikke er med på gaven.

Anonymkode: a2446...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kanskje en litt voldsomt gave? Mulig de ikke har råd? 

Anonymkode: 350ab...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri hatt råd til en så dyr gave. Var litt stort gaveønske.

Selvom du syns han fortjener det, er det ikke sikkert de er av samme oppfatning.  

Anonymkode: cc6f6...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min far fortjener all mulig ferie men akkuratt nå har vi så mange utgifter selv at jeg kunne ikke vært ut med ti femten tusen på at han skulle reist. Man kan ha ting som gjør at man ikke kan betale uten at man er gjerrig. 

Anonymkode: 78b16...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke gjerrige bare fordi de ikke vil gi en gave til over 10000 kroner.

Anonymkode: 49200...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke ha mulighet til å gi over 10.000 kr hver i gave er ikke å være gjerrig altså.

Hvorfor kan han ikke betale selv?

Anonymkode: 2eb67...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke smålig å ikke ha råd til en gave til 10 000. 
Om du vil gi hele gaven selv er det selvfølgelig du som gjør det, da inkluderer du ikke dine søsken. 

Anonymkode: fe079...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvor du kommer fra. 

Vi er 3 søsken som har en pappa som stiller opp i tykt og tynt. Både emosjonelt og økonomisk når det trengs. 

Han har "alltid" snakket om at han vil oppleve en tur med Hurtigruta før han dør. Så da han nærmet seg 60, tok jeg en prat med brødrene mine og foreslo å gi ham det i 60-årsgave. På det tidspunktet hadde han samboer, så de var jo to stk. 

Heldigvis er vi tre søsknene enige om at pappa fortjener alt vi kan gi tilbake, så vi trommet sammen og ga tur i 60-årsgave. Det ble dyrt, men vi valgte det i stedet for ferie for oss selv det året. Angrer ikke, pappa snakker fortsatt om hvor fin og flott turen var, det er over 10 år siden nå. 

Har du råd til å spandere tur på pappaen din, gjør det. Men ikke si det er fra alle, hvis de andre ikke bidrar. 

Anonymkode: 25053...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en voldsom gave. Selvsagt er det moro å gi foreldre som har stilt så mye opp, en skikkelig flott gave til et jubileum. Jeg og mine søsken ga 10 000,- hver i en reise med Hurtigruta til våre foreldre. Jeg hadde aldri i verden hatt råd til å gi 30 000,- alene. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker som de andre her - vet du at dine søsken har råd til å gi en gave til 10.000,- ?? Mine foreldre har alltid stilt opp og stiller fortsatt opp for oss. Men, med 3 barn og høy rente hadde jeg pr i dag ikke hatt mulighet til å bli med på en slik gave selv om jeg hadde hatt lyst. 

Om det er slik - så hør med dem hvor mye de evt kan bidra med. Kan dere sammen med faren din spleise? 

Om du uten store problemer kan spandere turen på faren din så gjør det - å gi den fra deg alene. Men uten å legge skyld på dem andre som ikke kunne. Velger du å gjøre det "må" det være av godhet og glede. Ikke noe du skal gå å irritere deg over etterpå.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjorde det du vurderer å gjøre, men det var en helt alminnelig bursdagsgave der den andre ikke kunne bidra ( handlet ikke om vilje ) og det var til en ungdom som ikke kunne gjennomskue det. Men moren skjønte at det var kun jeg som hadde ordnet det og takket for at jeg gjorde det for ungdommens skyld. Poenget er at voksne nok vil forstå det, og en far kjenner nok sine barn! Så jeg tenker at hvis du gir fra alle mens du er den eneste giveren, så vil nok faren din forstå det? Hvordan vil han reagere på det, sånn ovenfor deg og ovenfor dem? Og tror du ikke at det vil komme fram? 

Nå tenker jeg at faren din ikke ville bedt om den reisen hvis han ikke trodde at dere hadde mulighet til å gi ham det, men det var jo litt uheldig når resultatet blir dette. Jeg er forøvrig enig med deg i at alle kunne bidratt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Jeg gjorde det du vurderer å gjøre, men det var en helt alminnelig bursdagsgave der den andre ikke kunne bidra ( handlet ikke om vilje ) og det var til en ungdom som ikke kunne gjennomskue det. Men moren skjønte at det var kun jeg som hadde ordnet det og takket for at jeg gjorde det for ungdommens skyld. Poenget er at voksne nok vil forstå det, og en far kjenner nok sine barn! Så jeg tenker at hvis du gir fra alle mens du er den eneste giveren, så vil nok faren din forstå det? Hvordan vil han reagere på det, sånn ovenfor deg og ovenfor dem? Og tror du ikke at det vil komme fram? 

Nå tenker jeg at faren din ikke ville bedt om den reisen hvis han ikke trodde at dere hadde mulighet til å gi ham det, men det var jo litt uheldig når resultatet blir dette. Jeg er forøvrig enig med deg i at alle kunne bidratt da.

Hva har din historie med hi sitt dilemma å gjøre? Du forteller jo det kun for å fremstå raus. Pinlig. 
 

Det kan være mange grunner til at hi sine søsken ikke kan eller vil være med på en så dyr gave. Hi har spurt og fått nei og har da valget mellom å kutte ut gaven eller gi den på egenhånd. Å inkludere de som ikke er med er ikke lurt. 

Anonymkode: ca1f6...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hva har din historie med hi sitt dilemma å gjøre? Du forteller jo det kun for å fremstå raus. Pinlig. 
 

Det kan være mange grunner til at hi sine søsken ikke kan eller vil være med på en så dyr gave. Hi har spurt og fått nei og har da valget mellom å kutte ut gaven eller gi den på egenhånd. Å inkludere de som ikke er med er ikke lurt. 

Anonymkode: ca1f6...932

Jeg tror ikke ditt første spørsmål var særlig gjennomtenkt, og jeg ser også at det jeg skrev kan oppfattes som snikskryt. Men det var derfor jeg skrev at det var en helt alminnelig gave også, så hvis du syns det var så raust så sier det vel mest om deg. Jeg tror ikke Ts lagde denne tråden for å fremstå raus. Jeg skjønner nemlig dilemmaet, og det var også poenget mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (22 minutter siden):

Jeg tror ikke ditt første spørsmål var særlig gjennomtenkt, og jeg ser også at det jeg skrev kan oppfattes som snikskryt. Men det var derfor jeg skrev at det var en helt alminnelig gave også, så hvis du syns det var så raust så sier det vel mest om deg. Jeg tror ikke Ts lagde denne tråden for å fremstå raus. Jeg skjønner nemlig dilemmaet, og det var også poenget mitt. 

Men din historie har null med hi sitt dilemma å gjøre. Og ingen har antydet at hi har laget tråden for å fremstå som raus, hvorfor trekker du inn det? 

Anonymkode: ca1f6...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et raust menneske som hjelper til både med praktiske, økonomiske og andre ting der jeg kan bidra for andre.

Hvis jeg hadde blitt kalt gjerrig fordi jeg ikke kan være med på gave til 10.000++ hadde jeg definert ordet gjerrig for vedkommende!!

Anonymkode: d387c...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan være han fortjener det, det gjør mine også Men det var voldsom mye penger! 
Her hadde jeg heller spandert på favoritt restauranten deres og gitt en liten gave de hadde satt pris på. Jeg tror neppe mine foreldre hadde hatt lyst til at jeg skulle ha brukt 40000kr. 

Anonymkode: 056e8...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han rund dag? Kan du få med deg flere enn bare dine søsken så blir det ikke så mye på hver?

Anonymkode: 29898...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke kalle søsknene dine gjerrige for å ikke betale over 10.000 kr for en gave. 
har din far veldig dårlig økonomi? Hvis ikke, kan det jo være mulig å gi et gavekort på deler av reisepakken slik at han får et spark i rumpa til å gjennomføre, samt betale deler av turen selv. Vinn-vinn

Anonymkode: 3f280...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...