Gå til innhold

Hvorfor venter noen foreldre til barnet begynner på skolen for å ha bursdagsfeiringer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

jeg har selv en datter som blir 6 år neste år men er litt i tvil enda om jeg skal vente til hun begynner på skolen. Hun har ikke gitt noe interesse i å feire med venner da de feirer allerede i barnehagen.

Noen mener at de foretrekker å feire barnets bursdag med venner når de begynner på skolen. 

fordi: Da er barna lært til å tørke seg på selv etter nr 1 og 2 og trenger ikke hjelp.

2. fordi det blir masse foreldre som blir igjen i barnehage alder og man har sikkert lite plass til å ha en haug med foreldre/søsken i bursdagen. 

Hva mener dere? 

Anonymkode: e4d1f...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tørke seg etter nr 1? 🤦‍♀️ Det barna evt ikke greier selv er vel å tørke seg skikkelig etter nr.2.

Mange foreldre er med både i 1. og 2.klasse. 

Uansett. Vi ventet fordi det ikke var vanlig å feire i barnehagealder. Hvorfor starte så tidlig hvis det kan unngås? Synes det er masete med bursdag, fint å vente til de fyller 7 eller 8 slik mange heldigvis gjorde her jeg bor. 

Anonymkode: 9be53...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo litt opp til barnet hvis hun ikke vil er ikke det noe vits i da

 

Anonymkode: 5979a...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Tørke seg etter nr 1? 🤦‍♀️ Det barna evt ikke greier selv er vel å tørke seg skikkelig etter nr.2.

Mange foreldre er med både i 1. og 2.klasse. 

Uansett. Vi ventet fordi det ikke var vanlig å feire i barnehagealder. Hvorfor starte så tidlig hvis det kan unngås? Synes det er masete med bursdag, fint å vente til de fyller 7 eller 8 slik mange heldigvis gjorde her jeg bor. 

Anonymkode: 9be53...c13

Nja kanskje bare nr 2🤣

Tenker samme, barnehagen har jo liten feiring for barnet allerede så synes jo det holder mye det. Men føler meg litt slem at jeg synes det er mas med flere foreldre skal være med og  ekstra oppvartning eller ja får på en måte litt presentasjons angst. 

Anonymkode: e4d1f...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de feirer hvert år hele barneskolen x antall barn. Det holder 
 

Da min eldste gikk i bhg var det ikke vanlig, heller ikke noe jeg var vant med. 

Anonymkode: df8a0...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en flott måte å bli litt kjent med de andre foresatte på, og det koster meg skikkelig lite å koke kaffe og lage kake stor nok til foresatte også. Jeg har feiret fra og med fire år hjemme, men vet det er mange som venter. Det er deres valg😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her feiret de fra og med 4 år. Bursdager er stas - både for bursdagsbarn og de inviterte. Det er to (2!) timer som regel. Hvor lat kan man bli? Skulle tro dere skulle arrangere mange ganger i året. 

Bak en kake, kast noen pølser i en gryte og hvis du gidder lag en godtepose til hver. Litt leker og vips er selskapet over. Hvor slitsomt kan det være? 

Anonymkode: 2b2b9...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Her feiret de fra og med 4 år. Bursdager er stas - både for bursdagsbarn og de inviterte. Det er to (2!) timer som regel. Hvor lat kan man bli? Skulle tro dere skulle arrangere mange ganger i året. 

Bak en kake, kast noen pølser i en gryte og hvis du gidder lag en godtepose til hver. Litt leker og vips er selskapet over. Hvor slitsomt kan det være? 

Anonymkode: 2b2b9...475

Jeg syns barneselskap er ordentlig slitsomt, men jeg elsker de likevel! Det er høyt tempo i to timer og jeg er ganske skutt etterpå, men gleden barna viser gjlr det vel verd bryet. Vi har hatt barneselskap siden de var to år, men de første årene var det bare for ‘bestevennene’ med foreldre. Det første store selskapet var da de ble seks år, da inviterte vi førskolegruppa. Noen foreldre ble igjen, mens andre gikk. Det eneste ekstra jeg gjorde for foreldrene var å lage en kanne kaffe, ellers tok de seg en pølse eller et kakestykke om de ville. 
 

Vi må ikke glemme hvor stort det faktisk er å ha bursdag for de fleste barn, og bør ikke giddeløse hindre oss i å stelle i stand en fin feiring. 

Anonymkode: 64a6e...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Her feiret de fra og med 4 år. Bursdager er stas - både for bursdagsbarn og de inviterte. Det er to (2!) timer som regel. Hvor lat kan man bli? Skulle tro dere skulle arrangere mange ganger i året. 

Bak en kake, kast noen pølser i en gryte og hvis du gidder lag en godtepose til hver. Litt leker og vips er selskapet over. Hvor slitsomt kan det være? 

Anonymkode: 2b2b9...475

Man trenger ikke å rakke ned på andre bare fordi de velger noe annet enn det du gjør.

Anonymkode: 75a6e...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Man trenger ikke å rakke ned på andre bare fordi de velger noe annet enn det du gjør.

Anonymkode: 75a6e...ff2

Enig! 
ikke alle har plass eller råd til alt dette.

her har vi feiret barnets bursdag med kake og noe mat hun vil ha sammen med besteforeldre, tante og nevøer :) og alltid kost seg mye

Anonymkode: e4d1f...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Her feiret de fra og med 4 år. Bursdager er stas - både for bursdagsbarn og de inviterte. Det er to (2!) timer som regel. Hvor lat kan man bli? Skulle tro dere skulle arrangere mange ganger i året. 

Bak en kake, kast noen pølser i en gryte og hvis du gidder lag en godtepose til hver. Litt leker og vips er selskapet over. Hvor slitsomt kan det være? 

Anonymkode: 2b2b9...475

Også er det familiebursdag, kanskje to av dem avhengig av størrelse på familie og evt liten plass, pluss at man kanskje har flere enn ett barn. Jeg og syns det var helt utrolig at folk ikke klarte det. Til jeg fikk flere barn 

Anonymkode: df8a0...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har feiret barna fra ca 3 års alder med barnehagevenner. Dette fordi det var vanlig i bhg der vi var. Mange foreldre ble igjen med sine barn, og fikk en kaffekopp. Syns det var hyggelig at de ble igjen, så ble man litt kjent også. Begge ungene mine er juni barn, så har hatt det ute i hagen med pølser og toro kake, skikkelig lavterskel, men stor stas for ungene.

Anonymkode: e5569...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Også er det familiebursdag, kanskje to av dem avhengig av størrelse på familie og evt liten plass, pluss at man kanskje har flere enn ett barn. Jeg og syns det var helt utrolig at folk ikke klarte det. Til jeg fikk flere barn 

Anonymkode: df8a0...76d

Jeg har tre barn. Vi bodde i liten leilighet de første bursdagene. Små barn spiser ikke mye, to pakker pølser og en kake holdt i massevis. Alle fikk saft og ikke brus. Så det ble ikke veldig dyrt heller. Vi har aldri hatt bursdag på lekeland e.l. bare hjemmebursdager. Det har vært stollek, pakkelek, gjemsel, blindebukk, kasting på bokser osv. Vi voksne trenger ikke gjør det så voldsomt komplisert. Et år stod vi midt i oppussing, da hadde vi utebursdag i barnehagen etter stengetid. Kjempesuksess! Man må ikke ha et tema, egne fat, hatter, ballonger osv.

Det er intenst de to timene bursdagen varer, men det er fortsatt 2(!) timer.

Selvfølgelig gjør alle som de vil, men man skal ikke glemme at bursdager er store greier når man er liten.

Anonymkode: 2b2b9...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har tre barn. Vi bodde i liten leilighet de første bursdagene. Små barn spiser ikke mye, to pakker pølser og en kake holdt i massevis. Alle fikk saft og ikke brus. Så det ble ikke veldig dyrt heller. Vi har aldri hatt bursdag på lekeland e.l. bare hjemmebursdager. Det har vært stollek, pakkelek, gjemsel, blindebukk, kasting på bokser osv. Vi voksne trenger ikke gjør det så voldsomt komplisert. Et år stod vi midt i oppussing, da hadde vi utebursdag i barnehagen etter stengetid. Kjempesuksess! Man må ikke ha et tema, egne fat, hatter, ballonger osv.

Det er intenst de to timene bursdagen varer, men det er fortsatt 2(!) timer.

Selvfølgelig gjør alle som de vil, men man skal ikke glemme at bursdager er store greier når man er liten.

Anonymkode: 2b2b9...475

Det er vi voksne som lager det til en greie. Jeg kjente ingen som drev med det før eldste var 5 år, da var det normalt å feire siste året i bhg. Så kom de andre og da starta noen når de var 2 år! Helt unødvendig 

Anonymkode: df8a0...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville ikke eldstemann feire før siste året i bhg. Så han feiret kun 6 års dagen sin med barn fra bhg. Yngste feiret 5 års dagen da han har bursdag på høsten. 

Anonymkode: 091a9...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk gjør vel det de synes er best for seg og sitt barn?

Anonymkode: 5d2e3...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde foretrukket å vente så lenge som mulig med å begynne med det 😅 men i vår barnehage inviterer alle til bursdagsfest siste året i barnehagen, og en del også nest siste året!

så begge jentene mine ville VELDIG VELDIG gjerne ha bursdagsfest og snakket og spurte mye om deg, så da gjorde vi det da 😅

med yngste var første festen i slutten av nest siste året (da hun fylte 5 i juli, så tok festen før ferien). Med eldste var det også femårsdag, da hun har bursdag i desember og begynte på skolen når hun var fem og et halvt 

Anonymkode: 073aa...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Nja kanskje bare nr 2🤣

Tenker samme, barnehagen har jo liten feiring for barnet allerede så synes jo det holder mye det. Men føler meg litt slem at jeg synes det er mas med flere foreldre skal være med og  ekstra oppvartning eller ja får på en måte litt presentasjons angst. 

Anonymkode: e4d1f...5ca

Bare vent, om du vil. Det er «viktig» etter skolen har begynt, da blir det en sosial arena også. La det være i barnehagen og en familiefest nå, om det er det dere foretrekker. Og ikke for å være pirkete, men det heter prestasjonsangst, ikke presentasjonsangst🤪 

Anonymkode: e8dc5...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...