Gå til innhold

Nettopp påvist Cøliaki…hjelp🥨🍞🥖🥐🥯🥪


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Okei, Cøliaki sier legen.
Jeg sliter mye med å finne spesielt middager som er glutenfri.Noen med tips?(Litt dårlig tid om dagene så kan max bruke 30 min på middag…😬)…

Er det noe ellers enn smarties og pepe lakris som jeg blir overraska over at jeg ikke kan spise?😅

Anonymkode: 0b023...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke middager er ikke glutenfrie hvis du bytter ut mel med glutenfritt mel?

Anonymkode: c45c7...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvilke middager er ikke glutenfrie hvis du bytter ut mel med glutenfritt mel?

Anonymkode: c45c7...ad6

Hvis man kjøper «ferdig produkter»..dette gjelder alt som ikke er ren fisk, kylling osv…og det meste av «toro sauser»…

Anonymkode: 0b023...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvis man kjøper «ferdig produkter»..dette gjelder alt som ikke er ren fisk, kylling osv…og det meste av «toro sauser»…

Anonymkode: 0b023...e8b

Men de fleste av disse ferdigproduktene så finnes de i glutenfri variant også i FriFor hylla. Toro har masse glutenfritt. 

Anonymkode: b0a19...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hvis man kjøper «ferdig produkter»..dette gjelder alt som ikke er ren fisk, kylling osv…og det meste av «toro sauser»…

Anonymkode: 0b023...e8b

På Toro sin side så kan du velge glutenfritt under produkter, og får da opp endel valg, ting du kanskje er vant til, ikke bare matvarer fra fri for hyllene.

https://www.toro.no/produkter/

Anonymkode: 1e2d3...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått diagnose etter gastroskopi? Eller er det fastlegen som sa det utifra blodprøve? 

Jeg har selv cøliaki, og det var ganske stressende i starten. De siste årene har det blitt lettere. Men les nøye. Allergener skal være uthevet, så du skal lett spotte det i ingredienslisten. 

Anonymkode: d91d1...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mange produker man får kjøpt i avdelingen for allergivennlig mat

men når det kommer til bakst\kaker har jeg hørt det er mye medre å lage det selv

Anonymkode: effd2...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Har du fått diagnose etter gastroskopi? Eller er det fastlegen som sa det utifra blodprøve? 

Jeg har selv cøliaki, og det var ganske stressende i starten. De siste årene har det blitt lettere. Men les nøye. Allergener skal være uthevet, så du skal lett spotte det i ingredienslisten. 

Anonymkode: d91d1...146

Dette var fra blodprøve og symptomene mine…vet ikke om det er 100% å stole på da?

Ja, føler jeg stresser veldig med å ikke få i meg gluten nå…leser på ALT!

Anonymkode: 0b023...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

På Toro sin side så kan du velge glutenfritt under produkter, og får da opp endel valg, ting du kanskje er vant til, ikke bare matvarer fra fri for hyllene.

https://www.toro.no/produkter/

Anonymkode: 1e2d3...692

Takk💖

Anonymkode: 0b023...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Dette var fra blodprøve og symptomene mine…vet ikke om det er 100% å stole på da?

Ja, føler jeg stresser veldig med å ikke få i meg gluten nå…leser på ALT!

Anonymkode: 0b023...e8b

Ikke begynn på glutenfritt før du har vært på gastro!! Lege uten peiling, skjønner jeg. Eneste måten å konstantere cøliaki på voksne er gastroskopi! Mest sannsynlig har du det, men for å få stønad fra NAV og eventuelt forsikringsutbetaling må du gjennom gastro. 

Anonymkode: d91d1...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ikke begynn på glutenfritt før du har vært på gastro!! Lege uten peiling, skjønner jeg. Eneste måten å konstantere cøliaki på voksne er gastroskopi! Mest sannsynlig har du det, men for å få stønad fra NAV og eventuelt forsikringsutbetaling må du gjennom gastro. 

Anonymkode: d91d1...146

For sent…gått 2 mnd.på glutenfritt pga legen sa det.😬😬

Hvilken forsikringsutbetaling?

Anonymkode: 0b023...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

For sent…gått 2 mnd.på glutenfritt pga legen sa det.😬😬

Hvilken forsikringsutbetaling?

Anonymkode: 0b023...e8b

Oh no 😬 da er det litt for sent kanskje 😐 du kan få utbetalt forsikringspenger om forsikringen din dekker det. Jeg har ikke erfaring med det selv, men har lest det i ulike cøliaki grupper på Facebook. Lurt å melde deg inn der, forresten. 😁

Anonymkode: d91d1...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Oh no 😬 da er det litt for sent kanskje 😐 du kan få utbetalt forsikringspenger om forsikringen din dekker det. Jeg har ikke erfaring med det selv, men har lest det i ulike cøliaki grupper på Facebook. Lurt å melde deg inn der, forresten. 😁

Anonymkode: d91d1...146

Uff ja frykter det er for sent nå…MÅ alle gjennom gastroskopi?

Takk for tips❤️

Anonymkode: 0b023...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Uff ja frykter det er for sent nå…MÅ alle gjennom gastroskopi?

Takk for tips❤️

Anonymkode: 0b023...e8b

Alle voksne må, ja 😐 hvis du ikke er veldig plaget ville jeg begynt med gluten igjen, men så er det jo det om det er verdt det. Viktigste er jo at du har det bra 😊 

Anonymkode: d91d1...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Oh no 😬 da er det litt for sent kanskje 😐 du kan få utbetalt forsikringspenger om forsikringen din dekker det. Jeg har ikke erfaring med det selv, men har lest det i ulike cøliaki grupper på Facebook. Lurt å melde deg inn der, forresten. 😁

Anonymkode: d91d1...146

Du går utifra at alle har privat helseforsikring? 

Anonymkode: b0a19...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er stress nå i starten, men det er mye du kan spise og det er ikke krise. Du kommer til å lære etterhvert hva du kan spise og ikke. Rent kjøtt og ren fisk kan du jo spise uten problem. Grønnsaker, salater, ris, poteter. Saus kan like gjerne lages med maisstivelse eller potetstivelse. Melkeprodukter kan du jo spise. Brød, kaker og pannekaker kan du og spise, så lenge du kjøper glutenfritt eller lager det med glutenfritt mel. Masse godteri og snacks du fortsatt kan spise også. Dette kommer til å gå så bra. 

Anonymkode: 0619d...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvis man kjøper «ferdig produkter»..dette gjelder alt som ikke er ren fisk, kylling osv…og det meste av «toro sauser»…

Anonymkode: 0b023...e8b

Gikk ut ifra at man lager middagen selv...

Anonymkode: c45c7...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du går utifra at alle har privat helseforsikring? 

Anonymkode: b0a19...322

Overhode ikke. Har det ikke selv engang. 

Anonymkode: d91d1...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har cøliaki både i familien samt at min beste venninne har det.  Det er ikke noe problem. Litt å sette seg inn i i begynnelsen og overraskende hvor mye som kan inneholde gluten.  Litt lesing på innholdsfortegnelser i begynnelsen, men man lærer fort.  Det eneste er at det er overraskende hvor mye det KAN være gluten i som man ikke tenker over. Soyasaus, blant annet. 

Det kan også være viktig med "glutenfritt smør",  "glutenfritt syltetøy" etc.  Vi har alltid det på lur sånn at vi har når vi får besøk at folk med cøliaki.  Smør og syltetøy etc inneholder selvfølgelig ikke gluten, men det betyr bare at vi alltid har uåpnet smør, syltetøy etc i skapet for å unngå at det har kommet gluten oppi.  Det er litt styr i starten, men noe stort problem er det ikke. Man lærer fort, enten man har det selv eller har andre nære personer som har det. 

Anonymkode: ac2e7...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Uff ja frykter det er for sent nå…MÅ alle gjennom gastroskopi?

Takk for tips❤️

Anonymkode: 0b023...e8b

Jeg trodde nav krevde det?

Selv om grunnstønaden for cøliaki ikke er allverdens hver måned, det er drøye 700 kr, så blir det jo en del når du tenker etter hvor mange måneder du har igjen å leve...

Jeg måtte sjekke nå, og det står på cøliakiforeningen sine sider at du skal legge med attest fra legen din, men på nav sine sider står det at du bare skal legge ved navnet på legen (spesialist) så innhenter de selv opplysningene.

Søk ihvertfall, ingenting å vente på. Vil nav ha bekreftelse fra spesialist så får du ta tak i det.

Anonymkode: 31a48...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk ris eller poteter til middag. Om du er glad i asiatisk, kjøp soyasaus uten gluten fra kikkoman (vanlig soyasaus har litt gluten).

Maiskjeks (sånne av puffet mais, litt popcornaktig) er gode og sunne, mye fiber. Fine å ha pålegg på. 

Havre finnes i variant uten gluten, om du liker havregrøt.

Og du kan få innvilget økonomisk støtte til glutenfri mat for det blir dyrere.

Synd å høre at du har cøliaki ❤️ Det er mye som blir mer komplisert da, men heldigvis finnes det mye godt uten gluten.

Potetgull (vanlig med salt) med en god dipp til er jo for eksempel supergodt! 
 

Jeg liker ikke glutenfri bakst selv, eller glutenfri pasta, så jeg prøver å velge andre ting som jeg liker (som ris i stedet for glutenfri pasta eller maiskaker i stedet for brød) 

Anonymkode: d5568...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn med cøliaki, og vi spiser omtrent akkurat de samme middagene nå som tidligere. Det er selvsagt noen få halv- og helfabrikata vi (han) ikke lenger kan spise, men det var uansett ikke ofte vi hadde slike middager. Og som flere skriver, Toro har veldig mye halvfabrikata som er glutenfritt. Ikke bare i FRI-for-hyllen, men av de vanlige, f.eks. mye av de indiske posene. 

Middagene våre denne uken har vært/er: laks med potet- og eplesalat, chiken tika masala, pasta bolognese, fiskegrateng (hjemmelaget), kylling- og pastasalat, taco og lasagne. Det er mye du kan spise av middager, som regel må du bare bytte ut med glutenfritt alternativ. 

Ellers så er brune bønner og buljongterninger noe vi brente oss på i starten, det falt med ikke inn at dette skulle inneholde gluten.

Anonymkode: 1fa46...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en sønn med cøliaki, og vi spiser omtrent akkurat de samme middagene nå som tidligere. Det er selvsagt noen få halv- og helfabrikata vi (han) ikke lenger kan spise, men det var uansett ikke ofte vi hadde slike middager. Og som flere skriver, Toro har veldig mye halvfabrikata som er glutenfritt. Ikke bare i FRI-for-hyllen, men av de vanlige, f.eks. mye av de indiske posene. 

Middagene våre denne uken har vært/er: laks med potet- og eplesalat, chiken tika masala, pasta bolognese, fiskegrateng (hjemmelaget), kylling- og pastasalat, taco og lasagne. Det er mye du kan spise av middager, som regel må du bare bytte ut med glutenfritt alternativ. 

Ellers så er brune bønner og buljongterninger noe vi brente oss på i starten, det falt med ikke inn at dette skulle inneholde gluten.

Anonymkode: 1fa46...272

Jeg tok meg friheten og søke opp og kopiere lenken her, så blir du kanskje oppmuntret litt dersom du bruker en del halvfabrikata. For der er Toro rett og slett imponerende flinke! https://www.toro.no/produkter/ Hvis ikke det kommer opp direkte nå, så bare skriv "glutenfritt" i søkefeltet. 

Anonymkode: 1fa46...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle dere her inne❤️Så hjelpsomme og snille dere er❤️Jeg er vant til å spise alt så nå ble det plutselig snudd oppned.Er ikke verdens undergang altså, men ble mye mer innvikla nå med den diagnosen.Gått ned 3 kilo på to uker allerede…😬

 

 

Anonymkode: 0b023...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...