Gå til innhold

Hva i alle dager er det med dagens helsevesen? (Kapasitet)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner flere eldre som ikke våger å dra til lege eller sykehus alene. De er redd for at om de ikke sier de riktige ordene fort nok så vil de bruke så lang tid på å komme til at det går ut over helsen. 

Tidligere når eldre kom til legen så hadde legen en viss formening om hvem pasienten var og hvorfor pasienten var der da den kom inn. Visste ikke legen hvordan dette skulle diagnostiseres elle behandles kunne denne ta en telefon til en kollega eller spesialist for å konfererer eller sende en henvisning. Pasienten kom så inn til spesialist uten å vente for lenge. Spesialisten hadde lest henvisningen og var det noe mer som trengtes å gjøres - f.eks. en operasjon kom vedkommende til her relativt raskt. 

Nå er det oftere og oftere slik: legen har ikke oversikt over hvem det er som kommer inn på kontoret og hvorfor pasienten har fått time. Ofte husker vedkommende ikke pasientens sykehistorie særlig godt. I tillegg til egen liste, er legen vikar for en av de andre legene som er syk. Legen er hastig og virker å fokusere på å få pasienten ut døren. 
Selv om legen sender en god henvising avvises den gjerne av spesialhelsetjenesten. Legen har gjerne ikke skrevet tydelig nok hvorfor dette er _veldig_ viktig eller brukt riktig kode. Selv om man lett kan lese at denne pasienten burde fått time benytter en presset spesialisthelsetjenesten anledningen til å avvise henvisningen (føles det som). For pasienten føles det som et nåløye. Etter noen runder til med nye formuleringer går henvisningen gjennom. Fastlegen er oppgitt på pasienten som er der for tredje gang i sammen ærend, samt på spesialisthelsetjeneste. 
Ettersom spesialhelsetjenesten er presset på tid tar det lang tid før pasienten får time. Når pasienten endelig kommer til er legene oppgitt for at pasienten ikke har kommet før. Ansvaret legges på pasienten for å ikke ha fått legen sin til å skrive en bedre henvisning (for at henvisningen ikke gikk gjennom og for at de ikke forstod at pasienten burde ha vært høyere prioritert) og for å ikke selv purre på time tidligere. Så må f.eks. pasienten opereres. Fristen overskrides igjen og pasienten får unødvendige komplikasjoner. Dette gjør at pasienten igjen må henvises til andre. Disse legger igjen ansvaret over på pasienten for å ikke ha klagd, ikke ha krevd time tidligere, ikke forstått at det var fritt sykehusvalg (da det var det) og da reist til en plass der det var mindre kø, ikke forstod selv at dette var en undersøkelse vedkommende trengte slik at pasienten selv tidlig kunne foreslå dette for egen fastlege osv. 

Egentlig bare et hjertesukk for det skremmer meg veldig å se hvor helsevesenet er på vei. Jeg har venner som ikke har slektninger der de nå bor. De er redde for at de som gamle ikke skal få hjelp fordi de ikke selv tenker raskt nok og selv klarer å orientere seg. De stoler ikke lenger på at det er mulig å bli tatt vare på i helsevesenet uten å lese seg opp på det meste selv. 

Stoler dere på at dere blir ivaretatt av helsevesenet nå? Stoler dere på at dere vil bli ivaretatt når dere blir eldre? Er det mulig for eldre å bli godt ivaretatt i helsevesenet uten å ha pårørende til å kjempe for seg?

Anonymkode: 37bd0...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke min opplevelse.

Anonymkode: 07366...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det stoler jeg ikke så veldig på desverre. Jeg ventet i nesten 1 år for å få time hos nevrolog, bare for å få beskjed om at jeg fikk god nok hjelp av fastlege (samme fastlegen som hadde henvist meg pga han mente at jeg hadde krav på og trengte hjelp av nevrolog) og ikke trengte time i spesialisthelsetjenesten.  Til tross for fritt helsevalg, så ble flere henvisninger avvist.
Fastleger med utallige vikarer, stå uten fastlege, miste fastlegen pga lister reduseres, jeg har vært gjennom alt sammen, og når man er kronisk syk og har endel som trenger jevnlig oppfølging, så er det er mareritt.

 

Anonymkode: 54da9...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du i det hele tatt hvordan det var før fastlegeordningen kom??? Du vet…. Den gangen du ikke hadde krav på allmennlege og alle legekontor kunne avvise deg??

Anonymkode: 3e726...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler ikke på offentlig helsevesen nei. Det er alt for ineffektivt og lang ventetid. Typisk for alt offentlig, hvor det ikke lønner seg å anstrenge seg, og hvor ansvarsfølelsen er lav. Derfor bruker jeg private helsetjenester. Det er jo synd at vi må betale så mye og få så lite tilbake. Jeg skylder ikke på de som jobber der, de er flinke nok, men systemet og arbeidsbetingelsene er ikke formålstjenlige. Den norske velferdsstaten kan med fordel nedlegges for min del, så kan vi få pengene våre og velge selv heller. Det ville vært en mye bedre løsning for de aller fleste. Noen faller uansett alltid utenfor, de må vi fange opp på andre måter. Folk flest klarer seg selv. Det legges det ikke opp til i dag. Velferdsstaten er blitt et kaotisk pengesluk og bør avvikles. Kunder må styre tilbud og behov, ikke politikere.

Anonymkode: fff61...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsevesenet har vært basert på systematisk utnyttelse og rovdrift av ansatte. Nå som utviklingen i helse har galoppert avgårde og alt krever mer, så har strikken bare blitt strukket lenger og lenger. Nå har ansatte fått nok, og slutter. Da blir det verre på de som er igjen. Tar ledelsen ansvar og situasjonen på alvor? Nei. Det skal spares og effektiviseres.

Helsevesenet står på kanten av stupet, og alt av myndigheter (inkludert tilsynsmyndighetene som skal passe på både pasienter og ansatte) lukker øyne og ører.

Anonymkode: 8bb50...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg stoler ikke på offentlig helsevesen nei. Det er alt for ineffektivt og lang ventetid. Typisk for alt offentlig, hvor det ikke lønner seg å anstrenge seg, og hvor ansvarsfølelsen er lav. Derfor bruker jeg private helsetjenester. Det er jo synd at vi må betale så mye og få så lite tilbake. Jeg skylder ikke på de som jobber der, de er flinke nok, men systemet og arbeidsbetingelsene er ikke formålstjenlige. Den norske velferdsstaten kan med fordel nedlegges for min del, så kan vi få pengene våre og velge selv heller. Det ville vært en mye bedre løsning for de aller fleste. Noen faller uansett alltid utenfor, de må vi fange opp på andre måter. Folk flest klarer seg selv. Det legges det ikke opp til i dag. Velferdsstaten er blitt et kaotisk pengesluk og bør avvikles. Kunder må styre tilbud og behov, ikke politikere.

Anonymkode: fff61...f14

Så du ønsker å betale mulig selv? Det er virkelig ikke det beste for de fleste, hvordan kan du i det hele tatt få deg til å påstå det?

Anonymkode: 54da9...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at noen sykehus kjøper plasser hos private om det er for lang ventetid. Jeg mistet brått en del hørsel i vinter. Gikk til legen i februar, ble henvist ØNH, og har time i desember. Altså er det 10 mnd venting. Jeg går daglig med trykk i hodet, hører dårlig og ber daglig kundene mine om å gjenta. Det er fryktelig slitsomt for eldre mennesker.
 

Skal også på gastroskopi for å sjekke om jeg har cøliaki. Ble henvist i begynnelsen av april og har fått time i slutten av mai, så ikke så lang ventetid. Men det haster ikke like mye som med hørselen. Har hatt vondt i magen i snart 20 år, og tåler litt til.

Anonymkode: 631ee...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Helsevesenet har vært basert på systematisk utnyttelse og rovdrift av ansatte. Nå som utviklingen i helse har galoppert avgårde og alt krever mer, så har strikken bare blitt strukket lenger og lenger. Nå har ansatte fått nok, og slutter. Da blir det verre på de som er igjen. Tar ledelsen ansvar og situasjonen på alvor? Nei. Det skal spares og effektiviseres.

Helsevesenet står på kanten av stupet, og alt av myndigheter (inkludert tilsynsmyndighetene som skal passe på både pasienter og ansatte) lukker øyne og ører.

Anonymkode: 8bb50...da3

Akkurat, de pålegges å gjøre så mye dustete som tar av kapasiteten.

For eksempel er de pålagt å tilby omskjæring av friske guttebabyer.

Helt sykt!

Anonymkode: 8c976...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 7.5.2024 den 18.08):

Jeg kjenner flere eldre som ikke våger å dra til lege eller sykehus alene. De er redd for at om de ikke sier de riktige ordene fort nok så vil de bruke så lang tid på å komme til at det går ut over helsen. 

Tidligere når eldre kom til legen så hadde legen en viss formening om hvem pasienten var og hvorfor pasienten var der da den kom inn. Visste ikke legen hvordan dette skulle diagnostiseres elle behandles kunne denne ta en telefon til en kollega eller spesialist for å konfererer eller sende en henvisning. Pasienten kom så inn til spesialist uten å vente for lenge. Spesialisten hadde lest henvisningen og var det noe mer som trengtes å gjøres - f.eks. en operasjon kom vedkommende til her relativt raskt. 

Nå er det oftere og oftere slik: legen har ikke oversikt over hvem det er som kommer inn på kontoret og hvorfor pasienten har fått time. Ofte husker vedkommende ikke pasientens sykehistorie særlig godt. I tillegg til egen liste, er legen vikar for en av de andre legene som er syk. Legen er hastig og virker å fokusere på å få pasienten ut døren. 
Selv om legen sender en god henvising avvises den gjerne av spesialhelsetjenesten. Legen har gjerne ikke skrevet tydelig nok hvorfor dette er _veldig_ viktig eller brukt riktig kode. Selv om man lett kan lese at denne pasienten burde fått time benytter en presset spesialisthelsetjenesten anledningen til å avvise henvisningen (føles det som). For pasienten føles det som et nåløye. Etter noen runder til med nye formuleringer går henvisningen gjennom. Fastlegen er oppgitt på pasienten som er der for tredje gang i sammen ærend, samt på spesialisthelsetjeneste. 
Ettersom spesialhelsetjenesten er presset på tid tar det lang tid før pasienten får time. Når pasienten endelig kommer til er legene oppgitt for at pasienten ikke har kommet før. Ansvaret legges på pasienten for å ikke ha fått legen sin til å skrive en bedre henvisning (for at henvisningen ikke gikk gjennom og for at de ikke forstod at pasienten burde ha vært høyere prioritert) og for å ikke selv purre på time tidligere. Så må f.eks. pasienten opereres. Fristen overskrides igjen og pasienten får unødvendige komplikasjoner. Dette gjør at pasienten igjen må henvises til andre. Disse legger igjen ansvaret over på pasienten for å ikke ha klagd, ikke ha krevd time tidligere, ikke forstått at det var fritt sykehusvalg (da det var det) og da reist til en plass der det var mindre kø, ikke forstod selv at dette var en undersøkelse vedkommende trengte slik at pasienten selv tidlig kunne foreslå dette for egen fastlege osv. 

Egentlig bare et hjertesukk for det skremmer meg veldig å se hvor helsevesenet er på vei. Jeg har venner som ikke har slektninger der de nå bor. De er redde for at de som gamle ikke skal få hjelp fordi de ikke selv tenker raskt nok og selv klarer å orientere seg. De stoler ikke lenger på at det er mulig å bli tatt vare på i helsevesenet uten å lese seg opp på det meste selv. 

Stoler dere på at dere blir ivaretatt av helsevesenet nå? Stoler dere på at dere vil bli ivaretatt når dere blir eldre? Er det mulig for eldre å bli godt ivaretatt i helsevesenet uten å ha pårørende til å kjempe for seg?

Anonymkode: 37bd0...f41

Stoler ikke lenger, nei. Forferdelig utvikling siste 20 år - nylig ble mitt barn på 8 år sendt fra legevakten med to teip rundt fingre etter påvist brudd… jeg måtte innom tre apotek og en bamdasjist for å finne skinne eller annet utstyr for å stabilisere. Ingen hadde noen ting. Det er Norge 2024… Lurer på om alt av utstyr er sendt til frontlinje i Ukraina eller hva er greia. Trodde at barn er alltid ivaretatt litt bedre enn voksne, men neida, brudd stabilisert med plaster, ingen henvisning til ortoped, ingen kontrolltime .. 

Anonymkode: c09a3...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er ikke en gang en brøkdel av alt hvor det går galt i dagens helsevesen, Hi, enda så mye du har fått med deg av det (og som burde vært uakseptabelt).

Som en annen nevner, ansatte drives rovdrift på også, og personer landet har brukt millioner for å utdanne forsvinner fra det offentlige helsevesenet, noe som igjen gjør at alt blir satt mer press på, mer feil osv.

Selv har jeg opplevd at nettopp det at jeg selv stod på, klaget osv. (på helt reelle feil og lovbrudd), så ble det brukt mot meg, for da var jeg plagsomt og da måtte det jo være noe feil med min psyke (som det ikke er, jeg er fysisk syk, med objektive funn i flertall).

Min mor som begynner å bli oppi årene og har noen helseproblemer er skremt etter egne opplevelser. Kreft som spredte seg fordi legene ikke henviste henne og henviste riktig. Og i behandling senere ble hun så underernært på sykehus - fordi de ikke ville gi henne mat hun tåler, bare mat hun blir syk av - at hun holdt på å gå i hjertestopp pga. alvorlig kaliummangel. Selv om både hun selv og jeg var sikre på at det holdt på å skje nektet de å ta blodprøver av henne eller gi henne intravenøs tilskudd. Siste forsøket på å få dem til å ta det på alvor lå hun i sykehussengen og var svært alvorlig preget av det med hjertesymptomer. Når de først tok prøvene løp de for å få tak i både hjertespesialist og få gitt henne intravenøs - flere uker etter at hun fikk første tegn mens hun lå på sykehus. Vi har en avtale om at hvis hun skulle måtte ligge på sykehus her, så må jeg rett og slett bringe mat daglig til henne. Og skulle hun måtte være på regionsykehuset, da må jeg trolig bli med dit for å sørge for at de forstår alvoret og tilbyr mat hun tåler. Kommer hun på institusjon må jeg trolig stå for hele hennes kosthold.

Norsk helsevesen er ikke på randen, det henger etter neglene utfor stupet.

Og alt kan vi takke norske politikere for, tverrpolitisk, for at de i 40+ år har bygget ned helsevesenet, halvert antall sykehussenger for somatisk sykdom, og redusert med 75 % antall sengeplasser innen psykiatrien - på samme tid som befolkningen har økt med ca 1,5 millioner innbyggere. Og for å gjøre alt enda verre innførte de så Helseforetaksmodellen hvor pasienter skulle bli varer og sykehus og helseforetak skulle drive etter foretaksmodell som har krav på seg til å drive med overskudd. I disse årene har tilbudene blitt dårligere, altfor mange blir sykere enn nødvendig og mange faller unødvendig ut av arbeidslivet. Følgene blir enorme for samfunnet, ikke bare for alle enkeltpasienter som må lide, men også for deres barn og familier, for deres arbeidsgivere og andre som trenger dem. Staten får unødvendig store utgifter og taper skatteinntekter.

Politikerne liker å skylde på de syke, de unge, de som "klager" (les forteller sannheten om hvor dysfunksjonelt systemet er blitt), og politikerne sier det så populistisk at velgerne slenger seg på, fordi det er lettere å skylde på personer som allerede sliter, enn å ta ansvar for at egen og andre partiers politikk i 40+ år systematisk har rasert helsevesenet.

Det er utrolig mange dyktige helsepersonell som virkelig brenner for det faglige og som har stor omtanke for pasientene. Men politikerne er i ferd med å ødelegge også helsearbeiderne fordi politiske luftslott er viktigere enn å innrømme feil og rette på det politikerne har gjort urett.

For noen få år tilbake brukte vi 10 % av helsebudsjettet på forebygging. Nå brukes 97% av helsebudsjettet på behandlinger. Nesten ingenting på forebyggende - og det merkes jo, så mange som nå blir sykere og sykere både fysisk og psykisk. Dette gjør politikerne helt bevisst, selv om forskning har vist at for hver krone vi bruker på forebygging av helseproblemer, så sparer vi 10 kroner i behandling. Likevel blir det mindre og mindre og mindre til forebygging.

I dag bør man helst være veldig frisk og rik når man blir syk...

Anonymkode: fc5e0...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Stoler ikke lenger, nei. Forferdelig utvikling siste 20 år - nylig ble mitt barn på 8 år sendt fra legevakten med to teip rundt fingre etter påvist brudd… jeg måtte innom tre apotek og en bamdasjist for å finne skinne eller annet utstyr for å stabilisere. Ingen hadde noen ting. Det er Norge 2024… Lurer på om alt av utstyr er sendt til frontlinje i Ukraina eller hva er greia. Trodde at barn er alltid ivaretatt litt bedre enn voksne, men neida, brudd stabilisert med plaster, ingen henvisning til ortoped, ingen kontrolltime .. 

Anonymkode: c09a3...af6

Det er jo helt vanlig behandling av brudd i finger der bruddet står i god stilling. To teip rundt bruddfinger og nabofinger ER behandling og årsaken til at apotek og bandasjist ikke hadde noe annet er fordi teip er det som skal til om ikke bruddet står helt feil. Da er det i så fall operasjon som gjelder. 

Anonymkode: f1ba3...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke samme erfaring som deg, HI, hverken for egen del, barnas del eller gamle foreldre. Vi har alle stabile fastleger og om vi har blitt henvist til spesialisthelsetjenesten så har det gått innen rimelig tid (med unntak av under pandemien). Ingen har noen gang hatt problemer med at om de ikke snakker fort nok så får de ikke hjelp. Det er selvsagt ikke perfekt bestandig, men det lar seg ikke gjøre å ha et sykehus der leger sitter og tvinner tommeltotter og venter på at det skal komme henvisninger. 

Anonymkode: f1ba3...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde kanskje hjulpet på kapasiteten om folk hadde tatt bedre vare på helsa si (kutta ned alkohol, sigaretter, spist sunnere, gått ned i vekt og ikke minst TRENT) samt at folk ikke selvdiagnostiserte seg med «angst» og «depresjon» over en lav sko. Vi er jaggu et ressurskrevende folkeslag også.

Anonymkode: 3d677...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det er jo helt vanlig behandling av brudd i finger der bruddet står i god stilling. To teip rundt bruddfinger og nabofinger ER behandling og årsaken til at apotek og bandasjist ikke hadde noe annet er fordi teip er det som skal til om ikke bruddet står helt feil. Da er det i så fall operasjon som gjelder. 

Anonymkode: f1ba3...798

Ja, denne må jeg og kommentere på. Helt vanlig behandling og etter "boka". 

Hilsen sykepleier. 

Anonymkode: 5fc82...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gode erfaringer med norsk helsevesen. Det er stor sett svært kompetente fagfolk og god hjelp å få. Dog er ventetiden for å komme til spesialist noen ganger svært lang. Til tross for ikke veldig god økonomi har jeg endel ganger gått privat for ulike tjenester (fjerning av føflekk, gynekolog, hudlege ved akne-utbrudd mm). Vel brukte penger for å ike være så bekymret

Anonymkode: 88c6e...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ja, denne må jeg og kommentere på. Helt vanlig behandling og etter "boka". 

Hilsen sykepleier. 

Anonymkode: 5fc82...457

Tja..sikkert forskjellige bøker som finns. Ortopeden på Aleris mente noe annet, det er ikke nok stabilitet med kun plaster og fare for feilstilling fordi barn har høy aktivitetsnivå i disse 4-5 uker som det tar før den gror. Barnet fikk også kontrolltime uten at vi spurte om det. 

Anonymkode: c09a3...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Det hadde kanskje hjulpet på kapasiteten om folk hadde tatt bedre vare på helsa si (kutta ned alkohol, sigaretter, spist sunnere, gått ned i vekt og ikke minst TRENT) samt at folk ikke selvdiagnostiserte seg med «angst» og «depresjon» over en lav sko. Vi er jaggu et ressurskrevende folkeslag også.

Anonymkode: 3d677...984

Pluss at folk møter på timene sine. Det er så mange som ikke møter, som da tar opp en plass og må de jo inn en annen gang. Eller de som flytter timene sine ofte, ringer da dagen før for å gjøre det, og da må man kaste seg rundt å prøve å fylle opp den timen, men det er ikke så mange som kan komme på så kort varsel, forstålig nok. Jobber på en stor poliklinikk så vet godt hvordan helsevesenet er.

Anonymkode: 94394...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke bli gammel i det helsevesen vi har i dag. Trenger ikke se lengre en til min egen pappa. Hele livet har han vært en hverdagshelt, en som dukker opp på alt og fikser ting. Da han ble syk, ble han møtt av en førstelinje som ikke tok noe på alvor. Gang på gang sitter han hos fastlege og legevakt, han føler seg så dårlig, orker knapt gå opp en trapp. Ingen overvekt, sunt kosthold, kondisjon godt over snittet. Får ikke puste, desperat. Avvist, avvist, avvist. Ro deg ned, ta en sobril, syrenøytraliserende. En fastlege skjelte han ut for å svare at det ikke var noe hensikt å gi han nok en resept på dette i og med han har det og det virker ikke. 
 

Hjertesvikt. Legges inn akutt og er nær ved å stryke med av dette. Oppfølging etterpå. Du skulle kommet før! Altså! Rett inn i kø, enda mer kø, henvist hit og dit uten å få den hjelpen han trenger, papirer forsvinner, du er henvist feil, tilbake, ut igjen, nye runde. Frem og tilbake nå i to år, først nå har han en fastlege som følger opp og det skjer ting. 
 

Det er definitivt en sak for klage, men hva hjelper det når du må være frisk for å ha overskudd til det? Mann 60 pluss som alltid har vært frisk, nesten aldri hos legen, skulle vi sjekket hjertet tro når han kommer hit gang nr 50v? (må være lov å forvente at de har litt innsikt i hva som er statistisk risiko i den aldergruppen)

Anonymkode: 59b13...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Tja..sikkert forskjellige bøker som finns. Ortopeden på Aleris mente noe annet, det er ikke nok stabilitet med kun plaster og fare for feilstilling fordi barn har høy aktivitetsnivå i disse 4-5 uker som det tar før den gror. Barnet fikk også kontrolltime uten at vi spurte om det. 

Anonymkode: c09a3...af6

Selvfølgelig. For det er sånn de tjener penger.

Anonymkode: d056c...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som ikke funker i det norske helsevesenet, og det drives rovdrift på helsepersonell så det er skamfullt.

Men,når det er sagt, så er vi en gjeng med bortskjemte, navlebeskuende sutrekopper som krever,krever og krever. Det er meg,meg og meg. Helsevesenet kan ikke og skal ikke rette opp i hver minste ting. Vi har selv ansvar og kan ikke komme sutrende til legen fordi vi har vondt i ledd fordi vi veier 60 kilo for mye, eller sliter med pusten fordi vi har røyka tre pakker tobakk om dagen i 30 år. Når folk ringer etter ambulanse fordi de er tom for nesespray,sier litt!

Vi skal sette pris på det helsevesenet vi har, ingen system er perfekte. Bare seg til USA, der folk dør i inngangspartiet på sykehuset fordi de ikke har forsikring og dermed ikke får hjelp. Er det noe å trakte etter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østerdølen skrev (6 minutter siden):

Det er mye som ikke funker i det norske helsevesenet, og det drives rovdrift på helsepersonell så det er skamfullt.

Men,når det er sagt, så er vi en gjeng med bortskjemte, navlebeskuende sutrekopper som krever,krever og krever. Det er meg,meg og meg. Helsevesenet kan ikke og skal ikke rette opp i hver minste ting. Vi har selv ansvar og kan ikke komme sutrende til legen fordi vi har vondt i ledd fordi vi veier 60 kilo for mye, eller sliter med pusten fordi vi har røyka tre pakker tobakk om dagen i 30 år. Når folk ringer etter ambulanse fordi de er tom for nesespray,sier litt!

Vi skal sette pris på det helsevesenet vi har, ingen system er perfekte. Bare seg til USA, der folk dør i inngangspartiet på sykehuset fordi de ikke har forsikring og dermed ikke får hjelp. Er det noe å trakte etter?

 

Selvsagt skal man gå til legen selv om man er for tung eller røyker! Hva er det for et slags utsagn. 
 

Min erfaring er at helsevesenet fungerer sømløst i kriser og at de kronisk syke får den hjelpen de trenger. Det som kan og bør bli bedre er tilgang til spesialisthelsetjenesten. Å gå sykemeldt ett år mens man venter på en meniskoperasjon er dårlig samfunnsøkonomi, for eksempel. 
 

Og så må det gjøres noe med arbeidsforholdene til leger og sykepleiere. Vi kan ikke ha mer av at de slutter pga ulevelig arbeidshverdag. 

Anonymkode: 73210...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig. For det er sånn de tjener penger.

Anonymkode: d056c...998

Mener du at leger med norsk autorisasjon som jobber i privat sektor ikke følger retningslinjer for behandling, mens de som jobber offentlig gjør det til punkt og prikke?  

Anonymkode: c09a3...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Selvsagt skal man gå til legen selv om man er for tung eller røyker! Hva er det for et slags utsagn. 
 

Min erfaring er at helsevesenet fungerer sømløst i kriser og at de kronisk syke får den hjelpen de trenger. Det som kan og bør bli bedre er tilgang til spesialisthelsetjenesten. Å gå sykemeldt ett år mens man venter på en meniskoperasjon er dårlig samfunnsøkonomi, for eksempel. 
 

Og så må det gjøres noe med arbeidsforholdene til leger og sykepleiere. Vi kan ikke ha mer av at de slutter pga ulevelig arbeidshverdag. 

Anonymkode: 73210...8b9

Nemlig. For det blir flere kriser og kronisk sykdom når hjelpen ikke kommer raskt nok, altså FØR det blir krise eller kronisk 

Anonymkode: c09a3...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Selvsagt skal man gå til legen selv om man er for tung eller røyker! Hva er det for et slags utsagn. 
 

Min erfaring er at helsevesenet fungerer sømløst i kriser og at de kronisk syke får den hjelpen de trenger. Det som kan og bør bli bedre er tilgang til spesialisthelsetjenesten. Å gå sykemeldt ett år mens man venter på en meniskoperasjon er dårlig samfunnsøkonomi, for eksempel. 
 

Og så må det gjøres noe med arbeidsforholdene til leger og sykepleiere. Vi kan ikke ha mer av at de slutter pga ulevelig arbeidshverdag. 

Anonymkode: 73210...8b9

Ja,ER det selvsagt?!For å sette det på spissen: Hvorfor skal mine skattepenger finansiere at noen ikke tar ansvar for sin egen helse? Er vi ikke voksne folk som også har ansvar for oss selv? Ved slik ansvarsgjøring og prioritering vil ressursene kunne brukes på de som faktisk har behov for det, stedet for å delvis brukes på mennesker som ikke gidder å tenke kosthold, helse eller å røre på seg. De kan heller velge privat helsevesen og betale for det selv. Jada, det er hjerterått, men noe må man da ta ansvar for selv og dårlige valg må få konsekvenser.

Vi har allerede et delt helsevesen der rike kan kjøpe seg ut av helsekøer, få dyrere behandlinger eller andre medisiner. Så hvorfor ikke snu på flisa og sørge for at mennesker som tar veldig dårlige valg for egen helse også må betale for egen behandling. Dessverre er vi mennesker så svake at vi må ha en pisk bak speilet, skal vi gjøre noe. 

Så får vi heller tenke mye mer helseforebygging, slik at vi legger til rette for gode livsvaner og gode valg.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...