Gå til innhold

Sovemedisiner man ikke legger på seg av?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og før noen arresterer meg vet jeg at det er maten man legger på seg av, men forskning viser at endel medisiner tuller med metabolismen og gjør det nær sagt umulig å gå ned i vekt. Noe også legen bekreftet senest igår. Jeg spiser 800 kalorier om dagen for ikke å legge på meg, noe som ikke er bærekraftig over tid 

-Har forsøkt melatonin og circadin uten effekt. 
-Har god effekt av quetiapin, men sliter med vekta når jeg bruker de. 
-Har forsøkt Alimemazin (tidligere vallergan), men blir tett i nesa, dårlig i magen og får vondt i hodet. 
-Har fått apodorm nå, ikke testa enda. (Noen med erfaring?)
-Sovner ikke med imovane pga fatuige 

Hjelp?

Anonymkode: b355b...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker zolpidem, men den fungerer vel litt som Imovane. 

Anonymkode: 4859a...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg bruker zolpidem, men den fungerer vel litt som Imovane. 

Anonymkode: 4859a...179

Oki, den har jeg ikke prøvd. Men bare innsovningstabletter sovner jeg med, men våkner når halveringstiden begynner😫

Anonymkode: b355b...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Oki, den har jeg ikke prøvd. Men bare innsovningstabletter sovner jeg med, men våkner når halveringstiden begynner😫

Anonymkode: b355b...d9f

Hmm. Ikke noe kjekt. Har du prøvd truxal? Husker ikke bivirkningene av den, men den funket bra for meg. Måtte slutte med den pga hjertegreier hos meg. 

Anonymkode: 4859a...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Hmm. Ikke noe kjekt. Har du prøvd truxal? Husker ikke bivirkningene av den, men den funket bra for meg. Måtte slutte med den pga hjertegreier hos meg. 

Anonymkode: 4859a...179

Nei, kun fått de jeg ramset opp i HI. Pluss noen andre innsovningstabletter tidligere. Men truxal er jo også antipsykotika og har samme elendige bivirkninger 😢

Anonymkode: b355b...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imovane la jeg ikke på meg av. Men den kødda litt med psyken min etterhvert. 

Anonymkode: 4ec5d...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cymbalta kan ha søvndyssende effekt, men også stikk motsatt, så det er et litt tveegget sverd der. Den har også vektnedgang som bivirkning, så det passer jo ønsket ditt.

Nå antar jeg, men jeg tror du har skrevet noen innlegg her tidligere om dette? Og hvis du er den samme personen, så ville jeg virkelig begynt litt i andre enden og startet med prosessen rundt utredning av ADHD. Det kan gi deg god hjelp på flere, og på sikt kanskje også med søvn fordi det da blir mer skreddersydd både med tiltak og eventuelle medisiner. 

Anonymkode: ad824...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Imovane la jeg ikke på meg av. Men den kødda litt med psyken min etterhvert. 

Anonymkode: 4ec5d...997

Bare den alene sover jeg kun 2.5 time på. Og jeg vil helst ikke bruke den hver kveld selv om legen mener det er en strålende ide!

Anonymkode: b355b...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Cymbalta kan ha søvndyssende effekt, men også stikk motsatt, så det er et litt tveegget sverd der. Den har også vektnedgang som bivirkning, så det passer jo ønsket ditt.

Nå antar jeg, men jeg tror du har skrevet noen innlegg her tidligere om dette? Og hvis du er den samme personen, så ville jeg virkelig begynt litt i andre enden og startet med prosessen rundt utredning av ADHD. Det kan gi deg god hjelp på flere, og på sikt kanskje også med søvn fordi det da blir mer skreddersydd både med tiltak og eventuelle medisiner. 

Anonymkode: ad824...6b0

Det stemmer at jeg har, og du er nok den som svarte meg det samme sist :) Har du forresten noe erfaring/kunnskap om akkurat søvnproblemene kan oppstå i voksen alder? Siden dette ikke har vært ett problem i ungdommen/tidlig voksen? 

Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal gripe det an hos legen. Føler jeg feiler så mye annet (er delvis sykemeldt) samt at jeg vet hvor vanskelig det er å få innpass hos DPS her. Men ja, du har egentlig helt rett. Jeg føler bare at fagfolkene ser på en ting, som nå feks at jeg har smerter. "ja det er ikke rart du ikke får sove". Men smertene har jeg hatt i over 20 år, søvnproblemene kom mye seinere. Føler ikke jeg finner noen som klarer å se at det kan være ulike ting. Også er jeg jo den klassiske "full jobb, mange barn, hus, bil, båt, bla bla bla" Jeg er for velfungerende til at DPS vil vurdere å ta meg inn til utredning. Fikk avslag 2 ganger til psykolog fordi "pasienten er i full jobb og klarer seg i hverdagen".....

Anonymkode: b355b...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt søvnrestriksjon? Med søvndagbok, søvnvindu og det hele? Veldig god effekt for mange, meg selv inkludert!

Anonymkode: 39ea9...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Har du forsøkt søvnrestriksjon? Med søvndagbok, søvnvindu og det hele? Veldig god effekt for mange, meg selv inkludert!

Anonymkode: 39ea9...233

Ja, absolutt alt er forsøkt (minus søvnregistrering på sykehus, men der sover jeg aldri)

Er liksom ikke bare ei ku her. Jeg blir liggende for lenge, får smerter, må snu meg, må tisse også går det sånn en 8-12 ganger før jeg besvimer i 4-5 tida, også må jeg opp 6:30

Anonymkode: b355b...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Jeg bruker zolpidem, men den fungerer vel litt som Imovane. 

Anonymkode: 4859a...179

Det er synonympreperatet til Imovane.

 

Jeg fikk Remeron for mange år siden, vet ikke om det har vektoppgang som bivirkning.

Bruker Quetiapin nå, 100mg. Har ikke gått opp i vekt på dem, men har sett at det er en bivirkning. 
lykke til med å finne noe som fungerer, helt grusomt å ikke få sove. Sliter med mye av det samme som deg HI ❤️

Anonymkode: 071a9...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er synonympreperatet til Imovane.

 

Jeg fikk Remeron for mange år siden, vet ikke om det har vektoppgang som bivirkning.

Bruker Quetiapin nå, 100mg. Har ikke gått opp i vekt på dem, men har sett at det er en bivirkning. 
lykke til med å finne noe som fungerer, helt grusomt å ikke få sove. Sliter med mye av det samme som deg HI ❤️

Anonymkode: 071a9...0df

Jeg la på meg masse av remeron. Men tolvon la jeg ikke på meg av. Har du prøvd tolvon, HI?

Anonymkode: aa52d...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Det er synonympreperatet til Imovane.

 

Jeg fikk Remeron for mange år siden, vet ikke om det har vektoppgang som bivirkning.

Bruker Quetiapin nå, 100mg. Har ikke gått opp i vekt på dem, men har sett at det er en bivirkning. 
lykke til med å finne noe som fungerer, helt grusomt å ikke få sove. Sliter med mye av det samme som deg HI ❤️

Anonymkode: 071a9...0df

Hører med til historien at jeg har vært veldig overvektig, og når jeg begynte på disse hadde jeg gått ned mye. Dét, og en kombinasjon av at livet var elendig gjorde at jeg la på meg. Nå prøver jeg iherdig å gå ned, uten hell. Legen er enig, det er nesten umulig å gå ned hvis kroppen først responderer på den måten

Takk! ❤️ ja det er helt forferdelig 

Anonymkode: b355b...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Jeg la på meg masse av remeron. Men tolvon la jeg ikke på meg av. Har du prøvd tolvon, HI?

Anonymkode: aa52d...ea4

Nei, det har jeg ikke. Enda. Skal skrive det på lista til neste time. Takk for tips! :) 

Anonymkode: b355b...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det stemmer at jeg har, og du er nok den som svarte meg det samme sist :) Har du forresten noe erfaring/kunnskap om akkurat søvnproblemene kan oppstå i voksen alder? Siden dette ikke har vært ett problem i ungdommen/tidlig voksen? 

Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal gripe det an hos legen. Føler jeg feiler så mye annet (er delvis sykemeldt) samt at jeg vet hvor vanskelig det er å få innpass hos DPS her. Men ja, du har egentlig helt rett. Jeg føler bare at fagfolkene ser på en ting, som nå feks at jeg har smerter. "ja det er ikke rart du ikke får sove". Men smertene har jeg hatt i over 20 år, søvnproblemene kom mye seinere. Føler ikke jeg finner noen som klarer å se at det kan være ulike ting. Også er jeg jo den klassiske "full jobb, mange barn, hus, bil, båt, bla bla bla" Jeg er for velfungerende til at DPS vil vurdere å ta meg inn til utredning. Fikk avslag 2 ganger til psykolog fordi "pasienten er i full jobb og klarer seg i hverdagen".....

Anonymkode: b355b...d9f

Det er ikke umulig at det kan være fibromyalgi også. Jeg fikk nylig diagnosen selv, og synes fortsatt det er litt rart å ta innover seg fordi jeg føler at jeg ikke har vondt "nok" til det, men har jo også alltid hatt vondt. Der er søvnvansker, overaktiv blære, samt IBS svært vanlige symptomer, og det er veldig ofte en komorbiditet der til ADHD fordi dette også er nevrologisk og knyttet til dårlig regulering. I så fall er Sarotex eller Cymbalta ofte det man får. Om du får ADHD-diagnose og eventuelt medisiner, kan det også ha en positiv effekt på vekten din. Jeg har gått ned 30 kg på dette året med medisiner, helt uten å gjøre noe aktivt for det selv, tror bare forbrenningen min normaliserte seg, samt at apetitten ble justert og jeg sluttet å bruke mat som medisin. Jeg er forøvrig høyt utdannet og i teorien i full jobb, har mann osv.,  men kom heldigvis til på BUP likevel, sannsynligvis pga barn med diagnosen og stadige sykemeldinger. Et alternativ, hvis du har råd til det, er å ta utredningen privat. Lykke til! Og forresten, et av barna mine med ADHD, har flere, har ikke noe særlig med søvnvansker, men de andre har.

Anonymkode: ad824...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Det er ikke umulig at det kan være fibromyalgi også. Jeg fikk nylig diagnosen selv, og synes fortsatt det er litt rart å ta innover seg fordi jeg føler at jeg ikke har vondt "nok" til det, men har jo også alltid hatt vondt. Der er søvnvansker, overaktiv blære, samt IBS svært vanlige symptomer, og det er veldig ofte en komorbiditet der til ADHD fordi dette også er nevrologisk og knyttet til dårlig regulering. I så fall er Sarotex eller Cymbalta ofte det man får. Om du får ADHD-diagnose og eventuelt medisiner, kan det også ha en positiv effekt på vekten din. Jeg har gått ned 30 kg på dette året med medisiner, helt uten å gjøre noe aktivt for det selv, tror bare forbrenningen min normaliserte seg, samt at apetitten ble justert og jeg sluttet å bruke mat som medisin. Jeg er forøvrig høyt utdannet og i teorien i full jobb, har mann osv.,  men kom heldigvis til på BUP likevel, sannsynligvis pga barn med diagnosen og stadige sykemeldinger. Et alternativ, hvis du har råd til det, er å ta utredningen privat. Lykke til! Og forresten, et av barna mine med ADHD, har flere, har ikke noe særlig med søvnvansker, men de andre har.

Anonymkode: ad824...6b0

Så interresant å lese! For jeg har alle de symptomene du nevner! Smertene er dog relatert til hofter, bukende skiver og prolaps, og litt leddsmerter tidvis. Overaktiv blære (etter sengetid) kom ved oppstart av quetiapine, men igjen, ting må jo ikke henge sammen. Datteren min har nok adhd, og yngste sønn. Eldste har vært utredet uten hell, fordi hun er jente antagelig. Det blir så avansert når alt er ett stort sammensurium av plager og verken helsepersonell eller jeg selv klarer å se de isolert. 
Takl for tips og råd, de tas med videre!

Anonymkode: b355b...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Urtete
  • Varm melk
  • Meditasjon

+++

Anonymkode: 361db...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...