Gå til innhold

Jeg blir så provosert av arrogansen!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/i/Gy1Glq/anja-28-foedte-hjemme-uten-jordmor
 

Der sitter de i sin trygge ring i sitt trygge land og messer om det naturlige mens det å føde barn er det farligste kvinner kan gjøre altfor mange steder på jorden. De setter sine barns liv og helse på spill fordi de har en følelse. 
 

Da jeg skulle føde mitt andre barn lå alt til rette for en god og uproblematisk fødsel. Nr en kom som han skulle og jeg visst hva jeg skulle gjennom. Frisk og sterk 27 åring med et ukomplisert svangerskap hadde alle forutsetninger for å gjennomføre en ukomplisert fødsel. Alt gikk som det skulle til jeg startet å presse. Da forsvant all fosterlyd og barnet måtte forløses umiddelbart og på en svært hardhendt måte. Hadde vi ikke vært på sykehuset hadde barnet i beste fall fått CP og i verste fall dødd. Ingen kunne forløst det barnet uten helsepersonell og deres utstyr til stede. 
 

Jeg får helt makk av slike New age folk som skal ‘ta det opprinnelige’ tilbake. I det opprinnelige var dødsfall både for mor og barn enormt mye høyere enn vi har nå. 
 

Ved å unnlate å ta ultralyd risikerer man også å ikke oppdage foranliggende morkake osv. Så da får man jo håpe at tanken på at alt er naturlig trøster en mens man steller en barnegrav. 

Anonymkode: 90ebd...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig med deg! De er kunnskapsløse og veldig naive. 

Anonymkode: fa454...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Helt enig med deg! De er kunnskapsløse og veldig naive. 

Anonymkode: fa454...fda

Føyer til at jeg ikke hadde overlevd min andre fødsel hvis jeg ikke hadde vært på sykehus med kompetent personell. 

 

Ikke meningen å være anonym. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så hjertens enig. Pluss at de svarer helt syke ting.

– Mange kunne nok ikke tenke seg en hjemmefødsel utenfor sykehuset, og hvert fall ikke uten helsepersonell til stede. Tenk hvis det skjer noe underveis i fødselen, at barnet sitter fast?

– Da ønsker jeg å snu det andre veien. Tenk om det skjer noe fordi du er på sykehuset, og tenk om det ikke hadde skjedd hvis du var hjemme

Anonymkode: 41725...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, la dem nå bare holde på i galskapen sin. De utsetter bare seg selv for faren. Og dessverre babyene, selvsagt. Antakelig er ikke kapasiteten stor nok til å forstå hvor idiotisk dette er. 

Føde hjemme med jordmor til stede, helt ok. Det er en grunn til at jordmoryrket er svært gammelt og at jordmor ble hentet fort også for 100 og 200 år siden. 

Hadde jeg ikke vært på sykehus da jeg fødte mine, så hadde verken jeg eller ungene levd. 

Anonymkode: d896e...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det heller ikke, vi er heldige som kan føde på sykehus. 

Anonymkode: cf255...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er så hjertens enig. Pluss at de svarer helt syke ting.

 

– Mange kunne nok ikke tenke seg en hjemmefødsel utenfor sykehuset, og hvert fall ikke uten helsepersonell til stede. Tenk hvis det skjer noe underveis i fødselen, at barnet sitter fast?

– Da ønsker jeg å snu det andre veien. Tenk om det skjer noe fordi du er på sykehuset, og tenk om det ikke hadde skjedd hvis du var hjemme

Anonymkode: 41725...9f3

Dumskapen lenge leve! Darwinisme på sitt beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne trenden fortsetter til et barn og/eller mor dør. Da vil det sikkert bli et opprop der man krever svar på hvorfor noen kunne tillate slikt.

Jeg er nå ferdig med føding. Uten moderne medisin hadde mitt yngste barn ikke vært i live. Takk til gynekologer, jordmødre, sykepleiere, barneleger, blodgivere og dere som donerer morsmelk til nyfødtintensiv. Også takk til dere som strikker luer/tepper/sokker (ikke livsnødvendig, men så kjærkomment når man står i katastrofen) Jeg er dere evig takknemlige for mitt friske mirakelbarn. Uten dere hadde jeg manglet et barn. 

Anonymkode: 9f99a...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette litt (eller mye) typisk da?  Vi "glemmer" fort...  og ser altfor fort framover.

Fødsler, medisinsk behandling, vaksiner og sikkert mer til.  Nedbyggingen av forsvaret - vi trenger ikke det lenger, alle er jo venner...  

Hva blir det neste? Slutte å bruke bilbelte?  Det er tross alt veldig få som drepes i trafikken nå...  

Ute av øye, ute av sinn er det noe som heter.  Og det er jammen meg sant.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye slikt svada, alt fra guds vilje til opprinnelig. Vi utvikler oss, takk og lov for det. Det er mye ved det som en gang var jeg er glad vi ikke opplever i dag. 

Anonymkode: ce3bf...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt uforståelig. I fattige land er mor og barn dødeligheten skyhøy i forhold til Norge, og det er pga mangel på helsehjelp. Grunnen til at så få dør i Norge er fordi vi fanger opp risikoer og faretegn og kan intervenere ved behov. Jeg er generelt imot hjemmefødsel, men kan til en viss grad forstå ønsket og behovet så lenge man er blitt fulgt opp og blitt godkjent for hjemmefødsel og har med seg en erfaren jordmor som kan bistå og kontakte sykehus/ambulanse ved behov.

Å ikke gå til noen kontroller i svangerskapet fordi man føler seg frisk og så føde alene hjemme er rett og slett dumskap og ren egoisme. Barnet kan eller morkaken trenger ikke være friske selv om en selv føler seg frisk.

Anonymkode: 4934c...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Det er helt uforståelig. I fattige land er mor og barn dødeligheten skyhøy i forhold til Norge, og det er pga mangel på helsehjelp.

De hadde solgt sjela si for å kunne hatt tilgang til det samme tilbudet noen tar for gitt i Norge.

Anonymkode: aca52...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

De hadde solgt sjela si for å kunne hatt tilgang til det samme tilbudet noen tar for gitt i Norge.

Anonymkode: aca52...cb4

Ja, det må føles veldig provoserende. Det er uansett ikke naturlig å føde alene. Jordmor er vel blant verdens eldste yrker. Det har vel alltid vært normalt å ha med seg en «landsbykone» eller noen som støtte.

Anonymkode: 4934c...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...