Gå til innhold

Et mer filosofisk spørsmål.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det handler om ondskap, og spørsmålet er om onde handlinger er ondskap om intensjonen er god. For å ta et eksempel uten at det bør legge premisser for diskusjonen, så kan for eksempel en forelder ville redde et barn fra å gifte seg med en person som etter all sannsynlighet vil gjøre barnet ulykkelig, og derfor forteller forelderen løgner til begge for å redde barnets framtid. Er dette ondskap, eller må ønsket være å gjøre andre vondt  for å kalle det ondskap?

Anonymkode: 58978...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skulle ikke heller tatt deg en tur ut i frisk luft?

Anonymkode: 4db74...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en intensjon er god vil aldri handlingen være ond. En løgn i seg selv kvalifiserer heller ikke til ondskap. Det kan være umoralsk og manipulativt, men i noen tilfeller "bare" skyldes usikkerhet og klønethet. Tenker jeg. Hvorfor grubler du på dette?

Anonymkode: 56913...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Om en intensjon er god vil aldri handlingen være ond. En løgn i seg selv kvalifiserer heller ikke til ondskap. Det kan være umoralsk og manipulativt, men i noen tilfeller "bare" skyldes usikkerhet og klønethet. Tenker jeg. Hvorfor grubler du på dette?

Anonymkode: 56913...38a

Jeg tror noen ville kalt det ondskap å med vilje gi to mennesker sorg og frata dem muligheten til å velge fritt hvem de vil leve med, så lenge ingen av dem har gjort noe galt. Jeg grubler ikke, jeg syns det er et interessant filosofisk spørsmål. 

Anonymkode: 58978...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det skrevet mye om. I filosofien snakker man om "målet helliger middelet". 

Innen medisinen brukes dette mye ved forskning på dyr selv om man nå etter hvert tar dyrevelferden mer på alvor. Nazistene trakk den enda lenger ved å forske på mennesker i konsentrasjonsleirer. 

Det er likevel få mennesker eller handlinger som er ondskap. De kan være slemme, kan kan trekke ting for langt, men ondskap er et velig sterkt ord som få handlinger og mennesker kommer innunder i den daglige verden. Hos noen av legene i konsentrasjonsleirene fant man ondskap. Det samme kan man finne blant f.eks. sosiopater og andre som forstår empati teoretisk, men ikke følelsesmessig. Det fleste av oss vil nok heldigvis aldri oppleve ondskap. 

Anonymkode: 695dc...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Dette er det skrevet mye om. I filosofien snakker man om "målet helliger middelet". 

Innen medisinen brukes dette mye ved forskning på dyr selv om man nå etter hvert tar dyrevelferden mer på alvor. Nazistene trakk den enda lenger ved å forske på mennesker i konsentrasjonsleirer. 

Det er likevel få mennesker eller handlinger som er ondskap. De kan være slemme, kan kan trekke ting for langt, men ondskap er et velig sterkt ord som få handlinger og mennesker kommer innunder i den daglige verden. Hos noen av legene i konsentrasjonsleirene fant man ondskap. Det samme kan man finne blant f.eks. sosiopater og andre som forstår empati teoretisk, men ikke følelsesmessig. Det fleste av oss vil nok heldigvis aldri oppleve ondskap. 

Anonymkode: 695dc...141

Det er mye ondskap rundt oss. Alle kriger har et ønske om å gjøre godt for noe. Eller oppnå rettferdighet for andre.

Anonymkode: 58978...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er mye ondskap rundt oss. Alle kriger har et ønske om å gjøre godt for noe. Eller oppnå rettferdighet for andre.

Anonymkode: 58978...049

Det var derfor jeg refererte til vår "daglige verden". Du hadde et eksempel her med løgn fra foreldre. Det er ikke ondskap i mine øyne. Det er slemt gjort, men ondskap er på et helt annet nivå. Man finner ondskap i ekstreme hendelser som krig og man finner onde handlinger blant noen få utenom (f.eks. folk som torturerer og dreper andre). I våre vanlige hverdagsliv kan vi ofte opplevde vonde og slemme handlinger, men svært få av oss blir utsatt for ondskap. 

Anonymkode: 695dc...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det var derfor jeg refererte til vår "daglige verden". Du hadde et eksempel her med løgn fra foreldre. Det er ikke ondskap i mine øyne. Det er slemt gjort, men ondskap er på et helt annet nivå. Man finner ondskap i ekstreme hendelser som krig og man finner onde handlinger blant noen få utenom (f.eks. folk som torturerer og dreper andre). I våre vanlige hverdagsliv kan vi ofte opplevde vonde og slemme handlinger, men svært få av oss blir utsatt for ondskap. 

Anonymkode: 695dc...141

Jeg forholder meg til definisjonen av ordet, men det er jo også en interessant side av saken hvor langt noen mener man må gå for å si at det er ondskap.

Anonymkode: 58978...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forholder meg til definisjonen av ordet, men det er jo også en interessant side av saken hvor langt noen mener man må gå for å si at det er ondskap.

Anonymkode: 58978...049

Hvilken definisjon av ordet er det du bruker? Jeg bruker denne: "Begrepet ondskap brukes i dag som regel for å beskrive grusomme eller umenneskelige handlinger, eller strukturer der grusomhet er satt i system. ". 

Anonymkode: 695dc...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvilken definisjon av ordet er det du bruker? Jeg bruker denne: "Begrepet ondskap brukes i dag som regel for å beskrive grusomme eller umenneskelige handlinger, eller strukturer der grusomhet er satt i system. ". 

Anonymkode: 695dc...141

link?

Anonymkode: 58978...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

link?

Anonymkode: 58978...049

Hvordan definerer du ordet ondskap?

Anonymkode: 4db74...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The road to hell is paved with good intentions

Anonymkode: 3860b...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...