Gå til innhold

Hvorfor lar noen la ungdommen/kjæresten overnatte hos hverandre


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Før de har fylt 16 år, altså den seksuelle lavalder? Og ja, jeg er fullt klar over at de kan ha sex hvor som helst. Men vi har uansett valgt å ikke legge til rette for at de kan ha det/føle seg "tvunget" ved det å ikke la de overnatte hos hverandre. Ene datteren vår blir nå snart 16 så da kommer vel det spørsmålet opp. Hun har en 2 år eldre kjæreste og de har vært sammen siden hun var 14 år, og jeg vet at de har hatt sex. 

Så selv om de har vært sammen så lenge så har vi ikke tillat det, de har heller ikke spurt for de har nok skjønt hva svaret kommer til å bli.

Og hvis noen vil kommentere på at en på 16 år har hatt sex med ei på 14 år, så er ikke det noe vits, for vi har tatt praten flere hundre ganger, både med hun alene og de to sammen. 

Så hvorfor lar dere som lar de overnatte hos hverandre gjøre det? Og hvor gamle er de/var de?

Anonymkode: 89391...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor i all verden har dere snakket om at de har sex hundrevis av ganger? Hva godt kommer ut av det?

 

Anonymkode: 843a0...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gikk i 10.klasse, hadde vært sammen i et år og jeg vet de hadde sex.

De var like gamle, så ikke noe maktforskjell der. Og jeg forstår at det å sove på armen gir en nærhet og ro som er mer verdifull enn sex.

De fikk overnatte sammen første gang i påskeferien, da ville sønnen min bli 16 i mai, og hun i august.

De hadde gått i samme klasse siden de var 6 år og vi kjente derfor foreldrene litt.

Anonymkode: 54b83...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor i all verden har dere snakket om at de har sex hundrevis av ganger? Hva godt kommer ut av det?

 

Anonymkode: 843a0...8c5

Du tar alt bokstavelig talt eller? Du skjønner vel greia.

Hi

Anonymkode: 89391...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

De gikk i 10.klasse, hadde vært sammen i et år og jeg vet de hadde sex.

De var like gamle, så ikke noe maktforskjell der. Og jeg forstår at det å sove på armen gir en nærhet og ro som er mer verdifull enn sex.

De fikk overnatte sammen første gang i påskeferien, da ville sønnen min bli 16 i mai, og hun i august.

De hadde gått i samme klasse siden de var 6 år og vi kjente derfor foreldrene litt.

Anonymkode: 54b83...dab

Takk for svar. Regner med at hennes foreldre og var enig og visste om det. Her har det jo vært/er 2 års forskjell, så litt annerledes. 

Kom bare til å tenke på det da min venninne sa at hennes sønn som ble 15 nå har hatt og får ha overnatting av sin 16 år gamle kjæreste, de har bare vært sammen noen måneder. Syns det virker som at det er lettere for de med gutter å la de gjøre det og at man er strengere med jenter. Vet ikke om det er noe i det altså.

Hi

Anonymkode: 89391...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Hvorfor i all verden har dere snakket om at de har sex hundrevis av ganger? Hva godt kommer ut av det?

 

Anonymkode: 843a0...8c5

Aldri feil å ha dialog med ungdommen!

Anonymkode: 606eb...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du tar alt bokstavelig talt eller? Du skjønner vel greia.

Hi

Anonymkode: 89391...c13

Dere har uansett snakket myye med dem uten å få gehør. Hva godt kommer det ut av å mase om ting uten at det får konsekvenser? Dere lot deres 14 år gamle jente ha sex med en som var to år eldre, det er da mye mer alvorlig enn å tillate to nesten lovlige ungdommer å overnatte sammen. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Aldri feil å ha dialog med ungdommen!

Anonymkode: 606eb...8ac

Mas og gnål er ikke dialog. 

Anonymkode: 843a0...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Dere har uansett snakket myye med dem uten å få gehør. Hva godt kommer det ut av å mase om ting uten at det får konsekvenser? Dere lot deres 14 år gamle jente ha sex med en som var to år eldre, det er da mye mer alvorlig enn å tillate to nesten lovlige ungdommer å overnatte sammen. 

Mas og gnål er ikke dialog. 

Anonymkode: 843a0...8c5

TROR du virkelig vi tillot å la våres 14 år gamle datter ha sex med en på 16 år? Skjønner at du bare er ute for å provosere, og jeg kjenner dessverre at jeg blir det. Orker ikke å diskutere dette med deg, kjenner det er sårt, nettopp fordi vi syns vi har feilet som foreldre som har en datter som valgte å ha sex som 14 åring. Har heller ikke vært mas og gnål, men de vanlige samtale man har som forelder når ungene kommer opp i en viss alder.

Hi

Anonymkode: 89391...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Vel, du får bare påvirket hva ditt eget barn får ha av overnattinger, kjærestens foreldre kan du ha flaks eller uflaks med, og så ser du jo hva folk tenker som tillater - de ser bort fra lovligheten og velger å være populære. Er ikke så sikker på at gutteforeldre er mer lemfeldige.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

TROR du virkelig vi tillot å la våres 14 år gamle datter ha sex med en på 16 år? Skjønner at du bare er ute for å provosere, og jeg kjenner dessverre at jeg blir det. Orker ikke å diskutere dette med deg, kjenner det er sårt, nettopp fordi vi syns vi har feilet som foreldre som har en datter som valgte å ha sex som 14 åring. Har heller ikke vært mas og gnål, men de vanlige samtale man har som forelder når ungene kommer opp i en viss alder.

Hi

Anonymkode: 89391...c13

Men hva gjorde dere annet enn å snakke hundrevis av ganger? Gutten brøt norsk lov, med deres godkjenning. Jeg syns jammen ikke at du har grunn til å sette deg på din høye hest og være overrasket over dem som lar to 15 åringer overnatte. 

Anonymkode: 843a0...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ene datteren vår blir nå snart 16 så da kommer vel det spørsmålet opp. Hun har en 2 år eldre kjæreste og de har vært sammen siden hun var 14 år, og jeg vet at de har hatt sex. 

Anonymkode: 89391...c13

Hva dere tilrettelegger for, eller hva den mindreårige sier har ingenting å si. Hennes samtykke er uansett ugyldig. Det er 100 % guttens ansvar som har brutt loven ved å ha sex med mindreårig.

Det hjelper ikke at dere har snakket sammen, dere er kjent med et seksuelt lovbrudd som dere er forpliktet til å anmelde. Dette er en sak mellom Politiet og gutten som har  egått et seksuelt overgrep.

Anonymkode: e3cef...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hva dere tilrettelegger for, eller hva den mindreårige sier har ingenting å si. Hennes samtykke er uansett ugyldig. Det er 100 % guttens ansvar som har brutt loven ved å ha sex med mindreårig.

Det hjelper ikke at dere har snakket sammen, dere er kjent med et seksuelt lovbrudd som dere er forpliktet til å anmelde. Dette er en sak mellom Politiet og gutten som har  egått et seksuelt overgrep.

Anonymkode: e3cef...9d2

Nei bare nei. Jeg håper virkelig ikke du har ødelagt noen unge gutters liv ved å anmelde for noe slikt. Jeg har ikke ord. Gutten har ikke begått et seksuelt overgrep. Dette dreier seg og kjærester i tilnærmet lik alder. Herregud. 

Anonymkode: c80eb...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei bare nei. Jeg håper virkelig ikke du har ødelagt noen unge gutters liv ved å anmelde for noe slikt. Jeg har ikke ord. Gutten har ikke begått et seksuelt overgrep. Dette dreier seg og kjærester i tilnærmet lik alder. Herregud. 

Anonymkode: c80eb...743

14 og 16 år er ikke tilnærmet lik alder. 

Anonymkode: 843a0...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Men hva gjorde dere annet enn å snakke hundrevis av ganger? Gutten brøt norsk lov, med deres godkjenning. Jeg syns jammen ikke at du har grunn til å sette deg på din høye hest og være overrasket over dem som lar to 15 åringer overnatte. 

Anonymkode: 843a0...8c5

Prøvde å stole på henne. Det skjedde her hjemme hos oss, med døra til soverommet åpent, mens vi var i huset. Vi tok de på fersken. Det kunne skjedd utenfor huset, der har vi jo null kontroll. Hun har ikke hatt lov til å være hos han f.eks.

Vi har for pokker meg ikke godkjent det i det hele tatt, hva snakker du om. Ja, han brøt loven, men vi anmelder da ikke en gutt og ødelegger livet hans når hun og har vært med på det. Vi har snakket med de og han om det og hva konskvensene kan bli av å ha sex men mindreårig. Vi har og hatt mor her til samtale rundt det, men hvor mye hun bryr seg vet jeg ikke. Men det er en annen historie.

Og så vidt vi vet har de ikke hatt sex siden, ihvertfall ikke her i huset da døra må stå åpen, gardiner åpne eller lyset på og ikke ha dyna over seg. Men hva som har skjedd på utenfor huset vet vi jo ikke. For alt det man vet kan de ha hatt sex på do på kjøpesenteret. Håper da virkelig ikke det, men man vet jo ikke 100%.

Og jeg sitter virkelig ikke på min høye hest, vi har ikke latt noen overnatte hos hverandre.

Hi

Anonymkode: 89391...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler igjen om foreldre og å være forbilder hele veien. Alt du som forelder gjør og ikke gjør, påvirker barn, og hører de ikke på deg så har de kanskje erfart at det ikke har vært noe poeng. Jeg tror dessverre at det er lite gode refleksjoner rundt det å være foreldre også, for alt for mange tror faktisk de lærer barn noe ved å prate. Selvfølgelig lærer ikke barn eller ungdom av det. Prat skal være et supplement eller påminnelser når det handler om lærdom.

Så gjør alle foreldre feil, og unger gjør uønskede ting. 

Jeg har aldri skjønt hvorfor unge kjærester skal overnatte hos hverandre. Det var ikke aktuelt hverken hos faren deres eller meg, med unntak av når de ble med på ferier eller sommersted. De var over 16. Nå bor de hjemmefra begge to, og da kan de ha med hvem de vil på overnatting her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ja, han brøt loven, men vi anmelder da ikke en gutt og ødelegger livet hans når hun og har vært med på det.

Anonymkode: 89391...c13

Husk at det er jenta som er offeret her og at hun har vært utsatt for et seksuelt overgrep som kan prege henne for resten av livet.

Å si at ei mindreårig "har vært med på det" blir bare tull. Hun var ikke gammel nok til å gi samtykke, så hennes handlinger eller vilje er uansett ikke relevant.

Dere kan ikke heve dere over lovverket og er forpliktet til å anmelde, ellers er dere medskyldige. Ingen kan heve seg over lovverket. Gutten vil sikkert få en rettferdig straff, tror strafferammen er 5 år i fengsel.

Anonymkode: e3cef...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Husk at det er jenta som er offeret her og at hun har vært utsatt for et seksuelt overgrep som kan prege henne for resten av livet.

Å si at ei mindreårig "har vært med på det" blir bare tull. Hun var ikke gammel nok til å gi samtykke, så hennes handlinger eller vilje er uansett ikke relevant.

Dere kan ikke heve dere over lovverket og er forpliktet til å anmelde, ellers er dere medskyldige. Ingen kan heve seg over lovverket. Gutten vil sikkert få en rettferdig straff, tror strafferammen er 5 år i fengsel.

Anonymkode: e3cef...9d2

Håper virkelig ikke du får lov til å utfolde deg i det virkelige livet, og ødelegge livet til unge gutter. 

Anonymkode: c80eb...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Prøvde å stole på henne. Det skjedde her hjemme hos oss, med døra til soverommet åpent, mens vi var i huset. Vi tok de på fersken. Det kunne skjedd utenfor huset, der har vi jo null kontroll. Hun har ikke hatt lov til å være hos han f.eks.

Vi har for pokker meg ikke godkjent det i det hele tatt, hva snakker du om. Ja, han brøt loven, men vi anmelder da ikke en gutt og ødelegger livet hans når hun og har vært med på det. Vi har snakket med de og han om det og hva konskvensene kan bli av å ha sex men mindreårig. Vi har og hatt mor her til samtale rundt det, men hvor mye hun bryr seg vet jeg ikke. Men det er en annen historie.

Og så vidt vi vet har de ikke hatt sex siden, ihvertfall ikke her i huset da døra må stå åpen, gardiner åpne eller lyset på og ikke ha dyna over seg. Men hva som har skjedd på utenfor huset vet vi jo ikke. For alt det man vet kan de ha hatt sex på do på kjøpesenteret. Håper da virkelig ikke det, men man vet jo ikke 100%.

Og jeg sitter virkelig ikke på min høye hest, vi har ikke latt noen overnatte hos hverandre.

Hi

Anonymkode: 89391...c13

Hvorfor tror du den seksuelle lavalder er satt til 16 år i utgangspunktet? Kan det være for å beskytte unge mennesker fra å slippe å ‘være med på det’? Kan det være for at barn og tenåringer opp til 16 år ikke anses å være samtykkekompetente? Hvor setter du grensen for at det er greit så lenge 14 åringen er med på det? Aldersforskjell på 2, 3, 5 år? 
 

Det er nesten umulig å forhindre noen å ha sex, men gutten skulle i det minste fått klar beskjed om at anmeldelse kom til å skje. 
 

Det som er mest rart med tråden din er at du stiller spørsmål ved andres valg når du ikke klarer å gjennomføre dine prinsipper på ditt eget barn engang. 

Anonymkode: 843a0...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor tror du den seksuelle lavalder er satt til 16 år i utgangspunktet? Kan det være for å beskytte unge mennesker fra å slippe å ‘være med på det’? Kan det være for at barn og tenåringer opp til 16 år ikke anses å være samtykkekompetente? Hvor setter du grensen for at det er greit så lenge 14 åringen er med på det? Aldersforskjell på 2, 3, 5 år? 
 

Det er nesten umulig å forhindre noen å ha sex, men gutten skulle i det minste fått klar beskjed om at anmeldelse kom til å skje. 
 

Det som er mest rart med tråden din er at du stiller spørsmål ved andres valg når du ikke klarer å gjennomføre dine prinsipper på ditt eget barn engang. 

Anonymkode: 843a0...8c5

Igjen, det er IKKKE greit i det hele tatt. Skjønner ikke hvor du leser at vi mener det. Mitt prinsipp er at de ikke får overnatte hos hverandre før hun er 16. At jeg ikke klarte å hindre at de hadde sex før det får jeg dessverre ikke gjort noe med nå. Vet ikke hva mer vi kunne gjort. Nekte henne å være med han? De hadde møtt hverandre uansett. Anmelde han, få skikkelig dårlig forhold til min datter resten av livet? Vi snakket om det at man kan velge å anmelde og burde gjøre det, men igjen, jeg syns det var litt langt å gå på en måte. Han/de fikk klar beskjed at dette ikke var greit.

Grensen er 16 år, skulle ønske at hun ventet til det så klart.

Hadde du anmeldt ditt eget barn hvis du visste han hadde hatt sex med ei under 16 år?

Anonymkode: 89391...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Igjen, det er IKKKE greit i det hele tatt. Skjønner ikke hvor du leser at vi mener det. Mitt prinsipp er at de ikke får overnatte hos hverandre før hun er 16. At jeg ikke klarte å hindre at de hadde sex før det får jeg dessverre ikke gjort noe med nå. Vet ikke hva mer vi kunne gjort. Nekte henne å være med han? De hadde møtt hverandre uansett. Anmelde han, få skikkelig dårlig forhold til min datter resten av livet? Vi snakket om det at man kan velge å anmelde og burde gjøre det, men igjen, jeg syns det var litt langt å gå på en måte. Han/de fikk klar beskjed at dette ikke var greit.

Grensen er 16 år, skulle ønske at hun ventet til det så klart.

Hadde du anmeldt ditt eget barn hvis du visste han hadde hatt sex med ei under 16 år?

Anonymkode: 89391...c13

Jeg hadde ikke anmeldt mitt barn da jeg ikke var den krenka part, men jeg hadde absolutt anmeldt en 16 åring som hadde sex med mitt barn på 14 år. Uten tvil. 

Anonymkode: 843a0...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde ikke anmeldt mitt barn da jeg ikke var den krenka part, men jeg hadde absolutt anmeldt en 16 åring som hadde sex med mitt barn på 14 år. Uten tvil. 

Anonymkode: 843a0...8c5

Hmm..spesielt. Så du hadde tillat at din 16 åring hadde sex med ei på 14 du da. 

Hi

Anonymkode: 89391...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hmm..spesielt. Så du hadde tillat at din 16 åring hadde sex med ei på 14 du da. 

Hi

Anonymkode: 89391...c13

Mitt ansvar er mine barn, ja. 

Anonymkode: 843a0...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Mitt ansvar er mine barn, ja. 

Anonymkode: 843a0...8c5

Ok, deg om det. Du lar din 16 år gamle gutt ha sex med 14 år gamle jenter og syns det er greit. Men hvis din 14 år gamle jente har sex med en på 16 da anmelder du han. Hvis du har den holdningen så ikke rart at 16 år gamle gutter har sex med 14 åringer, sån som har skjedd med min da.

Anonymkode: 89391...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må jo få ha sine regler som de ønsker. Mine var over 16 da de fikk ha overnatting, men det var mer tilfeldigheter enn regler 

Anonymkode: 8ad0f...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Ok, deg om det. Du lar din 16 år gamle gutt ha sex med 14 år gamle jenter og syns det er greit. Men hvis din 14 år gamle jente har sex med en på 16 da anmelder du han. Hvis du har den holdningen så ikke rart at 16 år gamle gutter har sex med 14 åringer, sån som har skjedd med min da.

Anonymkode: 89391...c13

Nei, jeg lar ikke min 16 åring ha sex med en 14 åring. Han er mer bevisst enn at det hadde skjedd. Men om det hadde skjedd hadde jeg ikke anmeldt han. Hadde en 16 åring hatt sex med min 14 åring, derimot, hadde jeg absolutt anmeldt. Jeg hadde i hvert fall ikke forsvart 16 åringen med at barnet var med på det! 

Anonymkode: 843a0...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...