Gå til innhold

Beklager, men er det noe positivt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

med å bli eldre? 
 

Tørre slimhinner både her og der. Munnen er tør som Sahara. Aldri vært plaget med urinveier nå er det hele tiden vondt og sårt. Og legen har ingenting for disse plagene. Hetetokter, hukommelsestap og synet blir bare dårligere og dårligere. Bort i nedstemt også. Vektøkning og vondter både her og der. Livet er herlig! 

Anonymkode: 2999d...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, så absolutt, rett og slett fordi alternativet må sies å være svært mye dårligere. 

Anonymkode: 210af...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. Masse godt liv på andre siden.

Anonymkode: 5bd05...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen har jo noe for dette. Du skal ikke ha det slik. Mange har nytte av hormoner. 

Anonymkode: bd04d...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En periode i overgangen kan være litt tøff,både psykisk og fysisk, men de fleste har god nytte av hormonplaster, har du prøvd det?

Overgangsalderen går over, og på andre siden er alle disse plagene borte.

Jeg har det helt utmerket 👍

Anonymkode: 4a488...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager. Hvor gammel er du?

Anonymkode: 317cb...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hormonterapi!!! Gå til spesialist, gynekologi, ikke fastlegen. Det rettet livet mitt. Masse hjelp å få!

Plaster eller piller .

Anonymkode: 05fe3...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I feel you! 

For oss som ikke tåler hormonpreparater er overgangsplagene helt grusomme. 

Jeg blir suicidal av syntetiske hormoner, så må bare leve med nattesvette (skifte på senga om natta), depresjon, vondter, tørre slimhinner. Håper det går seg til, men ser ikke akkurat positivt på de neste årene. 

Anonymkode: 6a092...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

I alle dager. Hvor gammel er du?

Anonymkode: 317cb...9f4

Antakelig i alder for mulig menipause, tror du ikke?

Anonymkode: 5bd05...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Antakelig i alder for mulig menipause, tror du ikke?

Anonymkode: 5bd05...5c4

Høres mer ut som 75

Anonymkode: 317cb...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Høres mer ut som 75

Anonymkode: 317cb...9f4

Et par år i drivhus hadde nok gjort deg godt. 

Anonymkode: 6a092...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

I feel you! 

For oss som ikke tåler hormonpreparater er overgangsplagene helt grusomme. 

Jeg blir suicidal av syntetiske hormoner, så må bare leve med nattesvette (skifte på senga om natta), depresjon, vondter, tørre slimhinner. Håper det går seg til, men ser ikke akkurat positivt på de neste årene. 

Anonymkode: 6a092...20a

Det går seg til, jeg lover. 

Jeg tåler heller ikke syntetiske hormoner, så jeg måtte også bare "stå den av".

Men det er endringene i hormoner kroppen reagerer på, før den venner seg til den nye hverdagen 

1 år var ganske ille, 1 år merket jeg det uten å være veldig plaget, også ble det greit.

Og husk at det er slett ikke alle som reagerer like kraftig på overgangen da, kanskje er du heldig.

Anonymkode: 4a488...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Høres mer ut som 75

Anonymkode: 317cb...9f4

Denne kommentaren er et strålende eksempel på den manglende kunnskapen om et tema som har vært gjemt, men heldigvis snakkes litt mer om nå: overgangsalderen! Når ...9f4 sier at HI "høres ut som 75", forteller det dessverre hvor lite vi kvinner selv vet om kvinnekroppen! Det er helt tragisk! At fastleger sier at det ikke finns hjelp, er om mulig enda verre!!

Overgangsalderen kan for mange starte i slutten av 30 årene, og gi alle disse plagene som beskrives her, over flere år. Men det finnes hormonbehandling, og mange får hjelp av naturpreparater. Fysisk aktivitet skal visstnok også være svært gunstig iflg en nyere forskningsrapport.

Tenk at det nærmest ikke finns litteratur, fagstoff, om dette som rammer 50 % av jordas befolkning, mens de ennå er unge og i fullt virke med jobb og familie! 

Anonymkode: 4709b...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Høres mer ut som 75

Anonymkode: 317cb...9f4

Hvis du tror at dette er sånt som kommer til å skje deg først når du er 75 så har du noen overraskelser i vente. For noen kommer det når de er 40, for andre når de er 50. Kroppen endres, hormoner endres, og med hormoner i endring så påvirker det en hel bråte med ting både fysisk og mentalt. Ting du ikke har kontroll over. Ting kvinner i uminnelige tider har måttet lide seg gjennom. Det er hjelp å få, men det betyr ikke at man ikke opplever noe av dette. Det er bare å forberede seg. Plutselig er du der du også, og sannsynligvis ca 25 år før du tror ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 
 

Jeg er ikke 75 år. Er helt i slutten av 40 årene. 
Godt at det er håp om at det kan bli bedre på sikt. 

Anonymkode: 2999d...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...