Gå til innhold

18-åring (snart 19) alene til København?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Datteren min på 18, som fyller 19 i sommer, ønsker å reise helt alene en helg til København på konsert. Hun har aldri vært i København tidligere, og er ikke vant til å reise alene. 
 

jeg innser at hun er myndig og vel så det, og at jeg derfor sånn sett ikke har noe jeg skulle ha sagt, men jeg må ærlig talt innrømme at jeg holder på å kveles ved tanken. Jeg har snakket med henne om hva bekymringene mine går ut på, og hun skjønner det, men mener selv at hun er voksen og klarer dette fint. 
 

Hun er selvstendig og fornuftig på mange måter, men hun har også ADHD og KAN være forholdsvis impulsiv (og til dels naiv) til tider. 
 

Jeg må derfor kalibrere meg litt opp mot andre foreldre, og høre hva dere hadde tenkt om saken? 
 

På forhånd takk for svar :-)!

Anonymkode: 7010c...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som du sier, du kan formelt ikke nekte. Men du kan så absolutt anbefale og gi råd. Formane kan du også, synes jeg. 

Noen mulighet for at hun inviterer med seg ei venninne? Det er jo en fordel å være to. 

Min 19-åring ville klart seg helt fint på en slik tur, men mor ville vært "fra seg" av bekymring inntil "barnet" var trygt tilbake under mine vinger. 

 

Anonymkode: 8dd66...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt å ikke ha oppdratt henne til å klare seg selv. Mine har reist alene fra de var 17, selv dro jeg alene på interrail da jeg var atten og mannen reiste til Berlin (hvor familien hans kom fra på 1800-tallet, men uten å ha familie der nå) som sekstenåring for å oppleve byen de kom fra. Det handler om trygghet og livsdyktighet.

Anonymkode: a3aa1...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Dumt å ikke ha oppdratt henne til å klare seg selv. Mine har reist alene fra de var 17, selv dro jeg alene på interrail da jeg var atten og mannen reiste til Berlin (hvor familien hans kom fra på 1800-tallet, men uten å ha familie der nå) som sekstenåring for å oppleve byen de kom fra. Det handler om trygghet og livsdyktighet.

Anonymkode: a3aa1...04a

Så full of yourself du er da.

Anonymkode: fdf5e...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dumt å ikke ha oppdratt henne til å klare seg selv. Mine har reist alene fra de var 17, selv dro jeg alene på interrail da jeg var atten og mannen reiste til Berlin (hvor familien hans kom fra på 1800-tallet, men uten å ha familie der nå) som sekstenåring for å oppleve byen de kom fra. Det handler om trygghet og livsdyktighet.

Anonymkode: a3aa1...04a

Men så flinke dere er da! Hjelper ikke hi så mye, da 😂

Hi - København er vel en ganske trygg førstegangsreise, selv om det alltid er skummelt å sende barna alene ut i verden. Min sønn tok sin første utenlandstur alene til Kina som 19 åring! Da var ikke jeg så høy i hatten, men det gikk bra. 

Anonymkode: 41551...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener. Min snart 20 år gamle datter med udiagnostisert adhd er ekstremt naiv, verdensmester og ikke redd noe! Så jeg var livredd første gang hun skulle på tur (med ei venninne). Men det gikk bra, da. De gjorde mye jeg ikke ville godtatt, men de klarte seg. Tror vi bare må stole på at det går fint, og heller være støttende om det ikke går 

Anonymkode: fa44c...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har sagt at så lenge de bor hjemme, så har vi mye å si. Flytter de hjemmefra er de voksne nok til å ta helt egne valg (selv om vi alltid er tilgjengelige for råd).

så jeg hadde nektet henne å reise helt alene. Ho må finne en venn å ta med seg. I tillegg ville jeg gitt beskjed om meldeplikt til meg feks en gang på dagtid og når ho skal legge seg.

Dersom ho ikke er veldig reisevant, så er ikke utland og stor konsert det første man reiser på helt alene.

for ordensskyld: mine barn har reist mye med oss foreldre og også alene i Norge. De er pålitelige og selvstendige, uten diagnoser. Verden er anderledes nå enn da vi var ungdom, så det kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 6b0fe...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner hva du mener. Min snart 20 år gamle datter med udiagnostisert adhd er ekstremt naiv, verdensmester og ikke redd noe! Så jeg var livredd første gang hun skulle på tur (med ei venninne). Men det gikk bra, da. De gjorde mye jeg ikke ville godtatt, men de klarte seg. Tror vi bare må stole på at det går fint, og heller være støttende om det ikke går 

Anonymkode: fa44c...17f

Altså, enten har man adhd eller så har man det ikke. Ikke velg å sykeliggjøre datteren din.

Anonymkode: a3aa1...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi har sagt at så lenge de bor hjemme, så har vi mye å si. Flytter de hjemmefra er de voksne nok til å ta helt egne valg (selv om vi alltid er tilgjengelige for råd).

så jeg hadde nektet henne å reise helt alene. Ho må finne en venn å ta med seg. I tillegg ville jeg gitt beskjed om meldeplikt til meg feks en gang på dagtid og når ho skal legge seg.

Dersom ho ikke er veldig reisevant, så er ikke utland og stor konsert det første man reiser på helt alene.

for ordensskyld: mine barn har reist mye med oss foreldre og også alene i Norge. De er pålitelige og selvstendige, uten diagnoser. Verden er anderledes nå enn da vi var ungdom, så det kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 6b0fe...3e8

Selvsagt kan den  det. 

Anonymkode: a3aa1...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi har sagt at så lenge de bor hjemme, så har vi mye å si. Flytter de hjemmefra er de voksne nok til å ta helt egne valg (selv om vi alltid er tilgjengelige for råd).

så jeg hadde nektet henne å reise helt alene. Ho må finne en venn å ta med seg. I tillegg ville jeg gitt beskjed om meldeplikt til meg feks en gang på dagtid og når ho skal legge seg.

Dersom ho ikke er veldig reisevant, så er ikke utland og stor konsert det første man reiser på helt alene.

for ordensskyld: mine barn har reist mye med oss foreldre og også alene i Norge. De er pålitelige og selvstendige, uten diagnoser. Verden er anderledes nå enn da vi var ungdom, så det kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 6b0fe...3e8

Danmark kan da knapt regnes som utland. 

Anonymkode: 41551...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner bekymringen, men 18-åringer trenger å reise og oppleve. At hun vil reise alene signaliserer vel at hun føler seg trygg. Og København er en trygg by. Gå litt gjennom hva hun tenker å gjøre, hvor hun skal bo, hvor konserten er , og se på det sammen. Har hun en god plan så ønsk henne god reise. Men foreslå gjerne om hun vil reise med en venninne.

Anonymkode: 79c2c...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Altså, enten har man adhd eller så har man det ikke. Ikke velg å sykeliggjøre datteren din.

Anonymkode: a3aa1...04a

Jeg sykeliggjør ingen. Slutt å bland deg i en samtale om du ikke har noe vettugt å komme med. 

Anonymkode: fa44c...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...