Gå til innhold

Fantasien løper løpsk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser for meg ulykker, kriser og worste case senario mange ganger daglig. Å kræsje, at jeg kjører det ene bilhjulet utfor kanten, at barnet mitt faller ned en skrent, eller katten får kjellerlemmen i hodet…

Hva er dette? 

Anonymkode: 7fdd8...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Generalisert angstlidelse? 

Anonymkode: 38df7...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk kjerring... 

Anonymkode: 83a1d...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg ser for meg ulykker, kriser og worste case senario mange ganger daglig. Å kræsje, at jeg kjører det ene bilhjulet utfor kanten, at barnet mitt faller ned en skrent, eller katten får kjellerlemmen i hodet…

Hva er dette? 

Anonymkode: 7fdd8...87b

Kan være generalisert angst eller OCD. 
 

Kjenner du deg igjen i noe her?

https://www.metakognitivterapi-oslo.no/behandling/ocd-tvangslidelse

Anonymkode: c8549...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angst ja. Det kan behandles, så du slipper å ha det slik. Be om henvisning til psykiatrien asap. 

Anonymkode: ea3ce...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke være angst. Det kommer an på hvordan det preger deg. Unngår du å gjøre ting fordi du er redd? Går det utover humør og relasjoner? 
Jeg gjør også det der. Mange ganger daglig. Men jeg samler meg raskt og går videre til neste øyeblikk. Jeg er faktisk ganske generelt ganske unevrotisk, går uredd inn i situasjoner og er veldig glad i hverdagen. Så jeg aner ikke hva jeg skulle gjort i terapi. Men jeg «ser», som deg, fæle scenarioer mange ganger i løpet av dagen. 

Anonymkode: 78a1d...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Typisk kjerring... 

Anonymkode: 83a1d...21b

Typisk «livets harde skole»

Anonymkode: c8549...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuft!

Så lenge du bruker tankene til å ta gode valg, lukker kjellerlemmen og ikke lar dmå barn leke ved en farlig skrent, er det som det skal være. 

Anonymkode: f86cb...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det er tvangstanker, men grunnen til at du har dem kan ha flere ulike årsaker. Det kan være redsel for sorg og frykt, ubehagelige og vonde følelser. Det kan være at du ubevisst tenker at du fortjener at vonde ting og ulykker skjer deg, og det kan noen ganger bety et ubevisst ønske om at det man har tvangstanker om, skal skje. Det kan være traumer som ligger bak dem osv osv.

Hvis de hemmer deg i hverdagen så bør du jo få behandling, og det kan også være lett å behandle. 

Endret av ReneRene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...