Gå til innhold

Hvordan møte en deprimert venn med medfølelse, uten å bli spist opp?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ei venninne, flott og fantastisk person, men det er noen mørke sider som tar mye plass i perioder. Akkurat nå er det mye. Svigerforeldrene, mann, barn, jobb. Alt er vanskelig, ingen forstår. Har svart på mer enn en telefon hvor verden er i grus, forsøker å fokusere på hva du kan gjøre noe med, hva du har å tilby, hvorfor du betyr mye. Men det er det samme, om igjen og om igjen. Jeg vet snart ikke hva jeg skal si, jeg vet de rundt forsøker så godt de kan ut fra hva de forstår. Perfekte er de ikke, men det er jo utopisk. 
 

Hva gjør man egentlig, når noen er på randen omtrent hele tiden. Tidvis ganske urimelige ovenfor andre, men allikevel så sårbar? 

Anonymkode: d6690...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min hadde i noen år en kjæreste som er bipolar, og jeg så det samme hos han som du nå erfarer. Han ble helt oppbrukt.

Det jeg sa til han var at han må sette grenser for å beskytte seg selv også. Det gjør han best ved å ikke være psykologen hennes. Vær en empatisk og forståelsesfull partner, men ikke psykolog. Bli enige i gode perioder om at når det kommer en dårlig så må han si ifra om at hun må søke hjelp hos profesjonelle. Ikke la det tappe han og forholdet helt.

De klarte det ikke da, og forholdet endte. Han var for "svak" til å være en god partner for henne, han ble dratt ned istedenfor å støtte henne opp, og det ble slutt.

Jeg tenker at det samme gjelder deg. Skal vennskapet vare må du sette grenser. Du er venn og ikke psykolog. Du skal selvfølgelig anerkjenne at hun har det tungt og vanskelig, men du skal ikke la henne trekke deg ned.

Det må være rom for at du er ærlig og si at du skjønner nå at dette er psykisk sykdom som farger hverdagen hennes og hun må ha hjelp fra profesjonelle 

 

Anonymkode: adf6a...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta det personlig eller projiser. Ikke si så mye, for det går ikke inn uansett.Still heller spørsmål som " hva tenker du vil hjelpe?" La det være opp til henne å finne ut av, for folk kan sant og si kun hjelpe seg selv, men lettere fra venner som stiller riktige spørsmål. 

Og så kan du jo komme med forslag om noen mer lystbetonte aktiviteter.

Anonymkode: e4a3d...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva kjærlighetsspråket hennes er? Mine er «acts of service» og «gift giving». De gangene jeg sliter, har jeg ei venninne som alltid inviterer ut på noe, kino/cafe/spa el.l. Hun planlegger og kjører, også spanderer hun en liten ting, f.eks. en kaffe/øl/bolle, resten betaler jeg selvsagt selv. Det gir meg så utrolig mye av glede, tilhørighet og følelsen av å bli sett. Også har vi en regel; de første 20 min av bilturen har jeg lov å bruke henne som psykolog, resten av tiden skal kun være oss. 

Anonymkode: d7f53...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Vet du hva kjærlighetsspråket hennes er? Mine er «acts of service» og «gift giving». De gangene jeg sliter, har jeg ei venninne som alltid inviterer ut på noe, kino/cafe/spa el.l. Hun planlegger og kjører, også spanderer hun en liten ting, f.eks. en kaffe/øl/bolle, resten betaler jeg selvsagt selv. Det gir meg så utrolig mye av glede, tilhørighet og følelsen av å bli sett. Også har vi en regel; de første 20 min av bilturen har jeg lov å bruke henne som psykolog, resten av tiden skal kun være oss. 

Anonymkode: d7f53...190

Ja, men samtidig har jeg tre små barn og turnus, rekker knapt å gå på do selv i hverdagen 🥵 Dette skjer ikke en sjelden gang, det er ofte, om ikke skulle jeg så klart funnet plass til det. 

Anonymkode: d6690...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Sønnen min hadde i noen år en kjæreste som er bipolar, og jeg så det samme hos han som du nå erfarer. Han ble helt oppbrukt.

Det jeg sa til han var at han må sette grenser for å beskytte seg selv også. Det gjør han best ved å ikke være psykologen hennes. Vær en empatisk og forståelsesfull partner, men ikke psykolog. Bli enige i gode perioder om at når det kommer en dårlig så må han si ifra om at hun må søke hjelp hos profesjonelle. Ikke la det tappe han og forholdet helt.

De klarte det ikke da, og forholdet endte. Han var for "svak" til å være en god partner for henne, han ble dratt ned istedenfor å støtte henne opp, og det ble slutt.

Jeg tenker at det samme gjelder deg. Skal vennskapet vare må du sette grenser. Du er venn og ikke psykolog. Du skal selvfølgelig anerkjenne at hun har det tungt og vanskelig, men du skal ikke la henne trekke deg ned.

Det må være rom for at du er ærlig og si at du skjønner nå at dette er psykisk sykdom som farger hverdagen hennes og hun må ha hjelp fra profesjonelle 

 

Anonymkode: adf6a...3f8

Takk for gode innspill 

Anonymkode: d6690...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det viktigste ikke er å forsøke å løse problemene hennes. Ikke fortell hva hun kan gjøre annerledes. Bare forstå. Selv om du ikke forstår, så forstå likevel

Anonymkode: f07b4...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du er en venn ❤️

Anonymkode: e7c3f...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ja, men samtidig har jeg tre små barn og turnus, rekker knapt å gå på do selv i hverdagen 🥵 Dette skjer ikke en sjelden gang, det er ofte, om ikke skulle jeg så klart funnet plass til det. 

Anonymkode: d6690...e6f

Leste ikke alt før jeg svarte. Dropp henne du har nok med ditt. 

Anonymkode: e7c3f...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror det viktigste ikke er å forsøke å løse problemene hennes. Ikke fortell hva hun kan gjøre annerledes. Bare forstå. Selv om du ikke forstår, så forstå likevel

Anonymkode: f07b4...829

Dette tenker jeg også. Ikke gi råd og løsninger. Det er lov å si at det er vanskelig for deg å forstå fullt og helt, men at du kan lytte. 

Anonymkode: a026e...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ja, men samtidig har jeg tre små barn og turnus, rekker knapt å gå på do selv i hverdagen 🥵 Dette skjer ikke en sjelden gang, det er ofte, om ikke skulle jeg så klart funnet plass til det. 

Anonymkode: d6690...e6f

Mener du det er ofte at hun ringer deg, eller at det er hun har hatt mange slike depressive perioder hvor hun ringer? Du har lov til å si at du er hennes venn, men at hun i tillegg må snakke med en profesjonell hjelper.

Anonymkode: a026e...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Mener du det er ofte at hun ringer deg, eller at det er hun har hatt mange slike depressive perioder hvor hun ringer? Du har lov til å si at du er hennes venn, men at hun i tillegg må snakke med en profesjonell hjelper.

Anonymkode: a026e...b58

Begge deler 😔

Anonymkode: d6690...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...