Gå til innhold

Er det bare meg som synes dette er litt merkelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en gjeng på jobb som har felles-lunsj. Når noen har bursdag, så blir dette markert med kake eller is. Veldig hyggelig synes jeg. Det som er litt rart, er at alle mannfolka spiser dette, men det er kun jeg av damene som spiser. De andre fire damene spiser aldri verken kake eller is, uansett hva som feires. Om det er avslutninger, bursdager, jul eller andre ting. Aldri. Ingen av dem har allergier, og alle liker det, men sier de vil holde vekta. 

Hver sin lyst og valg selvsagt, men når noe skal markeres en gang innimellom (det er ikke ofte), så sitter de der og nipper til kaffekoppene sine og sender fatet videre. Jeg synes det er litt ufint, når man har med seg en kake på jobb og ingen i teamet vil spise. Går det virkelig ikke an å ta ett lite stykke, bare for begivenhetens skyld liksom? 

Anonymkode: cb239...af7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes sånt er litt ufint. Man kan jo undres på hva de hadde tenkt dersom de selv hadde hatt gjester hjemme, som ikke ville forsyne seg av bursdags-kaken. Noen har brukt tid og energi på å bake den. Hvorfor i all verden ikke ta et bitte-lite stykke? 

Skrevet

Jeg syns ikke at det er merkelig siden kvinner blir dømt ut fra utseendet og ut fra hvordan de tar vare på seg selv. Derfor kan jeg ikke si at det er ufint, og spesielt ikke i en slik setting.

Anonymkode: d25a1...095

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns ikke at det er merkelig siden kvinner blir dømt ut fra utseendet og ut fra hvordan de tar vare på seg selv. Derfor kan jeg ikke si at det er ufint, og spesielt ikke i en slik setting.

Men det gjelder jo for menn også. Det er bare så besynderlig at alle mennene tar litt, og ingen av damene - utenom meg. 

Skrevet

Det er egentlig rimelig ufint. Det går an å ta en bitteliten kakebit uten at det velter noen som helst plan. 

Anonymkode: ed275...730

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Så damene er usikre på seg selv og sitt uteseende mener du, og derfor ikke forsyner seg? 

Skrevet

Men det gjelder jo for menn også. Det er bare så besynderlig at alle mennene tar litt, og ingen av damene - utenom meg. 

Jeg har til gode å høre en mann baksnakker eller kritiserer en annen mann for at han ikke er slank nok, og sladrer om hvorfor. Kvinner derimot, det har jeg jeg hørt de gjøre flere ganger enn jeg orker telle, pluss at de er mange ganger mer selvkritiske også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har til gode å høre en mann baksnakker eller kritiserer en annen mann for at han ikke er slank nok, og sladrer om hvorfor. Kvinner derimot, det har jeg jeg hørt de gjøre flere ganger enn jeg orker telle, pluss at de er mange ganger mer selvkritiske også. 

Så du tenker det hele bunner ut i usikkerhet? 

Skrevet

Jeg er over 50 år og har aldri hørt noen kritisere noen for å være for tykke. Hva slags usikre mennesker omgir du deg med?

Anonymkode: 038f6...74b

Skrevet

Jeg har aldri, noen sinne, hørt noen baksnakke andre, verken kvinner eller menn, for ikke å være slank nok. I hvert fall ikke siden jeg var ferdig på ungdomsskolen. Normalt oppegående folk baksnakker ikke folk pga vekt og kropp.

Anonymkode: e8308...7b5

Skrevet

Så du tenker det hele bunner ut i usikkerhet? 

Bare les hva jeg skriver rett ut uten å tolke, for det er akkurat det jeg mener. Ordrett altså. 

Skrevet

Det er usosialt.

Anonymkode: 4d5c1...34b

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Bare les hva jeg skriver rett ut uten å tolke, for det er akkurat det jeg mener. Ordrett altså. 

Vel, jeg tenker at dette kanskje ikke stemmer for de godt voksne damene jeg jobber sammen med. Det er derfor jeg synes det er så merkelig. 

Skrevet

Jeg er over 50 år og har aldri hørt noen kritisere noen for å være for tykke. Hva slags usikre mennesker omgir du deg med?

Da har du kanskje ikke vært her på forumet eller andre forum, da det er et kjent problem at overvektige føler seg diskriminerte også hos helsepersonell, og det er blitt tatt opp og kommentert utallige ganger. Dette handler altså ikke om hvem jeg omgir meg med, men om et ganske så vanlig problem.

Skrevet

Da har du kanskje ikke vært her på forumet eller andre forum, da det er et kjent problem at overvektige føler seg diskriminerte også hos helsepersonell, og det er blitt tatt opp og kommentert utallige ganger. Dette handler altså ikke om hvem jeg omgir meg med, men om et ganske så vanlig problem.

Du skriver at kvinner blir kritisert og baksnakket. Det er noe helt annet enn at overvektige av begge kjønn kan oppleve diskriminering. Du får bestemme deg for hva du egentlig mener. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

At en lege sier til en person at han/hun bør slanke seg for helsas del et noe helt annet enn at kolleger sitter og baksnakker en annen kollega fordi han/hun har spist kake, altså.

Anonymkode: e8308...7b5

Skrevet

Vi hadde ei på jobb som ikke smakte på kakene kolleger hadde med,fordi hun ikke visste hvordan kjøkkenet deres så ut(vasket/ikke vasket) . Samtidig ble hun fornærmet hvis vi ikke smakte på hennes kake😅

Anonymkode: 9797d...86f

Skrevet

Du skriver at kvinner blir kritisert og baksnakket. Det er noe helt annet enn at overvektige av begge kjønn kan oppleve diskriminering. Du får bestemme deg for hva du egentlig mener. 

Skal det være så vanskelig¸ så stikk innom Norges største forum hvor sladder om andre helst kvinnelige influensere har eget underforum. Tell alle kommentarer som handler om hvordan kroppen deres ser ut.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Skal det være så vanskelig¸ så stikk innom Norges største forum hvor sladder om andre helst kvinnelige influensere har eget underforum. Tell alle kommentarer som handler om hvordan kroppen deres ser ut.

Og der ga du meg jo svar på hvilke mennesker du omgir deg med. Jeg er aldri på slike forum. 

Skrevet

Jeg er en av de som sender kakefatet videre eller ikke forsyner meg av sjokolade på jobb, og jeg har mine grunner for det som ikke alle trenger å vite i jobbsammenheng.  Nå har jeg ikke spist søtsaker på åresvis, og blir faktisk uvel og dårlig av kaker og godteri om jeg tar meg et stykke. 

Anonymkode: 0087b...155

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er en av de som sender kakefatet videre eller ikke forsyner meg av sjokolade på jobb, og jeg har mine grunner for det som ikke alle trenger å vite i jobbsammenheng.  Nå har jeg ikke spist søtsaker på åresvis, og blir faktisk uvel og dårlig av kaker og godteri om jeg tar meg et stykke. 

Anonymkode: 0087b...155

Den ser jeg. Men jeg vet at disse damene spiser sånt ellers. Hun ene har et sjokolade-lager i skuffen sin, og to av dem er rimelig overvektige så de kan jo umulig være så restriktive på usunn mat eller sukker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og der ga du meg jo svar på hvilke mennesker du omgir deg med. Jeg er aldri på slike forum. 

Man omgir seg ikke med mennesker på et forum. Man holder seg orientert på hva andre enn sin egen krets snakker om, hvis man ser poenget i det. Du kan forøvrig godt også følge med i helt vanlige aviser hvor det er massiv info om slanking og hvordan se best mulig ut, og ikke minst alle kostholdsråd hvor flere også kritiserer inntak av usunn mat som både kaker og is. Det er jo ikke feil å ikke følge med på alt, men det kan jo bli et problem når du og andre tror at det man ser, hører og vet kommer fra kun nærmiljø. Jeg tror vel det er fullt mulig at Hi sine kvinnelige kollegaer har fått med seg det bla jeg har, og derfor holder seg unna kaker og is.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Den ser jeg. Men jeg vet at disse damene spiser sånt ellers. Hun ene har et sjokolade-lager i skuffen sin, og to av dem er rimelig overvektige så de kan jo umulig være så restriktive på usunn mat eller sukker. 

Og akkurat her understreket du poenget mitt som noen ikke helt lett så her. Takk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Og akkurat her understreket du poenget mitt som noen ikke helt lett så her. Takk.

Hvordan mener du jeg understreker poenget ditt ved å påpeke fakta? Det er overhodet ingen på jobb som diskriminerer eller mobber noen for sitt utseende. Jeg selv er overvektig, men jeg forsyner meg på lik linje med mennene på jobb. Hvorfor skulle jeg ikke det? Det er ingen som henger noen ut for at de tar til seg kake eller is i lunsjen. Det at jeg skriver at to av damene er overvektige, er for å beskrive at de ikke er sylfider som er opptatt av strenge dietter. De forteller også ofte at de baker hjemme, så jeg vet jo at de ikke er imot sukker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Man omgir seg ikke med mennesker på et forum. Man holder seg orientert på hva andre enn sin egen krets snakker om, hvis man ser poenget i det. Du kan forøvrig godt også følge med i helt vanlige aviser hvor det er massiv info om slanking og hvordan se best mulig ut, og ikke minst alle kostholdsråd hvor flere også kritiserer inntak av usunn mat som både kaker og is. Det er jo ikke feil å ikke følge med på alt, men det kan jo bli et problem når du og andre tror at det man ser, hører og vet kommer fra kun nærmiljø. Jeg tror vel det er fullt mulig at Hi sine kvinnelige kollegaer har fått med seg det bla jeg har, og derfor holder seg unna kaker og is.

At man holder seg unna influensere og forum som diskuterer dem betyr da ikke at man kun får informasjon fra nærmiljøet. Du altså 😂

At det er stort fokus på slanking og sunt kosthold er også noe helt annet enn å baksnakke andres vekt. Du skriver at du ofte opplever at andre gjør det, da må man få stille spørsmål om miljøet rundt deg. 

Jeg har jobbet i både kvinne- og mannsdominert miljø, og har aldri opplevd at noen kritiserer andres vekt eller utseende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...