Gå til innhold

Tema om andres vurderingsevne/ forståelse i " Snakk med Silje"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Så på Silje Thorstensen og Wolfgang Wee hvor de snakket om hvordan folk kan bli møtt på nettet av noe man har ytret, eller at det blir reagert på hvilke gjester de har. Wolfgang sa at han ikke bryr seg, og han mente også at når man blir opprørt av slike påstanderandre kommer med, så føler en seg truffet på et eller annet plan. Silje som er spesialpsykolog sa at hun kunne reagere fordi hun kan være redd noen vil tro på det som blir stående uten at hun kommenterer, og at hun har svart i noen tilfeller at de ilegger henne holdninger og meninger hun ikke har. Wolfgang ser ikke noe poeng i å kommentere og stilte spørsmål til at hun var redd for hva noen skulle tro.

Wolfgang har iq på over 130 mens Silje må ha en del kunnskap om mennesker. 

Hvem av de to er du enig med, og hvordan reagerer du selv i samme situasjon?  

Anonymkode: 2c62f...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Så på Silje Thorstensen og Wolfgang Wee hvor de snakket om hvordan folk kan bli møtt på nettet av noe man har ytret, eller at det blir reagert på hvilke gjester de har. Wolfgang sa at han ikke bryr seg, og han mente også at når man blir opprørt av slike påstanderandre kommer med, så føler en seg truffet på et eller annet plan. Silje som er spesialpsykolog sa at hun kunne reagere fordi hun kan være redd noen vil tro på det som blir stående uten at hun kommenterer, og at hun har svart i noen tilfeller at de ilegger henne holdninger og meninger hun ikke har. Wolfgang ser ikke noe poeng i å kommentere og stilte spørsmål til at hun var redd for hva noen skulle tro.

Wolfgang har iq på over 130 mens Silje må ha en del kunnskap om mennesker. 

Hvem av de to er du enig med, og hvordan reagerer du selv i samme situasjon?  

Anonymkode: 2c62f...c27

Silje har mest samnsynlig også høy iq, i tillegg har hun fagkunnskap om dette. Og med fagkunnskap så vet man at det er en myte at de som reagerer føler seg truffet. Folk er ulike.

Anonymkode: aceb4...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Silje har mest samnsynlig også høy iq, i tillegg har hun fagkunnskap om dette. Og med fagkunnskap så vet man at det er en myte at de som reagerer føler seg truffet. Folk er ulike.

Anonymkode: aceb4...665

Nå er det langt fra sånn at de med fagkunnskap er enige om alt. Det er en veldig banal forestilling, og hvis de hadde vært det kunne vi jo ikke hatt tillit til dem, da de må kunne tenke selvstendig med basis i det de lærer. Du kan oppsøke tre forskjellige psykologer som er uenige i en diagnose du måtte ha. Forøvrig har jeg inntrykk av at Silje nettopp tenker selvstendig og også kan være kritisk til en del som hun også gir uttrykk for. Jeg presenterte akkurat denne problemstillingen ut fra en kontekst, så det ville jo vært fint om det var mulig å holde seg til akkurat dette, og også kanskje svare på spørsmålet.

Anonymkode: 2c62f...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg ble voksen og trygg i meg selv har jeg ikke lenger ett behov for og forsvare og forklare meg slik jeg ofte gjorde før. Det handlet aldri om at noen traff en nerve, mer at jeg var livredd for at noen fikk feil inntrykk. Det er ikke noe jeg lenger bryr meg om

Anonymkode: 42a1f...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har IQ på 130 selv (tatt Mensa sin test), men det hjelper meg ikke så veldig i sosiale relasjoner. Jeg har nok ikke så høy EQ…

Jeg kan derimot ta meg nær av ting og være usikker og bekymra. Har blitt bedre i trettiårene, men det er fortsatt et problem.

Jeg hadde en vanskelig barndom med en psykisk syk mor. Jeg synes ikke det var vanskelig å få A på mastergraden min, men jeg synes det er veldig vanskelig med medmenneskelige relasjoner. Skulle vel heller hatt det motsatt.

Anonymkode: 85ab6...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Etter at jeg ble voksen og trygg i meg selv har jeg ikke lenger ett behov for og forsvare og forklare meg slik jeg ofte gjorde før. Det handlet aldri om at noen traff en nerve, mer at jeg var livredd for at noen fikk feil inntrykk. Det er ikke noe jeg lenger bryr meg om

Anonymkode: 42a1f...aae

Takk for det jeg betrakter som et ærlig svar.

Anonymkode: 2c62f...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har IQ på 130 selv (tatt Mensa sin test), men det hjelper meg ikke så veldig i sosiale relasjoner. Jeg har nok ikke så høy EQ…

Jeg kan derimot ta meg nær av ting og være usikker og bekymra. Har blitt bedre i trettiårene, men det er fortsatt et problem.

Jeg hadde en vanskelig barndom med en psykisk syk mor. Jeg synes ikke det var vanskelig å få A på mastergraden min, men jeg synes det er veldig vanskelig med medmenneskelige relasjoner. Skulle vel heller hatt det motsatt.

Anonymkode: 85ab6...df2

Ok. Jeg skjønner. Nå kommer det litt an på for meg. I begynnelsen da jeg var her tenkte jeg at "faen, dette er jo helt feil, og kan ikke bli stående uimotsagt. Jeg ble fryktelig provosert av det jeg kaller umoden dumhet- altså at med litt mer hjernearbeid ville de tenkt i fem minutter. Så orienterer en seg og er trygg på at en har skrevet nok til at de som gidder å tenke selvsagt forstår, så da har jeg ignorert mer og mer. Jeg vet det ofte treffer og går inn for jeg vet at jeg ikke er dum og har jo et nettverk utenfor her. Man får selvsagt tilbakemeldinger fra flere hold. Jeg slutter mer om mer å kommentere, men har en tendens til å bli arrogant når folk fremstår umodne. 

Nå skal jeg selvsagt ikke si mot deg i din oppfattelse av deg selv, men jeg undres om du har så mye lavere eq. Eller om det rett og slett er at du ikke alltid får forventet respons. Det betyr altså ikke at du ikke gjør deg forstått, men at andre KAN føle seg underlegne. Det er ikke ditt problem. Det er en myte blant mange at iq og eq ikke harmoniserer. Faktisk har mer intelligente mer forståelse av andre, men problemet kan være mange på forståelse fra andre. 

Anonymkode: 2c62f...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...