Gå til innhold

Hage og plantedamer, hjelp?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter skilsmisse hvor jeg måtte forlate mitt fantastiske hus, bor jeg nå i et enderekkehus med barna. Det er vel og bra, men jeg liker ikke at det er så lite privatliv utendørs. Har en overbygget terrasse med utgang fra soverommet mitt, men jeg sitter på utstilling for de som bor i rekken tvers over. Min rekke ligger litt høyere enn rekken foran, så føler at jeg sitter på en scene og de ser på meg. For meg er det viktig med litt privatliv.  
 

Trenger derfor litt skjerming. Vil ikke sette opp levegg eller vindskjerm. Trenger lys og luft. Jeg har bygget en plantekasse som er 3 meter lang, som skal stå i fronten av terrassen. Men hva skal jeg plante oppi? Vil ha noen høye busker e.l som skjermer litt for innsyn, samtidig som de skaper stemning. Forslag? 

Anonymkode: 79f39...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Popcorngress

Anonymkode: 66efb...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den dyp nok til at du kan plante bøk? Den blir jo ikke tett i år eller neste år, men så vil det jo begynne å hjelpe. 

Anonymkode: 52bde...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette et espaljer oppi kassa? Det selger de på Plantasjen, Jula, Biltema og overalt egentlig.

Så kan du plante noe klatrende som vokser fort. Bønner, sukkererter og slike ting vokser veldig fort, men du har også flottere blomster som klimatis o.l.

Anonymkode: d740f...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva med å sette et espaljer oppi kassa? Det selger de på Plantasjen, Jula, Biltema og overalt egentlig.

Så kan du plante noe klatrende som vokser fort. Bønner, sukkererter og slike ting vokser veldig fort, men du har også flottere blomster som klimatis o.l.

Anonymkode: d740f...8a2

*klematis 

Anonymkode: d740f...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hva med å sette et espaljer oppi kassa? Det selger de på Plantasjen, Jula, Biltema og overalt egentlig.

Så kan du plante noe klatrende som vokser fort. Bønner, sukkererter og slike ting vokser veldig fort, men du har også flottere blomster som klimatis o.l.

Anonymkode: d740f...8a2

Støtter, noe lignende gjorde vi for skjerming. Vi planta humle, den vokser veldig fort.

Anonymkode: e2b51...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gode forslag her. Eller hva med bambus? Noen typer vokser raskt og kan klare seg i en plantekasse. De gir en fin rasling i vinden.

Anonymkode: 9922e...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par bambus i hver ende og et espalje i midten med humle. Humle vokser kjemperaskt og dekker innsyn på no time. Bambus er vintergrønn. Evt kan du plante humle i kombinasjon med klematis eller kaprifol.

Noen stauder og litt sommerblomster innimellom og du har en oase.

Anonymkode: 7073a...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha busker så er syrinhortensia nydelig, men det bør være litt størrelse på kassa om de skal klare vinteren. De vokser forholdsvis fort. Hagehortensia og klokkebusk har jeg også sett at noen har i plantekasse og de ser ut til å trives. Ellers slår jeg et slag for nyttevekster. Båre rips og solbær kan du ha i kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt av en intro, bare for å spørre om hva slags planter som kan skjerme for innsyn 😂

Jeg ville gått for tuja, så har du skjerming med det samme. 

Anonymkode: 33ba5...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...