Gå til innhold

Sertifikat


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har dere barn som har tatt eller holder på med sertifikat? Har dere pekepinn på hvor mye det koster/kostet? 
Tar/tok de manuell eller automatisk? Og øvelsekjørte de mye? Takk for svar! 

Anonymkode: 4582c...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

To som har tatt på automat. Begge hadde lappen på lett motorsykkel og vært mye i trafikken i årene før den ble tatt.

Mellom 21. og 23.000 kostet det. Ingen av dem hadde flere kjøretimer enn de obligatoriske pluss oppvarming før oppkjøring. 

Tror man gjennomsnittlig må regne med mellom 30 og 40.000 faktisk.

Var heldig med mine to akkurat der

 

Anonymkode: f67c7...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en som tok manuelt i år. Hun øvelseskjøre over 2000 km, men så mye hadde ikke vært nødvendig for å stå. Jeg tror hun hadde mellom 5 og 10 timer på kjøreskole i tillegg til det obligatoriske. Totalsummen har jeg ikke regnet ut.

Anonymkode: dc312...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre at rundt 40 000 er vanlig, på et foreldrekurs med Statens Vegvesen. Det er Oslo hvor trafikken er mer kompleks. 

Anonymkode: 274d1...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 30 000 kroner, inkludert alt obligatorisk, teoriprøven, oppkjøring osv. og noen få kjøretimer utenom. De tok automat og har øvelseskjørt mye med oss. 

Anonymkode: 08151...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 30’ , vi øvekjørte en god del, de tok manuell. 

Anonymkode: b1636...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min tok manuell. Ble kanskje 10 timer over det obligatoriske. Baller fort på seg når kjørelæreren alltid foreslo dobbelttime. Har ikke regnet på det. Tror minst 40000 kroner.

Anonymkode: 579d8...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tok automat for halvannet år siden. Tok bare det obligatoriske pluss 2 timer. Kosta 32.000

Anonymkode: 26674...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste vår tok sertifikat nå i april. Det kostet rundt 30.000,- 
Hun valgte automat og har ikke hatt mange ekstra kjøretimer enn det obligatoriske, men øvelseskjørt endel med far.

Anonymkode: 6b5d5...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har kjørt opp nesten uten kjøretimer, det høres vanskelige ut synes jeg, er det på mindre steder i landet?

Bor i Oslo, her synes jeg det virker vanskelig uten litt flere kjøretimer. Trikken, sparkesykler, elsykler, fotgjengere med høretelefoner som vimser rett ut uten å se seg for, taxier som er utålmodige..... 

Anonymkode: 274d1...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De som har kjørt opp nesten uten kjøretimer, det høres vanskelige ut synes jeg, er det på mindre steder i landet?

Bor i Oslo, her synes jeg det virker vanskelig uten litt flere kjøretimer. Trikken, sparkesykler, elsykler, fotgjengere med høretelefoner som vimser rett ut uten å se seg for, taxier som er utålmodige..... 

Anonymkode: 274d1...59d

Nei, hun kjørte bare ekstremt mye hjemme. Omtrent hver eneste dag i halvannet år. Oslo kan jo være skremmende for enhver og sikkert lurt med ett par timer i trafikken der for å bli varm i trøya

Anonymkode: 26674...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nei, hun kjørte bare ekstremt mye hjemme. Omtrent hver eneste dag i halvannet år. Oslo kan jo være skremmende for enhver og sikkert lurt med ett par timer i trafikken der for å bli varm i trøya

Anonymkode: 26674...622

Imponerende med bare 2 kjøretimer i Oslo. 

Anonymkode: 274d1...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Noen spm til. 
 

Det er dyrt. Mellom 30 og 40 000 da.
 

Øvelsekjørtte  de i 2 år? Og når begynte de hos kjøreskolen? Med en gang de begynte å øve? 

Anonymkode: 4582c...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Imponerende med bare 2 kjøretimer i Oslo. 

Anonymkode: 274d1...59d

Jeg sa ikke min datter tok lappen i Oslo. jeg sa også at hun tok 3 timer utenom det obligatoriske. 

Anonymkode: 26674...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Takker for svar. Noen spm til. 
 

Det er dyrt. Mellom 30 og 40 000 da.
 

Øvelsekjørtte  de i 2 år? Og når begynte de hos kjøreskolen? Med en gang de begynte å øve? 

Anonymkode: 4582c...480

Min kjørte i 2 år. Masse. Lange strekker hver dag (til og fra skolen som lå 40 min unna) pluss all kjøring ellers. Og hadde vel 5 turer til Vestlandet med 10 timer hver vei. Hun begynte på kjøreskolen i august og hadde oppkjøring i oktober 

Anonymkode: 26674...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

De som har kjørt opp nesten uten kjøretimer, det høres vanskelige ut synes jeg, er det på mindre steder i landet?

Bor i Oslo, her synes jeg det virker vanskelig uten litt flere kjøretimer. Trikken, sparkesykler, elsykler, fotgjengere med høretelefoner som vimser rett ut uten å se seg for, taxier som er utålmodige..... 

Anonymkode: 274d1...59d

Nei, vi bor i Bergen og begge fikk oppkjøring midt i sentrum. Det handler nok mer om at vi har øvelseskjørt veldig mye med dem (minst en gang i uken fra de fylte 16 år), og spesielt i ukene før oppkjøringen. Da var det nesten daglige kjøreturer, og alltid til krevende områder, som smågater midt i sentrum, feltskifte i tunneller, lukeparkering i Sandviken osv. For min del handler det like mye at jeg skal føle meg trygg på at de er trygge og avslappet i trafikken, som at de skulle stå på en oppkjøring. Jeg tror jeg er mye strengere enn en sensor sånn sett 😂

Anonymkode: 08151...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Takker for svar. Noen spm til. 
 

Det er dyrt. Mellom 30 og 40 000 da.
 

Øvelsekjørtte  de i 2 år? Og når begynte de hos kjøreskolen? Med en gang de begynte å øve? 

Anonymkode: 4582c...480

Mine to eldste kjørte lett motorsykkel, så de var jo mye ute i trafikken på forhånd. Det overblikket og roen i trafikken kommer bare med mengdekjøring, så det må øves og øves før de finner roen om du skjønner.

Øvelseskjørte i bil gjorde de bare siste halvåret egentlig, for særlig plasseringen i veibanen og følelsen av å ta mer plass enn på sykkel må øves på.

Tredjemann har ikke hatt motorsykkel. Der startet vi med tarfikalt grunnkurs da han ble 16 og en kjøretime med kjøreskole for å få litt tips og råd, prøve seg med en god lærer første gangen. Så er det bare å kjøre hjemme. Er 17 år nå og har kjørt lite og mye i perioder. Noen ganger flere ganger i uka, andre ganger flere uker mellom hver gang. Regner med vi starter etter sommeren med kjøreskolen, så får vi se hvor mange kjøretimer og hvor dyrt det blir denne gangen.

Anonymkode: f67c7...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

De som har kjørt opp nesten uten kjøretimer, det høres vanskelige ut synes jeg, er det på mindre steder i landet?

Bor i Oslo, her synes jeg det virker vanskelig uten litt flere kjøretimer. Trikken, sparkesykler, elsykler, fotgjengere med høretelefoner som vimser rett ut uten å se seg for, taxier som er utålmodige..... 

Anonymkode: 274d1...59d

Vi bor i Kristiansand, så det kan ikke helt sammenlignes med bykjøring i Oslo nei ;)

 

Anonymkode: f67c7...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...