Gå til innhold

Penger til barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barna våre her egentlig ikke fått penger av oss fast.
Selvfølgelig, skal de noe så får de, og ellers før de det de trenger og litt til.

12 åringen kom her om dagen og spurte om hun kan få noen oppgaver hjemme, og penger fast.
Hun kunne godt tenke seg å dra å shoppe med venninnene sine uten å måtte spørre om penger først.
Vi tenkte det var en god ide, det vil lære henne verdien av penger.

Dette har vi tenkt av oppgaver:
- Gå tur med hunden hver dag når hun kommer hjem fra skolen.
- Ta ut av oppvaskmaskinen hver dag når hun kommer hjem fra skolen.
- På onsdager har de korte dagen, og da skal hun støvsuge.

For dette tenkte vi hun kunne få kr 600,- i måneden.

Syns dere dette var for lite?

Anonymkode: 5277c...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det i utgangspunktet er greie oppgaver å gjøre, men dere bør avklare hva som skjer om oppgavene ikke blir gjort. Hvis hun blir med en venninne hjem en dag og dermed ikke får luftet hunden eller om hun er en uke på ferie. Hvor mye trekkes da fra lommepenger? 

Det andre jeg synes dere bør avklare er hva disse pengene skal dekke og hva dere fortsatt skal betale.

Anonymkode: 770d9...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres greit ut 😊, det er mer enn 100 kr i uken, som også er helt greit i den alderen. 

Anonymkode: bd76a...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

600 kr i måneden er grei sum, men jeg forstår aldri hvorfor barn må ta de kjedelige jobbene foreldre ikke liker, som å rydde oppvaskmasin, gå ut med søppel , støvsuge osv. De kan vel få oppgaver som er litt mer fornøyelige og som de også kan ha nytte av å lære noe av. 

Endret av ReneRene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (3 minutter siden):

600 kr i måneden er grei sum, men jeg forstår aldri hvorfor barn må ta de kjedelige jobbene foreldre ikke liker, som å rydde oppvaskmasin, gå ut med søppel , støvsuge osv. De kan vel få oppgaver som er litt mer fornøyelige og som de også kan ha nytte av å lære noe av. 

Noe må man jo bruke ungene til!

Anonymkode: 2ac0a...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Noe må man jo bruke ungene til!

Anonymkode: 2ac0a...9b2

ja, ikke sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ReneRene skrev (7 minutter siden):

600 kr i måneden er grei sum, men jeg forstår aldri hvorfor barn må ta de kjedelige jobbene foreldre ikke liker, som å rydde oppvaskmasin, gå ut med søppel , støvsuge osv. De kan vel få oppgaver som er litt mer fornøyelige og som de også kan ha nytte av å lære noe av. 

Det var hun selv som foreslo oppgavene

HI

Anonymkode: 5277c...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det var hun selv som foreslo oppgavene

HI

Anonymkode: 5277c...479

Det kom ikke fram av hi, men ok. Det trenger ikke bli en diskusjon her da. Summen var ihvertfall grei, og det var fint hun foreslo å jobbe for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (19 minutter siden):

600 kr i måneden er grei sum, men jeg forstår aldri hvorfor barn må ta de kjedelige jobbene foreldre ikke liker, som å rydde oppvaskmasin, gå ut med søppel , støvsuge osv. De kan vel få oppgaver som er litt mer fornøyelige og som de også kan ha nytte av å lære noe av. 

Hvilke oppgaver tenker du barn bør/kan ha?

Anonymkode: f4c79...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (10 minutter siden):

Det kom ikke fram av hi, men ok. Det trenger ikke bli en diskusjon her da. Summen var ihvertfall grei, og det var fint hun foreslo å jobbe for pengene.

Jeg tenkte ikke at hvordan vi kom frem med oppgavene hadde noe med saken å gjøre.
Hun ønsker å ha litt penger til eget bruk, og kom med en liste over oppgaver hun kunne tenke seg.

Var hun selv som tok insentivet til det, ikke vi.

Anonymkode: 5277c...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hvilke oppgaver tenker du barn bør/kan ha?

Anonymkode: f4c79...6ca

Det lurer jeg på og? Er ikke akkurat mye annet som skjer i et hus egentlig, lage mat da, men det syns jeg er kjedelig, samme med å brette sammen klær, vaske hus osv...

Anonymkode: a04ce...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvilke oppgaver tenker du barn bør/kan ha?

Anonymkode: f4c79...6ca

Handle og lage mat for en viss sum en dag i uka fks. Vaske tøy og brette og legge på plass. Vaske vinduer og lage til lørdagskosen. Ikke alt dette, men noe av det, for noe av det er jo både kreativt og mer lærerikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lufte bikkja er jo nesten er kinderegg! Barn og bikkje får frisk luft og mosjon, og knytter nære bånd. Og så få betalt for det i tillegg, det er en god deal. Grei sum, sikkert stor nok, mest sannsynlig går vel det meste til "dill". Sørg for å skaffe 12-åringen bankkort. 

Anonymkode: c169c...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ReneRene skrev (10 timer siden):

Handle og lage mat for en viss sum en dag i uka fks. Vaske tøy og brette og legge på plass. Vaske vinduer og lage til lørdagskosen. Ikke alt dette, men noe av det, for noe av det er jo både kreativt og mer lærerikt.

Hvordan er det mer lærerikt å vaske vinduer enn å støvsuge? Barn har forøvrig godt av å lære at ikke alle oppgaver er spennende og lærerike. Noe må man bare gjøre for at huset skal være et hyggelig sted å være. 

Anonymkode: d0617...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Å lufte bikkja er jo nesten er kinderegg! Barn og bikkje får frisk luft og mosjon, og knytter nære bånd. Og så få betalt for det i tillegg, det er en god deal. Grei sum, sikkert stor nok, mest sannsynlig går vel det meste til "dill". Sørg for å skaffe 12-åringen bankkort. 

Anonymkode: c169c...8ea

Hun skal få bankkort etterhvert. Tenker at hun også kan ha godt av å se pengene forsvinner, og på den måten lære verdien av dem

HI

Anonymkode: 5277c...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvordan er det mer lærerikt å vaske vinduer enn å støvsuge? Barn har forøvrig godt av å lære at ikke alle oppgaver er spennende og lærerike. Noe må man bare gjøre for at huset skal være et hyggelig sted å være. 

Anonymkode: d0617...e75

Nå skrev jeg at NOE av de gjøremålene er mer lærerike, ikke alle. Dessuten har det vært tråder her om tips til å få vinduer rene uten striper osv. Jeg svarer på dette fordi jeg ser at Ts vil gi 12- åringen bankkort så hun ser at pengene forsvinner, og det var også tanken bak forslaget om å få en sum til å handle og lage et måltid for. Økonomisk sans er ikke så dumt, og å stelle istand til hyggelig lørdagskos for flere enn seg selv er heller ikke helt feil. Sånn apropos et hyggelig sted å være. Litt kreativitet er morsomt samtidig som det er bra for hodet også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (28 minutter siden):

Nå skrev jeg at NOE av de gjøremålene er mer lærerike, ikke alle. Dessuten har det vært tråder her om tips til å få vinduer rene uten striper osv. Jeg svarer på dette fordi jeg ser at Ts vil gi 12- åringen bankkort så hun ser at pengene forsvinner, og det var også tanken bak forslaget om å få en sum til å handle og lage et måltid for. Økonomisk sans er ikke så dumt, og å stelle istand til hyggelig lørdagskos for flere enn seg selv er heller ikke helt feil. Sånn apropos et hyggelig sted å være. Litt kreativitet er morsomt samtidig som det er bra for hodet også. 

Nei, jeg ønsker IKKE å gi henne bankkort med det samme for at hun skal lære å se at pengene forsvinner. Det er mye lettere med fysiske penger.

Når det kommer til å lage mat og hvor lærerikt det er, det er hun flink på. Lager seg varm lunsj nesten hver dag etter skolen, og hjelper gjerne til med middagen.

HI

Anonymkode: 5277c...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er ikke lommepenger hengt på husarbeid.

Lommepenger er noe de får fordi jeg forsørger dem, og lommepenger er en del av det.

Husarbeid gjøres fordi de bor her i huset, og her må alle bidra. Ingen bor på hotell og man bidrar etter alder og evner.

De kan gjøre jobber de tjener litt penger på også, som ikke er knyttet til det vanlige husarbeidet. F.eks vaske bilen min, klippe gresset, stable ved o.l. De har også jobbet litt for pappaen sin (han er selvstendig næringsdrivende og driver et verksted) med rydding, spyling, litt hagearbeid og slike ting rundt bygget han holder til i.

Mine fikk 50 kr i uka på mellomtrinnet.

500 kr måneden i 8.klasse

700 kr måneden i 9.klasse

1.000 kr måneden i 10.klasse og frem til de ble 18 år.

De har fått bankkort når de var rundt 10 år gamle. Barnekontoene og barnekortene i de fleste banker fungerer vel sånn nå at de kan få en app på telefonen hvor de ser hva de har på kortet og ser summen går nedover når de bruker det. Dette er viktig lærdom i dagens kontantløse samfunn, de må forstå at kortet blir tomt når de bruker det og at det ikke bare er "mer penger i minibanken" ;)

 

Anonymkode: 88935...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Her i huset er ikke lommepenger hengt på husarbeid.

Lommepenger er noe de får fordi jeg forsørger dem, og lommepenger er en del av det.

Husarbeid gjøres fordi de bor her i huset, og her må alle bidra. Ingen bor på hotell og man bidrar etter alder og evner.

De kan gjøre jobber de tjener litt penger på også, som ikke er knyttet til det vanlige husarbeidet. F.eks vaske bilen min, klippe gresset, stable ved o.l. De har også jobbet litt for pappaen sin (han er selvstendig næringsdrivende og driver et verksted) med rydding, spyling, litt hagearbeid og slike ting rundt bygget han holder til i.

Mine fikk 50 kr i uka på mellomtrinnet.

500 kr måneden i 8.klasse

700 kr måneden i 9.klasse

1.000 kr måneden i 10.klasse og frem til de ble 18 år.

De har fått bankkort når de var rundt 10 år gamle. Barnekontoene og barnekortene i de fleste banker fungerer vel sånn nå at de kan få en app på telefonen hvor de ser hva de har på kortet og ser summen går nedover når de bruker det. Dette er viktig lærdom i dagens kontantløse samfunn, de må forstå at kortet blir tomt når de bruker det og at det ikke bare er "mer penger i minibanken" ;)

 

Anonymkode: 88935...653

På hvilken måte er det bedre med fysiske penger? Et kort kombinert med mobilbank der barnet kan følge med på egen pengebruk fungerer utmerket. I tillegg kan du som forelder følge med på hvor mye penger som brukes hvor. Min 10-åring fikser dette helt utmerket, barn har ikke problemer med å forstå "digitale penger". Kontanter er ikke fremtiden...

Anonymkode: e5206...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

På hvilken måte er det bedre med fysiske penger? Et kort kombinert med mobilbank der barnet kan følge med på egen pengebruk fungerer utmerket. I tillegg kan du som forelder følge med på hvor mye penger som brukes hvor. Min 10-åring fikser dette helt utmerket, barn har ikke problemer med å forstå "digitale penger". Kontanter er ikke fremtiden...

Anonymkode: e5206...ec6

Sorry, siterte feil person.

Anonymkode: e5206...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nei, jeg ønsker IKKE å gi henne bankkort med det samme for at hun skal lære å se at pengene forsvinner. Det er mye lettere med fysiske penger.

Når det kommer til å lage mat og hvor lærerikt det er, det er hun flink på. Lager seg varm lunsj nesten hver dag etter skolen, og hjelper gjerne til med middagen.

HI

Anonymkode: 5277c...479

På hvilken måte er det bedre med fysiske penger? Et kort kombinert med mobilbank der barnet kan følge med på egen pengebruk fungerer utmerket. I tillegg kan du som forelder følge med på hvor mye penger som brukes hvor. Min 10-åring fikser dette helt utmerket, barn har ikke problemer med å forstå "digitale penger". Kontanter er ikke fremtiden

Anonymkode: e5206...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes summen er grei.

Vi har ikke knyttet lommepenger til oppgaver i huset og familien. Da havner jeg i et system der jeg må følge med, trekke fra og plusse på, og det innså jeg fort at jeg ikke har kapasitet til. Så hos oss har lommepengene vært lommepenger, mens vi har variert på de oppgavene barna har hatt i huset. For mitt mål med at de skal ha oppgaver har vært at de skal lære seg alle disse ferdighetene som de bør kunne når de flytter for seg selv. Og derfor har vi også byttet på hvilke plikter de har. Det er jo også slik for de fleste av oss at husarbeid er ulønnet arbeid som vi må gjøre uansett om vi har lyst eller ikke, for å drifte familien.

Hvis dere velger å knytte lommepengene mot husarbeid, så prat med henne før dere setter i gang. Hva skal skje med lommepengene dersom hun ikke gjør jobben sin en dag eller en uke? Skal du/ dere trekke henne i lønn da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (På 2.5.2024 den 20.05):

600 kr i måneden er grei sum, men jeg forstår aldri hvorfor barn må ta de kjedelige jobbene foreldre ikke liker, som å rydde oppvaskmasin, gå ut med søppel , støvsuge osv. De kan vel få oppgaver som er litt mer fornøyelige og som de også kan ha nytte av å lære noe av. 

Fordi de kjedelige jobbene er jobbene som må gjøres hver dag for at huset skal være greit og det er alles ansvar at det gjøres. 

Anonymkode: df873...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Fordi de kjedelige jobbene er jobbene som må gjøres hver dag for at huset skal være greit og det er alles ansvar at det gjøres. 

Anonymkode: df873...659

Og det utelukker at man kan gjøre de mer lærerike og kreative oppgavene, ok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (23 minutter siden):

Og det utelukker at man kan gjøre de mer lærerike og kreative oppgavene, ok..

Det er det ingen som skriver. Du derimot skriver at barna skal slippe de kjedelige oppgavene og kun få de lærerike og kreative. 

Anonymkode: d0617...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...