Gå til innhold

Kan jeg gjøre noe med edderkoppene ute?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har enebolig med litt vegetasjon rundt, og vanligvis er det selvsagt litt edderkopper på veggene ute i løpet av sommeren, spesielt om kvelden, natten og morgenen. På dagtid gjemmer de seg. I år er det derimot ekstremt mange allerede, og jeg som er veldig redd for edderkopper får rett og slett skikkelig hetta. Det er både langbeiner og de ekle, sorte og feite. Jeg har prøvd å spyle dem bort fra forsiden når jeg likevel har stått og spylt av labbene til hunden etter tur, men de kommer jo fort tilbake. Finnes det noe en kan bruke, og som ikke er farlig/plagsomt for hunden?

Anonymkode: da88b...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også redd for, eller i alle fall jeg liker ikke, edderkopper. Får helt frysninger når jeg ser dem.  Men jeg har også lært meg at edderkopper er nyttedyr i og rundt huset.  De spiser store mengder med andre innsekter som er eller kan være til større skade og irritasjon for både hus og innbo og kanskje mennesker også.  Om jeg ikke husker feil, så spiser de hverandre også.... 

Jeg skjønner trangen til å bli kvitt dem altså.  Men de bør få leve, både ute og inne.  I visse mengder i alle fall. (Lett å si, men ikke så lett å følge, enig i det.)

Anonymkode: 8341d...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mange edderkopper hos dere er det fordi dere har ekstremt mye insekter. Det er ikke flere edderkopper enn det er mat til. Vær glad for at de holder bestanden av andre kryp nede. 

Du sier dere har vegetasjon rundt huset. Min erfaring er at når man rydder opp i busk og kratt og får mer «luft» rundt huset holder edderkopper og andre kryp større avstand, eller det blir i hvert fall færre av dem. 

Anonymkode: 75dd8...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også mye edderkopper her, og syns det er fint, bare ikke rundt døra og sittegruppe. De liker ikke sitronvann, jeg har sprayet med det og det holder dem unna. 

Anonymkode: 98afc...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du flytte. 

Anonymkode: ad6dc...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd, men har hørt om sitrus og mint.

Jeg ELSKER edderkopper, men selv jeg kan gå lei når de er overalt.

Tror at de tingene som skremmer edderkopper også skremmer andre insekter. 

Anonymkode: 44cf6...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi vasker, og sprayer med gift akkurat langs husveggene. Det hjelper mye.

Anonymkode: a4dc2...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Vi vasker, og sprayer med gift akkurat langs husveggene. Det hjelper mye.

Anonymkode: a4dc2...e9b

Da forgifter dere ikke bare edderkoppene, men også dere selv og unger og dyr…

Anonymkode: 44cf6...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Da forgifter dere ikke bare edderkoppene, men også dere selv og unger og dyr…

Anonymkode: 44cf6...be6

I følge skadedyrfirma er det ufarlig å bruke permetrin langs listen ute, og vi bruker det også under trammen ved døren. 

Anonymkode: a4dc2...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permetrin!! Det stoffet er verdt sin vekt i gull for oss som har edderkoppfobi.

Her sprayes det nå og et par ganger til iløpet av sommeren. Jeg går over alle vinduslister, dørlister, enden på bordkledning på hele huset og over uteplassen vår. Samt rundt soveromsvinduene. 

Permetrin hjelper.

Anonymkode: 0a32e...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permetrin her og.

Anonymkode: f8b38...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp permetrin og spray der døm er. Det holder både døm og vepsen unna. Gjør det hver tredje uke :) jeg er selv veldig redd for edderkopper og veps, og jeg merker det blir færre av døm etter at jeg har brukt permetrin:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permetrin, sommerens viktigste kjøp og en livredder.

Anonymkode: 7091f...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi trenger insekter. Andre mennesker jobber hardt for å bevare og styrke bestanden av insekter i verden, spesielt pollinerende insekter. Dere som sprayer rundt dere med permetrin, dere vet at dere også dreper nytteinsekter? Insekter som er trua og som, om de blir borte, endrer hva som vil finnes av mat. Det finnes andre ting man kan gjøre. Mot veps kan man henge opp brune papirposer som ser ut som vepsebol så de ikke bygger bol i nærheten der. Mot edderkopper (og andre insekter) kan du blande vann og hvitvinseddik eller vann og sitron og spraye der du ville sprayet med gift. Da holder de seg unna. 

Anonymkode: 93f57...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Vi trenger insekter. Andre mennesker jobber hardt for å bevare og styrke bestanden av insekter i verden, spesielt pollinerende insekter. Dere som sprayer rundt dere med permetrin, dere vet at dere også dreper nytteinsekter? Insekter som er trua og som, om de blir borte, endrer hva som vil finnes av mat. Det finnes andre ting man kan gjøre. Mot veps kan man henge opp brune papirposer som ser ut som vepsebol så de ikke bygger bol i nærheten der. Mot edderkopper (og andre insekter) kan du blande vann og hvitvinseddik eller vann og sitron og spraye der du ville sprayet med gift. Da holder de seg unna. 

Anonymkode: 93f57...5fe

Hvitvinseddik og sitron duger ikke mot de gigantene som bor ute her i hvert fall.

Anonymkode: f8b38...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Hvitvinseddik og sitron duger ikke mot de gigantene som bor ute her i hvert fall.

Anonymkode: f8b38...18e

Har du i det hele tatt prøvd?

Anonymkode: 44cf6...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Vi trenger insekter. Andre mennesker jobber hardt for å bevare og styrke bestanden av insekter i verden, spesielt pollinerende insekter. Dere som sprayer rundt dere med permetrin, dere vet at dere også dreper nytteinsekter? Insekter som er trua og som, om de blir borte, endrer hva som vil finnes av mat. Det finnes andre ting man kan gjøre. Mot veps kan man henge opp brune papirposer som ser ut som vepsebol så de ikke bygger bol i nærheten der. Mot edderkopper (og andre insekter) kan du blande vann og hvitvinseddik eller vann og sitron og spraye der du ville sprayet med gift. Da holder de seg unna. 

Anonymkode: 93f57...5fe

Du har forsåvidt rett i at man behøver insekter og at insekter er utrydningstruet og at man dreper alle typer insekter med gift. Det sagt, det er nok ikke giftbruken i privathusholdninger som tar knekken på insektene, det er måten vi dyrker marka på og sprøyter marka og klipper gresset og hogger skog og bygger ting. Vil man som privathusholdning bevare insektene, la gress og ville blomster vokse, sett frem insekthotell. 

Hadde personlig ALDRI brukt permetrin bare fordi en som jobber i et skadedyrfirma sier det er OK, men det er nå en annen sak.

Anonymkode: 44cf6...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar! Først og fremst, så både forstår jeg og vet at edderkopper og andre insekter er viktige og nyttige, og jeg tåler også helt fint en normal mengde av dem. Vi har bodd her i 11 år nå, og i 10 av dem har dette gått fint. Jeg liker selvfølgelig ikke å se dem, men vanligvis er det moderat mengde og de er ikke synlige/få på dagtid. Men et år for en tid tilbake, og i år, er det ekstra mange og da blir det verre. Jeg trenger heller ikke ta noe på over alt, bare ved ytterdør, terrassedelen og soveromsvinduet. 

Anonymkode: da88b...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...