Gå til innhold

Dere med gutter rundt 20 år eller eldre.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dere med gutter rundt 20 år eller eldre, hadde de en vokseperiode i 18-20 års alderen.

Vår gutt på 17 er ca 175 som er langt lavere enn menn og vår familie (begge sider), og har ser liksom ikke helt "ferdig" ut.
Han har heller ikke vokst så mye de siste 1-2 årene.
Lille søsteren på 12 er ved å ta han igjen.

Kan vi forvente en vokseperiode om litt?

 

Anonymkode: dde9c...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min gutt vokste mye gjennom videregående. Før det var han laveste av vennene. Nå er han en av de høyeste 

Anonymkode: b98a3...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Min gutt vokste mye gjennom videregående. Før det var han laveste av vennene. Nå er han en av de høyeste 

Anonymkode: b98a3...c57

Når var han i stemmeskiftet? Jeg har en på straks 15, som virker «ferdigvokst», men som er lav (bare 1,66 m).

Anonymkode: d8861...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingerregelen er vel at guttene har et ekstremt veksthopp i året etter stemmeskiftet, men at de vokser i saktere fart i flere år til etter det.

Det har stemt med guttene mine. Eldste hadde det året i 9.klasse. Da kom skjeggeveksten og han vokste så du omtrent kunne se det fra dag til dag. Småvokste en stund til etter det, men ikke ekstremt.  Mellom 18 og 20 år vokste han ingenting. Han er 23 år nå og nesten 185 høy.

Nest eldste var litt senere i puberteten og hadde sitt store veksthopp i 10.klasse, men han fortsatte også å vokse en stund til. Han vokste kanskje litt mellom 18 og 20 år, men da er det bare snakk om en cm eller to. Han er 20 år nå og endte vel på ca 180 cm.

Begge er høyere enn pappaen sin, så gud veit hvor de genene kom fra.

Klippet fra Ung.no

De fleste gutter er ferdig utvokst i høyden når de er 18-20 år, men dette er individuelt, og under puberteten går kroppens utvikling i ulik takt hos alle.

Anonymkode: c165a...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt kom tidlig i puberteten og vokste 6 cm på 3 uker når han var 12 år. Når han var 14 var han 180 cm og det ble tatt røntgen for å se om han kom til å vokse mye mer. De mente han var ferdig utvokst og kunne kanskje vokse 1-3 cm til.

Vel, nå er han 17 år, 186 cm og vokser enda 🙈

Anonymkode: 7c04f...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene gutt er nå 20 og vi trodde han var ferdig utvokst, men oppdaget her om dagen at han var blitt høyere enn pappaen. Han er nå ca 193 cm. 

Anonymkode: 90bc8...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min gutt er 21 år. I mai i fjor fikk han ny dress, vi var sikker på han var ferdig utvokst ettersom han ikke hadde vokst på en stund. Samme dress i år var for kort på både ben og armer. I fjor da han var 20 år var han 1.88. Nå ble han målt til 194.

Anonymkode: 95e33...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 20-åring ser ut til å være ferdig utvokst nå. Ca 1,90 høy, det har han vært ca. siste året. 

Anonymkode: bb355...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 20 og har ikke vokst de siste årene. Er 187

Anonymkode: 61c5f...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sønner som blir henholdsvis 17, 20 og 22 år innen de neste par månedene. Yngste har bare strukket seg et par centimeter de siste to årene, og er lavere enn vi trodde han skulle bli, men ikke liten (1.80). Han ser også litt uferdig ut, men jeg blir overrasket hvis han vokser noe særlig mye mer enn nå. De to eldste strakk seg voldsomt de to-tre årene etter konfirmasjonen, men lite etter det. Jeg tror ikke nest eldste strakk seg mer etter at han ble 17-18 år, og i hvert fall ikke mer enn en cm eller så. Eldstemann vokste en 3 cm til mellom 18 og 20 år. Akkurat det er jeg sikker på fordi vi målte ham like etter han fylte 18 år i forbindelse med pass, og da var han 199 cm, mens da han skulle få dress til 20-årsdagen var han blitt 202 cm.

Anonymkode: 76141...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når til og med ungene blir statussymbol...

Anonymkode: 302d5...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Når til og med ungene blir statussymbol...

Anonymkode: 302d5...9e5

Haha, det var da en pussig parallell å trekke fra at man lurer på om gutter vokser mer mellom 18-20-årsalderen og til at det er status? HI skriver bare at sønnen er lavere enn de trodde han skulle bli, og lurer på om han fortsatt kan vokse, ikke at hun synes det er flaut. Vi har også stusset litt rundt vår yngste, men det er jo rett og slett fordi samtlige menn på begge sider av familien er 1.85-2.05 m høye, inkludert far og storebrødre som er henholdsvis 1.94, 2.02 og 1.96 m, så klart at vi da blir litt overrasket når yngste "bare" er 1.80 m, og har lurt på om han vil bli høyere. Jeg antar det bare er det samme med HI. 

Anonymkode: 76141...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Når til og med ungene blir statussymbol...

Anonymkode: 302d5...9e5

Det har ikke noe med statussymbol å gjøre.
Gutten ønsker seg en jakke til kr 3.000,-.
Det er en god jakke som vil vare mange år dersom han ikke vokser ut av den.
Dersom han ikke kommer til å vokse så mye videre vil han få den, men han er ikke så veldig høy heller.
Derfor jeg lurte

Anonymkode: dde9c...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer litt på det samme. Min blir 20 i år og er like høy som din. Han har alltid ligget lavt på vekstskjema, kom sent i puberteten, og fikk aldri den vekstspurten han ventet på. Har hatt samme skostørrelse sikkert de siste fem årene. Lillebror på 14, som alltid har fulgt midtlinjen på høydeskjema, har vokst voldsomt det siste året. 

Anonymkode: 6542a...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...