Gå til innhold

Trang økonomi og gutt som vil begynne på langrenn…


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Er alenemor til en gutt på snart 14 år som lenge har hatt et ønske om å begynne med langrenn. Men på grunn av trang økonomi så har han aldri fått muligheten. Har sjekket opp og tatt et overslag, men med treningsavgift, ski, klær, reiser m.m. så det blir dessverre alt for dyrt.

Har lyst til å gi han en sjanse, så henvender meg litt til dere langrennsforeldre her inne om hva som han uten tvil må ha, og hva han ikke nødvendigvis trenger. Holder det med rimelige ski fra for eksempel XXL for eksempel? Satser på å kunne kjøpe det meste brukt også, men når man selv ikke vet så mye om størrelser og lengde på ski og staver er det ikke det enkleste det heller.
 

Sesongen er over for i år, men senest i dag spurte han meg, «mamma, kan jeg kanskje få gå på ski til vinteren?» Har fryktelig lyst til å la han begynne…

Takker for alle svar ❤️

Anonymkode: b031b...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med klubben.

De trenger gjerne litt dyrere utstyr enn det helt billigste om de skal konkurrere litt og sånt, men klubben her har en egen facebook-side hvor folk legger ut ting de vil selge. Fravokst utstyr o.l finner nye eiere innad i klubben.

Anonymkode: b28ce...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ingenting om kostnader og langrenn, men i idrettslagene her kan man søke om å bli fritatt fra kontingent etc om man ikke har økonomi til å betale. Vet ikke om det hjelper så mye for dere, men kan være verdt å sjekke ut. Kan jo også hende de enten selger brukt utstyr eller at de har rabattavtaler med lokal sportsbutikk -her gjøres begge deler. Håper det ordner seg så gutten din kan gå på ski 😊

Anonymkode: 72616...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær er ikke så dyrt her vi bor i hvert fall. Man får rabatt på skitøy i klubben. Han kan selvfølgelig starte med helt vanlige ski fra Xxl. Men ganske raskt vil han nok ha behov for skøyteski i tillegg. I vår klubb selges brukt utstyr for en billig penge innad i klubben. Ta kontakt med klubben, de fleste steder har de en del midler til å hjelpe familier med stram økonomi. Her vi bor dekkes hele eller deler både av avgift og turutgifter, og de eneste som er informert er trener og kasserer, ellers er det anonymt. 

Anonymkode: 61c3d...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Skal ta kontakt med klubb, men ville bare høre her først. Ikke lyst å skape falske forventninger hos gutten før jeg vet at det kan gå :)

Anonymkode: b031b...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan fint begynne med ski fra XXL. Ingen grunn til å begynne med dyrt utstyr før han har gått en stund og dere vet at han liker det, og holder ut i aktiviteten. Han kan senere ønske seg penger og utstyr til jul og bursdag. 
Rossignol er gode ski som man kan få for en rimelig penge på XXL. Og på denne tiden er det ofte mye salg på ski, sko og staver 
 

Anonymkode: 9ba20...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville heller kjøpte brukte ski gjennom en skiklubb enn nye på XXL, ligger også mye på Finn.

Har sønn som før var aktiv i langrenn. Bor i Oslo, her er det hver høst flere bruktmarkeder i regi av ulike skiklubber, for eksempel Heming. Der har jeg kjøpt brukt utstyr for en grei penge og fått god hjelp av flinke foreldre som deltar på dugnaden. 

 

 

 

 

Anonymkode: 8fffa...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyr blir ofte skiftet ut, så sjansen for å få kjøpt brukt til ok pris er stor. Kontakt idrettslaget ang kontigent osv, det kan godt være at de kan gi rabatt osv. 

Håper at det ordner seg for dere. 

Anonymkode: 54cfc...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt blir nok løsningen da jeg har null mulighet til å kjøpe nytt. Men syntes det er vanskelig å skille mellom det han må ha og det som er fint å ha. Er jo et enormt kjøpepress og status å ha det fineste utstyret. Der har jeg ikke sjans å henge med, og ønsker heller ikke støtte opp under det. Men samtidig er det jo stusselig for gutten også om alle på siden av han på startstreken ser ut som Northug og klæboe mens min har «treski» og utvasket gammelt skitøy hvis jeg kan si det slik :)

Anonymkode: b031b...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme dilemma med en datter som vil begynne på sprang. Det koster allerede 350,- per time på kurset hun går på i dag, og sprangen vil koste enda 350,- gangen. Det blir 700,- uka, det. Det går ikke. 

Anonymkode: 850d9...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har og har hatt ungdommer som går på ski. Når de er barn så er det ikke så durt, men når de passerer 13 år og går i ungdomsklassene så koster det dessverre endel.

kontigent og treningsavgift er ganske billig her. Jeg tror vi betaler 1800 kr i året. Det inkluderer trening hele året, både ute og inne. Og nei, sesongen er ikke over:) skitrening for den aldersgruppen bedrives hele året. 

kjøp gjerne brukt utstyr! Selv min 17-åring som er ganske god i nasjonal målestokk har flere par ski som er kjøpt brukt. Kjøp heller brukt enn noe billig på XXL. Du trenger ikke de aller dyreste skiene, men du bør opp på er visst nivå. 

Der du kan spare inn mest penger på er skisko og staver. Der trenger du absolutt ikke noe dyrt. 

En 14-åring trenger to par ski til å begynne med; ett par skøyteski og ett par klassiskski. Til sommertrening bør man etterhvert ha rulleski for skøyting og klassisk. Han trenger to par skisko; klassisk og skøyting. Og staver til begge stilarter.  I tillegg trenger han et par gode løpesko.  Her trener 14-åringene både ski (rulleski), løping og styrke. 
 

Hvis han har lyst til å prøve skitrening bør dere ta kontakt med en klubb i nærheten. De aller fleste klubber har bruktmarked eller Facebook-sider hvor man kjøper og selger utstyr. Mange klubber har også utstyr til utlån, spesielt rulleski. Dere trenger som sagt ikke vente til snøen kommer. Han kan jo prøve seg på sommertrening først for å se om han liker det:)

Anonymkode: 8a046...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Brukt blir nok løsningen da jeg har null mulighet til å kjøpe nytt. Men syntes det er vanskelig å skille mellom det han må ha og det som er fint å ha. Er jo et enormt kjøpepress og status å ha det fineste utstyret. Der har jeg ikke sjans å henge med, og ønsker heller ikke støtte opp under det. Men samtidig er det jo stusselig for gutten også om alle på siden av han på startstreken ser ut som Northug og klæboe mens min har «treski» og utvasket gammelt skitøy hvis jeg kan si det slik :)

Anonymkode: b031b...9c9

Og en ting til; 

Min erfaring er at det er ganske «Laidback» i mange klubber når det kommer til å ha det nyeste utstyret. Jeg tror dette fjerne er noe som kjennetegner enkelte Oslo-klubber og er blitt hauset opp av media. 

Når det kommer til ski er de gjerne bedre når de har vært gått på noen sesonger. Det eldste paret til min 17-åring er 8 år gammelt og har hatt to eiere før henne. Hun gikk NM på de i år:)

 

Anonymkode: 8a046...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær ærlig overfor klubben! Kjøp brukt utstyr, få hjelp av en trener i klubben. 

Anonymkode: 3ecbf...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Brukt blir nok løsningen da jeg har null mulighet til å kjøpe nytt. Men syntes det er vanskelig å skille mellom det han må ha og det som er fint å ha. Er jo et enormt kjøpepress og status å ha det fineste utstyret. Der har jeg ikke sjans å henge med, og ønsker heller ikke støtte opp under det. Men samtidig er det jo stusselig for gutten også om alle på siden av han på startstreken ser ut som Northug og klæboe mens min har «treski» og utvasket gammelt skitøy hvis jeg kan si det slik :)

Anonymkode: b031b...9c9

Husk at til og med toppene i landslaget bruker brukt utstyr. Det er viktigere å finne gode ski som passer enn at de skal være nye og for å trene trenger han ikke superutstyr. Selv om han vil begynne er det jo ikke sikkert han skal konkurrere om vm-medaljer.

Snakk med klubben og vær ærlig om økonomien. Få et overslag over hva det faktisk vil koste, om det er mulig med støtte fra kommunen eller andre ol.

Anonymkode: 23699...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om klubben har støtte dere kan søke om

Anonymkode: 78d7b...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en dialog med klubben og vær åpen om problemene. Vil tro de fleste klubber vil ha som mål at alle skal få delta uansett økonomi. 
Siden han er 14 år så vil jeg si at dette er minimum som du ikke kommer unna:

To par ski (skøyteski og klassisk), staver og sko (som ikke trenger å være det dyreste som nevnt), skidress til trening ( bukse og jakke) og konkurransedress til renn.

Smøring må dere nok også ha, men her hjelper som oftest klubbene til med å utføre smøring så du ikke trenger all verdens av utstyr.

Anonymkode: c110c...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er skimamma til gutt 16. Vi har kjøpt alle staver og  ski brukt. Dessverre hjelper det lite da utstyret er dyrt uansett pga krav til kvalitet. Utstyr, kontigenter, renn, smøring/prepping og overnatting har kostet oss 100 000 i år. Antar sønnen din ikke kommer til å delta på så mange renn i starten, men dette er en økonomisk ubarmhjertig sport. Vi hører til en østlandsklubb, så kan jo være at det gjøres rimeligere andre steder. 

Anonymkode: 4791c...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de for lengst burde sluttet med klassisk og kun satset på skøyting, mindre utstyr, mindre forskjeller i forhold til hvor flinke foreldre er til å smøre, lettere å bare glide ski. Og de fleste barn og unge liker skøyting best. 

Anonymkode: 8fffa...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...