Gå til innhold

Søvnproblemer. Noen som har god erfaring?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva i hypofysen påvirker søvn? Hva er feil dersom man ikke responderer på innsovningsmedisiner som zopiklone og stilnoct? Det må jo være noe galt ett sted når man ikke sovner på det og ligger våken i 1-3 timer etter inntak? 

Anonymkode: 024a4...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er du? Er selv 53 år, begynte nylig med hormonbehandling pga plager i overgangsalder og har fått mye bedre søvn. 

Tilbake til spørsmålet ditt, bestill legetime, de kan finne noe annet som passer bedre for deg. 

Jeg gikk på sovemedisin en kort periode når jeg var i 30-årene pga en krise. Da måtte det testes ut flere typer medisiner i samråd med lege, før vi fant noe som passet for meg. 

Anonymkode: 6f58f...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hvor gammel er du? Er selv 53 år, begynte nylig med hormonbehandling pga plager i overgangsalder og har fått mye bedre søvn. 

Tilbake til spørsmålet ditt, bestill legetime, de kan finne noe annet som passer bedre for deg. 

Jeg gikk på sovemedisin en kort periode når jeg var i 30-årene pga en krise. Da måtte det testes ut flere typer medisiner i samråd med lege, før vi fant noe som passet for meg. 

Anonymkode: 6f58f...768

Jeg er straks 40. Har slitt med søvnen i 8 år så ikke noe nyoppstått. Det nye er at kroppen ikke responderer på innsovingstabletter. Brukte det en kort periode for noen år siden med ekstremt god effekt. Skulle prøve igjen nå og det hjelper ikke. Kroppen kapitulerer og blir død, hue fortsetter å være våkent 

Anonymkode: 024a4...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er noe annet som er problemet? ADHD? Helt andre medisiner for å roe hodet.

Anonymkode: 3c6e5...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Kanskje det er noe annet som er problemet? ADHD? Helt andre medisiner for å roe hodet.

Anonymkode: 3c6e5...da3

Dette er litt interresant at du sier, for jeg har tenkt at jeg kanskje har adhd. Ikke den klassiske opp og ned og overalt, men jeg er fryktelig rastløs, har mye tankekjør, endel ocd-lignende ting og litt annet som passer inn. 
Tidligere slet jeg mye med angst og depresjon, som var helt reelt pga ting jeg har stått i og står i. Nå har jeg ingen slike ytre påkjenninger, jeg fungerer som vanlige folk. I går hadde jeg gjort noe hele dagen, jobbet, husarbeid, gikk kjempelang tur med bikkja og var skikkelig sliten når jeg la meg. La meg ganske seint til meg å være, ikke før 22:30. Sist jeg kikket på klokka var den 02:35, da med quetiapin og imovane innabords som jeg tok hhv klokka 22 og 23:45. Dvs at jeg lå nesten 2.5 time etter imovane uten å få sove 

Anonymkode: 024a4...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tror ADHD er hyperaktivitet, men mange, særlig jenter, har diagnosen uten å være hyper. Før het det ADD, nå heter det vel bare ADHD uten hyperaktivitet.

Anonymkode: 3c6e5...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mange tror ADHD er hyperaktivitet, men mange, særlig jenter, har diagnosen uten å være hyper. Før het det ADD, nå heter det vel bare ADHD uten hyperaktivitet.

Anonymkode: 3c6e5...da3

Ja jeg vet. Men jeg har ikke tenkt over det før i det siste. For det er så «mye» fra barndommen min som kan resultere i samme symptomer som jeg har slitt med. Samtidig ser jeg nå i voksen alder at ikke alt kan tilskrives det heller. Har skjønt det er en mare å få utredet det i voksen alder, selv har en god kompis forsøkt å få utredning for autisme nå i voksen alder og har brukt 3 år bare for å komme inn ett sted. 

Anonymkode: 024a4...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en datter med søvnproblemer. Aner ikke hva hun bruker siden hun er over atten. Hun må ta de mange timer før hun skal legge seg, mye tidligere enn hva det står på pakka. Hunfår også best utnytte om hun går seg en liten tur rett før hun skal i seng. Så hun ordner seg, tar på seg pysjen, jakka og går ut. Hun kan egnetlig bare sitte ute på trappa også tror jeg, men det er noe med den friske lufta og det kjølige som gjør at hun sovner raskere når hun legger seg. Viktig at hun ikke må bruke tid på noe når hun kommer inn, da er det ett i loppekassa om ikke så er turen bortkasta. 

Anonymkode: cf595...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Har en datter med søvnproblemer. Aner ikke hva hun bruker siden hun er over atten. Hun må ta de mange timer før hun skal legge seg, mye tidligere enn hva det står på pakka. Hunfår også best utnytte om hun går seg en liten tur rett før hun skal i seng. Så hun ordner seg, tar på seg pysjen, jakka og går ut. Hun kan egnetlig bare sitte ute på trappa også tror jeg, men det er noe med den friske lufta og det kjølige som gjør at hun sovner raskere når hun legger seg. Viktig at hun ikke må bruke tid på noe når hun kommer inn, da er det ett i loppekassa om ikke så er turen bortkasta. 

Anonymkode: cf595...90c

Det hørtes deilig ut å få så god hjelp av frisk luft, og så bra at det funker for henne 🙏 Jeg kan ikke gjøre det tror jeg, for jeg sliter med å måtte tisse så fort. Så når jeg ligger våken en halvtime, snur meg pga stilling så må jeg på do. Og sånn holder jeg på i timesvis 

Anonymkode: 024a4...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...