Gå til innhold

Konfirmant fikk ikke gave fra besteforeldre og i tillegg virket de uinteressert i hele opplegget.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi hadde konfirmasjon i helga og nå når vi satt oss ned med alle gavene og gratulasjonskort oppdager barnet mitt at hun ikke har fått gave fra farmor og farfar. 

Hun har fått et A4 ark med et dikt som de har printet ut. 

Først og fremst, alle må gi etter lommeboka. Så før jeg blir slakta for den må jeg understreke at disse besteforeldrene har mer enn mange andre i familien. De unner seg dyre reiser, fine biler og det de ellers ønsker seg. 

Jeg forsto allerede når de kom at de ikke var særlig interessert. De kom i fritidsklær, akkurat sånne klær du ville tatt på for en tur i skogen. Flere spurte meg om de ikke forsto at de skulle i konfirmasjon. 

Fra farsiden var det invitert 20 stk, 3 kom og 2 av dem var farmor og farfar. Ikke kom noen av de  med gave og i tillegg hadde de ikke lagt ned noen innsats i bekledning.... 

Ungdommen er kjempe lei seg.... Ikke pga gaven. Men fordi ingen ville komme fra den siden. Og fordi de virka uinteressert. 

Burde jeg ta det opp med min x mann? Er det innafor å spørre om de glemte gaven hjemme? 

Anonymkode: a5b12...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi hadde konfirmasjon i helga og nå når vi satt oss ned med alle gavene og gratulasjonskort oppdager barnet mitt at hun ikke har fått gave fra farmor og farfar. 

Hun har fått et A4 ark med et dikt som de har printet ut. 

Først og fremst, alle må gi etter lommeboka. Så før jeg blir slakta for den må jeg understreke at disse besteforeldrene har mer enn mange andre i familien. De unner seg dyre reiser, fine biler og det de ellers ønsker seg. 

Jeg forsto allerede når de kom at de ikke var særlig interessert. De kom i fritidsklær, akkurat sånne klær du ville tatt på for en tur i skogen. Flere spurte meg om de ikke forsto at de skulle i konfirmasjon. 

Fra farsiden var det invitert 20 stk, 3 kom og 2 av dem var farmor og farfar. Ikke kom noen av de  med gave og i tillegg hadde de ikke lagt ned noen innsats i bekledning.... 

Ungdommen er kjempe lei seg.... Ikke pga gaven. Men fordi ingen ville komme fra den siden. Og fordi de virka uinteressert. 

Burde jeg ta det opp med min x mann? Er det innafor å spørre om de glemte gaven hjemme? 

Anonymkode: a5b12...024

Ja, etterlys gave.

Anonymkode: e1163...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt det med x mannen. Om det går an å komunisere med han. Frekt å komme uten å ha med noe

Anonymkode: 8537b...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det her også. Av 30 gjester var 25 fra min side. I tillegg sa min far at hun skulle få gave senere. Senere er udefinert, for hun har fortsatt ikke fått noe et år etter.

Det man må gjøre da er å hjelpe barnet å takle skuffelsen. Jobbe seg gjennom det sammen.

Kom de sånn kledd i seremonien også? Det er jo litt spesielt.

Vet du om far planlegger egen fest i tillegg til den dere hadde felles?

Anonymkode: 20133...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette vanlig oppførsel fra de, hvis ikke så hadde jeg blitt litt bekymret for hvorfor de gjør dette. Skal de statuere et eksempel, er det noe vondt blod mellom dere? Jeg tenker siden bare 3  av 20 kom, og de hverken hadde kledd seg ordentlig eller ga gave. Virker som de hadde en agenda, og hva med de 17 som ikke kom.

Anonymkode: 990c8...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det var jo merkelig.

Men det er mye vi ikke vet her.

Du og pappaen er skilt skjønner jeg, og "ingen" fra hans side kom på festen. Var far selv der?

Skal de ha en egen feiring på den siden senere?

Har familien hans tradisjon for å feire konfirmasjon?

Jeg synes det er rart at besteforeldrene gjør på denne måten, og tenker at det enten må være for å statuere et eksempel ovenfor deg og din side, eller de er litt "mindre begavet".

Jeg hadde nok tatt det med eksmannen, men jeg er ganske konfliktsky og ville gjort det uten å angripe han. Jeg tenker det er større sannsynlighet for skikkelige svar om du ikke sender han rett i skyttergraven.

"Tina er litt lei seg pga oppførselen til foreldrene dine i konfirmasjonen i helgen, og jeg er ærlig talt litt bekymret. Skjønte de ikke at de skulle pynte seg og ta med en gave eller er det noe galt på noen måte?"

Anonymkode: 914d7...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De virket ikke uinteresserte, de demonstrerte, og det er så forbi normal folkeskikk og omtanke for barnebarn som det kan bli. Dette gjør det selvsagt ikke lettere for konfirmanten, men jeg vet heller ikke om det hjelper å konfrontere far. Jeg tror muligens det vil hjelpe sånn for å understreke hva dere og ( og alle med minimalt med normal folkeskikk ) mener. Dette er vanskelig for konfimanten, og akkurat det kan de jo godt få påpekt. Besteforeldrene altså.

Anonymkode: f6434...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet? De kom og de hadde gave. Dere er kravstore som bestemmer hva de skal ha på seg og hva de skal gi

Anonymkode: acb79...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hva er problemet? De kom og de hadde gave. Dere er kravstore som bestemmer hva de skal ha på seg og hva de skal gi

Anonymkode: acb79...4bb

Ganske så merkelig gave, hadde besteforeldrene til mine barn kommet uten å pynte seg og uten en skikkelig gave så hadde jeg virkelig begynt å lure på om de var blitt demente. Ikke normal oppførsel i det hele tatt. Kravstor? 😂 De bestemmer selvfølgelig hva de skal gi men hva de ga sier alt om hvor engasjert de er i sitt barnebarn.......

Det var ikke mye til konfirmasjonsgave. HI: Du får gi de takkekort uten bilde av konfirmanten 😂 

Anonymkode: 8fc94...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva er problemet? De kom og de hadde gave. Dere er kravstore som bestemmer hva de skal ha på seg og hva de skal gi

Anonymkode: acb79...4bb

Man pynter seg i konfirmasjonsselskap. Man kommer ikke i fritidsklær.

Hvis interessen fra den siden i utgangspunktet er laber tror jeg heller jeg ville snakket med ungdommen om at hun dessverre ikke kan vente seg stort (omtanke og interesse - ikke penger/gaver) fra kanten. Du kan ikke tvinge frem interesse eller endring hos disse menneskene. Har de ikke sosiale evner nok til å møte pyntet og med en viss interesse for konfirmanten så er det vel knapt noe å bygge videre på. Be henne konsentrer seg om de menneskene som er interesserte og stiller opp for henne.

Anonymkode: a2b4e...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Er dette vanlig oppførsel fra de, hvis ikke så hadde jeg blitt litt bekymret for hvorfor de gjør dette. Skal de statuere et eksempel, er det noe vondt blod mellom dere? Jeg tenker siden bare 3  av 20 kom, og de hverken hadde kledd seg ordentlig eller ga gave. Virker som de hadde en agenda, og hva med de 17 som ikke kom.

Anonymkode: 990c8...b9c

Enig. 

Sendte du invitasjonene selv HI? 

Anonymkode: 20b85...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva er problemet? De kom og de hadde gave. Dere er kravstore som bestemmer hva de skal ha på seg og hva de skal gi

Anonymkode: acb79...4bb

På ingen måte

Anonymkode: 20b85...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva er problemet? De kom og de hadde gave. Dere er kravstore som bestemmer hva de skal ha på seg og hva de skal gi

Anonymkode: acb79...4bb

Hvor har du vokst opp? Sånn helt utenfor sivilasjonen?  🙂Du skjønner. Ved konfirmasjon så er det selskap. I selskap pynter man seg. Du kan godt være punker eller hippi, black metal eller bo på gata for den del, men du viser respekt i så fall, og ofte mer enn andre også faktisk. Nettopp fordi de tar avstand fra det ordinære, og derfor vet hvordan det fungerer. De eneste som gir faen i slike ting er de som ikke har bevisshet. Av en eler annen grunn.

Jeg var i en begravelse hvor en slik person kom. Rusa, sliten og med skitne klær. Men han kom, og ingen glemmer det. Han kom. Ser du forskjellen?

 

Anonymkode: f6434...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (På 29.4.2024 den 16.45):

Vi hadde konfirmasjon i helga og nå når vi satt oss ned med alle gavene og gratulasjonskort oppdager barnet mitt at hun ikke har fått gave fra farmor og farfar. 

Hun har fått et A4 ark med et dikt som de har printet ut. 

Først og fremst, alle må gi etter lommeboka. Så før jeg blir slakta for den må jeg understreke at disse besteforeldrene har mer enn mange andre i familien. De unner seg dyre reiser, fine biler og det de ellers ønsker seg. 

Jeg forsto allerede når de kom at de ikke var særlig interessert. De kom i fritidsklær, akkurat sånne klær du ville tatt på for en tur i skogen. Flere spurte meg om de ikke forsto at de skulle i konfirmasjon. 

Fra farsiden var det invitert 20 stk, 3 kom og 2 av dem var farmor og farfar. Ikke kom noen av de  med gave og i tillegg hadde de ikke lagt ned noen innsats i bekledning.... 

Ungdommen er kjempe lei seg.... Ikke pga gaven. Men fordi ingen ville komme fra den siden. Og fordi de virka uinteressert. 

Burde jeg ta det opp med min x mann? Er det innafor å spørre om de glemte gaven hjemme? 

Anonymkode: a5b12...024

Herregud så forbanna jeg hadde blitt om så få kom til konfirmasjonen og i tillegg de som kom ikke gadd å gjøre en innsats for å gjøre dagen spesiell.

Drittfolk kalker man det der

Anonymkode: 33249...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt kontakt nå og etterlyst gave? Kan det ha dukket opp en pengesum på konto i etterkant?

Anonymkode: 787ad...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 29.4.2024 den 23.23):

Hvor har du vokst opp? Sånn helt utenfor sivilasjonen?  🙂Du skjønner. Ved konfirmasjon så er det selskap. I selskap pynter man seg. Du kan godt være punker eller hippi, black metal eller bo på gata for den del, men du viser respekt i så fall, og ofte mer enn andre også faktisk. Nettopp fordi de tar avstand fra det ordinære, og derfor vet hvordan det fungerer. De eneste som gir faen i slike ting er de som ikke har bevisshet. Av en eler annen grunn.

Jeg var i en begravelse hvor en slik person kom. Rusa, sliten og med skitne klær. Men han kom, og ingen glemmer det. Han kom. Ser du forskjellen?

 

Anonymkode: f6434...871

Er det så nøye da?

Anonymkode: acb79...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er det så nøye da?

Anonymkode: acb79...4bb

Er det noe i det hele tatt som er så nøye i livet da?

Anonymkode: 990c8...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er det så nøye da?

Anonymkode: acb79...4bb

Ja, det er det. Selv om du kanskje er totalt blottet for sosiale antenner, normal kunnskap om samfunnet du bor i og kunnskap om psykologi, så er de aller fleste i besittelse av et stort nok minimum her til å forstå at man ikke stiller opp i en konfirmasjon til eget barnebarn i fritidsklær og uten gave. Det viser en enorm mangel på respekt for både konfirmanten selv, og de som har brukt tid, penger og kjærlighet på å stelle fint i stand for å lage en spesiell dag som det var meningen at man skulle huske med glede. At de kommer slik, er garantert en hersketeknikk for å demonstrere, og det er både ufint, slemt og så pillråttent at jeg faktisk ikke hadde klart å la være å gi klar beskjed om min mening. Klarer man ikke å vise et minimum av normal respekt og folkeskikk, så får man heller la være å komme. 

Anonymkode: 4def2...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...