Gå til innhold

Wisc test


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min gutt skal ta testen og jeg er så redd for slike tester. Redd for at det kan føre til at han får en lapp på seg og at andre vil se på ham utifra den lappen. Det andre er at jeg er redd for at han kan pga konsentrasjon svare feil og ikke fordi han ikke kan det. Ser ofte her hjemme at feks matteoppgaver han kan en dag, svarer feil neste ved at jeg føler han gjetter og vil bli ferdig. 
Noen med erfaring på slike tester som vil dele dem. 

Anonymkode: f268d...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En erfaren tester vil fange opp at barnet svarer i hytt og pine for å bli ferdig. Da legges det inn pauser underveis, eller testingen deles opp i to eller tre. Selve testen er bygd opp slik at man avslutter etter et gitt antall feil på et område, altså skal ingen oppleve å møte mange oppgaver de ikke klarer. Den som administrerer testen skal heller ikke fortelle barnet at det svarer feil på oppgaver. 

Uavhengig av resultat er en WISC kun en del av en kartlegging. Det er altså ikke sånn at man vil si at et barn har lærevansker (eller mattevansker eller noe annet spesifikt) kun på grunnlag av denne testingen. Testresultatet ses i sammenheng med det foreldre og lærere rapporterer, og hva PPT eller BUP observerer. Om barnet har en tendens til å gjøre feil eller haste seg gjennom fordi det ikke orker/gidder å jobbe ordentlig, påvirker jo det læringsutbyttet i nesten like stor grad som hvis barnet har lærevansker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiiiik skrev (59 minutter siden):

En erfaren tester vil fange opp at barnet svarer i hytt og pine for å bli ferdig. Da legges det inn pauser underveis, eller testingen deles opp i to eller tre. Selve testen er bygd opp slik at man avslutter etter et gitt antall feil på et område, altså skal ingen oppleve å møte mange oppgaver de ikke klarer. Den som administrerer testen skal heller ikke fortelle barnet at det svarer feil på oppgaver. 

Uavhengig av resultat er en WISC kun en del av en kartlegging. Det er altså ikke sånn at man vil si at et barn har lærevansker (eller mattevansker eller noe annet spesifikt) kun på grunnlag av denne testingen. Testresultatet ses i sammenheng med det foreldre og lærere rapporterer, og hva PPT eller BUP observerer. Om barnet har en tendens til å gjøre feil eller haste seg gjennom fordi det ikke orker/gidder å jobbe ordentlig, påvirker jo det læringsutbyttet i nesten like stor grad som hvis barnet har lærevansker. 

Gutten min måtte ha flere pauser, men de avsluttet litt før tiden for han hadde ingen motivasjon igjen til slutt. Resultatet gjenspeiler gutten min og jeg er enig i konklusjonen. Gutten min fikk ADD diagnose etter ferdig utredning på bup . 

Anonymkode: 02f71...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gir ikke den en iq skår, så hvis barnet skårer under 70 så kan det være mistanke om lettere PU?

Vet dere hvor langt tid en slik test tar og er det mulig å gjøre oppgavene på skjerm?

Anonymkode: f268d...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de beregnet 2-3 timer. De er mange forskjellige typer oppgaver, men ingen på skjerm. Det er ingen ting å være redd for, er vel sikkert en grunn til at dere tar testen. 

Anonymkode: 02f71...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Men gir ikke den en iq skår, så hvis barnet skårer under 70 så kan det være mistanke om lettere PU?

Vet dere hvor langt tid en slik test tar og er det mulig å gjøre oppgavene på skjerm?

Anonymkode: f268d...2bb

Nei, den gjøres ikke på skjerm. Ja, en IQ under 70 indikerer PU. Som sagt, en WISC-skåre alene vil aldri være grunnlag for en såpass alvorlig diagnose. Det er også oppgaver som er morsommere enn andre, sånn at en umotivert pode sannsynligvis vil få enkeltskårer med stor grad av variasjon, i form av at man klarer noe bra og noe mindre bra. Det høres uansett ut som om du trenger mer informasjon. Kanskje du kan ringe den som skal gjennomføre testen og få svar på noe av det du bekymrer deg for? Jeg har ikke lenger en jobb hvor jeg gjennomfører WISC, og det har kommet en revisjon etter at jeg sist brukte den, men mener at et barn som syntes det var OK og som lot seg engasjere kunne fullføre testing på 1.5 time. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle mine har tatt den. 2 med ADHD, ingen har blitt stemplet. Fint å vite barnets sterke sider og hvor det strever. 

Anonymkode: 67236...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært mer redd for at barnet ikke fikk ta testen hvis det har utfordringer. Er det mangel på konsentrasjon, ja da avdekkes det.

Er det lav IQ, ja da avdekkes det.

Er det manglende sosial kompetanse, ja da avdekkes det.

Et barn som blir henvist til å ta testen har vesentlig utfordringer. Målet er jo at barnet får hjelp på det nivået det er, sånn at det kan få mestringsfølelse og faktisk ha en sjanse til å lære. 
 

All denne redsel for at barnet skal få et stempel gjør at mange barn får hjelp alt for seint. 

 

Anonymkode: ab33e...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min på 8, scoret mye mye bedre på oppgavene som skulle utføres muntlig, en de der han måtte bruke blyant. Det tar de med videre til skolen, slik at han av og til får gjøre oppgaver muntlig, istedenfor skriftlig. 

Anonymkode: 02f71...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt har tatt den. Det er ikke noe å være redd for, testen endrer ikke barnet.

Barnet er som det er uansett, poenget er  å forstå hvorfor barnet er som det er for å kunne gi riktig hjelp. Det kan være godt også for barnet. 

Anonymkode: e99ea...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Men gir ikke den en iq skår, så hvis barnet skårer under 70 så kan det være mistanke om lettere PU?

Vet dere hvor langt tid en slik test tar og er det mulig å gjøre oppgavene på skjerm?

Anonymkode: f268d...2bb

Wisc-IV finnes i digital utgave med flere oppgaver på IPad. De fleste oppegående Utredere bruker denne nå. 

Anonymkode: b7e5c...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg hadde vært mer redd for at barnet ikke fikk ta testen hvis det har utfordringer. Er det mangel på konsentrasjon, ja da avdekkes det.

Er det lav IQ, ja da avdekkes det.

Er det manglende sosial kompetanse, ja da avdekkes det.

Et barn som blir henvist til å ta testen har vesentlig utfordringer. Målet er jo at barnet får hjelp på det nivået det er, sånn at det kan få mestringsfølelse og faktisk ha en sjanse til å lære. 
 

All denne redsel for at barnet skal få et stempel gjør at mange barn får hjelp alt for seint. 

 

Anonymkode: ab33e...2bb

Hvilke deltestene i wisc avdekker manglende sosial kompetanse, tenker du?

Anonymkode: 921f6...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvilke deltestene i wisc avdekker manglende sosial kompetanse, tenker du?

Anonymkode: 921f6...853

Jeg vil tro hun tenker på utredningen totalt, og at wisc tar én del av det som sjekkes, mens andre tester avdekker eventuelle andre ting. Med det sagt, så kan delen om språk i noen tilfeller kobles opp til vansker med naturlig sosialt samspill, spesielt hvis denne scoren er markant lavere enn resten. Begge mine med autismespekteretforstyrrelser scoret veldig høyt på delene koblet til logikk, hukommelse ol., men avvikende lavt på første språkdelen fordi de ikke helt tok delen om presise forklaringer. Det pussige er at nærmere utredning viste at de hadde uvanlig stort ordforråd, stikk motsatt av resultatene på den delen av wisc-testen. Derfor ble faktisk dette vektlagt som en del av utfordringene knyttet til det sosiale (kommunikasjon).

Anonymkode: 3bce9...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (På 29.4.2024 den 15.35):

Min gutt skal ta testen og jeg er så redd for slike tester. Redd for at det kan føre til at han får en lapp på seg og at andre vil se på ham utifra den lappen. Det andre er at jeg er redd for at han kan pga konsentrasjon svare feil og ikke fordi han ikke kan det. Ser ofte her hjemme at feks matteoppgaver han kan en dag, svarer feil neste ved at jeg føler han gjetter og vil bli ferdig. 
Noen med erfaring på slike tester som vil dele dem. 

Anonymkode: f268d...2bb

Det er jo ikke en såkalt test som setter barnet i bås, tror du må være glad for at de heller får mer hjelp.

Mitt barn har add og dyseleksi/dyskalkuli. Er glad for at de testet, særlig pga dyseleksi , da det finnes flotte hjelpemidler de får ha med seg resten av livet. 
Litt greit for barnet og, da hun trodde hun var dum….

Anonymkode: f717c...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har barn som har tatt testen med ulike vansker. Hvilket skår lå de på?

Anonymkode: f268d...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...