Gå til innhold

Nedsatt karakter på grunn av krenking. Er det greit?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, du kan ikke ta ansvar for andres avsporing. Det er en gjeng her som sliter med leseforståelse, trådstarter forøker gjentatte ganger å presisere at eneste tilbakemelding er trekk grunnet krenkelse, uten at det ser ut til å nå inn noe sted. 

Nå er det fem sider om stort sett alt annet, kun noen få som ymter at det kan være bruk av banneord. Rett og slett fascinerende, litt som førsteklasse, når alle rekker opp hånda for å si ingenting fordi det er så gøy å si noe. 

Nå er det sendt en forespørsel om begrunnelse, noe som jeg tenker er eneste riktige her. Håper trådstarter oppdaterer hva svaret var, for jeg lurer også selv hva som er krenkende i den teksten, uavhengig hvorvidt jeg personlig synes diktet er bra eller ei. 

Anonymkode: 0d179...756

Hun har ikke skrevet nøyaktig hva læreren har sagt, det er derfor det er så mye forvirring. Har læreren virkelig sagt at besvarelsen hadde stått til seks om det ikke var for "krenking", eller er bare slik tenåringen fremstiller det?

Krenking av hva? Er det snakk om krenkende språk (altså banning), eller krenkelse av en person, læreren? Er det gjort klart for elevene at dette ikke er lov og vil medføre trekk i karakter? I såfall er det helt greit, å lære elevene å sette seg inn i regler og følge disse er en del av skolens oppgave.

Sikkert bra å få en skriftlig tilbakemelding som oppklarer alt dette.

Anonymkode: 399a3...cac

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, du kan ikke ta ansvar for andres avsporing. Det er en gjeng her som sliter med leseforståelse, trådstarter forøker gjentatte ganger å presisere at eneste tilbakemelding er trekk grunnet krenkelse, uten at det ser ut til å nå inn noe sted. 

Nå er det fem sider om stort sett alt annet, kun noen få som ymter at det kan være bruk av banneord. Rett og slett fascinerende, litt som førsteklasse, når alle rekker opp hånda for å si ingenting fordi det er så gøy å si noe. 

Nå er det sendt en forespørsel om begrunnelse, noe som jeg tenker er eneste riktige her. Håper trådstarter oppdaterer hva svaret var, for jeg lurer også selv hva som er krenkende i den teksten, uavhengig hvorvidt jeg personlig synes diktet er bra eller ei. 

Nei det er sant, men jeg føler på det likevel. Og jeg hadde ikke tatt dette så overbærende som hi hvis det var kritikk av noe mitt barn hadde prestert. Det innrømmer jeg lett. Jeg syns ironisk nok at mange av ytringene her er direkte krenkende. Ja, jeg håper også hi oppdaterer og at datteren når fram med klagen.

Beklager at jeg glemte anonym! Skal rapportere selv så kan spare andre for bryet.

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Syns du at dette innlegget på forumet gir deg integritet som lærer? 

Det må jeg si overrasker stort. Når du ser hvordan denne tråden har utviklet seg og likevel bidrar på den måten du gjør uten å tenke på hvem du støtter her , så er det virkelig et tankekors.

Du burde også ha sagt hva du oppfattet som krenkende her. I tillegg mistror du.

Jeg forsvarer  lærere  "alle" hakker på, og jeg hater tanken på at kritikerne har rett. Og her bidrar du til at jeg tenker "har de tre poeng?"

Anonymkode: a4e6a...913

Veldig få i denne verden er nok interessert i hva som overrasker deg. 

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Nei det er sant, men jeg føler på det likevel. Og jeg hadde ikke tatt dette så overbærende som hi hvis det var kritikk av noe mitt barn hadde prestert. Det innrømmer jeg lett. Jeg syns ironisk nok at mange av ytringene her er direkte krenkende. Ja, jeg håper også hi oppdaterer og at datteren når fram med klagen.

Beklager at jeg glemte anonym! Skal rapportere selv så kan spare andre for bryet.

Jeg skjønner ikke hvorfor du styrer slik med den anonymknappen. Alle som har vært her mer enn 5 min kjenner igjen dine innlegg etter to setninger uansett, så når det å trykke av for anonym medfører så store vansker så er mitt forslag at du skipper den helt. Da kan man også blokkere og dermed unngå deg. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hun har ikke skrevet nøyaktig hva læreren har sagt, det er derfor det er så mye forvirring. Har læreren virkelig sagt at besvarelsen hadde stått til seks om det ikke var for "krenking", eller er bare slik tenåringen fremstiller det?

Krenking av hva? Er det snakk om krenkende språk (altså banning), eller krenkelse av en person, læreren? Er det gjort klart for elevene at dette ikke er lov og vil medføre trekk i karakter? I såfall er det helt greit, å lære elevene å sette seg inn i regler og følge disse er en del av skolens oppgave.

Sikkert bra å få en skriftlig tilbakemelding som oppklarer alt dette.

Det står i HI, trekket var kun pga krenking. 

Jeg er helt enig med deg, kjekt med en oppklaring i dette tilfellet. Vanskelig for oss å vite hva læreren mener, eneste vi kan mene noe om er om krenkelse kan gi trekk i karakter. Hvis det er nok å bruke ordet helvete, da lurer jeg på hva vi skal gjøre med bøker som «verden går til helvete, eller?» og «trist som faen». Det bjudar å såfall på en rekke problemstillinger 😅

ReneRene skrev (1 time siden):

Jeg skjønner godt at trådstarter gikk litt bananas, enkelte er resistent mot å ta stilling til annet en egen antakelse, tross noe annet står i klartekst. Krydret med litt hersketeknikk for å trykke på rette knappene. Nå er vi på side 6, ingen har tatt stilling til det som egentlig er spørsmålet 🤪 nesten litt fascinerende. 

Annonse

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Det står i HI, trekket var kun pga krenking. 

Jeg er helt enig med deg, kjekt med en oppklaring i dette tilfellet. Vanskelig for oss å vite hva læreren mener, eneste vi kan mene noe om er om krenkelse kan gi trekk i karakter. Hvis det er nok å bruke ordet helvete, da lurer jeg på hva vi skal gjøre med bøker som «verden går til helvete, eller?» og «trist som faen». Det bjudar å såfall på en rekke problemstillinger 😅

Pga. "krenking" står det, men ikke noe om hva eller hvem som er krenket. Det er jo en vesentlig mangel på informasjon.

Hvis skolen har hatt et generelt problem med språkbruk, kan de ha satt en fast regel om at bruk av banneord ikke er lov i noen sammenhenger. Hvis de tillater det noen ganger og ikke andre åpner de for kverulering og kreativ tolkning av reglene. ("Jeg sa "bitch", men det betyr jo bare hunnhund på engelsk, jeg må jo ha lov til å snakke om Fifi?".) De har en slik regel på vår skole. Det er en barneskole, så ingen karakterer er involvert, men jeg syns ikke det er urimelig at en ungdomsskole har tilsvarende regler. I såfall er det bare for elevene å holde seg til den, det er ikke så vanskelig. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Pga. "krenking" står det, men ikke noe om hva eller hvem som er krenket. Det er jo en vesentlig mangel på informasjon.

Hvis skolen har hatt et generelt problem med språkbruk, kan de ha satt en fast regel om at bruk av banneord ikke er lov i noen sammenhenger. Hvis de tillater det noen ganger og ikke andre åpner de for kverulering og kreativ tolkning av reglene. ("Jeg sa "bitch", men det betyr jo bare hunnhund på engelsk, jeg må jo ha lov til å snakke om Fifi?".) De har en slik regel på vår skole. Det er en barneskole, så ingen karakterer er involvert, men jeg syns ikke det er urimelig at en ungdomsskole har tilsvarende regler. I såfall er det bare for elevene å holde seg til den, det er ikke så vanskelig. 

Nå la jo ts ut det som var relevant, så da må vi jo forholde oss til det. Jeg syns det var bra og tøft at hun la det ut siden jeg sa det var vanskelig å si noe om det, og jeg ble mildt sagt overrasket over lærerens forklaring. 

Jeg syns også at slike ord skal være helt greit å bruke i dikt da det var en beskrivelse. Akkurat som om noen ville brukt samme uttrykk om infernoet på Gaza eller hvordan mindre dramatiske ting beskrives. Man bør stå ganske fritt når det gjelder mer kunstneriske former. Hadde hun derimot skrevet at hun ønsket at de som ga slike oppgaver kunne dra til helvete ville det stilt seg helt annerledes. Vi må jo se konteksten her. Jeg viste dette til min ene søster som er spesialpedagog, og det er selvfølgelig ikke sånn at hun har rett svar, men hun lo hun også og syns diktet var veldig bra. Hun stilte seg uforstående til lærerens innsigelse her, så det er jo forskjell på læreres bedømmelse. Og for å si det som det er, så er hun ganske korrekt av seg. 

Må være en lærer uten humor iallfall, ser ikke helt krenkelsen, såpass burde man jo tåle om man ber om et humoristisk dikt. Enig i at det ikke står til toppkarakter da, men skjønner jo at man lurer litt når man blir beskyldet for å krenke noen. Tror ikke jeg ville ha klaget, men går jo an å spørre hva de mener er krenkende og mot hvem.

Anonymkode: bd1e5...561

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Den vesentlige mangelen på informasjon kommer vel fra skolen, slik jeg leser innlegget. Jeg tenker det er helt innafor å få oppklart, uten at det gjør foreldre til sytepaver, undergraver autoriteten til læreren eller ungdommen deres til gullunger. 

Det er jo ganske opplagt at ingen her heller helt forstår hva som er krenkende med diktet, helt på viddene er ikke trådstarter som da stiller seg litt uforstående til det hele. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Den vesentlige mangelen på informasjon kommer vel fra skolen, slik jeg leser innlegget. Jeg tenker det er helt innafor å få oppklart, uten at det gjør foreldre til sytepaver, undergraver autoriteten til læreren eller ungdommen deres til gullunger. 

Det er jo ganske opplagt at ingen her heller helt forstår hva som er krenkende med diktet, helt på viddene er ikke trådstarter som da stiller seg litt uforstående til det hele. 

Jeg nevnte vel tidligere i tråden at jeg syns foreldre klager for mye, og min støtte går ofte til lærere. Ts understreket også at hun ikke er av de foreldre som syter, men det må faktisk være lov til å stille spørmål i noen tilfeller. Og ja, den vesentligste informasjonen kommer absolutt fra læreren her! Det er jeg helt enig i.

Hvis hun skulle bli tatt på noe her så burde det heller vært at det ikke rimer (ut i fra det utdraget som er lagt ved)
morgen-orden, til-smil (til uttales «till», smil uttales «smil»)

Anonymkode: 0b0a5...a01

Oppdatert på denne, så klarte ikke lærer forsvare hva som er krenking etter at rektor tok gjennomgang. Karakter er blitt endret til 6 på oppgaven. Krenkingen var at hun snakker seg selv ned, men i og med at det var humor, så mente rektor noe annet

Da legger vi den død

Anonymkode: 47a59...198

Annonse

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Oppdatert på denne, så klarte ikke lærer forsvare hva som er krenking etter at rektor tok gjennomgang. Karakter er blitt endret til 6 på oppgaven. Krenkingen var at hun snakker seg selv ned, men i og med at det var humor, så mente rektor noe annet

Da legger vi den død

Greit med oppklaring, takk for at du delte den. 

Årets nye ord (tidligere kom selvplagiat opp). Nå er det altså selvkrenking 😅

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Da legger vi den død

Sikkert 😆

Anonymkode: 48919...a28

Da legger vi den død

Bra!!

Da legger vi den død

Særlig!

Anonymkode: 9beb8...581

Da legger vi den død

Jeg har jobbet på skole i mange år, og aldri opplevd at rektor har blandet seg i faglige vurderinger. I en sak som dette er det naturlig at en annen lærer tar en gjennomgang og så diskuterer seg frem til endelig karakter sammen med faglærer. 

Så her tror jeg rett og slett ikke på deg, hi. 

Anonymkode: 1c8da...113

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har jobbet på skole i mange år, og aldri opplevd at rektor har blandet seg i faglige vurderinger. I en sak som dette er det naturlig at en annen lærer tar en gjennomgang og så diskuterer seg frem til endelig karakter sammen med faglærer. 

Enig, dette er jo bare tull. Det er jo ikke rektor som sensurerer 🤣

Anonymkode: 48919...a28

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har også jobbet i skolen i mange år, og sett rektorer komme og gå. Jeg har heller ikke opplevd en rektor som har overprøvd faglærer. MEN som faglærer har jeg jo såpass integritet at jeg har bedt kolleger om råd de gangene jeg har opplevd at elev og/eller foreldre har stilt spørsmål eller klaget. 

Så nei, jeg tror heller ikke på hi her. 

Anonymkode: bfa98...6b3

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Da legger vi den død

Dette er jo helt usannsynlig.

Anonymkode: 93943...35e

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Da legger vi den død

Det er en plausibel forklaring på hva lærer mente med krenking. Om dette er sant synes skolens håndtering av det var merkelig. Det kan jo ikke være lett å være lærer når rektor overkjører lærer på slik måte der lærer må begrunne og forklare sin vurdering og der rektor kan sette til side lærers vurdering slik uten videre. Om dette er sant så er det ganske ironisk at rektor avfeide lærerens bedømming/referanse til krenking med å selv krenke lærer. 

Anonymkode: 70611...5ad

Nå er ikke lærere, spesielt kvinnelige «kjent» for å ha veldig humor. Selv om dette er humor for de gjengse, så treffer det nok ikke hjem hos en lærer. De er ofte sære, spesielle og veldig a typiske når det gjelder humor. 
Så at hun følte noe var krenkende, selvsagt! Du er ikke kvinnelig lærer uten at det bor en liten Montesorri eller steiner mentalitet under der, og der er alt krenkelse.

Anonymkode: f7962...e51

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nå er ikke lærere, spesielt kvinnelige «kjent» for å ha veldig humor. Selv om dette er humor for de gjengse, så treffer det nok ikke hjem hos en lærer. De er ofte sære, spesielle og veldig a typiske når det gjelder humor. 
Så at hun følte noe var krenkende, selvsagt! Du er ikke kvinnelig lærer uten at det bor en liten Montesorri eller steiner mentalitet under der, og der er alt krenkelse.

Anonymkode: f7962...e51

Jeg tror ikke du kjenner NOEN lærere når du kan komme med slikt vås!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...